IN STORE  in your country  
SRBIJA
Analize
20.10.2020.

PROIZVEDENO U SRBIJI: APSH - Kupovinom domaćih proizvoda investiramo u našu zemlju

Važno je domaće, više nego inače

O značaju domaćih prehrambenih proizvoda pričalo se oduvek, ne bez razloga. Kvalitet domaćih proizvoda nikada nije bio upitan, ali ako njihov značaj nekom nije bio jasan, od marta ove godine bi trebalo da jeste. Ova godina nas uči da “KUPUJMO DOMAĆE” nije samo puka marketinška fraza, već stvarnost. Poziva nas da budemo veće ekonomske patriote nego što smo to do sada bili. Da verujemo u domaći kvalitet i domaće proizvođače.

Autor: Miloš Pejčinović
projektni menadžer
Asocijacija za promociju srpske hrane

Posledica ove krize, između ostalog, je i to što su se promenile mnoge životne navike i okolnosti, i što smo – iako obazrivi prema fizičkoj blizini – okrenuti jedni drugima intenzivnije nego što smo navikli. Isto tako smo se više okrenuli domaćim prehrambenim proizvodima jer su nam bili na dohvat ruke, i najčešće dostupni u jeku pandemije.

Kupovina domaćeg nije bilo kakva kupovina
Značaj domaćih proizvoda je višestruk, za srpsku ekonomiju, privredu i pre svega jačanje i konkurentnost prehrambene industrije. Za konkurentnu privredu. I svest potrošača treba da bude usmerena na to, da kupovinom domaćih proizvoda investiramo u našu zemlju. I svakako da je zajednički cilj svih nas buđenje svesti o značaju kupovine domaćih proizvoda – uticaj na zapošljavanje u prehrambenom sektoru, na povećanje proizvođačkih kapaciteta, itd. Baš zato, svi mi treba da budemo zagovornici kupovine proizvoda stvaranih u Srbiji, da budemo svesni da se za njihovu proizvodnju koristi domaća sirovina, naša energija, da su zaposleni naši ljudi, da profit ostaje u Srbiji, domaćim proizvođačima. Da jačamo proizvođače, one heroje koji su nam u vreme najveće krize pokazali koliko su važni.

I baš tada smo otkrili neke nove, male domaće brendove koji su zasijali od marta do danas. Iako se nadam da se nešto slično neće ponoviti, pandemiju i opštenarodnu izolaciju posmatram kao priliku za pozitivne promene u industriji hrane. Kao pokretač mnogih promena, kako potrošačke svesti i navika, tako i hrabrijeg nastupa domaćih proizvođača na tržištu. Bili su glasniji, kritična masa bila je na njihovoj strani. Spoznali su neke nove horizonte, probili limite i osvojili nove kupce.

Pored polica marketa, hranu smo kupovali i online, istraživali i upoznali nove proizvode i ljude koji stoje iza njih. I tako smo otkrili neke nove ukuse lokalnih proizvođača koji su zapravo bili pobednici krize – one koji su napravili iskorak i uspeh širom Srbije, ali i veoma bitni, lokalni proizvođači hrane koji svoje proizvode plasiraju u svom okrugu. Jer kupovina lokalnih, domaćih proizvoda nije bilo kakva kupovina. Takva kupovina je važna, za sve nas. Za našu državu, za zajednicu, za naš grad, za naše mesto, za našeg komšiju.

Značaj domaćih proizvoda je višestruk, za srpsku ekonomiju, privredu i pre svega jačanje i konkurentnost prehrambene industrije

Podizanje svesti
Veoma je važno i to što su se mnogi veliki maloprodajni lanci intenzivno uključili u podizanje te svesti. Kako promocije kupovine domaćih proizvoda, tako i akviziranje malih i srednjih proizvođača pod kišobranom neke robne marke. I to je sjajna stvar. Sigurno tržište za proizvođače hrane kojima bi samostalan nastup na tržištu bio mnogo teži i kompleksniji. Ima dosta „no name“ proizvoda – robnih marki koje liče jedna na drugu, za koje nismo sigurni da li su iz uvoza ili naše. S druge strane, imamo sve više robnih marki velikih trgovinskih lanaca koje postaju prepoznatljivi brendovi. A te brendove čine domaći proizvođači hrane visokog kvaliteta koji postaju jači, veći. Proširuju svoje kapacitete, podižu kvalitet, zapošljavaju nove radnike. I baš to je veoma bitno i pravac koji ima veliki potencijal. Jer za konkurentnost i ozbiljan nastup na domaćem tržištu, proizvođačima je nophodan kvalitet, kapacitet i naravno kontinuitet.

Najbolji primer je brend „Ukusi moga kraja“, koji broji više od 200 proizvoda i okuplja desetine proizvođača širom Srbije. Uz veliko poštovanje mnogim sličnim brendovima robnih marki koji prave zapažene rezultate na domaćem tržištu. Od trenutka kada je ovaj brend dobio oznake „Čuvarkuće“ za veliki broj proizvoda iz svog portfolia, saznali smo koji domaći proizvođači zapravo proizvode za ovu robnu marku. Sada su oni posebno dobili na značaju, njihova vrednost je veća, njihov tržišni potencijal, takođe. I u tom smislu trgovački sistem Srbije igra veoma važnu ulogu.

Prvo uspeh u svetu, pa onda kod kuće?
Naš najveći problem je što izvozimo najbolje sirovine i, neretko, uvozimo skup gotov proizvod od te iste, naše sirovine. Treba motivisati proizvođače voća i povrća da se bave preradom i u partnerstvu sa nekim kreiraju proizvode za potrebe domaćeg i inostranog tržišta. Baš tu je trenutak za iskorak u proizvodnju visokokvalitetne hrane („specialty food”), za inovativne ideje, za proizvode nesvakidašnjih ukusa. Takvih proizvoda ima u Srbiji, možemo reći zavidan broj, ali mnoge ne poznajemo. Mnogi od njih su napravili veći uspeh na inostranom tržištu, pre nego što su ozbiljnije nastupili na domaćem. Pričamo o Vladimiru iz Svilajnca koji je izvezao srpski čili sos u Saudijsku Arabiju, čijim je stopama krenula i Tatjana iz Bečeja sa svojim namazima od maline, o Branislavu iz Malog Iđoša koji sok od paradajza šalje preko okeana i u još devet zemalja... Svet je pokazao da hoće srpski kvalitet. Zavidan broj takvih proizvođača osvajao je nagrade za kvalitet ukusa od prestižnog Briselskog Instituta za ukus. I baš zato treba raditi na promociji ovakvih, i mnogih drugih domaćih proizvoda visokog kvaliteta. Ono što me raduje jeste da je sve više proizvoda ove vrste prisutno na policama velikih lanaca, posebno jer su i trgovački sistemi fleksibilniji nego ranije. Sve te visokokvalitetne proizvode i proizvođače videćemo na trećem po redu međunarodnom sajmu i konferenciji BELGRADE FOOD SHOW 2020, samo u online formatu, 23-25. novembra.

Kada pričamo o domaćem kvalitetu, pogledajmo kategoriju vina. Vinska scena Srbije je poslednjih godina doživela neverovatnu ekspanziju. Vinsko potrošačko društvo je postalo za pedalj edukovanije, i domaća vina imaju veću vrednost nego ranije. Pre svega, zbog svog kvaliteta. Imamo vrhunska domaća vina, koja dominiraju na policima supermarketa Srbije, a posebno u restoranima. Na dohvat ruke su nam vrhunske vinske etikete domaćeg porekla. Danas kada kažemo vino, ne razmišljamo o Francuskoj i Italiji, već o Fruškoj gori, Oplencu i Topoli, Negotinskoj krajini, pa i jugu Srbije. O evropskim nagradama koje osvajaju naši vinari da ne govorimo. Isto važi za domaće kraft pivare. Nekada ste mogli da ih konzumirate u ponekim kafićima, sada zauzimaju ozbiljnu poziciju na policama nekih velikih maloprodajnih lanaca.

A ima još mnogo takvih primera, jer Srbija je bogata prirodnim resursima i ljudima koji umeju na pravi način da ih iskoriste.

Oznaka kvaliteta
Sve to govori da srpska industrija hrane ima kvalitete i kapacitet. Deceniju unazad slušamo mnoštvo poruka da kupimo domaće i da je domaće najbolje. Bilo je dosta inicijativa, oznaka, glasova na temu domaćeg kvaliteta. S jedne strane, to je odlično, jer ima mnogo aktera koji to žele da kažu, a s druge, radili su to nedovoljno snažno i udruženo – nedovoljno jedinstveno. Svi ti žigovi i inicijative više su značile proizvođačima nego potrošačima, i nadam se da će novi žig „Čuvarkuća – stvarano u Srbiji“ potrošači prepoznati više nego dosadašnje. Primetno je da je ovaj žig motivisao sve dobitnike, među kojima su i neke najveće domaće kompanije, da intenzivno promovišu „označene“ proizvode. I to je još pozitivan signal. Posebnu važnost ova inicijativa ima jer je inicirana usled COVID-19 krize, koja nas je naterala da drugačije razmišljamo, funkcionišemo i živimo. Pa i da više cenimo domaće, posebno hranu.

Za konkurentnost i ozbiljan nastup na domaćem tržištu, proizvođačima je nophodan kvalitet, kapacitet i naravno kontinuitet

Nesumnjivo ćemo je ceniti više, jer nam je ovo krizno vreme pokazalo da je industrija hrane jedna od ključnih grana srpske privrede. Da su poljoprivrednici i proizvođači hrane naši heroji. Govorimo, kako o kapacitetima i procesima, tako i o onome što je u krizi najvažnije – karakter: ljude i reakcije u vanrednim okolnostima.

I baš zato je tema važnosti domaćih prehrambenih proizvoda aktuelnija nego ikad. Sada je pravi trenutak da se srpskoj industriji hrane da na značaju, da se njena vitalna uloga osvesti, ali i da sami proizvođači osete da imaju podršku.

Želimo da im poručimo da smo ponosni na njih, da su oni naši junaci. Da je njihova uloga prepoznata, kao i njihov karakter. Da im čvrsto stisnemo ruku i pokažemo da smo primetili kako su se pokazali u vreme nezapamćene krize i sada na dalje, da itekako znamo da cenimo njihov trud, i ono što rade.

I zato je važno domaće, više nego inače.

O kompaniji
Asocijacija za promociju srpske hrane osnovana je da stvori i jača pozitivan imidž srpske hrane u zemlji i u inostranstvu, time što će voditi i razvijati partnerske odnose između svih učesnika ekosistema promocije srpske visokokvalitetne hrane: proizvođača (od tržišnih lidera do startapa), institucija države, HoReCa segmenta, domaćih i stranih retail lanaca, kupaca i distributera, medija i šire javnosti – potrošača. Asocijacija promoviše domaću proizvodnju hrane kao bogatstvo naše zemlje, privrede i kulture, podržava i osnažuje srpske proizvode i proizvođače i čini ih relevantnijim na tržištima kroz edukaciju i povezivanje ljudi, kompanija i tržišta u jedinstveni ekosistem.
APSH već dve godine za redom organizuje međunarodni sajam i konferenciju visokokvalitetne hrane BELGRADE FOOD SHOW. Ove godine, BFS 2020 održaće se u ONLINE formatu, 23-25. novembra.

-