IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
21.04.2020.

Vesna Stanković, direktor marketinga, Yuhor

Najpogubnije za brend je da izneveri poverenje potrošača

Ovo nije vreme za agresivne komercijalne poruke već za poruke empatije i podrške i građenje odnosa solidarnosti

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Intervjue sa direktorima marketinga FMCG kompanija nastavljamo razgovorom sa Vesnom Stanković, direktorom marketinga kompanije Yuhor.

Pandemija korona virusa unela je promene u svim sferama života i poslovanja. Kako ova novonastala situacija utiče na rad marketinških odeljenja? Na koje sve načine su zaposleni u vašem sektoru morali da promene dosadašnji način poslovanja? Kako ste organizovali rad?

Iako su predikcije i planiranje sastavni deo našeg posla, niko od nas nije mogao da predvidi da ćemo se tako iznenada i u veoma kratkom roku, skoro preko noći, suočiti sa situacijom u kojoj su se tržišne i poslovne aktivnosti, kao i uobičajeni načini rada, drastično promenili. U skladu sa tim, ključni zadatak svih nas bio je da se prilagodimo, reorganizujemo i obezbedimo nesmetano funkcionisanje poslovnih procesa i komunikacije, uz krucijalnu polaznu tačku, a to je briga o svakom zaposlenom. Naš poslovni radni ambijent zamenili smo našim domovima i nastavili rad u promenjenim i izazovnim uslovima koji će nam sigurno biti velika životna i profesionalna škola. Prostorna i socijalna distanca nije ni na koji način uticala na kvalitet komunikacije i produktivnost, čak naprotiv. Verujem da je snažna posvećenost svih članova tima i naših saradnika u ovim trenucima, pokazala da krizna vremena učvršćuju i osnažuju kvalitetne timove.

Koliko je vama lično ova krizna situacija poremetila planove, svakodnevno poslovanje i otežala rad?

Ova situacija nametnula nam je da pokažemo adaptibilnost, posvećenost i uložimo sve svoje napore i snagu da minimiziramo njen negativan uticaj i učinimo sve da njen kraj sačekamo sa više znanja, optimizma ali i iskustva koje će nam pomoći da se u budućnosti lakše nosimo sa svim krizama koje se mogu pojaviti. Kao i svima, ni meni nije bilo lako da se preko noći prilagodim novoj stvarnosti, imajući u vidu da je godinama moja poslovna svakodnevica veoma dinamična i sačinjena od direktne komunikacije sa kolegama, saradnicima i poslovnim partnerima. Međutim, međusobna podrška i razumevanje u celom našem timu omogućili su mi da ovu tranziciju uspešno realizujem i da se prilagodim novonastalim okolnostima i da svakodnevno poslovanje i rad nesmetano funkcionišu. Online interni i eksterni sastanci, minimalna direktna komunikacija, trenutno su moja poslovna svakodnevica.

Da li već imate neke podatke o posledicama koje su vaši brendovi pretrpeli u ovom periodu?

Yuhor je mesna industrija i u ovom periodu naš imperativ je obezbeđivanje nesmetanog funkcionisanja celokupnog sistema poslovanja sa ciljem obezbeđivanja stabilnog snabdevanja tržišta i potrošača. Yuhor radi punim kapacitetom, kolege u proizvodnji, prodaji, logistici, maloprodajnoj mreži (53 Yuhor Dućana širom Srbije), kao i službama podrške, ulažu vanredne napore da odgovore svim zahtevima i pojačanoj tražnji kao i da se prilagode na dnevnom nivou promenama na tržištu, a sve sa ciljem da opravdaju poverenje potrošača i da oni ni u kom aspektu, ne osete nikakve promene u onome što im je Yuhor i pre ove situacije obezbeđivao, a to su kvalitetni i uvek dostupni proizvodi. Kako bismo dodatno olakšali kupovinu u našim maloprodajnim objektima omogućili smo online poručivanje putem Yuhor Dućan mobilne aplikacije. Reakcije potrošača su izuzetno pozitivne, budući da imaju mogućnost da kupovinu obave kada žele, da poruče putem aplikacije, izaberu dućan i vreme u kojem će preuzeti poručenu robu i na taj način značajno skrate vreme boravka u kupovini i lakše planiraju svoje vreme.

Najpogubnije za svaki brend je da izneveri poverenje potrošača, a u uslovima krize ta stranputica se može desiti svima. Zato svako od mojih kolega daje svoj maksimum i verujem da ovo potrošači prepoznaju i cene i da će njihova lojalnost i poverenje i nakon ove krize biti još čvršći i da će njihova veza sa Yuhor brendom biti još snažnija.

Prema nedavno realizovanom istraživanju kompanije Kantar, samo 8% potrošača u svetu smatra da bi kompanije trebalo da obustave reklamiranje, dok ostali smatraju da bi brendovi trebalo na neki način da pomognu potrošačima, informišu potrošače šta rade i ne zloupotrebe ovu situaciju. Kakvi su vaši planovi za komunikaciju sa potrošačima u ovom periodu?

Marketinške aktivnosti moraju da se prilagode novonastalim okolnostima i na najbolji način da osiguraju brendu stabilnost i rast i u narednom periodu

Najteže je zadobiti poverenje i izgraditi lojalnost potrošača. Oni daju kredibilitet brendu što je ključna pretpostavka opstanka na tržištu. Iskrena i transparentna komunikacija uvek je bila temelj i baza za rast svakog brenda i ova premisa je u ovom trenutku ključna. Bez komunikacije nema brenda i ona mora da prati promene i prilagođava se novonastaloj situaciji. Ovo je danas prilično zahtevan zadatak, budući da su potrošači svakodnevno „bombardovani“ velikim brojem poruka putem svih kanala komunikacije i da su usled ovakvih izmenjenih životnih okolnosti daleko osetljiviji. Krizna vremena potvrđuju da ljudski i humani odnos nema cenu. Ovo nije vreme za agresivne komercijalne poruke već za poruke empatije i podrške i građenje odnosa solidarnosti. Brendovi su sastavni deo naših života i u skladu sa tim brend mora da razume i prati sve promene u našoj svakodnevici i da nam pruži očekivanu podršku. Svakodnevno komuniciramo sa našim potrošačima putem digitalnih medija, blagovremeno, ažurno delimo sa njima sve relevantne informacije i ono što je najbitnije šaljemo im pozitivne i optimistične poruke kako bismo svi što lakše prebrodili ovu situaciju.

Osim ovih kratkoročnih efekata, prethodna iskustva iz kriznih situacija, pokazala su da je investiranje u marketing u tim periodima imalo značajnih uticaja na dugoročni rast i razvoj kompanija. Kakav je vaš stav po tom pitanju, kada su u pitanju neki dugoročni efekti i kakvi su vaši planovi za kreiranje brend marketinga u ovom periodu i neposredno nakon njega?

Kvalitet komunikacije u ovom periodu sa našim potrošačima, bitno će i dugoročno odrediti snagu našeg brenda. Trenutno smo u situaciji u kojoj su u potpunosti promenjeni i tržišna dinamika i potrošačke navike i komunikacija i sve je pod vanrednim uticajem okolnosti koje niko od nas ne može da kontroliše. Međutim, marketinške aktivnosti moraju da se prilagode novonastalim okolnostima i na najbolji način da osiguraju brendu stabilnost i rast i u narednom periodu. Ovo je period kada svakodnevno sa kolegama iz prodajnog tima, pratimo i analiziramo tržišna dešavanja i nastojimo da identifikujemo sve promene koje su se desile, a potom i da predvidimo njihove posledice u narednom periodu. Navike, potrebe i ponašanje potrošača su se izmenile u ovim uslovima i neke od tih promena sigurno će biti trajne. Anticipirati ono šta nas čeka u narednom periodu je izuzetno izazovan zadatak i velika odgovornost je na nama, da naše brendove dodatno ojačamo i obezbedimo im, sa novim idejama, dalji rast i u budućnosti.

Prema nekim razmišljanjima, svaka kriza stvara i određene šanse. Da li i gde vidite šansu za vaše brendove u ovoj situaciji?

U situaciji kada je poslovanje većine firmi na tržištu drastično smanjeno, a nekih i obustavljeno, verujem da je znanje naša snaga i ova situacija pokazaće koliko znanja, umeća i sposobnosti ima svako od nas da iz krize izađe kao pobednik. Šanse i prilike uvek postoje i na nama je da ih prepoznamo i iskoristimo na najbolji način. Yuhor ima stogodišnju tradiciju i uživa duboko poverenje potrošača, u ovom periodu poverenje moramo da opravdamo, a naredni period pokazaće koliko smo bili uspešni u tome. Uverena sam da ćemo iz ovoga izaći još snažniji, pametniji i bogatiji za jedno neprocenjivo iskustvo.

-