IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
07.09.2020.

INTERVJU

Balkan za nas ima poseban značaj

Zefferino Monini, izvršni direktor Monini

Autor: Marko Hrastar, marko.hrastar@instore.si

Trenutak za razgovor sa direktorom kompanije, koja je jedna od najpoznatijih proizvođača ulja na svetu, odabrali smo veoma brižljivo jer Monini upravo ove godine slavi stogodišnjicu postojanja. U pitanju je proizvođač čije proizvode sigurno u svojim trpezarijama ima dosta vas, a godine 1920, u Spoletu, ga je na noge postavio deda i imenjak našeg sagovornika Zefferina Moninija.

Za Monini je 2020. posebno važna jer kompanija obeležava 100 godina postojanja. Šta za vas lično predstavlja ovaj jubilej?

Stogodišnjica znači veliku prekretnicu koja nas sve u firmi čini ponosnima, prilika je to za pogled u istoriju i istovremeno prilika za planiranje skorašnje budućnosti sa novim ambicijama. To je stvarno posebna godina koja nam je dala i inspiraciju za izdavanje biografije sa naslovom “Il Secolo Monini. An Italian story of passion and enterprise” (Stogodišnjica Moninija. italijanska priča o strasti i kompaniji), koju je napisala i pripremila novinar i književni kritičar Beba Marsano. Uz to planiramo novu komunikacionu kampanju koja uključuje TV reklamu.

Vratimo se u istoriju i krenimo redom. Kako se 1920. u Spoletu rodila ideja o proizvodnji maslinovog ulja? Možete li nas ukratko povesti kroz razvoj kompanije?

Intuiciju za specijalizaciju u proizvodnji i marketingu ekstra devičanskog maslinovog ulja imao je moj deda Zefferin, koji je došao na ideju da osnuje kompaniju. Tada je ekstra devičansko ulje bilo rezervisano samo za privilegovanu elitu. Sve od početka, njegova ideja je bila povezana sa tim da maslinovo ulje prodaje izvan naše regije i da ga predstavi na novim odredištima gde ga još nisu poznavali i koristili u svojoj ishrani. Prvi je startovao sa idejom plasiranja ulja u petolitarskim limenkama. Ljubav i strast prema ulju, kao i velika mera odlučnosti, vodila su nas do toga da smo i dan danas jedan od najvažnijih činilaca kategorije maslinovog ulja, sa proizvodnjom od 30 miliona litara godišnje.

Teško da možemo da izbegnemo pitanje o trenutnoj svetskoj krizi. Kako u Moniniju prevazilazite izazove nastale izbijanjem pandemije korona virusa i kakve preventivne mere ste uveli?

U tih nekoliko teških meseci uspelo nam je da postignemo dobru potražnju, stalno smo proizvodili i brinuli se za mušterije. Naša regija, Umbrija, bila je jedna od najmanje pogođenih, ali mi u Moniniju smo ovaj krizni period shvatili i te kako ozbiljno. Naš prioritet je zdravlje naših radnika i zato smo već na početku pandemije osnovali Moninijevu grupu za krizne dane, sa ciljem da stalno kontrolišemo situaciju i usvajamo sve potrebne mere predostrožnosti i da ih stalno obnavljamo u skladu sa uputstvima zdravstvenih organizacija.

Monini je niz godina išao putem odgovornog poslovanja i bio je prva kompanija u svojoj branši koja je dobila sertifikat EPD (deklaracija o proizvodu koji je ekološki prihvatljiv). Kakvo je vaše lično shvatanje reči “održivost” i kakvi su vam sledeći ciljevi u toj misiji?

Održivost je pažnja koju posvećujete zemlji, kvalitetu proizvoda i razvoju u harmoniji sa okruženjem, potrebama zajednice i ekonomskim potrebama. Sa tim u vezi, radimo na projektu za narednih desetak godina, “Plan održivosti 2020-2030”. Plan je zasnovan na “konkretnim” i “merljivim” akcijama i podeljen je u tri dela: “U polju”, “Unutar boce” i “Na stolu“. Na primer, počevši od “polja”, sa Monini zasadima u Italiji želimo da dostignemo cifru od 1.000.000 stabala maslina, zasađenih na 1.000 hektara. Zasadi Moninija u Italiji će u potpunosti biti uzagajani po principima integrisane ili ogranske proizvodnje. Ulje italijanskog porekla će onda biti sertifikovano, zahvaljujući Konzorcijumu ekstra devičanskog kvaliteta i biće transparentno za potrošače sa sledljivošću zasnovanoj na blockchain tehnologiji.

Kompanija je sve vreme svog stogodišnjeg poslovanja i građenja tradicije bila, i još uvek je, u rukama porodice Monini. Od kakvog je značaja to za vas lično?

Ta činjenica je od velikog značaja za mene i na to gledam sa velikim ponosom. Monini je jedan od stvarno retkih proizvođača maslinovog ulja u Italiji, čiji su vlasnici još uvek članovi porodice osnivača.

Izvoz predstavlja 44% ukupnih prihoda od prodaje kompanije. Koje izvozne države/regioni su najznačajniji za Monini i kakvu poziciju ima region Adria?

Monini je prisutan u više od 60 država u celom svetu. Najvažnija tržišta za našu kompaniju su Švajcarksa, Rusija i Poljska. U poslednjih nekoliko godina u velikoj meri raste potrošnja naših proizvoda u Francuskoj, Australiji, Austriji, Nemačkoj i Holandiji. Region Adria, odnosno balkansko poluostrvo, ima za nas baš poseban značaj. Tu smo prisutni već više od 20 godina i, zahvaljujuči dugoročnoj saradnji sa našim lokalnim partnerima, Monini je i dan danas jedna od referentnih robnih marki u ovom regionu.

Da li primećujete promene trendova u potrošnji ekstra devičanskog maslinovog ulja u Srbiji? U Hrvatskoj je korišćenje ovog ulja već postalo deo njihove kulinarske tradicije? Kakva je situacija sa Slovenijom?

U Srbiji su iza nas godine investiranja u brend, ali i u svest o zdravstvenim koristima ekstra devičanskog maslinovog ulja, što je dovelo do eksponentnog povećanja potrošnje. Hrvatska je država koja i sama proizvodi ekstra devičansko maslinovo ulje. Sposobnost tamošnjih kupaca da prepoznaju kvalitet ove vrste ulja nam je samo bila od pomoći u naporima da povećamo prodaju. U Sloveniji, Monini je bio jedan od prvih proizvođača koji je investirao u širenje znanja o ekstra devičanskom maslinovom ulju, kako preko medija, tako i u degustacijama u trgovinama. Sve te aktivnosti su zajedno obogaćivale isticanje zdravstvenih prednosti konzumacije maslinovog ulja. Pomenute države, svaka sa svojim posebnostima, poseduju visok stepen tradicije i gastronomske kulture pa stoga ekstra devičansko maslinovo ulje predstavlja potpuni sadržaj.

Činjenica da je kompanija i dalje u rukama naše porodice je od velikog značaja za mene i na to gledam sa velikim ponosom. Monini je jedan od stvarno retkih proizvođača maslinovog ulja u Italiji, čiji su vlasnici još uvek članovi porodice osnivača

Za Monini je kvalitet proizvoda veoma važan. Da li je istina da i sada, nakon svih ovih godina, svakodnevno sami proveravate sirovine?

Da, to je istina. Zajedno sa ekipom stručnjaka lično probam sva ekstra devičanska maslinova ulja, da bi izabrali zaista one najbolje uzorke i da bi mogli našim kupcima da garantujemo za konstantan kvalitet. Da bi dobili odlično ekstra devičansko maslinovo ulje, koje zaslužuje etiketu Monini, naša kompanija je uvela stroge selektivne postupke u odabiru sirovina, kao i precizan nadzor ulja. To nam uspeva zahvaljujući hemijskim i organoleptičkim analizama.

Poznati ste kao ljubitelj dobrog maslinovog ulja. Da li možete iz vašeg portfolija da izdvojite neko koje je vama posebno drago?

Svaki proizvod sa etiketom Monini ima svoje posebnosti i odlike, a moje mišljenje je da našu umetnost proizvodnje uljanajbolje iskazuje proizvod GranFruttato. Kako bi mogli da proizvedemo to stoprocentno italijansko ekstra devičansko maslinovo ulje, biramo samo ulje koje je istisnuto iz maslina koje su ubrane u poslednjem trenutku pred optimalnu zrelost. Iz njih, istini na volju, ističe manja količina ulja, ali je zato njihov sadržaj u toj meri više bogat antioksidantima i polifenolima, što daje krajnjem proizvodu tipičnu aromu i prijatan miris.

Monini je nedavno dobio novu prestižnu međunarodnu nagradu za liniju Monocultivar za vrste ulja Coratina i Frantoio, koja su bila uključena na listu TOP100 EVOOLEUM najboljih ulja ove godine. Možete li nešto da nam kažete o projektu Monocultivar.

Sve nagrade koje su na međunarodnim takmičenjima dobili proizvodi iz linije Monocultivar samo dodatno potvrđuju da su u pitanju proizvodi odličnog kvaliteta iz ekoloških maslinjaka, sa stopostotnim italijanskim poreklom. Sve nabrojano donosi nepogrešive karakteristike i ukus. Nagrada koju ste spomenuli odnosi se na ulje Coratina Monocultivar i ne samo da je među najboljih sto na svetu, nego je čak i u elitnoj svetskoj desetorci i jedno od tri najbolja ulja ekološke proizvodnje. Svi koraci, od odabira sirovina, do proizvodnje, slede specifične smernice. Mogućnost praćenja smo izveli tako precizno, da svako maslinovo drvo ima sledljivost, a svaka vrsta ulja potvrđena je DNK istraživanjem. Masline naši radnici beru ranom zorom i nakon toga ih prevozimo kamionima u kojima temperatura vazduha mora da bude obavezno između 5 i 7 °C, a dovoze ih pravo u pogon Frantoio del Poggiolo Monini. Tamo masline tretiramo posebnim postupkom za svaku vrstu masline i u zavisnosti od stepena zrelosti.

Frantoio del Poggiolo Monini je znači vaša glavna proizvodnja?

Frantoio del Poggiolo je multifunkcioni centar gde obavljamo vrlo važan deo našeg poslovanja. Sa jedne strane smo vezani potragom za odličnim kvalitetom ekstra devičanskog maslinovog ulja, a sa druge želimo i da širimo svoje znanje. Naši zasadi maslina se prostiru na tri brdašca u dolini Spoleto, a u njima gajimo 5.500 starih maslina i uz to još 1.500 novozasađenih stabala. Ukupno se svi posedi sa maslinama prostiru na oko 25 hektara. Tamo proizvodimo ekstra devičansko maslinovo ulje D. O. P. Umbria.

Kompaniju Monini vodi već treća generacija. Šta je ono što nude nove generacije i kakvi su vam planovi i želje za kompaniju u budućnosti?

Četvrtu generaciju porodice Monini predstavlja petoro dece: moja deca Giuseppe (31), Maria Sole (28) i Maria Eugenia (26), i deca moje sestre Marie Flore: Carolina (32) i Tommaso (26). Tommaso, Maria Sole i Giuseppe su aktivni u kompaniji, i vode računa o različitim segmentima poslovanja. Tommaso je zadužen za poljoprivredni segment, Maria Sole brine za izvoz, a moj najstariji sin Giuseppe nadzire deo poslovanja povezan sa sirovinama. I preostala dva člana planiramo da uključimo uskoro. Njihov će zadatak biti da nastave sve što smo stvarali prethodnih 100 godina, ljubav i strast u proizvodnji ekstra devičanskog maslinovog ulja.

Možete li nam za kraj reći nešto još o vašem kraju i vezi kompanije sa tim područjem u kojem se rodila robna marka Monini. Naime, primetili smo da je Monini sponzor brojnih događaja u Spoletu i okolini?

Tesna je veza sa našim krajem, gde se i rodila kompanija Monini, i ta povezanost je oduvek naš prioritet. Sponzorstva su povezana sa širokim izborom, od kulture, gde podržavamo Festival dei Due Mondi (Festival dva sveta) u Spoletu, godišnji umetnički događaj u junu i julu, koji se održava svake godine i koji je poznat u celom svetu, pa sve do sporta, gde pomažemo odbojkaškoj ekipi. U ovima dramatičnim vremenima naša veza sa tim područjem je još više ojačana kroz pomoć koju smo uputili gradskoj bolnici. Poklonili smo joj aparate i zaštitnu opremu za doktore i medicinske sestre koji su bili u prvim redovima borbe sa pandemijom.

Kompanija Monini ima sedište u talijanskoj pokrajini Umbrija, a sa svojim proizvodima prisutna je na svim kontinentima. Godišnji prihodi Moninija iznose 157 miliona evra, a zaposlenih u porodičnom preduzeću ima više od stotinu. Slogan Moninija glasi “Una spremuta di olive”, što bi mogli doslovno prevesti kao “Sok maslina”.

-