IN STORE  in your country  
SRBIJA
inFokus
26.11.2019.

InFokus paštete

Valicon: Navike potrošača vezane za korišćenje pašteta u ishrani

Većina korisnika prilikom evaluacije kvaliteta uzima u obzir različita fizička svojstva paštete (kao što su boja, mazivost, tekstura, miris itd.), ali ukus i dalje predstavlja glavni pokazatelj kvaliteta paštete

Autor: Minja Marjanović, Senior project manager

minja.marjanovic@valicon.net

Iako u savremenoj istoriji pašteta vuče svoje korene iz Belgije, sami Belgijanci veruju da se pašteta konzumirala još u starom Rimu. Poznatija i kao pâté, pašteta dolazi u različitim oblicima i ukusima. Najviše je prepoznatljiva po svojoj kremastoj formi i najpopularnijem ukusu (ukusu koji je dominantan kako i na svetskom tako i na domaćem tržištu pašteta) – jeste pašteta od jetre, ili jetrena pašteta. Sam pâté povezuje se sa zapadnom Evropom – tačnije zemljama poput Francuske i Belgije – gde predstavlja gurmansku deliciju, kao što je guščja pašteta koja se podrazumeva gurmanskim nezaobilaznim specijalitetom – za prave sladokusce i gurmane.

Sa druge strane, ako posmatramo lokalno tržište, asocijacije na paštetu nisu uvek toliko glamurozne. Pašteta predstavlja deo svakodnevice i konzumenti izuzetno cene praktičnost ovog proizvoda – lakoća i brzina kako pripreme tako i konzumacije doseže do nivoa da je padobranci mažu na parče hleba i jedu dok su sve vreme u skoku u kultnoj Carnex reklami.

Prvi susret sa paštetom se obično dešava u ranom detinjstvu, kao užina ili doručak kod kuće ili u vrtiću, te pašteta budi među korisnicima osećaj nostalgije i čežnje za bezbrižnim životnim periodom.

Iako je pašteta opažena kao praktična i učestalo konzumirana namirnica, većina korisnika se oseća donekle nesigurno po pitanju sastava i procesa proizvodnje, različiti mitovi i kontroverze se susreću među potrošačima. Najčešće se ističe da su namirnice korišćene za pravljenje paštete zapravo ostaci od proizvodnje drugih proizvoda. Te, vlada opšte verovanje da se pašteta ne svrstava među najzdravije namirnice. Međutim, upravo praktičnost i dugogodišnje korišćenje paštete najčešće preuzme primat u odnosu na razmišljanje o samom sastavu. Pa se neretko među konzumentima može čuti racionalizacija na nivou: “I mi smo to jeli kad smo bili mali i vidi nas danas ”.

Većina korisnika prilikom evaluacije kvaliteta uzima u obzir različita fizička svojstva paštete (kao što su boja, mazivost, tekstura, miris itd.), ali ukus i dalje predstavlja glavni pokazatelj kvaliteta paštete. Uživanje u ukusu paštete rame uz rame sa praktičnošću upotrebe i konzumacije, predstavlja glavni motiv za konzumaciju.

Najčešće konzumirana u situacijama doručka, večere i/ili užine, pašteta se konzumira samo namazana na hleb ili u kombinaciji sa drugim namirnicama u zavisnosti od preferencija konzumenata. Bez obzira na odabir ukusa, pašteta se doživljava kao proizvod koji dobro sarađuje sa drugim namirnicima, pa iako je sama po sebi dovoljna, povrće, mesne prerađevine i mlečni proizvodi mogu se naći u kombinaciji sa paštetom.

Na lokalnom tržištu konzumenti i dalje nastoje da sortiraju kategoriju na osnovu ukusa, gde je i dalje dominantan bazičan ukus od kog je sve počelo – a to je jetrena pašteta. Pored toga, opažen je i segment dečjih pašteta – koje mahom karakteriše blaži ukus, visok udeo mesa i neprisustvo manje poželjnih elemenata poput aditiva itd.

Na domaćem tržištu videli smo u jednom trenutku i zalazak u nove teritorije pašteta, pa smo u datom trenutku u marketima mogli da nađemo paštete sa drugačijim i neočekivanim ukusima – poput suve šljive ili pomorandže. Ipak trenutno na tržištu je primetna utakmica čija je osnova kvalitet i sastav proizvoda – koja se može uočiti u sloganima kao i komunikaciji brendova.

Novitet među regionalnim proizvođačima pašteta jeste i ulazak u nove kategorije i teritorije – poput namaza od povrća kao što su humusi. Od zime u marketima se možemo susresti sa humusima brenda Argeta sa tri varijante. Pored Argete, i Ribella je već neko vreme prisutna sa svojim humusom na lokalnom tržištu, a nedavno je i Carnex ušao u ovaj segment. Kako gore navedene inovacije utiču na razvoj kategorije preostaje nam tek da vidimo.

Pored toga, u kom pravcu će se proizvođači pašteta i pâtéa razvijati dalje sa inovacijama i kom od svetskih trendova ishrane će se koji brend prikloniti (kao što su organic, vegan, gurmanska delicija) – još je jedna od stvari koja nam preostaje da saznamo.

-