IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
18.04.2020.

Dragan Bokan, predsednik trgovačkog lanca Voli

Pripremamo poručivanje preko online platforme

Suočili smo se sa naglim promenama, kupci su što je delom recidiv nekih prošlih vremena, a delom globalni fenomen, danima kupovali enormne količine određenih proizvoda

Razgovarao: Igor Đurović, igor.durovic@instore.si

Naš sagovornik, Dragan Bokan, predsednik trgovačkog lanca Voli, kompaniju je osnovao iz sopstvenih sredstava. Počeo je sa jednim objektom i šest zaposlenih. Danas, nakon četvrtine veka postojanja, kompanija ima 2.300 zaposlenih, 73 maloprodajne jedinice, distribuciju, logističko otkupni centar i poljoprivredno imanje u blizini Ulcinja. Kada je reč o tom imanju, Voli je 2017. zakupio na 15 godina poljoprivredno zemljište u državnom vlasništvu na lokaciji Šas u opštini Ulcinj, na površini od 70 hektara, sa mogućnošću produženja zakupa za dodatih 15 godina. Do sada je u poljoprivrednu proizvodnju kompanija uložila 2,38 miliona evra.

U 2019 godini, proizvedeno je i plasirano više od 450 tona poljoprivrednih proizvoda, a u ovoj godini očekujemo da ćemo proizvesti 2.500 tona. U pitanju su povrtarske kulture, za kojima na tržištu vlada veoma izražena potreba. Pored plasmana proizvoda kroz sopstveni lanac maloprodaje, nastavljen je izvoz iceberg salate za Srbiju. Otpočeli smo proizvodnju motivisani željom da ponudimo potrošačima povrće i voće koji su tretirani minimalnom količinom pesticida i čiji miris i ukus vraća u ona lepa vremena kada prilikom uzgoja izgled proizvoda nije bio osnovni kriterijum. Tokom letnje turističke sezone, bili smo prinuđeni da uvozimo čak i proizvode koji su se tradicionalno uzgajali na našem podneblju. Trudimo se da širimo proizvodni asortiman, ali vodimo računa o tome da ne ugrozimo male proizvođače, objašnjava nam sagovornik na početku razgovora.

Godine 2009, od EBRD-a ste dobili kredit od 4,2 miliona evra. Kako ste tada iskoristili ta sredstva i da li ste i ranije koristili kredite banaka ili ste razvoj finansirali iz sopstvenih sredstava?

Sva kreditna podrška je od starta usmerena na razvoj. Neću reći ništa novo, uspešni privrednici to dobro znaju, na putu uspeha ulaganje u razvoj, ljudstvo i logistiku je imperativ. Na taj način se razvijala i naša kompanija i pre pomentue kreditne linije EBRD, bili smo korisnici i drugih kredita. Veoma odgovorno i analitično smo pristupali kreditiranju i uspeli da nađemo pravi balans.

Maloprodajno tržište u Crnoj Gori je i dalje dosta fragmentisano. Koji deo tržišta imaju Voli marketi?

Prednost našeg tržišta jeste u tome što je fragmentisano. Tražište je malo i konkurencija je veoma oštra. Zahvaljujujući tome smo neprekidno motivisani da budemo što bolji. Voli marketi imaju tržišni udeo oko 30%, što nas čini liderom na crnogorskom tržištu.

Šta je to što biste istakli kao prednost Voli marketa u poređenju sa konkurencijom i zbog čega bi kupci trebalo da kupuju u vašim radnjama?

Potrošači su prepoznali naš napor da im pružimo najbolju ponudu i uslugu, a najpovoljnije cene. Naš imperativ je da pokažemo poštovanje kupcu kroz brigu o kvalitetu proizvoda koje nudimo i kroz uslugu koju konstantno unapređujemo. Naši kupci se kod nas osećaju sigurno. Veoma vodimo računa o higijeni i osim eksternih, imamo niz internih procedura i standarda održavanja higijene i brige o ispravnosti proizvoda. Sada, u ovom posebno izazovnom vremenu, sprovodimo ciklične i kontinuirane aktivnosti dezinfekcije i podigli smo kriterijume na najviši nivo.

Da li ste primetili da je kriza izazvana korona virusom dovela do promena u navikama potrošača i kako ste na njih reagovali?

Suočili smo se sa naglim promenama, kupci su što je delom recidiv nekih prošlih vremena, a delom globalni fenomen, danima kupovali enormne količine određenih proizvoda. Primetno je da racionalizuju odlazak u kupovinu kako bi se manje izlagali riziku, ali je primetan i pad potrošnje. Organizovali smo rad marketa u skladu sa svim merama i trudimo se da što efikasnije izađemo u susret potrošačima. Obezbedili smo kontinuitet u snabdevanju, bez obzira na sve izazove.

Ovom prilikom zahvaljujem uvaženim poslovnim partnerima gospodi Mirku Grbešiću, Marku Pipuniću, Miodragu Kostiću, Božidaru Kostiću i Miroslavu Miškoviću za pomoć u snabdevanju osnovnim životnim namirnicama. Kada je izaostao uvoz sa tržišta na koja smo tradicionalno usmereni, obezbjedili smo ga sa alternativnih tržišta. U periodu porasta troškova transporta, omogućili smo čak i nižu cenu za određeni broj osnovnih životnih namirnica. Pripremamo i pokretanje poručivanja preko online platforme i nove vidove usluge, u skladu sa praksom razvijenih evropskih tržišta.

Koje sve formate radnji imate i u kojim gradovima?

Volijev maloprodajni lanac broji 73 marketa, rasprostranjeni su širom Crne Gore, tj u svim gradovima. Objekti su koncipirani kroz tri formata - mali, srednji i veliki, a pored premijum radnji imamo i markete low cost koncepta, pod brendom Naš diskont. U pripremi su tri nova objekta, tržni centar u Danilovgradu, hipermarket na ulazu u Podgoricu iz kontinentalnog dela, i na putu koji povezuje Bar i Podgoricu.

Imali smo razvojne planove koji su išli u smeru širenja maloprodajne mreže van granica Crne Gore, ali je zbog situacije sa koronom, njihovo odlaganje neminovno

Osim maloprodajom, Voli se bavi i distribucijom. Recite nam nešto o asortimanu koji zastupate i samoj distribuciji?

Naša distributivna delatnost je otpočela 2004. godine, zastupništvom Carnexa. Sada su u našem porfoliju regionalni lideri u proizvodnji hrane, kao što su Pionir, Vital, Kraš, Vindija, Cekin i Vindon, Zott, Beretta i mnogi drugi. Delatnost realizujemo kroz naša dva logistička centra, a osim toga imamo i HoReCa centar. Ponuda naše veleprodaje i distribucije se ne razlikuje, kupci su nam ujedno i konkurenti u maporodajnom sektoru. U logističkom otkupnom centru se realizuje otkup i plasman poljoprivrenih poizvoda iz naše proizvodnje i otkupa.

Kakvu saradnju imate sa domaćim proizvođačima? Na koje probleme najčešće nailazite?

Nažalost, još uvek nemamo dovoljan broj domaćih proizvođača, generalno su svedeni na deo kategorija kao što je suvomesni i mlečni program, voće, povrće, prorizvodnja meda i vina. Cilj nam je da na policama Voli marketa bude što veći broj domaćih prizvoda i kod nas su zastupljeni svi domaći proizvodi koji to kvalitetom zaslužuju. Mišljenja sam da oni i dalje nisu dovoljno okrenuti ka unapređenju plasmana svojih proizvoda sa aspekta kontiniiranog kvaliteta i kvantiteta, aktivnijeg marketinga, savremenijeg pristupa marketinškim alatima. Ipak, ima crnogorskih proizvođača koji funcionišu na način na koji to rade najsavremeniji inostrani proizvodni sistemi i njihovi proizvodi zahvljujući tome se mogu naći i van granica naše zemlje.

Da li na vreme izmirujete svoje obaveze prema njima?

Da, sve svoje obaveze redovno izmirujemo.

Sa kojim se poteškoćama najčešće srećete u komunikaciji sa lokalnim proizvođačima i koliko vam je važno da što više skratite taj put do potrošača?

Sa posebnom pažnjom ostvarujemo saradnju sa lokalnim, malim proizvođačima. Možemo se pohvaliti da gotovo 1.000 poljoprivrednih proizvođača ostvaruje plasman kroz naš otkupni centar. Ono što je do sada bio izazov je kontinuitet isporuke i oscilacije u kvalitetu. Siguran sam da se polako, ali sigurno, dobro napreduje i da se sve bolje razumemo i usaglašavamo. Veoma nam je važno da markete snabdevamo svežim, domaćim proizvodom, koji zahteva kraći vremenski period od njive do stola.

Da li imate planove o izlasku van granica Crne Gore? Možda u neku od susednih zemalja?

Imali smo razvojne planove koji su išli u tom smeru, ali je zbog situacije sa koronom, njihovo odlaganje neminovno.

Kako ocenjujete trenutnu situaciju u FMCG sektoru u Crnoj Gori? Da li su vam mali trgovci konkurencija?

U Crnoj Gori, tradicionalne trgovine imaju i dalje veliki značaj. Mislim da je veoma slično u okruženju.

Veliki ste obožavalac košarke i glavni sponzor prvaka Crne Gore Budućnost Volija. Kako vidite tu saradnju i genralno sponzorisanje i saradnju sporta i biznisa?

Veoma sam ponosan na tu saradnju jer je pokazala da predanim radom, energijom i zajedničkim naporima, možemo dostići sve zacrtane ciljeve. Budućnost Voli je ponos Crne Gore, naš ambasador u evropskim sportskim krugovima. Osim podrške naše kompanije, Klub se oslanja na podršku našeg upravnog odbora koji čine predstavnici najuspješnijih crnogorskih kompanija, kao i internacionalnih koje posluju kod nas. Za nas je Budućnost Voli, naš šampion Aba Lige i njegova škola košarke, ostvarenje zajedničke želje da dorinesemo društvenoj zajednici i da promovišemo kuturu sportskog načina života i brige o mladim naraštajima.

Kako je kompanija Voli završila prošlu godinu? Da li ste ostvarili postavljene ciljeve?

Ostvarili smo sve predviđene ciljeve, dodatno razvijali malorodaju kroz dva reprezentativna objekta u Kotoru i u Podgorici, kao i novi concept Take&go. Razvijali smo i našu poljorivrednu proizvodnju… Ova godina je za sve nas poseban izazov, ali ćemo se truditi da se prilgodimo novonastaloj situaciji što bolje i da ne zaustavljamo naš pozitivan trend.

Kako vidite dalji razvoj kompanije u Crnoj Gori i da li očekujete ulazak novih igrača, kao što je to bio slučaj u Sloveniji, Hrvatskoj, a nakon ulaska Lidla, i u Srbiji?

Mislim da je naše tržište zbog skromnih formata neatraktivno za velike igrače. U svakom slučaju, ponašaćemo se kao i do sada, daćemo sve od sebe da se sa konkurencijom izborimo kvalitetom, brzim reakcijama i efikasnošću u svim segmentima poslovanja.

-