IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
16.04.2020.

Lazar Petrović, direktor, Delta DMD

Naš lanac snabdevanja nijednog dana nije bio u prekidu

Siguran sam da neće biti problema ni u narednom periodu bez obzira koliko ova kriza potraje, jer smo svi u lancu snabdevanja „uigrani“ i navikli smo na izmenjen režim rada

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Seriju intervjua sa kompanijama koje se bave distribucijom/logistikom/transportom započinjemo razgovorom sa Lazarom Petrovićem, direktorom kompanije Delta DMD.

Na koji način je kriza izazvana korona virusom promenila vaše svakodnevno poslovanje? Kako ste organizovali rad u ovoj situaciji?

Promenilo se dosta uslova koji utiču na poslovanje kompanije: ograničenje kretanja, skraćeno radno vreme maloprodajnih objekata, otežano snabdevanje (uvoz) robe u prvim danima vanrednog stanja, nepoznanice/nejasnoće oko procedura, uredbi zemalja u okruženju, pojačana potražnja određenih artikala i pad prometa drugih. Uspeli smo, u veoma kratkom roku da se prilagodimo tim promenama. Deo zaposlenih je upućen na rad od kuce, što je podrazumevalo dodatnu podršku našeg IT sektora, deo kolega koji su ostali bez mogućnosti za rad zatvaranjem restorana i hotela (HoReCa kanal) smo preusmerili na rad u drugim sektorima, sa pojačanim fokusom na rad u najvećim MP objektima u Srbiji, gde je gravitirao najveći broj potrošača u prethodnih mesec dana. Sa našim partnerima iz inostranstva, čije brendove zastupamo, smo dogovorili akcione planove za dodatni uvoz robe koja ima veću potražnju, odnosno smanjenje uvoza za artikle koji u ovom trenutku imaju manju prodaju. Sa ponosom ističemo da naš lanac snabdevanja nijednog dana nije bio u prekidu, niti da smo imali većih problema kada su naši lageri u pitanju, odnosno da su naši proizvodi u svakom trenutku bili dostupni našim kupcima.

Na velikom udaru su se našli, pre svega, i komercijalisti na terenu. Kako oni obavljaju svoje svakodnevne poslove i da li je došlo do promene načina na koji se potražuje roba?

Mi stalno ističemo da su ljudi najveći resurs naše kompanije. Njihovo znanje, posvećenost, efikasnost, lojalnost čine našu kompaniju jednom od najboljih na tržištu. Upravo zato je od samog početka stanja u kome smo se našli, prioritet bila zaštita naših zaposlenih. Obezbeđene su, pravovremeno, zaštitne maske, rukavice, sredstva za dezinfekciju za sve kolege koji su svakodnevno na terenu sa zadatkom da našim potrošačima obezbede dovoljne količine proizvoda na polici. Kolege koje rade u najvećim objektima KA kanala su dobile podršku zbog povećanog obima posla, dok je u TT kanalu došlo do promena načina rada, pre svega zbog činjenice da se tu radi uglavnom o objektima manjeg formata u koje nije moguće neometano ulaziti zbog ograničenog broja osoba koje mogu biti u objektu, te se u većini slučajeva prodaja odvija preko telefona ili čak i ispred objekata u razgovoru sa vlasnicima.

Radnje su od početka krize bile dobro snabdevene. Veliku ulogu u tome, svakako, imaju distributeri. Sa kakvim ste se sve izazovima sretali kada je u pitanju distribucija hrane i ostalih neprehrambenih proizvoda i kako ste ih prevazilazili?

Najveći izazov za nas je bio da zaštitimo naše zaposlene i sve osobe sa kojima se oni susreću, nabavkom zaštitne opreme u vreme kada je bilo skoro nemoguće da se nabavi. Jednako važno je bilo obezbediti dovoljne količine robe, za šta je bilo potrebno imati raspoložive kamione i vozače i tu moram da istaknem da su kolege iz naše logističke kompanije, DTS, uradile fantastičan posao. Treći kljucni faktor za nas je bilo da obezbedimo da naši partneri iz inostranstva robu koju proizvode pošalju nama, a ne nekom drugom tržištu. Zaista želim da se zahvalim svim našim partnerima, na podršci koju smo dobili u prethodnih mesec dana. To smatram samo potvrdom sjajne saradnje i odnosa koje imamo sa njima već godinama.

Da li je za očekivati da će snabdevanje i dalje biti dobro i ukoliko ova kriza potraje još neko vreme?

Mislim da je tržište sada potpuno stabilizovano i da potrošači imaju poverenje i u dobavljače i u maloprodajne lance da će svih vrsta robe biti dovoljno. Iza nas je period povećane, da ne kažem panične, kupovine i primetno je da nije bilo većih nestašica u tom periodu. Siguran sam da neće biti problema ni u narednom periodu bez obzira koliko ova kriza potraje, jer smo svi u lancu snabdevanja „uigrani“ i navikli smo na izmenjen režim rada. Jedini izazov koji u ovom trenutku vidim je potencijalni problem u proizvodnji zbog nedostatka zaposlenih usled povećanog broja odsustva zbog bolesti. Iskreno se nadam da ni u Srbiji, niti u bilo kojoj drugoj zemlji nećemo imati takav scenario.

Najveći izazovi za nas su bili da zaštitimo naše zaposlene i sve osobe sa kojima se oni susreću, da obezbedimo dovoljne količine robe, i da obezbedimo da naši partneri iz inostranstva robu koju proizvode pošalju nama, a ne nekom drugom tržištu

Distribucija i logistika su se i pre početka krize susrele sa problemom nedostatka radne snage. Ako je to slučaj i sa vašom kompanijom, koliko vam to u trenutnoj situaciji otežava rad i kako rešavate te izazove?

Sa ponosom mogu da kažem da mi, bez obzira na sve izazove sa radnom snagom koja je postojala pre krize, nismo imali nedostatak zaposlenih ili izazov da pronađemo nove kadrove. Mislim da razloge za to treba tražiti u činjenici da smo mnogo toga u prethodnim mesecima/godinama uradili da poboljšamo uslove rada naših kolega i podignemo njihovu motivaciju. Šta smo sve uradili za njih bi mogla biti posebna tema nekog drugog intervjua.

Nedavno je počela primena sistema "zelenih koridora“ na određenim graničnim prelazima u okviru CEFTA regiona. Da li vam i na koji način ovo olakšava poslovanje?

Naravno. Svaka mera koja olakšava kretanje robe je ne samo dobrodošla, već neophodna ukoliko želimo da unapredimo naše procese poslovanja i potrošačima obezbedimo bolje snabdevanje. Činjenica je da sva ta čekanja na granicama i spore procedure na kraju plati potrošač kroz cenu proizvoda na polici. Svaki proizvođač ili dobavljač svo to izgubljeno vreme uračuna u proizvodnu cenu proizvoda.

Razne agencije i konsultantske firme preporučuju kompanijama da grade jedan human i solidaran odnos sa potrošačima? U kojoj meri društveno odgovorne aktivnosti, u koje se i vaša kompanija uključila, doprinose održavanju komunikacije sa korisnicima brendova koje distribuirate?

Važno je da kompanija ima konstantno dobar odnos sa potrošačima, a pogotovo u vanrednim situacijama. Pored sajta, mi smo prisutni na društvenim mrežama Facebook, Instagram i poslovnoj mreži LinkedIn, a transparentnost je uvek bila ključna u našoj komunikaciji na svim kanalima, te je tako ostalo i sada. Informisali smo potrošače o izmenama i merama koje su preduzete kako bismo osigurali prvenstveno bezbednost svih kolega i njihovih porodica neposredno, kao i o svim alatima koji su uticali na to da se naše poslovanje nastavi, praktično neometano, i nakon potpunog prebacivanja na rad od domova zaposlenih. Glavna stvar koju nikada ne smemo da zaboravimo je da se komunikacija uvek odvija između ljudi, i ljudski momenat koji se oseti u komunikaciji je uvek od velikog značaja u povezivanju sa našim potrošačima.

Kako će, prema vašem mišljenju, nastaviti da se razvijaju distribucija i logistika nakon prestanka pandemije? Kakvog će uticaja ova kriza imati na njihov dalji razvoj?

Verujem da će naši potrošači umeti da cene sav trud koji smo uložili, naročito u poslednjih mesec dana, da oni mogu nesmetano da dođu do proizvoda koji su im potrebni. Mislim da će neke inovacije, tj promene u načinu rada ostati i nakon završetka ove krize kada je distribucija u pitanju. Što se logistike tiče, "zlatno doba" ove branše u Srbiji tek dolazi. Mišljenja sam da će u budućnosti efikasnost u lancu snabdevanja imati još veću ulogu i praviti razliku između uspešnih kompanija i onih koje to nisu. A da uticaja krize na način snabdevanja ima, jedan od primera je neverovatan porast obima posla za kompanije koje se bave isporukama na kućne adrese u poslednjim nedeljama. A, i to je samo jedan oblik logistike.

-