IN STORE  in your country  
SRBIJA
inFokus
27.10.2020.

Smart Plus Research: Navike kupovine i korišćenja građana u Srbiji

Sosovi i dresinzi: Oko 52% stanovnika koristi prelive i sosove

Korišćenje preliva i sosova u ishrani više je tipično za mlađu populaciju u odnosu na stariju, koja sosove i prelive koristi veoma retko ili gotovo nikad. Gledano prema regionu u kome žive, stanovnici južne i istočne Srbije se u većem procentu izjašnjavaju kao koirsinici ovih proizvoda

Izvor: Smart Plus Research

Kakve su navike građana Srbije kod korišćenja različitih sosova i preliva? Da li se sosovi više kupuju ili prave domaći? Da li ima razlika između regiona? Koji sosovi se konzumiraju, a šta se najviše koristi i kupuje kad su u pitanju dresinzi? Postoji li razlika između muškaraca i žena? Ovo su neka od pitanja na koja smo odgovorili pitajući građane Srbije o njihovima navikama kupovine i korišćenja sosova i preliva. Agencija Smart Plus Research iz Beograda istraživala je ovu tematiku tokom avgusta 2020. Razgovarali smo sa 1.000 ispitanika, a uzorak je reprezenativan prema polu, godinama i regionu u kome žive.

Šta volimo da imamo u frižideru?

Iako ih ne koriste previše često u ishrani, u srpskim domaćinstvima postoje određene preferencije kada je u pitanju korišćenje sosova i dresinga. Oko 10% stanovnika Srbije koristi prelive i sosove veoma često u svojim obrocima, bilo da ovaj dodatak kupuju ili da ga spremaju sami. Često korišćenje preliva i sosova u ishrani više je tipično za mlađu populaciju u odnosu na stariju, koja sosove i prelive koristi veoma retko ili gotovo nikad. Gledano prema regionu u kome žive, stanovnici južne i istočne Srbije se u većem procentu izjašnjavaju kao koirsinici ovih proizvoda (63% naspram 50% u drugim regionima).

Tartar sos (53%) i Tzaziki preliv (36%) su ubedljivo najviše korišćeni prelivi koje možete pronaći u našim domaćinstvima, a u grupu često korišćenih spada i Chilli sos (30%). Slično je i sa kupovinom sosova i preliva u radnji - Tartar, Tzatziki i Chili sos, preliv od rena i preliv od senfa su najčešći proizvodi koji naše stanovništvo kupuje, a samim tim i koristi. Nalazi pokazuju da se isti navedeni sosovi i prelivi, takođe, najviše spremaju u domaćoj radinosti. Tartar sos je posebno zastupljen u Beogradu i zapadnoj Srbiji. Žene više kupuju Soja sos (26%) i Balzamiko preliv (13%) u odnosu na muškarce.

Salata, burger ili sendvič – milenijalci vole prelive, stariji okrenuti tradiciji

Pomenuto je da će mlađi ispitanici pre koristiti sosove i prelive nego starija populacija, ali ono što je posebno zanimljivo jeste da se u domaćinstvima milenijalaca (25-34 godina) mogu naći prelivi za sendviče, burgere i salate. Podaci pokazuju da mlađa populacija stanovništva uživa u Burger prelivu i Cezar prelivu značajno više nego starije stanovništvo. Ipak, i nešto starija populacija podjednako uživa u sosovima i prelivima – samo oni radije jedu tradicionalne prelive sa ukusom rena, za razliku od mlađe populacije. Nije neobično da starija populacija uživa upravo oprobane prelive, dok mladi eksperimentišu sa ukusima.

Preferiramo li brend ili?

Stanovništo Srbije najviše spontano navodi Dijamant (75%), Polimark (71%), Thomy (58%) i Vital (54%), dok Heinz deli procente sa Barrilom (34%) kada je u pitanju poznatost marki sosova i preliva. Kada je u pitanju kupovina, odnosno korišćenje određenih brendova preliva, situacija je gotovo identična – stanovnici Srbije najviše kupuju Dijamant (64%) i Polimark (58,1%), a zatim Thomy (35,2%), Vital (30%) i Heinz (18,3%).

Pored Dijamanta, Polimark i Thomy su najviše zastupljeni u glavnom gradu, ali ne i ostatku Srbije, dok je Pemy brend koji je čini se poznat samo Vojvođanima. Heinz i Thomy su brendovi koje mlađa populacija značajno više preferira u odnosu na starije stanovništvo.

Najčešći razlog zbog kojeg stanovništvo Srbije bira pomenute brendove jeste dopadljivost ukusa sosova i preliva koje kupuju. Deluje da je Beograđanima i Šumadincima značajno važnije prilikom odabira proizvoda i brenda uverenje da kupuju kvalitetan proizvod. Uzimajući u obzir razliku u platežnoj moći u regionima Srbije, ne čudi što cenovni faktor češće spominju stanovnici južne i istočne, odnosno zapadne Srbije.

-