IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
12.11.2019.

Jelena Krunić, generalni direktor, Medius

Potrošač u centru pažnje

oktobar, 2019.

Ana Filipović
ana@instoe.rs

Jelena Krunić, diplomirani ekonomista, zaposlena je u Mediusu od 2008. godine, a mesto generalnog direktora je od svog oca preuzela 2014. godine.

Rad u porodičnoj firmi, kako kaže, veoma je dinamičan i interesantan zato što podrazumeva poznavanje i pristup svim poslovnim procesima, pa je samim tim svaki radni dan drugačiji. S druge strane, zahteva mnogo posvećenosti i odricanja. Radni dan često traje mnogo duže od uobičajenog, a slobodno vreme postaje luksuz. Firma je ravnopravan član porodice, a njenim problemima i zahtevima se pristupa sa najvećom pažnjom.

Međutim, ne postoji lepši osećaj kada se na kraju meseca sav uloženi trud i rad pretoče u pozitivne rezultate, jer upravo oni daju novu pokretačku energiju i motiv za dalje, objašnjava naša sagovornica.

Jelena Krunić:U vreme velike konkurencije i pri sve većem prisustvu stranih trgovačkih lanaca, mislim da je veoma značajno sačuvati ovo što smo do sada postigli, uz to ostvarivati mali ali siguran rast i u narednom periodu. Nadam se da će Medius i za narednih 10 godina biti sinonim za profesionalnu, organizovanu i odgovornu kompaniju.

Medius je 1994. godine osnovao vaš otac Cviko Krunić i 19. septembra ste proslavili 25 godina poslovanja. Šta je to što je kompaniju održalo tako dugo na tržištu?

Moj otac je čovek koji je veoma sistematičan, odgovoran, profesionalan i veliki je humanitarac. U tom duhu je gradio i našu porodičnu firmu. Medius je sinonim za kupca koji svoje finansijske obaveze izvršava na vreme, poštuje dogovorene i preuzete zadatke. Za svoje potrošače obezbeđuje najbolje uslove za kupovinu a lokalnoj i široj zajednici je uvek na raspolaganju za pomoć kada je najbitnije. Podržali smo veliki broj humanitarnih akcija, kulturnih i sportskih manifestacija. Jedna od najbitnijih je svakako osnivanje fondacije „Pazova za najugroženije“ koja je posle katastrofalnih poplava koje su zadesile našu zemlju 2014. godine, uspela da obnovi i opremi veliki broj kuća na teritoriji opštine Bajina Bašta. Moram da napomenem da je Cviko Krunić, u znak zahvalnosti grada Bajina Bašta, postao njen počasni građanin.

Šta smatrate svojim ličnim doprinosom radu i razvoju kompanije?

Mislim da je u svakoj kompaniji veoma značajna sinergija iskustva i nekih novih znanja i veština. Ta sinergija je postignuta u našoj firmi. Sviđa mi se što su ideje i entuzijazam mladih ljudi dobrodošli, a ne sputavani. Kako i sebe smatram delom mlađe ekipe u Mediusu, uvek sam nailazila na podršku pre svega svog oca, a i drugih starijih kolega, da predložim šta bismo mogli drugačije, inovativnije... poslednja takva ideja je prerasla u jedan veliki i opširan projekat promene informacionog sistema, koji nam je doneo benefite u smisliu uprošćavanja poslovnih procesa i bržeg i lakšeg dolaženja do informacija bitnih za donošenje važnih odluka.

Danas je trgovačka scena veoma konkurentna. Kako se borite sa konkurencijom? Šta je to što vas od nje izdvaja?

Ono čime se mi vodimo jeste da smo uvek fokusirani na kvalitet. Za nas je veoma značajno da je usluga u našim objektima na veoma visokom nivou, kao i higijena, da nudimo širok asortiman proizvoda posebno na svežim linijama. Tu prvenstveno mislim na kategoriju svežeg mesa koju sa velikom pažnjom uređujemo. Naša fabirka mesa svaki dan u ranim jutarnjim časovima snabdeva naše maloprodajne objekte svežom robom. Značajan podatak je da smo u 2018. godini kroz naše maloprodajne objekte prodali oko 1.100 tona svežeg mesa i delikatesnih proizvoda naše Medius mesare, koja učestvuje preko 10% u ukupnom prometu Mediusa.

Kakav odnos imate sa potrošačima? Ko su najčešće kupci u vašim radnjama? Koliko potrošača dnevno u proseku prođe kroz vaše maloprodajne objekte i kolika je prosečna vrednost korpe?

Ne bih da zvuči kao fraza, ali nama je potrošač zaista u centru pažnje. Pošto smo lokalni lanac i poslujemo u prilično malim mestima, za nas je veoma važno da naši potrošači budu zadovoljni ukupnim doživljajem kupovine u Mediusu, to su naše komšije, sugrađani... Imamo veliku moralnu odgovornost prema njima, jer zahvaljujući njihovom poverenju Medius je postao brend u ovom delu Srema. Kao potvrda toga govori i podatak da naše objekte u toku dana prosečno poseti 18.000 potrošača. U zavisnosti od formata objekta, visina potrošačke korpe se kreće od 400 do 900 dinara.

Za njih organizujete i mnogobrojne manifestacije i akcije. Kako reaguju na te vaše napore da im se približite?

Velike napore ulažemo u osmišljavanje zanimljivh aktivnosti za naše kupce, želimo da im dolazak u Medius predstavlja zadovoljstvo i da osete našu brigu o njima. Posebno se ponosimo što smo godinu velikog jubileja proslavili zajedno sa njima. Imali smo niz aktivnosti kojima smo hteli da poručimo da cenimo to što su uz nas toliko dugo i što nas doživljavaju kao svoju, lokalnu trgovinu kojoj veruju. Mislim da su oni to prepoznali i da ćemo i dalje na ovom delu tržišta biti destinacija broj 1 za obavljanje svakodnevne kupovine.

Kakve promene ste primetili u navikama potrošača u periodu od kada ste ušli u maloprodaju do danas? Kako biste okarakterisali današnjeg kupca?

Mislim da su potrošači ranije imali mnogo više vremena za odlazak u kupovinu nego danas i da su bili fleksibilniji u izboru artikala. Današnji potrošač je izuzetno dobro informisan, lako i brzo dolazi do saznanja o cenama i aktivnostima trgovca. Ono što se po mom mišljenju nije promenilo jeste da je i dalje najbitnija lokacija objekta, da je veoma značajno da je usluga na veoma visokom nivou, komfor objekta, kao i higijena, i da je kvalitet i dalje svakako ispred cene.

Trenutno je u vašoj mreži 25 maloprodajnih objekata. Međutim, poslovanje ste započeli kao klasična veleprodaja. Zašto ste se 2006. odlučili da krenete sa otvaranjem radnji?

Za nas je ta 2006. godina bila izuzetno uspešna - godinu završavamo sa oko 500 kupaca, prometom od 605.000.000 dinara i 25 radnika. Međutim, određene poslovne okolnosti su nam slale signale da za uspešno sutra neke stvari moramo da promenimo. Fabrike odnosno distributeri direktnim snabdevanjem trgovačkih radnji polako potiskuju veleprodaju iz lanca snabdevanja ka krajnjem potrošaču. Uporedo sa tim, dešava se dolazak i razvoj velikih domaćih i stranih trgovačkih lanaca koji postaju primamljive destinacije za kupovinu kako fizičkih, tako i pravnih lica. Sve te okolnosti su u stvari uticale da se i mi upustimo u kreiranje sopstvenog lanaca maloprodajnih objekata. Možda je logičan i lakši put mogao da bude preuzimanje lokalnih prodavnica koje su se pod pritiskom konkurencije zatvarale, ali mi smo odabrali teži i dugoročniji - da na atraktivnim lokacijama gradimo komforne objekte koji će moći da sadrže sve ono što moderan potrošač želi.

Osim ovog restrukturiranja, koje biste još trenutke istakli kao najznačajnije u dugogodišnjem poslovanju?

Za nas je definitvno bila najznačajnija ta 2006. godina, međutim, i svaka naredna je bila ništa manje značajna jer smo ubrzano širili svoju maloprodajnu mrežu. Dovoljno je reći da ćemo svoju 12. godinu razvoja maloprodaje završiti sa 25 maloprodajnih objekata. Za to vreme smo ostvarili impresivne rezultate poslovanja tako da smo od 2007. do 2013. ostvarili rast prometa veći od 80%, a broj zaposlenih sa 25 porastao je na 190. Za naredne tri godine smo ostvarili novih 39% rasta, a broj zaposlenih je porastao na 311. Godinu 2018. završavamo sa prometom od 3 milijarde i 600 miliona dinara i 420 zaposlenih radnika, iz čega se vidi da je naš razvoj bio u kontinuitetu svih ovih 25 godina poslovanja.

Svi vaši maloprodajni objekti se nalaze na području Srema. Da li imate planove za ulazak u neke druge regione i koje?

Naši objekti se nalaze na teritorijama opština: Stara Pazova, Inđija i Zemun. Naš plan jeste da se i dalje razvijamo na prostoru ove regije.

Bili ste u CBA lancu, a onda i jedan od osnivača DTL-a, ali ste se ipak odlučili da poslovanje nastavite samostalno. Šta je bio glavni razlog zbog kojeg ste se opredelili na takav poslovni potez?

Medius je 2007. godine pristupio CBA grupaciji. Ta godina je za nas predstavljala početak realizacije odluke o razvoju sopstvene maloprodaje. Iskustva drugih članica su nam u tim momentima bila dragocena. Integracijom dve grupacije u Domaći trgovački lanac 2011. godine, na platformi udružene nabavne snage, bio je dobar koncept za heterogenu grupaciju koja je okupljala 13 članica širom Srbije. Voljom većine vlasnika DTL-a, tokom 2017. godine, načelno je usaglašen novi koncept reorganizacije sa većim stepenom centralizacije, što bi moglo da podrazumeva i neke čvršće integracione procese u budućnosti.

Taj koncept za Medius nije bio prihvatljiv, zato što bi znatno sužavao prostor za samostalno uređene poslovne politike. Mi nismo bili ubeđeni da je to koncept koji je moguće realizovati i koji bi pomogao u sprovođenju naše vizije razvoja Mediusa. Ne želeći da opstruiramo usaglašenu politiku budućeg razvoja DTL-a, u skladu sa aktima društva, doneli smo odluku da, zaključno sa 2018. godinom, izađemo iz grupacije. Iskustva u 2019. godini su nam pokazala da smo mnogo brži u dogovaranju zajedničke politike prodaje sa našim dobavljačima, policu smo uredili po meri naših potrošača i time smo stvorili prostor za optimalizaciju zaliha. Za sve ove samostalne aktivnosti smo dobili razmevanje i snažnu podršku naših dobavljača.

Šta dobavljači, a šta potrošači mogu da očekuju od Mediusa u narednom periodu?

Naši planovi za naredni period su jasni: nastavljamo zdrav razvoj kompanije u smislu daljeg investiranja u regiji Srema. Odnos sa našim dobavljačima je za nas oduvek bio izuzetno važan, bez njihove podrške i poverenja sigurno ne bi bilo ni našeg kontinuiranog razvoja. U budućnosti svakako planiramo da i dalje unapređujemo te odnose na bazi zajedničkog interesa.
Potrošači su suština našeg biznisa i uvek smo posvećeni unapređenju našeg poslovanja kako bismo ispunili stroge kriterijume današnjeg kupca. I dalje ćemo raditi na tome da Medius zaista bude centar dobre kupovine.

Prošle godine ste dobili priznanje „Kapetan Miša Anastasijević“ za naj ženu u biznisu Srema. Šta za vas i za kompaniju znači ovo priznanje?

Nagrada „Kapetan Miša Anastasijević“ je dodeljena meni kao pojedincu i zaista mi mnogo znači, ali sigurno da mi ne bi bila uručena da kompanija Medius nije imala zavidne rezultate rada za koje su zaslužni svi zaposleni u kompaniji - ponosna sam na nas kao tim.

-