IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
14.07.2020.

INTERVJU

Pratimo situaciju i prilagođavamo se zahtevima tržišta

Mirko Ilić, direktor kompanije cargo-partner u Srbiji

Razgovarala: Ana Filipović
ana@instore.rs

Sa Mirkom Ilićem, direktorom kompanije cargo-partner u Srbiji, razgovarali smo o uslovima poslovanja u krizi izazvanoj pandemijom korona virusa, o problemima sa kojima se susreću, načinima na koje ih prevazilaze, kao i tome kako će izgledati tržište distribucije i logistike u vremenima koja dolaze.

Kako je kriza izazvana korona virusom promenila vaše svakodnevno poslovanje? Kako ste organizovali posao u ovoj situaciji?

Naš glavni prioritet od početka je bio da osiguramo zdravlje naših zaposlenih i da vodimo poslovanje bez prekida. Zahvaljujući našim jakim IT timovima uspeli smo da pređemo na poslovanje rad-od-kuće. Poslovna putovanja i lične sastanke zamenili smo video konferencijama. Za one naše zaposlene koji dolaze u kancelariju i skladište, obezbedili smo maske za lice, vizire i sredstva za dezinfekciju i čišćenje. Takođe, sproveli smo stroge higijenske mere za zaposlene, kao i za sve koji ulaze u naše objekte.

Da li je bilo promena u zahtevima vaših korisnika, u poređenju sa vremenom pre izbijanja pandemije i kako se odražavaju te razlike?

U nekim oblastima, kao što je automobilska industrija, došlo je do pada obima proizvodnje pa samim tim i potrebama za transportom pre svega punih šlepera, dok je u drugim sektorima pre svega e-trgovine došlo do dramatičnog rasta pa samim tim se drastično povećala i tražnja za uslugama kurirskih službi koje se bavi isporukom manjih paketa. Kako ljudi više vremena provode kod kuće, primetan je porast potražnje za raznovrsnim proizvodima široke potrošnje i baštenskim alatima.

Sa kojim ste se poteškoćama susretali u obavljanju redovnih transportnih i logističkih aktivnosti tokom ovog perioda, i kako ste ih prevazišli?

Brodske kompanije su povukle ogromne količine kapaciteta, tako da mnoge pošiljke nisu mogle da se transportuju pomorskim putem, kako je planirano. Zapazili smo rekordan broj praznih plovidbi, a nivo neaktivnih flota kontejnera dostigao je čak 2,72 miliona TEU-a. To je 11,6% globalnog kapaciteta flote i skoro duplo više od količine neaktivnih kapaciteta iz 2009, godine finansijske krize. Situacija sa avio prevozom suočila se sa sličnim problemima, pošto je smanjenje putničkih letova dovelo do nedostatka kapaciteta za avionski prevoz robe na tržištu. Većina putničkih avio kompanija smanjila je svoje putničke kapacitete za 75 do 90 procenata.

Mi podržavamo naše korisnike nudeći pouzdane i ekonomične alternative sa našim uslugama železničkog prevoza i avionskih čartera. Već niz godina nudimo usluge železničkog prevoza na Novom putu svile. Na železnički prevoz tereta u velikoj meri nije uticala kriza COVID-19 i zapravo je postigao još kraća tranzitna vremena zahvaljujući smanjenoj frekvenciji putničkih vozova.

Pored toga, sada nudimo sedmičnu drumsku/ avionsku čarter uslugu iz kontinentalne Kine preko Hong Konga u Evropu, pružajući brzu alternativu za trenutno ograničene kapacitete avionskog prevoza na tržištu. Naša usluga obuhvata prevoz iz kontinentalne Kine, uključujući naša ključna polazišta Šangaj, Peking, Ćingdao, Šendžen, Sjamen i Guangdžou, kao i prevoz iz Budimpešte do krajnjeg odredišta bilo gde u Evropi. Osim toga, kompanija cargo-partner obavlja sve carinske formalnosti na granicama i aerodromima.

Da li je bilo pozitivnih pomaka u vašem poslovanju nakon ukidanja vanrednog stanja u Srbiji i ublažavanja mera u većem delu sveta?

Nekoliko nedelja nakon ukidanja vanrednog stanja, proradio je i putnički saobraćaj i avio transportu. To je dosta olakšalo dalju organizaciju prevoza robe avionom. Putnički avioni su cenovno pristupačniji, jer svakako imaju više prostora da postignu rentabilnost prilikom ustupanja tovarnog prostora za potrebe transporta robe. Našim korisnicima na taj način možemo da obezbedimo ekonomičniju uslugu i veću fleksibilnost u pogledu vrste usluge i tranzitnog vremena. Kompaniji cargo-partner je kvalitet servisa na prvom mestu, te i za nas to znači više opcija koje omogućavaju besprekornu uslugu.

Čak i pre krize, distribucija i logistika suočili su se sa problemom nedostatka radne snage. Da li ste imali takvih problema?

Našu kompaniju na tržištu ističe fleksibilnost u pogledu usluga koje pružamo. Naravno, to postižemo uspešnom internom organizacijom i posvećenošću naših zaposlenih. Brze reakcije na sve tekuće izazove i optimalan raspored ljudskih resursa, neophodni su kako bi zadržali visok kvalitet usluga i bili dostupni za zahteve naših korisnika. Naši klijenti su naš prioritet broj jedan i nastojimo da čak i u ovakvim nepredvidim okolnostima, kada su turbulencije bile očekivane, kvalitet usluge ostane na visokom nivou i da svi korisnici naših usluga budu zadovoljni. U tom smislu, cargo-partner direktno, nije imao ovakvih poteškoća.

Mreža naših partnera je imala veliki izazov kada je u pitanju bila usluga distribucije, usled povećanja obima prodaje putem online platformi. Očekivano, vreme isporuke u pojedinim situacijama moralo je da bude neznatno prolongirano, ali intezivno se radilo na stabilizaciji ove situacije i optimizaciji resursa, pa su sada i ti procesi prilično normalizovani.

Brze reakcije na sve tekuće izazove i optimalan raspored ljudskih resursa, neophodni su kako bi zadržali visok kvalitet usluga

Širom sveta, vaša industrija (delatnost) suočava se sa sličnim izazovima. Drumski prevoz u Evropi našao se u prilično teškoj situaciji, a neki analitičari vide odgovor na ovaj izazov u većem oslanjanju na intermodalni prevoz. Kakvo je vaše mišljenje?

Na pojedine stvari zaista ne možete uticati. Mnoge industrijske grane su jednostavno smanjile svoje kapacitete, jer je potražnja za određenom vrstom robe ili potpuno prestala, ili je značajno smanjena. U tom smislu, sve vrste transporta koje su bile direktno povezane sa lancima dobavljača, koji su jednostavno zaustavili svoju proizvodnju, imale su neki vid praznog hoda i nedovoljno iskorišćene kapacitete. Prednost naše kompanije ogleda se i u brzoj reakciji na novonastalu situaciju i kreiranju fleksibilnih rešenja, koja su mnogim kompanijama bila neophodna. Alternativni načini transporta sa Dalekog istoka, kojima se cargo-partner ističe na tržištu, su se ispostavili kao prilično stabilna opcija tokom vanrednog stanja. Beogradski aerodrom je sve vreme bio otvoren za teretni saobraćaj i uspešno smo realizovali mnoge čarter letove iz Kine direktno do Beograda. Kao veoma atraktivna opcija, takođe se pokazao i transport robe vozom od Kine do Evrope, Transsibirskom rutom, uz veoma optimalan odnos cene i tranzitnog vremena. Anti-epidemiološke mere nisu uticale na železnički saobraćaj širom sveta, kao na druge vrste prevoza, a ujedno potražnja za bržom opcijom transporta od prevoza brodom, stavila je Novi put svile u prvi plan, koji će, uvereni smo, postati još važniji u budućnosti.

Da li bi bilo korisno za vaše poslovanje ako zapadni Balkan bude uključen u sistem "zelenih koridora" Evropske unije, što olakšava i ubrzava prevoz robe?

Apsolutno da. Nadamo se da će Srbija nastaviti razgovore sa svojim evropskim partnerima, kako bi se ova inicijativa što pre proširila i obuhvatila granične prelaze i sa državama članicama EU.

Najveća zadržavanja kamiona i problemi sa protokom robe prisutni uglavnom na graničnim prelazima sa državama članicama EU, pa je ova inicijativa jedno od ključnih pitanja.

Da li ste spremni za ponovno zatvaranje granica, teži protok ljudi i robe, obavezni karantin za vozače …? Kako bi još jedan period takvog stanja moglo da utiče na vaše poslovne rezultate i rezultate korisnika vaših usluga?

Efekat prvog talasa epidemije se osetio odmah nakon uvođenja vanrednog stanja. Mnoge proizvodnje su potpuno zaustavljene, a tek nekolicina njih je ponovo pokrenula proizvodne kapacitete u našoj zemlji, što je direktno uticalo na smanjen uvoz repromaterijala i sirovina i izvoz robe. Uvoznici drugih raznovrsnih potrepština su gledali da ne skladište previše sezonskih kolekcija, jer im je prodaja krajnjim kupcima u jednom trenutku bila potpuno onemogućena, a niko nije tačno mogao da predvidi dalji tok cele situacije. Imajući u vidu da je država obezbedila jedan vid pomoći privrednicima, za koju se većina kompanija opredelila i koji je za cilj imao pre svega očuvanje radnih mesta, videćemo po isteku ovog tromesečnog perioda do kakvih će posledica po privredu zaista doći. Prave posledice prvog talasa epidemije će se pokazati u narednom periodu.

S obzirom na to da se situacija još uvek nije stabilizovala, a realno je za očekivati da neće još neko vreme, produžavanje ovakvog stanja bi zaista moglo biti kobno za korisnike naših usluga. Shodno tome, to bi moglo imati negativne efekte i na naše poslovanje.

Kao i do sada, intezivno pratimo situaciju i prilagođavamo se tržišnim kretanjima. Dugoročna planiranja su nezahvalna u ovoj prilično nestabilnoj situaciji, ali trudićemo se, u svakom slučaju, da budemo spremni na sve izazove i da nastavimo da na sve zahteve naših korisnika odgovaramo na najadekvatniji način. Svakako smo fokus svog poslovanja stavili na određene industrijske grane, ali prilagođavaćemo se zahtevima tržišta, kako situacija bude to diktirala.

Prema vašem mišljenju, kao će distribucija i logistika nastaviti da se razvijaju nakon završetka pandemije? Kakav će uticaj imati ova kriza na njihov dalji razvoj?

Online kupovina je definitivno pravac u kome je većina privrednih subjekata rešila da se razvija, tako da je to zasigurno oblast koja će iz dana u dan beležiti sve veći i veći rast. U tom pogledu, distribucija robe, pre svega robe široke potrošnje, ali i drugih potrepština, će imati sve veći značaj i izazov je svakako sistemski uspostaviti koncept koji će stabilno funkcionisati i biti spreman da raste i razvija se zajedno sa zahtevima koje diktira potrošačko društvo.

Kako su se i druge kompanije prilagodile poslovanju u trenutnoj krizi, izazvanoj pandemijom korona virusa, pročitajte u razgovorima sa njihovim predstavnicima, na našem sajtu, u rubrici INTERVJU.
-