IN STORE  in your country  
SRBIJA
Analize
26.05.2021.

AKTUELNO

Tema broja – oprema za radnje: Tehnologija u službi maloprodaje

Uprkos načinu na koji je COVID-19 drastično promenio ponašanja u maloprodaji u 2020. godini, napredak u tzv. "novoj normali" je itekako moguć. Kombinacijom razvoja pouzdanih partnerstava, korišćenja vrhunskih tehnoloških trendova i negovanja jake slike kompanije, poslodavci mogu da otvore put ka ekonomskom uspehu, profitu i rastu

Pripremila: Gorica Đurović, gorica@instore.rs

Veliki deo sveta u današnje vreme zavisi, pre svega, od tehnologije. Tehnologija utiče na gotovo svaki aspekt našeg života, od načina na koji komuniciramo jedni s drugima, do činjenice kako vodimo posao. U isto vreme, tehnologija se neprestano razvija i naš život čini jednostavnijim. Pojavom novih tehnoloških trendova, najbolja odluka u bilom kom poslu je da budete u korak sa vremenom i da se adaptirate na promene.

Prilagođavanje "novom vremenu" posebno je značajno za one koji rade u e-trgovini i maloprodaji. Prethodna godina, dovela je većinu trgovaca u prilično jedinstven položaj, jer su naučili kako da "ostanu na površini", a kupcima omoguće sigurnost i zadovoljstvo, uprkos globalnoj pandemiji. Tokom 2020. godine prodaja na internetu porasla je za 32,4%, dok su fizičke prodavnice doživele pad prodaje od 3,2%. Ova godina biće vrlo zanimljiva za e-trgovinu, kako svet nastavlja da se kreće kroz pandemiju.

Predstavljamo vam tehnološke trendove u retailu koji će obeležiti ovu godinu - pomoći će vam da ažurirate vaše poslovanje i steknete prednost među konkurentima.

Šta je novo u maloprodaji u post-COVID eri?

Za poslovanje u 2020. godini bilo je potrebno integrisati neophodne promene u poslovne modele i stvoriti novu normu, kako za kompaniju tako i za njene kupce. Novi maloprodajni trendovi uključuju, ali nisu ograničeni, na:

  • Fizičku distancu: Trgovci su praktikovali fizičko distanciranje zatvaranjem objekata na neodređeno vreme ili smanjenjem poslovnog kapaciteta do 75%.
  • Lokaciju: U većini kancelarijskih poslova, bilo je potrebno uvođenje rešenja za sastanke na daljinu ili rad od kuće. Međutim, u maloprodajnom svetu "nezavisnost lokacije" više se oslanjala na e-trgovinu (kupovina, prodaja robe ili usluge putem interneta).
  • Potreba za brzinom: Zbog neizvesnosti koju donosi globalna pandemija, čelnici kompanija morali su da nauče da se brzo prilagođavaju. Kako bi se u budućnosti pripremili za neku sličnu situaciju, poput ove sa koronavirusom, kompanije već sada uče da brže primene ključne odluke.

Koji trendovi u maloprodaji najviše "obećavaju"?

Od maloprodajnih tehnoloških trendova koji su se pojavili, ili stekli novi nivo popularnosti, Q-commerce ili brza trgovina pokazala se izuzetno korisnom u 2020. godini, a ovo će se nesumnjivo nastaviti i 2021. godine.

Q-commerce je sledeći korak u e-trgovini - zadovoljava sve potrebe kupaca, a karakteriše je pogodnost i jednostavnost. Brzina kojom trgovac može da isporuči svoj proizvod kupcu, postao je jedan od najprivlačnijih aspekata onlajn prodaje.
Prema mišljenju analitičara, događaji u 2020. doprineli su tome da SAD zabeleže najveći skok udela e-trgovine u maloprodaji, što je 11% više u odnosu na prethodnu godinu.

Brze transakcije i vreme isporuke podstiču kupce da nastave da kupuju onlajn, a samim tim podstiču i rast e-trgovine tokom cele godine.

Upotreba novih tehnologija

Za kompanije čije poslovanje zavisi od fizičkog kontakta, vlasnici treba da znaju koje tehnološke trendove da koriste u maloprodajnim objektima kako bi sigurno i efikasno nastavili poslovanje u periodu pred nama, istovremeno osiguravajući budući rast.

1. Analiza kupaca u prodavnici

Vrlo bitan segment jeste i prikupljanje podataka i informacija o ponašanju potrošača prilikom odlaska u kupovinu. Analiza ponašanja potrošača uključuje praćenje poput broja poseta objektu, vremena u kojima potrošači najčešće dolaze, praćenje dolazaka novih i ponovnih kupaca, ali i kako različite reklame utiču na posete potrošača.

Ovakva tehnologija pomaže trgovcima da bolje razumeju kako se kupci ponašaju u prodavnici, omogućava im da donose bolje odluke i omogućavaju bolje iskustvo kupovine za potrošače.

2. Beskontaktno plaćanje

Kada je međuljudski kontakt ograničen, trgovci u velikoj meri žele da iskoriste mogućnost kupovine bez “dodira”. Iz tog razloga, Amazon je počeo da prodaje tehnologiju beskontaktnog plaćanja drugim trgovcima.

Ova specifična tehnologija koristi aplikaciju i senzore za skeniranje svakog proizvoda koji kupac preuzme. Po završetku kupovine, potrošač može da izađe iz prodavnice, imajući u vidu da će novac od kupovine biti automatski skinut sa kartice. Nema potrebe da čekate u dugačkom redu ili da kasir dodirne bilo koji vaš artikal, omogućavajući na ovaj način bezbedno i kvalitetno maloprodajno iskustvo.

3. Dvosmerni QR kodovi

Predviđa se da će do 2022. godine preuzimanje kupona QR kodom dostići brojku od 5,3 milijarde, što znači da je ovo tehnološki trend koji vredi iskoristiti.
Dvosmerni QR kodovi, koje je patentirao ContactPigeon, pogoduju trgovcima svojom svestranošću i poboljšavaju celokupno iskustvo kupovine, istovremeno prikupljajući podatke o ponašanju potrošača.

Umesto jednostavnog skeniranja QR koda u vezi sa standardnim informacijama, dvosmerni QR kod pruža interaktivnije iskustvo, pružajući relevantnije i specifičnije podatke kupcima. Na primer, kupac koji skenira QR kod može da dobije personalizovane preporuke za proizvode na osnovu svoje poslednje kupovine i iskustva sa određenom robnom markom.

4. "Touch-free" tehnologija

Iako je potreba za bezbednim okruženjem i dezinfekcijom dovela do procvata upotrebe "touch free" tehnologije u 2020, čini se da će se ovaj trend nastaviti i u ovoj godini. Tehnologija zasnovana na pokretima i gestukulaciji, zajedno sa funkcijama prepoznavanja glasa i lica, može da se pohvali prednostima kao što su veća higijena, kao i pristupačnost za širi spektar kupaca.

Na primer, maloprodajni lanac Showfield razvio je aplikaciju pod nazivom Magic Wand koja omogućava kupcima interakciju sa svim delovima prodavnice, bez bilo kakvog dodira, a PyPal i QR kodovi su još jedan od načina na koji kompanije mogu da posluju sa smanjenim ili potpuno eliminisanim kontaktom. Jedan od primera predstavlja i Amazon One, beskontaktna platforma za biometrijsku identifikaciju koja kupce prepoznaje prema otisku dlana.

5. Veštačka inteligencija / hiperautomatizacija

Brojne istraživačke i savetodavne kompanije definišu hiperautomatizaciju kao ideju da sve u kompaniji što može da se automatizuje, treba automatizovati. Iako je možda primamljivo držati se „starih“ metoda - ipak su brzina, efikasnost i mobilnost dugo povezani sa poslovnim uspehom. Automatizacija poslovanja upravo omogućava svaku od ovih komponenti. To uključuje primenu tehnologija, poput automatizacije procesa uz pomoć robota, inteligentnog poslovnog upravljanja, napredne analitike i veštačke inteligencije.

Očekuje se da će veštačka inteligencija (AI) nepovratno da preuzmei digitalni prostor, a na sreću vlasnika kompanija, njena korist će biti dalekosežna u maloprodaji. Korišćenje AI čini iskustvo kupovine pogodnijim za kupce i isplativijim za kompanije.

Na primer, AI može da pruži trenutnu podršku kupcima, usmeravajući ih na tačnu lokaciju proizvoda u prodavnici, istovremeno predlažući slične proizvode koji mogu da budu interesantni potrošačima. AI, takođe, može da obezbedi pristup širem asoritmanu proizvoda, uključujući artikle koji trenutno nisu dostupni na fizičkoj lokaciji.

Tehnologije zanemarene u maloprodaji

Kako je tehnologija poboljšala maloprodaju? Odgovor je jednostavan: pogodnost. Kupovina je, na neki način, zahtevala neku vrstu ljudske interakcije. Iako se pokazalo da međuljudska komunikacija igra presudnu ulogu u ovom segmentu, ona ne donosi uvek najbrže, najbezebdnije ili najefikasnije iskustvo kupovine.
Međutim, tehnološki trendovi u maloprodaji nisu nastali isključivo u 2020. godini. Alati koji odavno postoje promenili su maloprodajnu industriju nabolje odavno, a mnogi često ne dobijaju pohvale koje zaslužuju. Trebalo bi istaći neke od najznačajnijih:

1. QR kodovi

Prvobitno, ovaj trend nije bio dobro prihvaćen, uprkos očekivanjima kompanija u vremenu kada je predstavljen. Apple-ovo ažuriranje iOS-a koje je omogućilo korisnicima da skeniraju QR kod direktno kamerom, učinilo ga je korisnim i prepoznatljivim. Neki korisnici su i dalje oprezni prilikom korišćenja ovog trenda, međutim zbog svoje pogodnosti QR kodovi su relevantni godinama.

QR kodovi mogu da sadrže mnoštvo korisnih informacija - od pružanja uputstava ili obaveštenja o proizvodima za kupce, do povezivanja direktno na veb sajt kompanije. Prostor za bilo kakvu grešku, sveden je na minimum, jer kupci ne treba da unose bilo kakve informacije. Ne postoji mogućnost da kupac unese pogrešan URL ili završi na konkurentskoj internet stranici, jer digitalni barkod svaki put usmeri kupce na ispravnu lokaciju. Neophodno je da se obezbedi veza optimizovana za mobilne uređaje, na osnovu koje QR kod usemrava korisnike, koji tako pronalaze željenu informaciju.
Korišćenje QR koda, takođe, eliminiše potrebu za marketingom koji je zasnovan na štampi. Liflet ili brošura imaju ograničene podatke o proizvodima, dok QR kod pruža sve potrebne informacije. Uklanjanjem štampanog promo materijala uz pomoć QR koda, efikasno se smanjuju nepotrebni troškovi štampe.

2. Proizvodnja na zahtev

Prema mišljenju brojnih analitičara, očekuje se da će se proizvodnja na zahtev vratiti na velika vrata u 2021. godini. Današnji kupci, pre svega, cene ekološku održivost, a kreiranje proizvoda direktno po narudžbi je efikasan način da se zadovolje te potrebe.

Ne dozvolite sebi da propustite korišćenje ovih tenohologija

Činjenica je da se veliki broj kompanija i dalje oporavlja od “emotivnih” i ekonomskih problema koje je donela 2020, a vrlo verovatno će se ovo nastaviti i u 2021. Prema tome, maloprodajne kompanije treba maksimalno da iskoriste tehnologije koje su im dostupne.

Prema istraživanju Yelp-a, 163.735 preduzeća je zatvoreno tokom COVID-19 i 60% njih se neće ponovo otvoriti. Nažalost, brzina širenja koronavirusa nije ostavila vlasnicima kompanija i menadžerima vremena za planiranje ili prilagođavanje. Ali sada, nakon što smo preživeli početak pandemije, ne postoji bolji period da iskoristimo najznačajnije i najnovije tehnološke trendove u maloprodaji, kako bismo nastavili da poslujemo i u 2021. godini.

Investicija u prethodno spomenute maloprodajne alate je dugoročna i isplativa, posebno ukoliko se iskoristi kada se kompanija nalazi na prekretnici: nastavak poslovanja ili njeno trajno zatvaranje.

Uprkos načinu na koji je COVID-19 drastično promenio ponašanja u maloprodaji u 2020. godini, napredak u tzv. "novoj normali" je itekako moguć. Kombinacijom razvoja pouzdanih partnerstava, korišćenja vrhunskih tehnoloških trendova i negovanja jake slike kompanije, poslodavci mogu da otvore put ka ekonomskom uspehu, profitu i rastu.

-