IN STORE  in your country  
SRBIJA
Analize
22.10.2020.

PROIZVEDENO U SRBIJI: Euromonitor - Globalni trendovi u ishrani

Prehrambeni nacionalizam kao kontra-trend globalizaciji hrane

Poslednjih godina, potrošači u sve većoj meri prihvataju globalizaciju hrane, i njenu povezanost sa iskustvima. Međunarodne kuhinje preuzimaju sve veće udele od lokalnih kuhinja, ali prelazak na povratak ka lokalnim kuhinjama, takođe, može da se primeti u mnogim zemljama. U pretodnom periodu, periodu pandemije korona virusa, globalni trendovi su nastavili da se razvijaju putem digitalnih platformi, a lokalna hrana igra novu ulogu kao sredstvo podrške loklanim ekonomijama, dok potrošači traže sastojke u koje imaju najviše poverenja i koje najbolje znaju.

Izvor: Euromonitor International

Promena vrednosti ka iskustvu pojačava globalizaciju hrane

Možete li da navedete jedno lokalno jelo za koje ste potpuno sigurni da može da se nađe jedino u vašoj zemlji ili u gradu u kojem živite? Hrana koja je jedino dostupna tamo gde ste vi, to se još nije desilo u multikulturalnim gradovima širom sveta. U danšnjem, globalizovanom svetu, nema bašmnogo lokalnih kuhinja ili čak sastojaka, koje gurmani nisu iskusili van mesta njihovog porekla.

Ubrzana globalizacija ishrane potrošača velikim delom je posledica povećanog vrednovanja iskustva umesto samih stvari. Na mnogim tržištima, sreća je veoma često bila povezana sa posedovanjem “poželjnih” stvari, kao što su skupi satovi, kola ili dizajnirana modna dobra. Potrošači svih generacija sada, u sve većoj meri, cene iskustva umesto samih stvari, sa primetnim preokretom između 2016. i 2020. godine. Ovaj fenomen je još izraženiji u velikim gradovima, gde konzumacija nove hrane - često hrane iz drugih zemalja – predstavlja jedno od najpopularnijih iskustava.

Raste prehrambeni nacionalizam

Istovremeno, prehrambeni nacionalizam raste kao kontra-trend globalizaciji hrane. Potrošači iznova razmišljaju o svom poreklu i sve više cene svoju loklanu kulturu. Prethodno zanemarivanu lokalnu tradiciju sada, mnoge generacije, vide kao značajan deo njihovog istorijskog nasleđa. Potrošači sa ponosom konzumiraju loklane proizvode, ne samo da bi podržali lokalne ekonomije, već i da bi uživali u tradicionalnoj ishrani na svom lokalitetu.

Potrošači sve više obraćaju pažnju na to odakle hrana dolazi, ne samo zbog transparentnosti, već i zbog samog porekla hrane. Oni podrobno proveravaju gde su proizvedeni proizvodi koje kupuju. Zemlja porekla se sada visoko rangira kod potrošača, kada su u pitanju preferencije sastojaka. Na globalnom nivou, 26% ispitanika detaljno proučava zemlju porekla proizvoda koji kupuje. Lokalni ukusi i sastojci privlače potrošače koji žive u današnjem globalizovanom svetu dok tragaju za autentičnim iskustvom koje je nostalgično za njih; oni neguju taj trenutak smirenosti koji im hrana donosi.

Na globalnom nivou, 26% ispitanika detaljno proučava zemlju porekla proizvoda koji kupuje

Inovacija ukusa: efikasna i u strategijama globalizacije i lokalizacije

Poslednjih pet-šest godina, globalni giganti u proizvodnji pakovane hrane, kao što su Heinz i Hellmann’s, proširuju portfolio svojih proizvoda nudeći kondimente sa međunarodnim ukusima (na primer Heinz Sriracha Tomato Ketchup i Hellman’s Brazilian Spicy Churrasco Sauce). Potrošači sve više cene to kako lako i brzo egzotični aromatizovani začini mogu da učeni njihove kućne obroke ukusnijim. Prodaja začina je porasla u svim regionima u periodu od 2014. do 2019. godine.

Istovremeno, globalni proizvođači prehrambenih proizvoda su sve aktivniji u lansiranju “lokalizovanih” ukusa globalnih brendova, na mnogim tržištima. Na primer, Pringles nudi krompirov čips sa ukusom krabe u Rusiji i sa ukusom ramen supe sa soja sosom u Japanu, uz globalno popularne ukuse, kao što su pavlaka i luk.

Zanatski brendovi igraju značajnu ulogu u inovacijama ukusa, često na taj način što vraćaju zanemarene loklane tradicionalne ukuse ili sastojke na tržište. Potrošači cene interakciju sa brendom, jer mogu da se povežu sa filozofijom kompanije i svojim korenima.

Korona preti globalizaciji hrane, ali ne može da je zaustavi
Uticaj globalizacije
- Iskustvo vođeno potrošnjom (primer: Netflix i UberEats)
Uticaj lokalizacije
- Podrška loklanim zajednicama
- Prelazak na lokalne lance snabdevanja zbog održivosti

Zabrane putovanja i izlazaka ograničili su ljude da uživaju u egzotičnoj hrani. Međutim, potražnja je, u određenoj meri, zadovoljena preko digitalnih platformi. Ostajući kod kuće, potrošači su i dalje bili u mogućnosti da otkrivaju nove kulture, kada je hrana u pitanju, tako što su gledali emisije o kuvanju i putovanjima, ili uživali u novim kuhinjama poručujući hranu preko kompanija za dostavu.

Problemi u snabdevanju i prelazak na lokalne lance snabdevanja usporiće globalizaciju hrane do određene mere. Usled zabrinutosti za zdravlje i stresa povezanog sa neizvesnošću koju donosi budućnost, lokalna hrana sada pruža osećaj sigurnosti i pripadnosti. Prelazak na lokalnu hranu je povezan sa emotivni stanjem potrošača, pošto je hrana rešenje za ispunjavanje njihovih emotivnih potreba, kao i za ishranu.

Međutim, znatiželja potrošača da uče o drugim kulturama i njihovo prihvatanje različitosti neće da nestane. Na primer, koristeći egzotične začine da bi napravili njihova jela uzbudljivijim ili naručivanje preko servisa za dostavu hrane iz kuhinja zemalja u koje sanjaju da odu, potrošači će nastaviti da traže egzotična kulinarska iskustva, naročito dok su međunarodno putovanja zabranjena.

-