IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
18.04.2020.

Martina Petrović, rukovodilac korporativnih komunikacija, Lidl Srbija

Prilagodili smo poslovanje za svega par sati

Reorganizacijom svih u lancu snabdevanja, obezbedili smo pune rafove naših prodavnica

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

U seriji intervjua sa predstavnicima trgovačkih lanaca, danas vam donosimo razgovor sa Martinom Petrović, rukovodiocem korporativnih komunikacija kompanije Lidl Srbija.

Pandemija korona virusa izazvala je velike poremećaje i na domaćem i na globalnom tržištu. Iako istraživanja i analize pokazuju da je maloprodaja gotovo jedina grana koja beleži rast trenutno, i trgovci su se susreli sa brojnim izazovima. Šta je vama predstavljalo najveći problem i kako ste ga prevazišli?

Naš glavni zadatak u ovim vanrednim situacijama je da zadovoljimo osnovne potrebe društva, odnosno da obezbedimo sugrađanima da im hrana bude dostupna. Istina je da je naša grana osetila velike poremećaje, ali ključ je ostati fokusiran na osnovno – snabdevenost. Na pojedine izazove sa kojima smo se susreli nismo mogli da budemo pripremljeni, ali smo se u hodu prilagodili, poput prebacivanja zaposlenih iz kancelarija na rad od kuće, izmena radnih vremena prodavnica, otvaranje prodavnica u ranim jutarnjim časovima za građane starije od 65 godina, nabavke zaštitne opreme za zaposlene i sl. Uz svako „dobar dan“ koje vam požele kasiri, popunjene rafove Lidl prodavnica ili savete na društvenim mrežama, mi pružamo i nešto više, pružamo osećaj sigurnosti. Ti naizgled sitni gestovi, u vreme kada je korona postala dominantna tema, postali su veoma važni - a naši zaposleni su bili uz sugrađane tokom čitavog ovog perioda, tu su danas i biće i sutra.

Distribucija i transport su u velikoj meri pogođeni novim korona virusom. Da li je i u kojoj meri to uticalo na snabdevenost vaših objekata? Šta vam je najveći izazov kada su u pitanju snabdevanje i zalihe?

Ovde na scenu stupaju partnerski odnosi, pre svega, sa kompanijama sa kojima radimo na redovnom snabdevanju građana Srbije robom visokog kvaliteta. Izvanredni napori su uloženi u reorganizaciju svih u lancu, na čemu smo im posebno zahvalni. To je dovelo do rezultata da prevaziđemo sve izazove sa transportom i distribucijom proizvoda i da su rafovi naših prodavnica popunjeni. Takođe, moram da napomenem da je Lidl deo velikog sistema, koji posluje u 30 zemalja od kojih su se neke pre Srbije susrele sa širenjem virusa korona i na vreme podelile svoja iskustva i preporuke.

Da li ste razmišljali o dodatnom udruživanju sa lokalnim proizvođačima, kako biste obezbedili ponudu, a sa druge strane i njima olakšali plasman. Da li ste, možda, već ponudili ili razmišljate o novim planovima otkupa kako biste obezbedili likvidnost dobavljača?

Uspostavljanje saradnje sa Lidlom je moguće za sve lokalne proizvođače sa kojima zajednički možemo da osiguramo kvalitet koji potrošači od nas očekuju. Na tome radimo od dolaska na tržište Srbije, a sada u ovim vanrednim okolnostima smo u kontaktu sa Ministarstvom poljoprivrede kako bismo videli na koji način možemo da uključimo dodatne male poljoprivredne proizvođače u naš lanac.

U ovim vanrednim okolnostima smo u kontaktu sa Ministarstvom poljoprivrede kako bismo videli na koji način možemo da uključimo dodatne male poljoprivredne proizvođače u naš lanac

Prema istraživanjima, osim za osnovnim životnim namirnicama, velika potražnja vlada za toaletnim sapunima i papirom, kao i za proizvodima za održavanje lične i higijene domaćinstava. Kakva je situacija u vašim objektima, koji proizvod je u periodu od početka krize zabeležio najveću prodaju?

Reakcija potrošača na nove okolnosti je u jednom trenutku donela drugačije ponašanje pri kupovini od uobičajenog, kada su se oni fokusirali na osnovne životne namirnice, sveže meso i voće i povrće, što smo mi iz dana u dan pratili kako bismo obezbedili upravo tražene proizvode. Ali i pored određenih promena u kupovini, potrošači u Lidlu su ostali zainteresovani i za proizvode iz neprehrambenog asortimana, poput sezonski atraktivnih artikala za sređivanje bašte, sportske garderobe ili alata. Neizostavna je i nabavka za Uskrs, od Favorina slatkog asortimana gde smo nudili čokoladne figure i proizvode od marcipana, do jaja, boja za farbanje, kao i uskršnjih dekoracija.

Ono što je jedino izvesno u trenutnoj realnosti je da ništa više neće biti kao pre. Prema vašem mišljenju, kako će ova kriza uticati na maloprodaju, trgovce, potrošače i njihove kupovne navike u budućnosti?

Tako je - sve se menja, pa i ponašanje u kupovini, od toga šta se kupuje, kada i koliko. Ono što je važilo danas, možda neće važiti sutra, ali naš zadatak je da pokušamo da predvidimo navike potrošača. Sa druge strane, ova kriza je pokazala da je za sve industrije izuzetno važna dinamičnost, odnosno mogućnost prilagođavanja na nove okolnosti. U Lidlu, dinamičnost je jedna od pet vrednosti brenda i mi smo, iako veliki sa 1.800 zaposlenih, i dalje pokretljivi, a to se sada pokazala kao ključno. Za svega par sati, celo poslovanje uspeli smo da prilagodimo merama ograničenja kretanja i obezbedimo da se prodavnice otvore na vreme punih rafova.

-