Summi1
Summit2

Raste broj korisnika debitnih kartica

HRVATSKA

Region

25.12.2018.

95% hrvatskih potrošača koristi kartice, 70% želi da plaća mobilnim telefonom, a online kupuju zbog povoljnijih cena...

Mastercard je, u saradnji s GfK – Centrom za istraživanje tržišta, sproveo online istraživanje u Hrvatskoj među korisnicima bankarskih usluga starosti od 18 do 55 godina koje je pokazalo još i da mladi pametne telefone koriste šest sati dnevno, kao i da ispitanici traže veću primenu digitalnih rešenja u zdravstvu i obrazovanju.

Rezultati istraživanja sprovedenog prošlog meseca su pokazali da gotovo svi odrasli Hrvati (95%) koriste platne kartice. Broj onih koji koriste debitne kartice povećao se za 3% u odnosu na prošli talas istraživanja iz maja ove godine te sada iznosi 89%, dok se u istom razdoblju broj onih koji koriste kreditne kartice, kao i onih koje služe za odložena plaćanja smanjio za 3% te sada iznosi 55%. Sve tipove kartica iznadprosečno koriste oni s mesečnim prihodima iznad 5.500 kuna, stariji od 40 godina i u većoj meri muškarci nego žene.

Kartice se sve češće koriste prilikom online kupovine

Oni koji kupuju online najčešće koriste PayPal (27%), debitne (27%) i kreditne kartice (26%). Internet bankarstvo (9%), plaćanje gotovinom prilikom dostave (7%) i plaćanje obroka kreditnim karticama (2%) mnogo su ređe metode. PayPal češće koriste ispitanici u svojim četrdesetim godinama, dok debitne kartice u nešto većoj mjeri koriste oni mlađi, starosti od 18 do 29 godina.

Kod korisnika kreditnih kartica situacija je slična, no oni ipak osetno češće za online kupovinu koriste kreditne kartice (37%), a tek onda PayPal (30%) i debitne kartice (17%). Prilikom online kupovine, u još manjoj meri koriste druge oblike plaćanja, poput internet bankarstva (7%) ili plaćanja gotovinom prilikom dostave (3%). Rezultati pokazuju porast (3%) korištenja kreditnih kartica među njihovim korisnicima upravo prilikom online kupovine te pad (također 3%) u odabiru plaćanja gotovinom prilikom dostave.

Povoljnije cene glavni razlog online kupovine

Razlozi za online kupnju su brojni, a kao glavni se ističe povoljnija cena (69%). U maju ove godine, ispitanici su isti razlog naveli kao glavni, ali je očigledno da ga sada smatraju još važnijim (69% u odnosu na 62%). Ostali važni razlozi za online kupovinu su ušteda vremena (60%), mogućnost kupvine u bilo koje doba dana (56%), veći izbor nego u klasičnim trgovinama (55%), kupovina robe koja se može nabaviti samo online (54%), mogućnost dostave na željenu adresu (45%) i mogućnost lakšeg upoređivanja cena nego u klasičnim radnjama (39%).

Gotovo svi koriste pametne telefone

Skoro svi (94%) u Hrvatskoj koriste pametne telefone, tri četvrtine (77%) laptopove i notebooke, više od 60% računare, a otprilike polovina tablete (50%), digitalne kamere (47%) te pametne televizore (46%). Pametni telefoni su veoma u upotrebi, posebno među mladima od 18 do 29 godina koji ih koriste po šest sati na dan. Uz njih nešto više vremena na pametnim telefonima provode žene i oni s mesečnim prihodima iznad 12.000 kuna, dok nešto manje (oko 3 sata dnevno) oni starosti od 40 do 49 godina.

Više od 70% zainteresovano za plaćanje mobilnim

Osim platnih kartica, gotovo tri četvrtine ispitanika (71%) bi volelo da plaća pametnim telefonom. U odnosu na prošli talas istraživanja iz maja, broj zainteresovanih za online plaćanje putem pametnog telefona (isključivo putem aplikacije ili webshopa) porastao je za čak 11%. Sada je za takav način plaćanja zainteresovano 73% ispitanika. U nešto većoj meri to su mlađi ispitanici, ali vrlo je zanimljivo da broj starijih ispitanika zainteresovanih za ovaj način plaćanja raste veoma brzo – od maja ove godine povećao se sa 44% na 62%.

U istom periodu, za 10% je porastao i interes za online plaćanje karticom putem mobilne aplikacije (63%) te plaćanje prislanjanjem mobilnog uz POS uređaj (62%). Takođe, za te načine plaćanja veći interes su pokazali mlađi ispitanici u dvadesetim i tridesetim godinama. Kao glavne prednosti digitalnog načina plaćanja, ispitanici ističu uštedu vremena (74%), praktičnost (71%), mogućnost plaćanja u bilo koje vreme (60%), jednostavnost korišćenja (53%) i sigurnost (21%).