Summi1
Summit2

IGD: Inflacija u Britaniji tokom leta i do 15%

AKTUELNO

Svet

16.06.2022.

Inflacija cena hrane u Britaniji verovatno će dostići vrhunac do 15% ovog leta i ostaće na visokom nivou do 2023. godine, upozorio je IGD, zadajući još jedan udarac potrošačima u zemlji sa nižim primanjima.

U svom najnovijem izveštaju, IGD je naveo da će najugroženija domaćinstva u Britaniji biti najteže pogođena skokom cena hrane i pića.

Rastuće cene već izazivaju najveći pritisak na prihode domaćinstava od najmanje 1950-ih u Britaniji, gde je inflacija cena namirnica dostigla 7% tokom četiri nedelje do 15. maja, što je najviši nivo u poslednjih 13 godina, prema podacima industrije.

Zvanična stopa inflacije u Britaniji dostigla je 40-godišnji maksimum od 9% u aprilu i predviđa se da će premašiti 10% kasnije u 2022. godini, kada bi regulisane tarife za energiju trebalo da skoče za dodatnih 40%.

Kako bi se uhvatila u koštac sa inflacijom, izgleda da će Banka Engleske povećati kamatne stope u četvrtak, peti put od decembra. Međutim, to će značiti veće troškove hipoteke za mnoga domaćinstva.

IGD je predvideo da će prosečna mesečna potrošnja na namirnice za tipičnu četvoročlanu porodicu dostići 439 funti u januaru 2023, u odnosu na 396 funti u januaru 2022.

Očekuje se da će inflacija biti najočitija u cenama mesa, proizvoda od žitarica, mlečnih proizvoda, voća i povrća, a proizvodi koji se oslanjaju na pšenicu kao stočnu hranu, kao što je belo meso, verovatno će doživeti porast cena u kratkom roku.

Istraživač predviđa da će visoki nivoi inflacije hrane verovatno trajati do sredine 2023. godine, ističući nekoliko faktora uključujući uticaj sukoba u Ukrajini, postojeće izazove u lancu snabdevanja, ograničenu efikasnost monetarne i fiskalne politike i uticaje koji se još uvek osećaju od Bregzita.

Iz našeg istraživanja, malo je verovatno da ćemo uskoro videti da će se pritisci troškova života smanjiti. Već vidimo da domaćinstva preskaču obroke - jasan pokazatelj stresa sa hranom, rekao je James Walton, glavni ekonomista IGD.

Četiri najveće britanske kompanije, lider na tržištu Tesco, Sainsbury's, Asda i Morrisons, odbili su da komentarišu cifru od 15%.

Kao odgovor na krizu, Britanci trguju i prodavnicama i proizvodima, prelazeći sa mejnstrim supermarketa na diskonte i sa brendiranih na proizvode privatnih marki po nižim cenama.

Oni takođe smanjuju kupovinu goriva jer smanjuju broj putovanja automobilom koje obavljaju, otkazujući usluge striminga i poništavajući garancije za popravku kućnih aparata.

izvor: esmmagazine
foto: unsplash/Chris Lawton