Summi1
Summit2

NielsenIQ: Maloprodajno tržište u brojkama

TRGOVAČKA MAPA 2022 - ANALIZE

Analize

15.08.2022.

U Srbiji, ukupno tržište maloprodaje, prema NielsenIQ panelu maloprodaje, ostvaruje vrednosni rast od 3,7% u 2021. u odnosu na 2020. godinu, i iznosi blizu pet milijardi evra. Ovaj rast dolazi od rasta prodaje prehrambenih proizvoda (3,9%). Ako se osvrnemo par godina unazad, tržište iz godine u godinu beleži rast vrednosne prodaje. Ukoliko posmatramo količinski, tržište beleži blagi rast od 0,4%

Autor: NielsenIQ

Prema NielsenIQ popisu maloprodajnih objekata za 2022. godinu, na tržištu Srbije postoji 19.195 maloprodajnih objekata (ne uključujući specijalizovane prodavnice, pekare, mesare, HoReCa, diskontere). 

Ukoliko uporedimo sa 2021. godinom, broj objekata numerički se povećao za 2%.
Najveći rast u broju objekata beleži kanal hipermarketi i supermarketi i to zbog supermarketa (objekti od 301m2- do 2500m2) i iznosi 5%. Hipermarketi beleže pad u broju objekata. Velike i srednje prodavnice beleže rast od 3%. Ovaj trend prate i objekti do 40m2, odnosno male prodavnice sa rastom od 2%, iako ih numerički i dalje ima najviše.

U Srbiji, ukupno tržište maloprodaje, prema NielsenIQ panelu maloprodaje, ostvaruje vrednosni rast od 3,7% u 2021. u odnosu na 2020. godinu, i iznosi blizu pet milijardi evra. Ovaj rast dolazi od rasta prodaje prehrambenih proizvoda (3,9%). Ako se osvrnemo par godina unazad, tržište iz godine u godinu beleži rast vrednosne prodaje. Ukoliko posmatramo količinski, tržište beleži blagi rast od  0,4%.

Što se tiče količinske prodaje, prehrana beleži rast od 1,3%, neprehrana -3,1%, dok cigarete imaju značajniji pad od -3,6%.

Ako posmatramo regione u Srbiji, u 2021. nema značajnijih promena, u odnosu na 2020. Najveće količinsko učešće  prodaji ima Vojvodina sa  27,2%, potom sledi Jugoistočna Srbija sa 25,4%. Beograd doprinosi sa 25,3%, dok Zapadna učestvuje sa 21,2%.

Situacija u kanalima prodaje prati trend iz 2018, 2019 i 2020.

U 2017, pa i u godinama pre, hiper/super kanal je imao najveće učešće u prodaji, dok od 2018. velike/srednje prodavnice (objekti od 401m2 do 300m2) preuzimaju primat, Učešće u 2021. je 36,7%. Slede hipermarketi i supermarketi sa učešćem od 28,1%, male prodavnice 20,4%. 
Nielsen kontinuirano prati kretanje više od 100 prehrambenih kategorija i nešto više od 80 neprehrambenih kategorija.

Top 10 prehrambenih kategorija, po vrednosnoj prodaji u Srbiji, su: alkoholno pivo, gazirani sokovi, mesni proizvodi spremni za jelo, mlevena kafa, biskviti, jogurt, čokoladne table, negazirana voda, ulje i sladoled. 

Kada posmatramo neprehrambene kategorije, top 10 kategorija po vrednosnoj prodaji su: deterdženti za veš, toalet papir, pelene za bebe, dezodoransi, šamponi, omekšivači za veš, higijenski ulošci, paste za zube, gelovi za tuširanje, i sredstva za negu lica.

Prehrambene kategorije koje beleže najveći rast u prodaji godina na godinu su grickalice, mešovito pakovanje keksa, džin, zamena za paštete i ledeni čaj.

Ukoliko posmatramo neprehrambene kategorije, najveći rast prodaje su zabeležili mirisi i parfemi, tonici za lice, tamponi, tretmani za kosu, vlažni toalet papir.

NielsenIQ Retail Audit
NielsenIQ Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta, izabranih tako da budu reprezentativni za kanale prodaje koji se prate. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalih podataka značajnih za proizvođače, distributere i prodavce. Kanali prodaje koji su uključeni u analizu kategorije: hipermarketi i supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni. Nielsen panel maloprodaje ne uključuje petrol stanice, diskontne trgovine, Cash & Carry, apoteke.