IN STORE  in your country  
SRBIJA
inFokus
24.03.2020.

InFokus tradicionalna kafa

Tradicionalna kafa: Sinonim za čisto zadovoljstvo

U proseku, građani Srbije koji konzumiraju domaću kafu, piju nešto iznad dve i po šoljice dnevno. Ljubitelji kafe muškog pola su nešto intenzivniji u ispijanju kafe od žena, budući da piju gotovo tri šoljice domaće kafe dnevno. Gotovo četiri od pet osoba koje piju domaću kafu, kafu pije pre doručka, pa se može reći da je to jedna od prvih stvari koje rade kada se probude

Izvor: Smart Plus Research

Kakve su navike građana Srbije prilikom konzumiranja domaće, turske, kafe. U koje doba dana je piju? Sa kim? Samo su neka pitanja koje je agencija Smart Plus Research iz Beograda postavila tokom februara 2020. reprezentativnom uzorku građana Srbije.

Domaća kafa? Ujutro, pre doručka

U proseku, građani Srbije koji konzumiraju domaću kafu, piju nešto iznad dve i po šoljice dnevno. Ljubitelji kafe muškog pola su nešto intenzivniji u ispijanju kafe od žena, budući da piju gotovo tri šoljice domaće kafe dnevno. Gotovo četiri od pet osoba koje piju domaću kafu, kafu piju pre doručka, pa se može reći da je to jedna od prvih stvari koje rade kada se probude. Te prilike bi se u najmanjem procentu i odrekli – 60% nikako ne propušta da uz domaću kafu započne dan. Za svakog trećeg ispitanika, drugi termin za kafu jeste negde oko podneva. Kafa posle ručka je nezaobilazna za 55% ispitanika. Pokazalo se da kasnije, večernje, termine za ispijanje kafe uglavnom koriste muškarci, i to čak 42% muškaraca koji piju kafu to čine uveče, nasuprot 23% žena. Slično je i sa odnosom mladih i onih starijih – da li zbog mladosti ili stila života, mlađi će u većem procentu popiti kafu i u kasnim večernjim terminima.
Oni koji svakodnevno piju domaću kafu, u najmanjoj meri konzumiraju kafu za poneti, sa čak 57% ispitanika koji su se izjasnili da je piju ređe od jednom mesečno ili nikada. Pored domaće kafe, svaki peti ispitanik će na dnevnom nivou popiti i neku drugu vrstu kafe – neki miks instant kafe (3u1, 2u1...) ili instant kafu.

Domaća kafa sinonim za čisto zadovoljstvo

Oko 43% građana najčešće pije kafu sa nekim od članova porodice, a 29% najčešće je piju sami. Svaki četvrti pripadnik mlađe punoletne populacije (18-24) kafu pije najčešće sa prijateljima, što je više nego što je slučaj sa starijim generacijama.

Kao razloge zbog kojih piju domaću kafu, 64% ispitanika je navelo čisto zadovoljstvo, što je zajedno sa razbuđivanjem ujutru (63%) najčešći razlog zbog koga se ovaj napitak pije. Interesantno je da su muškarci u većoj meri nego žene iskazali zadovoljstvo mirisom kafe (49% muškaraca je lep miris navelo kao jedan od razloga zbog kojih piju kafu, nasuprot 38% žena). Mlađa populacija (18-34) češće nego starija dodatnu energiju traži u ovom toplom napitku (64%), nego što je to slučaj sa starijima od njih (41%). Mogućnost da se opusti uz kafu navelo je 52% mlađe populacije kao razlog zbog koga je piju, dok su stariji od 35 godina u nešto manjoj meri navodili ovo kao razlog (23%).

Kao razloge zbog kojih piju domaću kafu, 64% ispitanika je navelo čisto zadovoljstvo, što je zajedno sa razbuđivanjem ujutru (63%) najčešći razlog zbog koga se ovaj napitak pije.

Koja domaća kafa se pije?

Svaki drugi ispitanik je kao prvi brend domaće kafe koga može da se seti naveo Grand, dok su Doncafe (15%) i C kafa (12%) na drugom, odnosno trećem mestu. Takođe, 43% je navelo Grand kao svoj brend kafe, dok se Doncafe (17%) i Bonito (14%) nalaze na naredna dva mesta. Tri četvrtine ispitanika svoju kafu bira po tome koliko im se dopada sam ukus, svaki drugi po mirisu, a potom 43% po tome u kojoj meri su uvereni da je u pitanju kvalitetan proizvod.

Kada je u pitanju komunikacija brendova, dva od tri konzumenta kafe navodi bar jednu reklamu. Od onih koji su neku reklamu naveli, svaki drugi spominje sada već legendarni serijal reklama za Grand kafu sa Draganom Nikolićem, Milenom Dravić i Deda Mrazovima. Duh novogodišnjih praznika, kafe i Deda Mrazova, ali i ove dve glumačke legende, ostao je urezan u sećanju velikog broja osoba koje piju kafu. Drugo mesto zauzimaju Džezveri (Doncafe, 37%), dok treće mesto dele Đura i Black’n’Easy i Dobro jutro kafa sa Lidijom Vukićević (po 26%).

Instant ili brza kafa?

Iako već neko vreme kao kategorija postoji na tržištu, konzumenti kafe nemaju jedinstveno ime za instant tursku kafu. Nakon što im je prikazana fotografija Black&Easy, Prava domaća i Doncafe 3 2 1 Black kesica kafe, ispitanici su pitani da imenuju ovaj tip kafe. Ime koje se u najvećem broju slučajeva pojavljivalo jeste “instant kafa” (kod četvrtine ispitanika), bliža odrednica “instant domaća/crna/turska kafa” je tek na trećem mestu (11%), dok je između njih “brza kafa” (12%).

Ipak, iako ne znaju kako da je nazovu, ovaj tip kafe je probalo 79% onih koji svakodnevno piju domaću kafu, s tim što je njih 26% pije jednom mesečno i ređe. Od onih koji su je makar probali, dve trećine ističu jednostavnost njene pripreme kao razlog konzumacije ove kategorije proizvoda. Sa druge strane, preko polovine onih koji je ne piju kao razlog navode to što im ona ne predstavlja adekvatnu zamenu običnoj domaćoj kafi. Žene (42%) u većoj meri od muškaraca (28%) smatraju da je ovaj tip kafe adekvatna zamena običnoj domaćoj kafi u situaciji kada nisu u mogućnosti da kafu koju vole i skuvaju.

-