IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
15.01.2020.

Intervju: Nikola Balaban, izvršni direktor sektora Nabavka, Lidl

Lokalnim dobavljačima otvaramo mogućnost izvoza u druge zemlje

Nikola Balaban, izvršni direktor sektora Nabavka, Lidl

Razgovarala: Ana Filipović

U decembru, u prvoj godini poslovanja, maloprodajna mreža Lidla broji 37 prodavnica u 26 gradova. Naš sagovornik Nikola Balaban u ovoj kompaniji je zaposlen od novembra 2015. godine i od tada je na poziciji izvršnog direktora sektora Nabavka, zadužen za asortiman prehrane. U razgovoru za naš magazin, Balaban nam, između ostalog, otkriva sa kakvim su se problemima suočavali pred otvaranje prvih objekata, kako kreiraju asortiman, kakvu saradnju imaju sa domaćim dobavljačima.

Lidl je nedavno proslavio prvi rođendan u Srbiji. Kakva su vaša iskustva i da li je bilo nekih problema kada je u pitanju posao kojim se vi bavite?

Period otvaranja je svakako za sve kolege u Lidlu bio izazovan i veoma intenzivan. Za nas u nabavci pripremne aktivnosti odvijale su se čak dve godine ranije. Odabir asortimana, uporedne analize, ishodovanje dozvola, sertifikata, potpisivanje ugovora i planiranje količina – to je posao koji je prethodio otvaranju prodavnica, a koji smo timski efikasno savladali. Najveći izazov u tom periodu bili su dogovori sa domaćim dobavljačima oko uvođenja IFS sertifikata – međunarodnog sertifikata kvaliteta i bezbednosti hrane, koji zahtevamo bez izuzetka. Pored toga, njihovo upoznavanje i edukacija sa Lidlovim standardima kvaliteta, koji su bili novi na našem tržištu. Međutim, dobavljači su naši važni partneri, shodno tome smo zajedničkim snagama i uspostavljanjem poverenja uspeli da odgovorimo na sve zahteve.

Kako vršite odabir asortimana? Da li imate određenu slobodu u njegovom kreiranju?

Pri odabiru asortimana vodimo se potrebama potrošača, a svaki proizvod koji je u našoj ponudi prvo mora da zadovolji uslove kvaliteta, a potom odgovarajuće cene. To znači da imamo slobodu da prilagodimo asortiman lokalnom ukusu – kao što smo, na primer, u segmentu mlečnih proizvoda uveli proizvod paprika u pavlaci, koga nema u drugim zemljama u kojima Lidl posluje. Dodatno, približavanje proizvoda željama potrošača i jedinstvenost na tržištu se vide i na primeru pekare, gde smo nakon detaljnih istraživanja i osluškivanja razvili nove proizvode karakteristične za naše krajeve, a pored toga, dobili odgovor da je na kraju dana najbolji hleb – vruć. Zato, u našoj pekari pecivo se peče više puta na dan, uvek je sveže i raznovrsno.
Prema pozitivnim reakcijama koje dobijamo, zaključujemo da su potrošači prepoznali našu različitost. Lidlova ponuda je jedinstvena. Počevši od Lidl brendova, preko neprehrambenog asortimana i kratkotrajnih ponuda, pa sve do tematskih proizvoda, mi iz nedelje u nedelju iznenađujemo naše potrošače. Nedelja Italije, Grčke ili, na primer, Španije donosi proizvode nesvakidašnjih uskusa po pristupačnim cenama. Brinemo i o trenucima slavlja, pa su u ovom periodu aktuelni proizvodi pod Deluxe i Favorina brendom, koji su idealni za prazničnu trpezu.

Strategija Lidla podrazumeva ponudu jedinstvenih Lidl brendova jednakog kvaliteta na svim tržištima na kojima kompanija posluje, bez obzira na zemlju proizvodnje

Oko 350 proizvoda je domaće proizvodnje, a među njima su i oni koje pod vašom privatnom robnom markom za vas rade domaći proizvođači. Kakvu saradnju imate sa njima?

Gradimo dugoročne odnose sa našim dobavljačima, što znači da, sa naše strane, poštujemo dogovore i rokove plaćanja, omogućavamo im siguran plasman proizvoda i potencijal za rast i razvoj poslovanja, a zauzvrat, očekujemo visok kvalitet proizvoda i ispunjenje standarda.
Naša želja je da sa rastom i širenjem mreže Lidl prodavnica rastu i razvijaju se i naši dobavljači. Radimo zajedno, a sve u cilju kvalitetnih i dobro odabranih proizvoda na rafovima za naše potrošače. Tako je, na primer, jedan od naših saradnika proširio svoj proizvodni pogon za proizvodnju pakovanog mesa, što je doprinelo otvaranju novih radnih mesta u okviru fabrike.
Uz konstantan rad na poboljšanju kvaliteta, lokalnim dobavljačima se otvara i mogućnost izvoza u druge zemlje u kojima Lidl posluje. Na policama Lidla Hrvatska već sada se mogu pronaći proizvodi iz Srbije, Pilos sir i supe iz kese, a somuni u prodavnicama Lidla u Bugarskoj.

Da li postoje neki specifični zahtevi koje oni moraju da ispune da bi dobili mogućnost da za vas rade PL? Kakvi standardi važe za vaše dobavljače, generalno?

Zadatak mog tima je da osigura visok kvalitet i svežinu proizvoda u svakoj kategoriji, pa se mnogo pažnje posvećuje odabiru i pregovorima sa dobavljačima. Glavni uslov za saradnju sa Lidlom je IFS sertifikat, a u proizvodnji voća i povrća dobavljačima dozvoljavamo prisustvo najviše 1/3 od zakonski propisane količine pesticida. Postavljanjem viših ciljeva u pogledu zdravstvene bezbednosti proizvoda od zakonski propisanih, pružamo potrošačima sigurnost i ulivamo poverenje. Pored isporuke robe definisanog kvaliteta, potrebno je i da bude isporučena u definisanim rokovima.

Imate li u planu proširenje asortimana proizvoda lokalnih proizvođača?

Konstanto radimo na usavršavanju i prilagođavanju asortimana, a sve u cilju zadovoljenja potreba potrošača. Samim tim, uvek postoji mogućnosti za sklapanje saradnje sa novim dobavljačima, što je i bio slučaj nakon otvaranja. Nakon godinu dana, približili smo naše standarde dobavljačima, nisu im više toliko strani i mogućnosti za saradnju su veće. To dokazuje činjenica da smo sa Privrednom komorom Srbije ove godine po drugi put organizovali Dan dobavljača, gde smo se sreli sa zainteresovanim lokalnim proizvođačima voća i povrća, koji su pokazali veliku zainteresovanost i profesionalnost.

Da li, i u kojoj meri, činjenica da veći deo asortimana uvozite otežava vaš posao? U kom smislu?

Kada pripremamo i razvijamo proizvode po Lidlovim standarima, podležemo istom procesu bez obzira na to da li se proizvod uvozi. Oni prolaze identičnu kontrolu kvaliteta i zahtevane uslove za tu kategoriju proizvoda, kako bismo osigurali ujednačen kvalitet za naše potrošače. Jedina razlika prilikom uvoza je u dokumentaciji, a upravo iz tog razloga smo sa pripremama počeli godinama ranije, kako bismo sve dozvole i registracije ishodovali na vreme. U Lidlu je efikasnost ključ, a iza toga stoji temeljno uspostavljen sistem.

Koliko je zahtevno snabdevanje „osetljivim“ kategorijama, kao što su mleko i mlečni proizvodi, meso, voće i povrće koje nabavljate iz inostranstva? Koji procenat vašeg asortimana čine ovakvi proizvodi?

Prema pozitivnim reakcijama koje dobijamo, zaključujemo da su potrošači prepoznali našu različitost. Lidlova ponuda je jedinstvena

Vršimo detaljnu kontrolu prilikom ulaza robe u naš logistički centar, shodno čemu odstupanja od propisanih uslova, poput određene temperature, ne postoje. U našem sistemu, sektor kontrole kvaliteta, a ne nabavke, ima poslednju reč. Robu u prodavnice isporučujemo svakodnevno, i od svih dobavljača roba se isporučuje prvo u logistički centar, a ne direktno u prodavnice, što garantuje održavanje kvaliteta. Pored adekvatnog skladištenja robe, ona se i u toku transporta prevozi u kamionima sa više temperaturnih režima, pa se hladni lanac nikada ne prekida.

Da li robu koju uvozite, uvozite iz jednog distributivnog centra ili iz više i gde se oni nalaze?

Kako bismo optimizovali troškove logistike, koristeći sinergiju cele grupacije Lidla na internacionalnom nivou, robu uvozimo iz nekoliko ukrštajućih centara u Evropi. Lidlov logistički princip je zaista efikasan u smislu uštede vremena i troškova, i sada on tako funkcioniše i za Srbiju. Pored toga, kada je u pitanju velika količina robe radimo i direktne isporuke od dobavljača u naš logistički centar.

Bilo je dosta priče o različitim aršinima koji se primenjuju za proizvode koji se plasiraju na razvijenim i manje razvijem tržištima. Kakva je politika Lidla po tom pitanju, kada je reč o privatnim robnim markama koje uvozite?

Strategija Lidla podrazumeva ponudu jedinstvenih Lidl brendova jednakog kvaliteta na svim tržištima na kojima kompanija posluje, bez obzira na zemlju proizvodnje. To se postiže centralizovanom nabavkom i stalnom kontrolom kvaliteta. Već dobro poznate potrošačima, FinCarre čokolade proizvode se u jednoj fabrici u Nemačkoj, identičnog kvaliteta za sva tržišta.

Šta za vas znači rad u kompaniji koja je među vodećim diskontnim lancima u svetu?

Konstantno učenje i razvoj, primena iskustva i mogućnost usavršavanja na različitim tržištima Evrope. Rad u inovativnoj kompaniji, kao i mogućnost korišćenja sinergije grupe dovode do osećaja stabilnosti i sigurnosti.

-