IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
17.11.2020.

Bojan Mirkić, izvršni direktor Animal Commerce doo: Cilj uvođenja standarda jeste briga o potrošaču

Razgovor sa Bojanom Mirkićem izvršnim direktorom Animal Commerce doo, kao i zamenikom predsednika uprave Agreks doo, Donji Žabar počeli smo pričom o njihovoj 30 godina dugoj tradiciji i uspešnom poslovanju.

Sledeće, 2021. godina je trideseta godina poslovanja našeg preduzeća u Srbiji Animal Commerce doo, ali je takođe trideseta godina poslovanja našeg preduzeća Agreks doo iz Republike Srpske, BiH. Ovo je zaista respektabilna tradicija za svako preduzeće i mi smo ponosni na ono što smo do sada postigli. Trenutno naša grupa zapošljava 180 ljudi i ostvaruje godišnji promet od 20 miliona eura. Osnovna delatnost nam je proizvodnja konzumnih kokošijih jaja i u toj branši smo jedina proizvodno i tehnološki zaokružena kompanija, što znači da imamo unutar preduzeća ogromnu bazu znanja i iskustva koje uz savremene proizvodne kapacitete našim potošačima pruža kvalitetan, pristupačan i zdravstveno bezbedan proizvod, ukratko opisuje on te tri decenije.

Kakve ste rezultate zabeležili u ovoj izazovnoj godini?
Svaka godina je jedinstvena, a ova 2020. naročito. Početkom godine smo imali promenu pravilika o kvalitetu jaja gde su uvedene značajne izmene, a onda i COVID-19. Kao i svi ostali morali smo da uložimo dodatan napor kako bismo održali ceo lanac snabdevanja. U tom procesu smo naravno morali da investiramo dodatna novčana sredstva, ali ono što je najvažnije jeste da smo uspeli da održimo ceo sistem, da su naši zaposleni ostali zdravi, proizvodnja snabdevena svim repromaterijalima i da naši kupci nisu imali izazove povodom isporuka robe na police.
Uprkos pandemiji, mi smo u ovoj godini započeli tri značajna projekta - povećanje proizvodnje konzumnih jaja, novu fabriku stočne hrane i novu poslovnu zgradu, a u pripremi imamo još nekoliko velikih i važnih projekata kako bismo do 2025. godine postigli zacrtano - povećanje sopstvene proizvodnje za 60% i time učvrstiti svoju poziciju kao najvećeg regionalnog subjekta u proizvodnji konzumnih kokošijih jaja.
Znači, što se tiče pandemije, mi smo se brzo prilagodjavali novim okolnostima, ojačali svoja partnerstva sa dobavljačima i kupcima i uspeli da sve planirane projekte realizujemo po planu.

Uprkos pandemiji, mi smo u ovoj godini započeli tri značajna projekta - povećanje proizvodnje konzumnih jaja, novu fabriku stočne hrane i novu poslovnu zgradu, a u pripremi imamo još nekoliko velikih i važnih projekata kako bismo do 2025. godine postigli zacrtano - povećanje sopstvene proizvodnje za 60%.

Kada kažete da ste jedina farma za proizvodnju konzumnih jaja potpuno usklađena sa direktivom EU o dobrobiti za životinje – možete li da nam objasnite šta ta direktiva tačno znači?
U pitanju je Direktiva br. 9 vezana za dobrobit životinja, ali i po svim drugim parametrima - mi jesmo usklađeni sa EU standardima. Naša strategija je takva da uvek instaliramo opremu koja je na najvišem tehnološkom nivou i koja će i u godinama koje dolaze biti „u trendu“. Tako smo daleko pre naše konkurencije svoje poslovanje uskladili sa EU standardima i spremno čekamo otvaranje tog veoma važnog tržišta. U skladu sa navedenim mi smo krajem 2018. godine pustili u rad prvu veliku i modernu farmu za proizvodnju jaja iz podnog uzgoja na Zapadnom Balkanu, formirali novi brend Koka Slobodanka i na taj način ponudili tržištu jedan novi proizvod koji znači daleko bolje uslove u kojima naše koke žive i u kojima mogu slobodno da se kreću (cage free).

Upravo ste dobili IFS sertifikat i ocenjeni ste vrlo visoko. Poznato je da implementacija IFS standarda predstavlja ulaznicu u krug dobavljača velikih trgovinskih lanaca. Šta će vašem poslovanju ovaj sertifikat konkretno doneti?
Novembar 2020. je u našoj kompaniji mesec gde sa ponosom možemo istaći da smo posle dugogodišnjeg rada konačno uspeli da ishodujemo dva važna dokumenta. Jedan je IFS standard verzija 6.1 kojim smo primenili najbolje evopske prakse u vezi bezbednosti hrane i kvaliteta naših proizvoda. Na održanom auditu ostvarili smo izuzetno visoku ocenu od 95,7%. Drugi važan dokument koji smo ishodovali je Integrisana dozvola za prevenciju i kontrolu zagadjenja životne sredine (IPPC), koja odražava našu posvećenost bezbednom zbrinjavanju otpada, očuvanju održivog poslovanja i zaštitu životne sredine. Stvar na koju smo ponosni jeste da smo prva kompanija u ovoj branši koja je uvela IFS standard i ispunila uslove za dobijanje IPPC dozvole kako u Srbiji, tako i na celom području Zapadnog Balkana.
Mi već jesmo dobavljač najvećih trgovinskih lanaca u Srbiji i BiH i to jeste naše strateško opredeljenje. Međutim, smatramo da su ove dozvole pre svega važne za krajnje potrošače naših proizvoda jer oni mogu biti sigurni da kupovinom NAJ jaja, Koka Slobodanka jaja, kao i jaja koja su upakovana u robne marke (PL) naših partnera, velikih trgovinskih lanaca, da su kupili proizvod od odgovornog preduzeća koje kontroliše celokupan process proizvodnje, vodi računa o našoj planeti i čije koke žive u evropskim uslovima.

Mi verujemo da će ljudi sve više shvatati značaj i doprinos jaja za zdravu ishranu i da će u narednom periodu doći do porasta potrošnje kokošijih jaja.

Primetan je trend rasta veganske i vegetarjanske ishrane. Čini li se vama poslednjih godina da to utiče na prodaju vaših proizvoda? Doživljavate li to upšte kao neku vrstu „pretnje“?
„Promene su zakon života. A oni koji gledaju samo na prošlost ili sadašnjost sigurno će propustiti budućnost“ - Džon F. Kenedi.
Živimo u svetu brzih i veoma značajnih promena. Mi kao rukovodioci imamo zadatak da te promene predvidimo i da im se brzo prilagođavamo. Mi u Agreksu i Animal Commerce-u kao porodične kompanije i dalje imamo sposobnost da brzo reagujemo na izazove, a kontinuiranim ulaganjem u znanje i kadrove možemo bolje predvideti dolazeće promene okruženju.
Što se tiče potrošnje konzumnih jaja trenutno je aktuelno više trendova od kojih neki pozitivno, a neki negativno utiču na potrošnju. Tako pored trenda u ishrani kojim se teži da se proteini dobijaju iz biljaka, imamo i trend da su kokošija jaja posle dugogodišnjeg nepravednog označavanja da su glavni krivac za kardiovaskularne probleme i holesterol, konačno prepoznata kao veoma zdrav i nutritivno vredan izvor proteina, a uz to sadrže veoma mali broj kalorija, tako da su odlična dijetalna hrana. Jaja imaju dokazano pozitivan uticaj na naš vid, nivo energije, kožu i predstavljaju savršen način za zdav i uspešan početak dana. Na osnovu ovih činjenica, mi verujemo da će ljudi sve više shvatati značaj i doprinos jaja za zdravu ishranu i da će u narednom periodu doći do porasta potrošnje kokošijih jaja.

-