IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
07.03.2019.

Mihailo Janković, generalni direktor, Nectar Grupa

Od nule do regionalnog lidera

Januar/februar 2019.

Razgovarala: Ana Filipović

Mihailo Janković ima više od 15 godina radnog iskustva na ključnim pozicijama u renomiranim multinacionalnim i domaćim kompanijama kao što su British American Tobacco, Coca-Cola kompanija, Knjaz Miloš, Impact consulting. Kada je 2016. imenovan za generalnog direktora Nectar Grupe, iz kompanije su saopštili da će on svojim bogatim profesionalnim iskustvom doprineti daljem jačanju liderske pozicije i ekspanziji poslovanja Nectar Grupe, koja je iz domaće porodične kompanije izrasla u najvećeg proizvođača sokova i prerađivača voća i povrća u ovom delu Evrope u čijem sastavu posluju kompanije Nectar, Heba i Fructal.

Našem sagovorniku je, krajem prošle godine, dodeljeno prestižno priznanje za razvoj liderstva među mladima The Sample Of Leadership Excellence, u okviru dodele godišnjih nagrada najistaknutijim menadžerima Srpske asocijacije menadžera (SAM).

Šta za vas lično znači upravljanje kompanijom koja važi za regionalnog lidera u proizvodnji voćnih sokova, a koja je u 2018. proslavila 20 godina poslovanja?

Da odgovorim jednom reči: ponos. Izuzetno sam ponosan na rezultate koje smo kao kompanija ostvarili za ovih 20 godina. Ponosan sam na sve zaposlene i sve naše poslovne partnere, uključujući farmere, dobavljače, distributere koji su doprineli našem uspehu. Taj ponos se, na kraju krajeva, vidi u rezultatima a to je zadovoljstvo i poverenje naših kupaca. Nectar je zasnovan na vrednostima koje smo pažljivo gajili od početka, od osnivanja. To je porodična kompanija u kojoj je potrošač u centru, a insistiramo na izvrsnosti i inovativnosti u onome što radimo uz domaćinsko ponašanje prema sredini u kojoj poslujemo, uz brigu i rast kroz naše zaposlene i uz sve to smo ponosni na naš pobednički duh. To je u najkraćem ono što stoji iza naše poslovne filozofije koja se poklapa i sa mojim sistemom vrednosti. Trudim se da, kad nešto radim, radim punim srcem. To je i kompaniju održalo sve ove godine. I to na kraju svakog dana izaziva ponos.

Ovaj jubilej kompanija je obeležila predstavljanjem “Analize ekonomskog uticaja Nectar Grupe u Srbiji u periodu od 1998. do 2018”. Prema ovoj studiji, koji su to najveći doprinosi koje je vaša kompanija imala na ekonomiju Srbije?

Kada bih morao da izdvojim u nekoliko rečenica što svakako nije lako, sa ponosom bih istakao da smo za ovih 20 godina kreirali u našem lancu vrednosti više od milijardu evra bruto dodate vrednosti u Srbiji i da smo kao porodična kompanija od osnivanja koje je bilo, kako kažu Amerikanci greenfield, od nule prešli put do regionalnog lidera. Nismo menjali vlasničku strukturu i to je sigurno doprinelo našem uspehu. Dalo nam je fleksibilnost, brzinu u odlukama, nezavisnost i fokus na ono što najbolje radimo – razvijamo brendove, pravimo najkvalitetnije voćne sokove, hranu, vodu, i alkoholna pića.

Koji od njih je, prema vašem mišljenju, najznačajniji i zbog čega?

Rasli smo organski i kroz akvizicije pa je možda i za nas najvažnija akvizicija Fructala gde smo pokazali da je učenik dostigao učitelja i uspešno smo integrisali nekada najveću i na neki način ikonu brendova u bivšoj Jugoslaviji i nastavili zajedno da rastemo i razvijamo se. U kombinaciji Nectar Fructal smo osmi najjači brend u regionu i to jedini koji je nezavisan, tj. u rukama porodice iz Srbije, i koji je počeo od nule i to ne tako davno, pre samo 20 godina. Suština je u predanosti, domaćinskom ponašanju, fokusiranosti, inovativnosti, insistiranju na izvrsnosti. Sve je to sadržano u našem sloganu koji je prerastao u našu filozofiju poslovanja – Nije svejedno. Nikada nam nije svejedno – od odabira voća i odnosa sa farmerima, do tehnologije, pakovanja, nastupa na tržištu, odnosa prema zaposlenima, odnosa prema partnerima – dobavljačima, distributerima, kupcima, odnosa prema državi, prema sredini u kojoj poslujemo, prema kreditorima.

Na ovom predstavljanju izneli ste i viziju da 2038. dočekate sa 500 miliona evra prihoda i da tada budete ne samo regionalni lider već i važan globalni učesnik na tržištu zdrave hrane. Na koji način planirate da ostvarite taj cilj?

Put iza nas, za ovih dvadeset godina, koliko je Nectar obeležio u 2018. godini, zaista je veliki i nikako nije svejedno kada se pogleda unazad, ali verujem da je ovo tek prva uspešna faza ove ambiciozne kompanije kojoj je kvalitet na prvom mestu. Imajući u vidu da je osnovna ideja vodilja kod osnivanja kompanije bila proizvodnja zdravih proizvoda, tim pravcem nastavljamo i dalje.

Da li ta vizija podrazumeva i neke nove akvizicije? Koje i u kojim segmentima proizvodnje?

Kompanija jeste rasla kroz akvizicije, ali i organskim rastom kroz razvoj brendova i širenje portfolija. Akvizicije imaju svoje prednosti i mane i zato smo mi do sada pažljivo birali svoje akvizicije vodeći računa da ne ugroze postojeće poslovanje. Tako ćemo i nastaviti.

Prema vašim najavama, uskoro bi trebalo da počne da radi Fabrika za proizvodnju organskih proizvoda?

Fabrika organskih proizvoda je u završnoj fazi i uskoro bi trebalo da počne da radi. Organski proizvodi su sve zastupljeniji i značajno su rastuća niša na globalnom tržištu ali i kod nas zdrava hrana je izuzetno važan resurs zbog čega smo se i odlučili na ovu investiciju. Pojedinačno najveća investicija jeste u fabriku organskih proizvoda u Bačkoj Palanci koja je izgrađena kao joint venture sa našim partnerom Global Seed-om. To je ujedno prvi joint venture Nectar Grupe, u svim ostalim poslovima smo 100 odsto vlasnici. Ovo je iskorak i pionirski poduhvat za Nectar. Pored pomenutih investiramo i u zasade organske jabuke. U naredne tri godine imaćemo 114 hektara plantaža organske jabuke u Vladičinom Hanu, koji će svakako biti najveći u Srbiji. U narednom periodu naši planovi su svakako usmereni i na širenje portfolija sa oznakom zaštićenog geo-porekla, kako bismo na ovaj način dalje doprineli promociji lokalnih voćara i voća koje zaslužuje da bude zaštićeno kao lokalna tradicija i nasleđe, što nas čini jedinstvenim u svetu.

Ukupne investicije kompanije Nectar od osnivanja iznose 100 miliona evra

Gde, inače, nabavljate sirovine za svoje proizvode i kakve standarde one moraju da ispoštuju da bi se našle u vašim pakovanjima?

Osnova vizija porodice Radun bila je proizvodnja zdravih proizvoda i stoga smo ponosni na činjenicu da visok kvalitet naših proizvoda dolazi iz vertikalno integrisanog lanca proizvodnje, sa naših plantaža voća od preko 650ha različitog domaćeg voća kao i iz saradnje sa više od 10.000 farmera, i da svaka šesta jabuka koja ostane u Srbiji, završi u Nectar proizvodima.

Upravo vertikalna integracija kompanije, koja nije česta na našem tržištu ali ni u našoj industriji, omogućava kontrolu čitavog procesa. Veoma smo ponosni na saradnju sa farmerima, a 1.300 njih pretfinansiramo što je „kičma“ našeg poslovnog modela. Zahvaljujući tome imamo ulaznu kontrolu svih sirovina. Imamo najveći kapacitet u regionu za preradu od 120.000 tona voća i povrća godišnje.

Foto: Dragana Đorović

Istraživanja pokazuju da je pakovanje veoma bitno za izbor potrošača. Koliko pažnje Nectar posvećuje ambalaži i da li ide u korak sa svetskim trendovima? Da li na ovom polju planirate neke inovacije i koje?

Za Nectar je karakterističan snažan tehnološki razvoj koji prati trendove tržišta, jer da biste mogli da ponudite potrošačima mnogobrojne inovacije morate da konstantno investirate i u tehnološki razvoj. Imamo šest proizvodnih pogona u tri zemlje – u Srbiji, Sloveniji, Makedoniji. Raspolažemo sa 58 linija za najrazličitije formate i vrste pakovanja od Tetra Pak ambalaže, aseptic PET linija, linije za limenke, staklo. Konstantno investiramo i u nove formate kako bismo pratili moderne trendove i potrebe naših potrošača. Tako smo sredinom prošle godine, investirali u najsavremeniju Tetra Pak liniju za proizvodnju dve vrste modernih i inovativnih "on the go" porcijskih pakovanja u Bačkoj Palanci. Investicija u novu liniju iznosila je 1,5 miliona evra, i predstavlja dalji korak u razvoju najrazličitijih kategorija proizvoda u malim pakovanjima u skladu sa svetskim trendovima. Srpskom tržištu je među prvim u jugoistočnoj Evropi predstavljena inovativna Tetra Brik Aseptic 200 ml Slim Leaf ambalaža.

Koliko su inovacije, generalno, značajne za vaše poslovanje i koliko sredstava izdvajate za ove namene?

Investiramo mnogo svake godine, ne samo u nove proizvode inovacije, već i u nove zasade organskih jabuka, i u održivo poslovanje. Pored toga, investirali smo u modernizaciju kapaciteta u preradi u fabrikama u Makedoniji i Vladičinom Hanu, i u nove linije Tetra Paka u Bačkoj Palanci. Opredeljenje vlasnika kompanije je da konstantno ulaže u razvoj što pokazuje i podatak da je 95 odsto profita reinvestirano u prethodnih 20 godina. Ukupne investicije kompanije Nectar od osnivanja iznose 100 miliona evra.

Ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva donelo je Pravilnik o voćnim sokovima i određenim srodnim proizvodima namenjenim za ljudsku upotrebu. Da li će, i na koji način, ovaj pravilnik uticati na vašu dosadašnju praksu deklarisanja proizvoda?

Novi pravilnik za nas ne donosi velike promene imajući u vidu da smo usled poslovanja na tržištima EU, već sa načinom proizvodnje upoznati i usklađeni u svim kategorijama. Kompanija Nectar posluje na svim tržištima regiona ali i tržištima EU kroz akviziciju Fructala. Poslovanje i na tržištima EU, pored praćenja trendova u razvoju novih proizoda i mnogobrojnim inovacijama donosi i neminovno praćenje i usklađivanje sa svim pravilnicima u kategorijama u kojima poslujemo. Mi u našoj proizvodnji 100% sokova ne dodajemo šećere, a u kategoriji nektara imaćemo veću slobodu za kreiranje novih kategorija proizvoda sa manje šećera.

Kako komentarišete smanjenje uvoznih dažbina na koncentrisani sok od pomorandže?

Kao domaća kompanija i najveći prerađivač voća u jugoistočnoj Evropi, pozdravljamo sve napore da se uvedu carinske olakšice i pomogne konkurentnosti domaćih proizvođača. Ukus pomorandže je među top tri ukusa na srpskom tržištu prema tržišnom ušešću i preferencijama potrošača. Nectar uvozi kvalitetnu brazilsku pomorandžu koja nema EUR 1 i do sada je podlegala carinskoj stopi od 20% u odnosu na 12,2% koliko je standard EU. Pozdravljamo značajan napredak koji je napravljen i stratešku inicijativu Privredne komore Srbije u saradnji sa Ministarstvom poljoprivrede i Ministarstvom finansija da se carinske stope smanje na 15,2%. Ovo je svakako benefit i za potrošače jer i najkvalitetnije sirovine sveta postaju dostupnije. Nadamo se da će se napori u tom pravcu nastaviti do nivoa standarda EU.

Gde vidite kompaniju u narednom periodu?

Želimo da 2038. ostvarimo našu viziju, a to je da ostanemo kompanija koja neguje porodične vrednosti, da zadržimo poziciju regionalnog lidera i postanemo globalni igrač u proizvodnji sokova, da ostanemo verni svojoj “nije svejedno” filozofiji poslovanja, da dostignemo 500 miliona evra godišnjih prihoda, da izvozimo u više od 100 zemalja sveta, da svaka druga jabuka koja ostane u Srbiji prođe kroz Nectar prerađivačke kapacitete, da nastavimo sa intenzivnim ulaganjem u savremene tehnologije i da istrajemo u inovativnosti u svim aspektima poslovanja i da nam i dalje u centru svih naših aktivnosti bude potrošač.

Znam, ambiciozno je ovo reći ali siguran sam da ćemo svi mi u Nectaru, svih 1.319 trenutno zaposlenih ali i svi oni koji će nam se na tom putu pridružiti, dati svoj maksimum da ovo i ostvarimo. Računamo na tom putu na podršku svih vas, ali i nekih naših budućih dobavljača, partnera, distributera, ali pre svega farmera jer verujemo u sistem vrednosti u kojem smo svi na dobitku.

Ono što je važno da smo na tom putu dosledni našim vrednostima i našoj poslovnoj filozofiji: za sve naše potrošače pravimo zdrave proizvode od najkvalitetnijeg domaćeg voća i povrća učeći ih da “nije svejedno” šta se nalazi na njihovoj trpezi, a istovremeno na odgovoran način stvaramo vrednost za naše zaposlene, farmere, lokalnu zajednicu i vlasnike.

-