IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
28.06.2021.

Darko Lukić, izvršni potpredsednik, Nelt Grupa: Gajimo ambiciozne planove ka daljem rastu na novim tržištima

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Osnovni pokretač našeg sagovornika, i na privatnom i na poslovnom planu, jeste porodica. Moja supruga i ćerke mi uvek pružaju punu podršku za sve što radim, čak i kad sam morao da nedeljno putujem Beograd-Zug tokom dve godine, kada sam radio u kabinetu CEO-a u kompaniji Coca-Cola. One mi daju energiju i motivaciju za uspeh i daju smisao svemu što radim, objašnjava nam Darko Lukić, izvršni potpredsednik Nelt Grupe, na početku razgovora.

Karijeru je započeo u kompaniji Procter & Gamble, gde je proveo 12 godina na raznim pozicijama u finansijama u tri zemlje - Bugarskoj, Rumuniji i Švajcarskoj. Osim Balkana, pokrivao je i evropska tržišta, kao i tržišta Afrike, Bliskog Istoka i Indije. Delimično da bi došao da živi u Beogradu, a delimično da bi prešao na komercijalni karijerni put, prešao je u kompaniju Coca-Cola, na poziciju Menadžer za komercijalnu izvrsnost za Srbiju i Crnu Goru. Nakon toga, proveo je dve godine kao Šef kabineta CEO-a u Švajcarskoj, da bi prošle godine preuzeo poziciju izvršnog potpredsednika Nelt Grupe.

Svest i spremnost za transformaciju i razvoj (Growth Mindset) je nešto što je moja vodilja, privatno i profesionalno. Uvek se trudim da postanem bolja verzija sebe, u svemu što radim. Rad na svesti ko sam i gde sam na životom putovanju, aktivno traženje feedback-a od drugih, prihvatanje izazova, ali i prihvatanje grešaka i povremenih poraza, kao sastavni deo celokupnog iskustva. Kontinuirana transformacija i "zdravo nezadovoljstvo" sa status-quo-om su izuzetno bitan preduslov za napredak, i individue i organizacije, ističe naš sagovornik.

Kako je došlo do toga da, nakon rada u velikim međunarodnim kompanijama koje se bave proizvodnjom, karijeru nastavite u kompaniji koja se, prevashodno, bavi distribucijom i logistikom?

Ja tu vidim mnogo više sličnosti, nego razlika. Nelt je, za proteklih 29 godina, postao velika internacionalna kompanija sa skoro milijardu evra prihoda i sa operacijama u 11 zemalja. Pored logistike i distribucije, jedan od naših strateških ciljeva jeste razvoj naših brendova, gde u Neoplanti i Baby Food Factory imamo dve vodeće kompanije u svojim industrijama. Takođe, Nelt je jedna od retkih distributivnih kompanija u regionu, a i šire, koja može da pruži "full service distributor" usluge. To podrazumeva 360⁰ podršku i građenje brenda, počevši od analize tržišta i potrošača, preko razvoja i implementacije marketing strategije, do kvalitetne logistike i distribucije. Razvili smo, na primer, vrlo uspešan model takve sveobuhvatne saradnje sa renomiranom kompanijom Jacobs Dougbe Egberts, i radimo na tome da kontinuiramo podižemo kvalitet svih usluga i da takvu vrstu usluge pružimo i drugim partnerima. Velike međunarodne kompanije vide Nelt, ne samo kao kvalitetnog distributivnog i logističkog partnera, već i kao firmu koja je razvila 360⁰ brand-management sposobnosti i veštine.

Reklo bi se da trenutak za otpočinjanje rada u novoj kompaniji možda i nije bio baš idealan, s obzirom na aktuelnu korona krizu. Šta biste vi rekli, da li uopšte postoji idealan trenutak za tako nešto i da li je on bitan za dalji rad? U kojoj meri je kriza odredila vaših prvih nekoliko meseci u kompaniji?

Dobar primer planova za širenje na stranim tržištima jeste akvizicija brenda Bebi Premium od Atlantic Gupe, koji ćemo da preuzmemo 01. jula ove godine, a koji je već prisutan na tržištima Rusije, Ukrajine i u centralnoj Aziji

Dve godine koje su bile najznačajnije za moj profesionalni razvoj i učenje bile su 2008. (godina globalne finansijske krize) i 2020. (godina COVID-19 pandemije). Svaka kriza i svaki izazov su velika šansa za učenje i napredak. U tom smislu, i pored toga što je 2020. godina bila veliki izazov za biznis, bila je idealan trenutak da radim na sebi i da naučim nove stvari, u dve različite kompanije i dve različite industrije. Takođe, pandemija je ubrzala tempo poslovanja i donošenja odluka. To mi je dalo šansu da brže upoznam biznis i ljude u Neltu, i značajno pomoglo u integraciji na novoj poziciji.

U kompaniji ste već sedam meseci. Kako je tekao period prilagođavanja i šta su vam bili najveći izazovi? Kakvi su vam utisci, generalno, do sada, da li su ispunili vaša očekivanja?

Poznajem Nelt i ljude koji su ga izgradili u jednu od najvećih i najboljih firmi u jugoistočnoj Evropi, od samog početka karijere. Čak i pre dolaska sam shvatio da Neltove vrednosti, vizija i ambicije odgovaraju mom profilu. S obzirom na to, kao i na bezrezervnu podršku koju sam dobio od svih novih kolega, integracija je bila relativno brza i laka. Utisci su veoma pozitivni, i u skladu sa mojim očekivanjima, a to je da je Nelt jedna veoma uspešna kompanija koja ima velike planove i ambicije za budućnost. Ono što me, takođe, raduje je, što Nelt, s obzirom na širinu aktivnosti i izvrsnost u svom poslovanju, nudi dosta prostora za profesionalni rast i razvoj, čak i ljudima koji imaju bogato profesionalno iskustvo. Imajući u vidu moju želju da se dalje lično razvijam, ovo je bio jedan od ključnih preduslova da dođem u Nelt, i srećan sam što su se moja očekivanja ostvarila.

Funkcija izvršnog potpredsednika Nelt Grupe, koju obavljate, uvedena je vašim dolaskom. Koji su glavni razlozi za uvođenje ove pozicije, šta je kompanija želela time da postigne? Šta sve spada u opis vašeg radnog mesta?

Pozicija izvršnog potpredsednika Nelt Grupe je uvedena da bi ostvarili brži i kvalitetniji napredak dva bitna stuba naše strategije i dugoročne održivosti našeg poslovanja - Implementacija strateških inicijativa unutar Nelt Grupe (sa fokusom na digitalnu transformaciju), i brži razvoj Nelt brendova.

Nezaobilazna tema, koje smo se već i dotakli je, svakako, velika kriza izazvana pandemijom korona virusa. Čitav svet je suočen sa brojnim izazovima, distribucija i logistika, kao grane, nisu bila izuzetak. Distributeri su morali brzo da promene način poslovanja u lancu snabdevanja. Kako se vaša kompanija nosila sa ovim izazovom, i do kakvih promena je došlo u njenom radu i organizaciji?

Velike i uspešne kompanije koriste svaki izazov kao podsticaj za dalji i brži razvoj i transformaciju, i to je bio slučaj sa Neltom tokom pandemije COVID-19. Na samom početku pandemije, aktivirali smo opsežan Plan poslovnog kontinuiteta (Business Continuity Plan), koji je bio fokusiran na osnaživanje lanca snabdevanja i kontinuirano pružanje izvanrednih usluga. Pored toga što smo uspešno nastavili da svakodnevno snabdevamo robom prodajne objekte, na svim tržištima na kojima poslujemo, uspeli smo da ugovorimo i nova strateška partnerstva za distribuciju proizvoda Kraš i Nestle. Kreirali smo i novu, korporativnu prodajnu diviziju koja nam je omogućila da stvorimo najveću distributivnu mrežu na tržištu Srbije. S obzirom na povećanu potražnju za tu specifičnu vrstu logističkih usluga, investirali smo više od milion evra u proširenje kapaciteta našeg intermodalnog logističkog terminala u Dobanovcima. Ovo su samo neki od primera agilnosti koju smo pokazali, i spremnosti da se brzo razvijamo, transformišemo se i adaptiramo na novu realnost.

E-trgovina i omnikanali su i pre pandemije već rasli više nego duplo od tradicionalne trgovine. Pandemija je u velikoj meri ubrzala ovaj trend. Gledano iz digitalne perspektive logističkih procesa, čemu je sve doprineo ovaj rast e-trgovine?

Ubrzan rast e-trgovine, tokom pandemije, samo je fast-forward onoga što je bilo neminovno da se desi na našem tržištu, koje je relativno nerazvijeno kad je u pitanju online kupovina. Taj rast je doveo do povećane potražnje za logističkim uslugama u kapilarnoj (last mile) dostavi i još jednom pokazao da je ključ uspeha u e-trgovini otporan, agilan i efikasan lanac snabdevanja, koji može da isporuči željene usluge i proizvode na vreme, na zadovoljstvo kupaca, sa konkurentnim troškovima. Pružiti kvalitetnu uslugu u ovom segmentu zahteva kombinaciju adekvatne infrastrukture i napredne analitike. Imam utisak da na našem tržištu još uvek nemamo igrače koji su spremni da pruže i jedno i drugo. Mi, kao Nelt, razmatramo atraktivnost ovog segmenta poslovanja i siguran sam, ukoliko budemo dalje razvijali ovu vrstu usluga, da ćemo da pružimo odgovor na definisane zahteve. Dodao bih da je rast e-trgovine, takođe, prisutan u B2B segmentu, i da je pomak u tom segmentu tokom pandemije bio jos veći. Kao rezultat, u drugoj polovini 2020. godine, Nelt je prešao na omnichannel pristup rada sa kupcima, kroz uvođenje kol centra i pokretanje naše B2B digitalne platforme Nelt Market. Ovo je kupcima pružilo dodatnu fleksibilnost i pogodnosti u radu sa Neltom, i nastavilo redovnu komunikaciju i snabdevanje, čak i kada je epidemiološka situacija sprečavala naše prodavce da ih lično posete.

-

Čak 50% kompanija veruje da tehnološki napredak ima značajan uticaj na lanac snabdevanja, logistiku i transportne operacije, a velikih 81% menadžera lanca snabdevanja navodi analitiku podataka kao presudan činilac za smanjenje troškova. Kakav je vaš stav po ovim pitanjima?

Apsolutno se slažem sa navedenim. Značaj tehnologije i analitike podataka je očigledan, i to sve više postaje "cost of entry" u modernom lancu snabdevanja i logistike, ne samo kao činilac za smanjenje troškova, nego i kao ključan model za poboljšanje zadovoljstva kupaca, izvor novih prihoda, i šansa za kreiranje novih biznis modela. Faktor diferencijacije u tom procesu biće jasna i kvalitetna strategija obrade i korišćenja podataka (Data Strategy), i koliko je ta strategija povezana i služi ukupnoj strategiji biznisa. Samo uz tehnologiju i podatke, koji su usko povezani sa strategijom, možemo kreirati dodatnu vrednost koja je izvor održive konkurentske prednosti u odnosu na ostale igrače.,

S obzirom na povećanu potražnju za specifičnu vrstu logističkih usluga, investirali smo više od milion evra u proširenje kapaciteta našeg intermodalnog logističkog terminala u Dobanovcima

Nelt je oduvek bio pionir na našem tržištu kada je u pitanju uvođenje najnovijih tehnologija u poslovanju. Na čemu trenutno radite i kakvi su dalji planovi na ovom polju?

S obzirom na ogromnu količinu podataka koju imamo, kroz 55.000 mesta isporuke i sa više od 300 brendova čije proizvode distribuiramo, razvoj napredne analitike (Advanced Analytics) je jedan od naših prioriteta. Ovog leta pilotiramo novi napredni algoritam koji dodatno optimizuje naše prodajne i dostavne rute, sa ciljem da dodatno unapredimo kvalitet naše usluge i zadovoljstvo naših klijenata, i to sa vrlo konkurentnim troškovima. Paralelno, u završnoj smo fazi da ostvarimo dugoročno partnerstvo sa konzorcijumom renomiranih svetskih kompanija u oblasti tehnologije i napredne analitike, kako bismo kreirali zaokruženu platformu za menadžment, izveštavanje i naprednu analitiku podataka. Ovo, uz unapređene verzije naše Nelt Market B2B i SFA (Sales Force Automation) aplikacije, kreiraće digitalni ekosistem u našim operacijama, i ojačati razmenu podataka, planiranje i partnerstvo sa našim principalima, kupcima, klijentima i dobavljačima.

Kakvi su planovi kada je u pitanju razvoj Neltovih brendova? Na koji način ćete razvijati postojeće i da li je u planu širenje portfolija brendova nekim novim akvizicijama?

Neltovi brendovi, kao izvor ubrzanog rasta i održivosti našeg poslovanja, su bitan stub naše razvojne strategije. U Neoplanti i Baby Food Factory (sa brendom Nutrino) imamo brendove koji su lideri u svojim kategorijama. To je, sa jedne strane, dokaz snage Neltove distribucije, ali i znak da smo na dobrom putu u građenju brand management veština i sposobnosti koje su potrebne za ovaj važan segment našeg poslovanja.
Uprkos njihovoj liderskoj poziciji, Neoplanta i Baby Food Factory imaju dosta prostora za rast na domaćem tržištu. Potrošači prepoznaju vrhunski kvalitet naših proizvoda, i pozitivno reaguju na njihovo marketinško pozicioniranje. Trenutno smo prisutni na 13 tržišta, i gajimo ambiciozne planove ka daljem rastu na novim inostranim tržištima. Dobar primer ovakvog načina razmišljanja jeste akvizicija brenda Bebi Premium od Atlantic Gupe, koji ćemo da preuzmemo 01. jula ove godine, a koji je već prisutan na tržištima Rusije, Ukrajine i u centralnoj Aziji. Što se tiče daljih akvizicija, aktivno posmatramo tržište i posmatramo brendove za koje, zahvaljujući snazi Neltove distribucije i naših brand management veština, možemo da ostvarimo ubrzan rast i dodatnu vrednost za - zaposlene, kupce, potrošače i dugoročnu perspektivu Nelta.

-