Summi1
Summit2

Miloš Jauković, potpredsednik za sektor komercijalnih poslova, Delhaize Serbia: Strateške odluke utemeljene na dobru za ljude i planetu

KROZ PRIZMU TRGOVCA

Intervju

21.01.2022.

Miloš ističe da je u poslovanju, između ostalog, važno pratiti svoju poslovnu strategiju, osluškivati tržište, pratiti globalne trendove, inicirati na lokalnom nivou, ali i pratiti konkurenciju.

1. Šta je ono što biste pohvalili na našoj trgovačkoj sceni? Ima li nešto što biste voleli da bude prisutno i kod nas, a poznato vam je već da primenjuju/praktikuju trgovci u svetu ili regionu?
Maloprodajno tržište u našoj zemlji dosta vrednuje tradiciju i domaći asortiman, a sa druge strane globalni trgovinski lanci svojom ponudom, asortimanom i uslugom pružaju kupcima priliku da osete i najbolje prakse i ukuse iz celog sveta. Upravo ta sinergija koja je prisutna u modernoj trgovačkoj sceni Srbije je ono što je njen najbolji deo. Poizvodi privatne robne marke MAXI razvijeni su lokalno i naši kupci imaju svoje omiljene proizvode baš u asortimanu privatne robne marke, dok na primer Delicata čokolade, ili nakvalitetniji sirevi i vina iz celog sveta, koji se mogu pronaći na rafovima i naših i drugih prodavnica jesu asortiman koji je vredan poštovanja i prepoznat od strane kupaca. Takođe tokom panedimije virusa Kovid, kada su u najvećim trgovinama sveta police sa hranom nažalost bile prazne, u Srbiji to nije bio slučaj. Svi trgovci su pokazali visok nivo odgovornosti i rekao bih da je to jedno od najboljih odgovora naše industrije.

2. Koji su, prema vašem mišljenju, najveći nedostaci našeg trgovačkog sektora?
Digitalizacija je dosta olakšala poslovanje, ali istovremeno smo se globalno suočili sa nedostatkom radne snage, koja je ipak nezamenjiva. Ono što bi u narednom periodu takođe doprinelo efikasnijem poslovanju u sektoru trgovine jeste ubrzanje administracije i umanjenje komplikovanijih procedura koje neminovno utiču na razvoj moderne trgovine. Višekanalni pristup kupcu i digitalizacija u svetu su postali neminovnost, dok procenjujemo da u Srbiji postoji još prostora za razvoj u ovoj oblasti. Mi smo kao kompanija razvili loyalty aplikaciju koja će prići potrebama potrebama kupaca na nivou pojedinca, Maxi online prodavnica je osvojila priznanje „Food&Beverage online prodavnice godine“, i zato čvrsto verujemo da će godine pred nama našoj kompanija i tržištu doneti dosta novina i tako nas učiniti ponosnim i kada govorimo o najvećim internacionalnim trgovovinskim lancima i globalnim trendovima.

3. Na šta odmah obraćate pažnju kada uđete u neku trgovinu?
Kako su Maxi pijaca i generalno kategorije svežih namirnica, nešto na šta kupci prvo pomisle kada je Delhaize Serbia u pitanju, pogled mi prirodno uvek ide u tom pravcu. Voće i povrće domaćih dobavljača važan je deo naše sveže ponude, zbog čega volim da poverim koliko tome i drugi lanci pridaju pažnje. Pored toga, izuzetno je važna zastupljenost asortimana zdravije ishrane i proizvoda koji dolaze iz Srbije. Mnogo smo uložili u razvoj naše maloprodajne mreže, otvorili smo i renovirali više od 45 prodavnica ove godine, pa su i sam izgled prodavnica, praćenje inovacija za uslove kupovine prilagođene merama modernog kupca, važan deo predstavljanja svakog maloprodajnog lanca.

4. Da li u sklopu praćenja konkurencije posećujete konkurentske trgovine?
U poslovanju je veoma važno pratiti svoju poslovnu strategiju, osluškivati tržište, pratiti globalne trendove, inicirati na lokalnom nivou, a u isto vreme i pratiti sve igrače na našem tržištu. U maloprodaji su promene vrlo dinamične i kao profesionalci ne izbegavamo da budemo u toku i da znamo kako poslu pristupaju drugi maloprodajni lanci. To nikako nije prepreka za očuvanje originalnih ideja, već samo uvid u opštu sliku domaćeg tržišta. Ne treba izbegavati priliku da naučimo jedni od drugih, kao i da jedni druge pokrećemo i inspirišemo.

5. Za kraj, koja bi bila vaša poruka kolegama-trgovcima – kako unaprediti sektor?
Sektor maloprodaje sa razvojem digitalizacije i e-trgovine i njenom ekspanzijom u vreme pandemije doživljava stalne promene, unapređuje poslovanje i sve više izlazi u susret potrebama kupaca. Ono što ne smemo da zaboravimo jeste da je održivo poslovanje obaveza svih nas. Strateške odluke treba da utemeljimo na tome da činimo dobro ljudima i planeti. Da kupcima nudimo zdraviju hranu, da zajedničkim snagama utičemo na smanjenje posledica klimatskih promena, da zajedno redukujemo upotrebu plastike. I da u sve to uključimo i građane. Samo zajedno postižemo velike ciljeve.