IN STORE  in your country  
SRBIJA
Analize
21.10.2020.

PROIZVEDENO U SRBIJI: USAID - Značaj online kanala prodaje za domaće proizvođače i proizvode u doba panedmije

Lokalni proizvod nikad dostupniji domaćem potrošaču

Zamislite svet u kome svaki potrošač ima svoju prodavnicu. Zamislite sada svet u kojem se ta prodavnica nalazi u stanu svakog potrošača. Prodavnica sa kasom na kojoj potrošač odmah plati. Zamislite dalje da se vaš proizvod nalazi na polici svake takve pojedinačne prodavnice, u stanu svakog od tih potrošača. A sada zamislite da je ta prodavnica, sa svakim vašim proizvodom, u RUKAMA svakog od tih potrošača. U svakom trenutku, gde god se on nalazio i šta god radio. Zar ne bi bilo dobro da takav svet postoji?

Autor: Aleksandar Zarić, direktor u oblasti unapređenja poslovnog okruženja
USAID Projekat saradnje za ekonomski razvoj

Postoji, i to već godinama. Svuda oko nas, u kompjuteru i telefonu svakog potrošača. Danas je taj svet razvijeniji i za vas važniji nego ikada pre.

U Srbiji 92,6% stanovnika ima mobilni telefon i za njim provodi nekoliko sati dnevno. Zamislite tu priliku za vašu komunikaciju, oglašavanje i prodaju?

Sve globalne i domaće statistike već dugo ukazuju na jedno – online prodaja izuzetno i nezaustavljivo raste. Pre krize, prema podacima nemačkog portala „Statista“, samo globalni e-commerce, dakle online kupovina proizvoda iz jedne države u drugoj državi, rasla je sa 1,3 hiljade milijardi dolara u 2014, na 2,8 hiljada milijardi dolara u 2018, i projekcijom na 4,9 hiljada milijardi dolara u 2021.

Svesni smo toga i u Srbiji. Prema rezultatima USAID-ove „Ankete 1000 preduzeća“ iz septembra 2019, kompanije u Srbiji su u velikom broju istakle važnost e-trgovine: 71% kompanija je bilo saglasno da će značaj e-trgovine kao kanala poslovanja veoma da poraste na globalnom nivou u narednom periodu, a njih 58% verovalo da će se to isto dogoditi i kada je u pitanju Srbija.

Još je važnije da su kompanije sa online prodajom ostvarivale ubedljivo najviše stope rasta, pa su čak kompanije koje imaju web shop i ne izvoze, imale 50% veći rast i od onih koje izvoze a nemaju web shop.

U krizi, internet postaje jedini kanal
A onda se dešava kriza. Prodavnice se zatvaraju, ljudi ostaju zatvoreni kod kuće, da žive i rade. Kupuju drugačije, njihove potrebe i mogućnosti se menjaju. Oni više ne mogu ili ne žele da stoje u redovima ispred prodavnica, da idu sa kraja na kraj grada tražeći proizvode, da odlaze do bankomata da podignu gotov novac za plaćanje.

Prema podacima Narodne banke Srbije, broj dinarskih plaćanja karticama na internetu u drugom kvartalu 2020. porastao je za 105%, u odnosu na isti period prethodne godine.

Internet postaje jedini mogući kanal da se informišete, komunicirate, radite, prodajete, kupujete, bilo šta. Bezbedan je onaj ko može da posluje preko interneta, donekle ili potpuno. Ko ne može, on je u problemu. Ali ko može, ili je mogao na vreme da se prilagodi, a nije, e taj treba da se zamisli.

Prema podacima Privredne komore Srbije, online prodaja u Srbiji je udvostručena u odnosu na period pre krize uzrokovane pandemijom.

Od samog početka prekogranična isporuka postaje problematična. Karantini, zatvaranja granica, pojačan pritisak na određene kanale kargo transporta (avionski), različiti administrativni režimi zemalja, neizvesnost. Lanci snabdevanja se prekidaju i skraćuju, velika je potreba da se što više može proda lokalno, ali i kupi od lokalnih dobavljača.

Velika je takođe i želja da se promoviše domaće i lokalno, jer brigu za očuvanje zdravlja stanovništva prati potreba da se sačuvaju domaći privrednici, njihovi zaposleni, i sve porodice koje oni prehranjuju.

Iz svega toga, domaći potrošač i domaći proizvođač nisu nikad jedan drugom bili važniji, a domaćem potrošaču je lokalni proizvod nikad dostupniji. Sve to vodi distorziji, krizi, ali i prilici za onog ko ume da razume.

Inicijative za podršku domaćih proizvoda
Nastaju brojne inicijative za podršku i promociju domaćih proizvoda, pokrenute kroz više različitih formi. Inicijativa Privredne komore Srbije „Stvarano u Srbiji“ PKS je kreirala oznaku „Čuvarkuća“ kako bi pružila podršku domaćim proizvodima i proizvođačima, ali i edukovala potrošače o važnosti kupovine tih proizvoda, kao i o njihovom visokom kvalitetu i domaćem poreklu.

Tu su i inicijative poput „Kupujmo iz Srbije“, pokrenute sa ciljem da se kroz predstavljanje malih proizvođača putem društvenih mreža doprinese borbi da njihovi biznisi prežive aktuelnu pandemiju, ili grupe „Mali proizvođači hrane u Srbiji“, kreirane da pomogne domaćim proizvođačima da snabdeju građane svežim prehrambenim proizvodima, a spasu svoju proizvodnju i prodaju nakon zatvaranja tradicionalnih kanala poput pijaca. Grupa je za samo nekoliko meseci došla do više od 60.000 članova.

Potrošači žele bezbedan i jednostavan put do proizvoda za sebe i svoju porodicu, na prvom mestu namirnica i drugih životnih potrepština. Navike se menjaju, a trendovi ubrzavaju, naročito u oblasti online kupovine i plaćanja.

Prema podacima Privredne komore Srbije, online prodaja u Srbiji je udvostručena u odnosu na period pre krize uzrokovane pandemijom. Trgovinski lanci, kao što je IDEA, imaju 10 puta veću tražnju u online prodaji. Menjaju se i trendovi u segmentaciji tržišta, tako da pravila o profilu kupca koji kupuje online više ne važe, jer sada svi kupci bez obzira na karakteristike poput polne, starosne dobi, nivoa primanja i obrazovanja – kupuju online.

Otvorili su se novi kanali online prodaje, i veće, lakše dostupnosti proizvoda, prema potrebama bezbednosti i udobnosti kupaca. Servisi za brzu dostavu, poput Glovo, Wolt, Donesi, uveli su pored isporuke hrane iz restorana, kupovinu brojnih drugih proizvoda – dostavu namirnica, proizvoda iz marketa i kućnih potrepština, proizvoda iz apoteka. IDEA je, kao lider napora industrije da inovacijama odgovori na nove okolnosti, uvela i opciju „Poruči&Pokupi“, koja kupcima omogućava da porudžbinu naprave na IDEA online web shopu, a da je preuzmu u prodavnici (i to u 24 prodavnice u ukupno čak 17 gradova), kao i dostavu namirnica na kućnu adresu u saradnji sa Glovo, za najviše 60 minuta od poručivanja.

Hajde da dodatno razumemo prilike za domaće male biznise, kroz nekoliko primera. Pođimo od najvažnijih, najtežih, a u Srbiji i najlepših, s obzirom na bogatstvo i obilje hrane i pića.

Gajbica.rs, je domaći stratup okrenut dobrim navikama u ishrani i podršci lokalnim proizvođačima zdrave hrane. Online prodavnica je pokrenuta neposredno pred izbijanje pandemije. Suočena sa izazovom prilagođava se i inovira, uključuje isporuke i fizičkim licima. Kao rezultat, Gajbica dodaje 200 novih proizvoda i 20 novih dobavljača, dobija 500 novih klijenata (kupaca), ostvaruje 500% povećanje broja porudžbina i 250% rast u nedeljnim prihodima, 20 novih dostavljača i širi se osim Beograda i na Novi Sad.

Sledeći primer je sveobuhvatniji i horizontalniji, jer predstavlja napore Shopen.com, servisa koji daje gotova rešenja za pokretanje online prodavnice proizvođačima i preduzetnicima u Srbiji. Neki od njihovih svetlih primera uključuju i poznate domaće brendove sa proizvodima vrhunskog kvaliteta, poput pivare Dogma i Pekare Ključ. Suočeni sa najvećim izazovom, koji je upravo HoReCa sektor doživeo nastankom krize – potpunim zatvaranjem prodajnog mesta (točionice), Dogma pokreće online prodaju u samom početku naleta pandemije. Kao rezultat, na veliko iznenađenje i oduševljenje kupaca, Dogma samo u prvim satima beleži rekordnu prodaju, i nakon samo jedne nedelje testiranja na Beogradu, uvodi opciju dostave za proizvoda za celu Srbiju.

Pekara Ključ, kao drugi sjajan primer, uspeva da online prodajom proizvode, koji su specifično fino rađeni i zahtevaju kompleksnu dostavu posebnim sistemom hladnog lanca, kao i partnerstvima sa servisima za brzu dostavu, isporuči kupcima u njihove stanove, održi i pojača posao online prisustvom u izazovnim vremenima. Vlasnici Pekare Ključ posvećeno usvajaju nove veštine i prednosti koje im donosi digitalna transformacija. Pored toga što time pospešuju svoj posao, uspevaju da toplinu svojih jedinstvenih proizvoda poput pita od ručno rađenih kora i proja donesu u naše domove.

Treći primer iz namerno birane oblasti hrane odnosi se na upravo nešto što zvuči najteže – sveže mlečne proizvode (kajmak, sir, mleko, jogurt) i delikatese od mesa, i druge domaćinske proizvode. Prodavnica Domaccini. Suočeni ne samo sa izazovima koje je donela pandemija, već i pre toga mnogo prozaičnijim velikim problemom – višemesečnim potpunim zatvaranjem ulice u kojoj se nalazi njihov prodajni objekat, Domaccini uspevaju da online prodajom zadrže odnos sa kupcem i njegovu vernost, da unaprede i ojačaju biznis za vreme krize.

Domaći potrošač i domaći proizvođač nisu nikad jedan drugom bili važniji, a domaćem potrošaču je lokalni proizvod nikad dostupniji.

Digitalna rešenja za oporavak
Primera zaista ima mnogo, iz veoma različitih industrija. Svako ko je mogao, prilagođavao se novim okolnostima. A svako ko je koristio kanale digitalne ekonomije, taj put je lakše i uspešnije prešao, dogurao dalje na njemu.

Ankete i istraživanja sprovedene u vreme krize nam to potvrđuju. Prema istraživanju „Zajedno kroz krizu“, koju je USAID – ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj zajedno sa PKS-om sproveo u tri ciklusa, primena digitalnih rešenja u strategijama oporavka je jedna od najvažnijih pouka koju izvlačimo.

Neke kompanije su spremnije dočekale krizu pa su čak osnažile već postojeće online kanale poslovanja (njih 30%), ali i većina ostalih firmi ističe digitalna rešenja kao svoje viđenje mera neophodnih za dalji oporavak.

Bez obzira da li posluju samo na teritoriji Srbije ili ne, trećina firmi planira da otvori nove kanale oglašavanja primenom digitalnog marketinga, digitalizuje svoje poslovne procese, i/ili prilagodi proizvodni portfolio novonastaloj situaciji na strani tražnje. Oko 13% firmi je, kao svoj odgovor na krizu, otvorilo web shop, ili planira da to uradi.

Jedno od saznanja koje je ova kriza donela, pa time i savet kompanijama, jeste da ulože maksimalan napor da pronađu makar mali prostor za ulazak u online poslovanje, bez obzira na industriju iz koje dolaze. Makar i 10% spašene prodaje donosi slamku spasa. Još važnije, ono stvara uslove da današnjih 10% preraste u sutrašnjih 20%, jer online trendovi su svakako „tu da ostanu“.

Samo dodatnim znanjem, pa zatim i angažovanjem ka novom vremenu digitalne ekonomije, domaći proizvođači imaju šansu da prevaziđu krizu izazvanu pandemijom, sačuvaju i prošire svoje biznise.

U znanju je ključ!
Biznisi često nisu svesni da im je e-commerce neophodan i dostupan kanal, kako da ga uvedu i vode, prevashodno u tehnološkim aspektima poslovanja. Ni veliki poslovni sistemi nisu imuni, ali je problem naročito prisutan kod mikro, malih i srednjih pravnih lica. Kao glavni razlog za to navodi se njihova nemogućnost da dođu do svih informacija koje su im potrebne kako bi započeli prodaju putem interneta. Upravo zbog svega ovoga, širenje svesti i znanja među preduzetnicima o važnosti i načinima ulaženja u online prodaju predstavlja jedan od ključnih ciljeva. Zbog toga smo na prvom mestu podržali partnere iz eCommerce Asocijacije Srbije da pokrenu eCommerce Akademiju, koja uskoro započinje drugi ciklus.

-