IN STORE  in your country  
SRBIJA
inFokus
08.06.2020.

InFokus sladoledi Valicon: Tržište sladoleda u svetu i kod nas

Sladoledi: Domaći proizvođači sladoleda u korak sa svetskim trendovima

Preostaju određeni trendovi koji još uvek nisu u potpunosti istraženi i iskorišćeni od lokalnih i regionalnih sladoledžija poput – zdravijih sladoleda, organskih pa čak i veganskih sladoleda; te mogu predstavljati buduće pravce razvoja za kategoriju na lokalnom tržištu u zavisnosti od nivoa relevantnosti potrošačima

Autor: Minja Marjanović
Senior Project Manager

minja.marjanovic@valicon.net

Glavna zabluda koja se vezuje za kategoriju sladoleda jeste da je njihova domovina Italija. Međutim, određeni raniji oblici sladoleda pojavljuju se još u zapisima iz Persije, antičke Grčke i Kine. U Evropi već vekovima uživamo u ovoj hladnoj poslastici, zahvaljujući venecijanskom trgovcu i istraživaču Marku Polu, koji je u 14. veku doneo sa Dalekog Istoka recept koji dosta nalikuje današnjem sorbe-u. Sudeći po istoričarima, ovaj recept se tokom 16. veka razvio u sladoled.

Svetsko tržište sladoleda sa svojim najvećim igračima poput kompanija Unilever, Nestlé, Lotte Confectionary, Dean Foods, General Mills, Mars; beleži rast iz godine u godinu. Naime, projekcije su da će globalno tržište sladoleda sa 68 miliona dolara iz 2016. do 2023. porasti na čak 97 miliona dolara. Kao najveće globalno tržište ističe se Severna Amerika – gde se odvija borba dva najveća svetska igrača Unilevera i Nestléa. Prepoznato je da su inovacije proizvoda te koje vuku rast globalnog tržišta sladoleda – poput kreativnih ukusa i kombinacija, teksture, varijanti, teritorije organskog, „prirodnog“, „zdravijeg“ ali i bogatstva ukusa (što više kombinacija ukusa), itd.

Pojavljivanje „zanatskih“ artisana doprinelo je rastu i zadržavanju relevantnosti kategorije, kako na globalnom, tako i na našem domaćem tržištu.

Sladoledi predstavljaju hladnu poslasticu, za koju postoji dilema da li je dezert ili slatkiš – jer u zavisnosti od brenda, forme, ukusa, zadovoljavaju različite potrebe konzumenata. Te, tako sladoledi mogu da pruže osećaj osveženja, rashlađenja, zaslađenja, uživanja u ukusu, „pametniji“ i „zdraviji“ slatkiš, kao i oblik okrepljenja, itd. Bez obzira na godine konzumenta, sladoled predstavlja podsetnik na bezbrižne dane detinjstva – kada su korisnici najviše i konzumirali ovu poslasticu. Tada je, sladoled predstavljao glavnu nagradu tokom letnjeg raspusta.

Takođe, sladoled kao kategorija se deli na bazi više kriterijuma. Pa tako na osnovu ukusa, zlatna podela je na čokoladne i voćne sladolede. Iz ugla proizvođača prepoznaju se tri vrste: impulsni, porodični i artisani. Dok u zavisnosti od forme i oblika, konzumenti dele sladolede na: sladolede na štapiću, u kornetu, u čašici, u tubi, sendvič sladolede i porodične sladolede.

Kada se osvrnemo na lokalno tržište, primetno je da je neprikosnoveni lider Frikom. Lokalnog vodećeg igrača karakteriše dugogodišnja tradicija, ali i bogat portfolio – sačinjen od snažnih iconic brendova koje mnogi pamte još od detinjstva poput Kaprija, Lenija, Rumenka, itd...

Lokalno i regionalno tržište dodatno karakteriše i izražena sezonalnost, uprkos tome što su klimatske promene dovele do nejasnih, zbunjujućih granica između godišnjih doba.

Kao što je već pomenuto, na srpskom tržištu primetan je i razvoj lokalnih artisana „zanatskih“ sladoleda, koje je započelo pojavom Moritz Eis u Beogradu, a kasnije su se razvili i priključili trendu Crna Ovca, Luff, itd. Trendovi i promene koje su artisani doneli lokalnom tržištu su razni.

Počevši od premijumizacije sladoleda kako cenovno, tako i dizanjem lestvice po pitanju kvaliteta sastojaka. Nove i zanimljive kombinacije i varijante ukusa su donele osveženje standardnoj ponudi sladoleda. Međutim, artisani su možda u najvećoj meri uspeli da kreiraju imidž sladoleda kao hladnog dezerta kod kog se trude da obrišu granice sezonalnosti, uslužujući i prodajući sladoled bez obzira na klimatske uslove. Koliko su artisani pomogli ili odmogli lokalnim proizvođačima sladoleda tek preostaje da saznamo.

Pored toga, iako možda još uvek nije jasan uticaj koji ima ili će imati Lidl u ovoj kategoriji kao i na dalji razvoj drugih robnih marki u kategoriji sladoleda – svakako nije za zanemariti, i predstavlja aspekt na koji treba obratiti pažnju u budućnosti kategorije sladoleda.

Kao što je prepoznato, inovacije proizvoda su te koje vode i održavaju relevantnost kategorije u svetu. Primetno je i da lokalni proizvođači to prepoznaju i održavaju tempo i korak sa svetskim trendovima. Preostaju određeni trendovi koji još uvek nisu u potpunosti istraženi i iskorišćeni od lokalnih i regionalnih sladoledžija poput – zdravijih sladoleda, organskih pa čak i veganskih sladoleda; te mogu predstavljati buduće pravce razvoja za kategoriju na lokalnom tržištu u zavisnosti od nivoa relevantnosti potrošačima.

-