IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
14.05.2020.

INTERVJU

Kriza nije imala veće uticaje na naše poslovanje

Davor Sertić, generalni direktor, UnitCargo

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Internacionalna kompanija UnitCargo, osim direkcije u Beču, ima predstavništva u Srbiji - Novom Sadu, u Slovačkoj - Nove Zamki, Poljskoj - Vratislava i Rešov, Rumuniji - Bukurešt, Bugarskoj – Sofija, a za 15 godina uspešnog poslovanja kompanija UnitCargo je nedavno dobila prestižnu nagradu Privredne komore Grada Beča. Sa generalnim direktorom kompanije UnitCargo Davorom Sertićem razgovarali smo o trenutnoj situaciji u sektoru distribucije i logistike, kao i tome kako se kompanija UnitCargo prilagodila novim okolnostima poslovanja.

Na koji način je kriza izazvana korona virusom promenila vaše svakodnevno poslovanje? Kako ste organizovali rad u ovoj situaciji?

Generalno gledano, korona kriza nije imala veće uticaje na naše poslovanje, osim što smo naših 100 radnika poslali na home office (rad od kuće), kako bismo ih zaštitili od moguće zaraze. U međuvremenu smo pokrenuli program „Povratak u UnitCargo normalizaciju“, pri čemu se na svake dve nedelje po jedan zaposleni vraća u kancelarije. Šta više, naše poslovanje imalo je čak 30% rasta, pošto je naš menadžment uveliko radio na razvijanju našeg poslovanja, kako ne bismo isključivo zavisili od klijenata i dobavljača. Ponosni smo da smo i u ovakvim vremenima ostali pouzdani partner za naših 1.500 klijenata u granama metalne, hemijske, farmaceutske, papirne i prehrambene industrije, kao i 400 dobavljača iz 20 različitih zemalja.

Da li je bilo promena u zahtevima vaših klijenata, u poređenju sa vremenom pre izbijanja pandemije i u čemu se te razlike ogledaju?

Bilo je promena samo u pogledu količine pri poručivanju. Klijenti iz auto-moto industrije nisu skoro ni imali utovare, ali se potreba kod klijenata iz papirne i prehrambene industrije, pak, duplo povećala. Time smo čak u ovim vremenima i započeli saradnju sa novim klijentima, čime smo postigli porast od 30% u svim našim predstavništvima: Slovačka, Poljska, Bugarska, Rumunija, Srbija i Austrija.

Vanredno stanje u Srbiji je ukinuto, ali su i dalje na snazi vanredne mere. Da li je to prouzrokovalo neke nove promene u vašem poslovanju i koje?

Sve teče kao i dosad – bez znatnih poboljšanja, ali i bez pogoršanja. Potrošnja raste i to je dobro za sve nas.

Sa kojim ste se sve poteškoćama sreli u obavljanju svojih redovnih aktivnosti u vezi sa transportom i logistikom, u ovom periodu, i kako ste ih prevazilazili?

Imali smo, i imamo još uvek, poteškoće sa dugim čekanjima na graničnim prelazima, što direktno utiče na rok transporta, ali i na cene. Pritom se pojavila i nova cena dizela, što je dovelo do brojnih diskusija sa klijentima. Zbog toga su naši Key Account i Sales menadžeri bili maksimalno pod pritiskom i kontaktirani više nego inače.

Distribucija i logistika su se i pre početka krize susrele sa problemom nedostatka radne snage. Da li ste vi imali takvih problema?

Nismo imali takvih problema, osim što su nam se marketinške aktivnosti svele na minimum, te smo njih uspešno nadomestili sa Key Account aktivnostima i brigom o klijentima.

U čitavom svetu vaša branša se sreće sa sličnim izazovima. Drumski prevoz u Evropi poslednjih nedelja je u prilično teškoj situaciji, a deo analitičara odgovor na ovaj izazov vidi u većem oslanjanju na intermodalni transport. Kakvo je vaše mišljenje?

Nismo se susreli sa tim izazovom, jer su transporti kamionima unutar Evrope srž našeg poslovanja i upravo za njima je bila i ostala potreba širom Evrope - za zbrinjavanje mnogih zemalja i njihovog stanovništva. Pritom je vozač u svojoj kabini kamiona na najsigurnijem i najbezbednijem radnom mestu u Evropi, dokle god ne mora da napušta kabinu silom prilika.

Sa „zelenim koridorom“ smo svi na dobitku, kako bi drumski saobraćaj i putni transport tekao širom Evrope bez predugih čekanja. Za srž našeg poslovanja je to svakako apsolutna prednost

Pre oko mesec dana počela je primena sistema "zelenih koridora“ na određenim graničnim prelazima u okviru CEFTA regiona. Da li i vam i na koji način ovo olakšava poslovanje?

Još smo se na samom početku krize zalagali za „zeleni koridor“, jer su kamioni, kao gorepomenuto, imali čekanja na graničnim prelazima i do 72 sata, koja su pritom prouzrokovala osiguranja bezbednosti. Čak su i pojedini vozači kamiona poslati u karantin, što, ipak, nije bilo potrebno. Sa „zelenim koridorom“ smo svi na dobitku, kako bi drumski saobraćaj i putni transport tekao širom Evrope bez predugih čekanja. Za srž našeg poslovanja je to svakako apsolutna prednost.

Da li bi vam za poslovanje značilo i da se zapadni Balkan uključi u sistem "zelenih koridora" Evropske unije, koji olakšava i ubrzava transport robe?

To je svakako poželjno i još jedan od znakova približavanja Evropi. Bila bi to dobit, pre svega, za import i export preduzeća na Balkanu, pošto je u poslednje vreme trend mnogih preduzeća da se odluče za proizvodnju u Evropi umesto u Aziji, kako bi se osigurali za lokaciju, ali i skratili vreme dostave. Upravo sada, u vremenima krize, se pokazalo koliko je bitna lokacija proizvodnje tj. da ne zavisimo svi od proizvodnje u Aziji, niti od problema sa nabavkom i dostavom.

Razne agencije i konsultantske firme preporučuju kompanijama da grade jedan human i solidaran odnos sa potrošačima? Od kakvog je to značaja za vašu kompaniju?

Komunikacija je oduvek bila jedna od naših najvažnijh vrednosti na kojima se temelji UnitCargo menadžment i koja je fundament svakom našem novozaposlenom. Od izuzetnog je značaja komunikacija sa svim interesnim grupama našeg poslovanja i još više jasna komunikacija dobija na značaju za budućnost, kako bi se postigla transparentnost. Time se pokrenula jedna nova energija, koja je dala svim zaposlenima jednu novu dimenziju motivacije i pravi „vetar u leđa“.

Kako će, prema vašem mišljenju, nastaviti da se razvijaju distribucija i logistika nakon prestanka pandemije? Kakvog će uticaja ova kriza imati na njihov dalji razvoj?

Naši postojeći klijenti imaju u ovim vremenima krize različite situacije. Zahvaljujući našim aktivnostima i preduzetim merama u prodaji dobili smo 20% novih klijenata, koji udvostručuju naša poslovanja i nakon krize. Ovo je bilo moguće, samo i isključivo zahvaljujući našem sopstvenom kapitalu, kao i zahvaljujući dobavljačima koji su i tokom krize brzo izvršavali uplate i dalje ostali uz nas. Upravo ti pokazatelji učvršćuju naše uzajamno poverenje i partnerstvo i doprinose tome da iz ove krize svi zajedno izađemo još jači nego pre! Nažalost, preduzeća koja su se povukla u vremenima krize, neće imati očekivane poraste nakon krize.

-