IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
01.12.2020.

Radomir Novaković, direktor, LL Pan Vision: Oglašivačima nudimo izvorski čistu i proverljivo najpovoljniju cenu

LL Pan Vision d.o.o. je porodična firma koja je započela svoj rad 2004. kao knjigovodstvena agencija LL Konto. Promenom pravne forme, početkom 2012. postali su LL Advising & Accounting d.o.o. Nezaustavljivi sunovrat nekad uspešne firme u kojoj je naš sagovornik Radomir Novaković bio stalno zaposlen, zahtevao je bolne odluke pa su se, kako nam priznaje, krajem 2012. prilično nespremni zatekli u OOH areni.

Samo mali broj najbližih prijatelja zna kroz šta smo sve prošli, i prolazimo, da bismo opstali u ovom poslu. Uprkos mom prethodnom iskustvu, bili smo novi. A kao takvi, počeli smo sa minusom, jer se media buying agencije oslanjaju isključivo na poznate im OOH provajdere, pa smo im mi, bez obzira na naše višestruke prednosti, bili nevidljivi. Zato smo poslovanje bazirali na uspostavljanju direktnog kontakta sa oglašivačima koji su prepoznavali svoje benefite kroz takvu saradnju. Počeli smo sa tri pozicije na Terazijama i polako rasli. Problem u ovom poslu je činjenica da je kvalitetnih lokacija za oglašavanje vrlo malo i kad dobijete ponudu, morate brzo reagovati, jer ako nećete vi, uvek ima ko hoće. Ušteđevinu nismo imali, a neke lokacije je trebalo plaćati unapred, pa smo podizali kredite, pozajmljivali...Tad sam istinski shvatio značenje termina „dužan ko Grčka“. Zbog OOH delatnosti, krajem 2012. menjamo ime firme u LL Pan Vision, a 2014, zbog izmene zakonskih okvira za računovodstveno poslovanje, osnivamo posebnu firmu za računovodstvo i finansije LL Pan Profit koju vodi moja supruga. Sigurno ste primetili da se LL stalno pojavljuje u nazivima firmi. To su početna slova imena naše dece. U teškim vremenima, pronašli smo simboliku koja nas je snažila, a to je činjenica da je firma registrovana na Badnji dan koji je ujedno i rođendan naše ćerke. Znači, opstaćemo! Hvala Bogu, opstali smo! Uzimajući u obzir prethodno iskustvo, a naročito naš vrednosni sistem, prva odluka je bila da ćemo raditi isključivo u skladu sa propisima i da će svaka postavljena reklama imati dozvolu nadležnog organa koja će biti izdata na osnovu 100% verodostojne dokumentacije. Drugim rečima, izabrali smo put kojim se ređe ide. Ta odluka iz 2012. je odluka zauvek, objašnjava nam on na početku razgovora.

Možete li nam detaljnije opisati koje reklamne površine imate u ponudi?
Naša ponuda obuhvata isključivo one reklamne površine u čijem smo posedu na osnovu višegodišnjih ugovora sa vlasnicima zgrada. To nas stavlja u poziciju tzv. „prve ruke“ koja oglašivačima može da ponudi, kako volim da naglasim, izvorski čistu i proverljivo najpovoljniju cenu. Naša druga prednost su kvalitetne lokacije, pa bih ukratko da definišem ovaj termin. Da bi određena lokacija – pozicija za postavljanje reklame mogla da se definiše kao kvalitetna, mora da ispunjava više uslova: da ima dobro pozicioniranje u odnosu na kretanje vozila i pešaka (što znači da treba da bude u vidnom polju od 45 stepeni ulevo i udesno u odnosu na pravac kretanja); da reklamna poruka bude uočljiva i duže vidljiva; da u njenoj blizini ne postoje ometajući faktori (poput drugih reklama, drvoreda i sl.); da se nalazi na mestu na kojem je saobraćaj frekventan, uz sagledavanje svih uticaja na usporavanje brzine kretanja vozila koji produžavaju vreme izloženosti reklamnoj poruci (semafori, pešački prelazi, tzv. špicevi); da u blizini reklame postoje linije javnog gradskog saobraćaja i objekti ka kojima gravitira veći broj građana itd. A sve naše lokacije ispunjavaju pomenute kriterijume.
Od zidnih površina u Beogradu, trenutno su dostupna tri megaborda. Dva u Ruzveltovoj ulici od 48 i 52 kvadratna metra, na potezu između Vukovog spomenika i nadvožnjaka kod TC Zira – u oba putna pravca i jedan od 174 kvadrata na raskrsnici ulica Vojislava Ilića i Gospodara Vučića. Četvrti megabord, u Bulevaru kralja Aleksandra, trenutno je u pripremi. Od krovnih površina, tu su Terazije, kao naš višegodišnji zaštitni znak, sa pet pozicija. Pozicije I i II su u aktuelnoj ponudi, a pozicije III i V su zauzele reklame Canon i BK Tesla. Pozicija IV zahteva određene intervencije na ojačanju krovne konstrukcije, pa je izvan ponude do narednog proleća. U posedu smo i dva megaborda u strogom centru Niša – pešačka zona i centralni trg, koji su trenutno u zakupu.

Za sve ove godine, verujem da ste imali mnogo zanimljivih i izazovnih projekata na kojima ste radili, ali da li biste lično mogli da izdvojite neki na koji ste najponosniji i koji pamtite?
Prijatelji kažu da pamtim kao slon i kornjača zajedno tako da se dobro sećam svakog projekta na kojem sam radio u prethodnih 15 godina. Jedan od izazovnijih i zanimljivijih samostalnih projekata je bilo istodnevno postavljanje pet zidnih reklama u dva grada za brend Tudors.
Međutim, projekat na koji sam naročito ponosan je vraćanje starog sjaja Terazijama na kojima su od 2013. do 2018. bile postavljene tri krovne svetleće reklame u nizu. Svaki pogled na igru plave, zelene i crvene boje postavljenih reklama „katapultirao“ me u sedamdesete, kada sam se, na iskren – dečji način, divio blještavilu neonskih reklama koje su tih godina ukrašavale Terazije dajući Beogradu šmek evropske metropole. Kao i mnogo toga lepog, ’90-ih je ta magija nestala, pa je u narednim decenijama svetleće natpise zamenilo groblje neispravnih reklama i/ili rđavih konstrukcija koje su iza njih ostale. Mi smo to promenili. Sticajem okolnosti, trenutni sjaj terazijskih krovnih reklama je nešto manjeg intenziteta, ali vredno radimo na tome da ga pojačamo i tu smo otvoreni za dogovore sa zainteresovanim oglašivačima iz FMCG sektora.

Upravo u vremenu izloženosti potrošača reklamnoj poruci – brendu vidim ozbiljnu prednost krovnih i zidnih reklama u odnosu na oglašavanje na led displejima na kojima se pojavljuje osam reklama po osam sekundi.

Kako biste ocenili poslovanje vaše kompanije u ovoj izazovnoj godini?
Štetan uticaj pandemije i vanrednog stanja na poslovanje naših partnera se neminovno prelio i na nas tako da smo bili prinuđeni da menjamo postavljene ciljeve i pređemo u „safe mode“. Naročito nam je žao zbog prekida višegodišnje plodne saradnje sa kompanijom Cineplexx kojima iskreno želim što brži oporavak. Nažalost, bioskope i pozorišta su prve zatvorili, a zadnje otvorili, iako predstavljaju značajno manju opasnost od mnogih delatnosti koje su počele sa radom još u maju.
S obzirom na postojanje fiksnih troškova i kucanje taksimetra bez obzira na to da li imamo istaknutu reklamu ili ne, bilo nam je od ključne važnosti da tu ne dođemo u problem. Hvala Bogu, nismo. Iskreno, očekivali smo da će država imati sluha i da će se, barem za vreme trajanja vanrednog stanja, odreći naknada za oglašavanje koje naplaćuju nama legalnim provajderima oglasnog prostora. Hotelijeri su dobili naknadu za prazne krevete, a mi moramo da plaćamo naknadu za prazne zidove.
Bez obzira na sveprisutnu neizvesnost i usporavanje tokova života, mi intenzivno radimo na pronalaženju oglašivača koji su prepoznali krizu kao mogućnost da se pozicioniraju u fokus potrošača. Svojevremeno sam, u knjizi o strategiji marketinga, naišao na zanimljivu konstataciju po kojoj smanjenje promotivnih aktivnosti u kriznim situacijama šalje poruku slabosti koju će pažljiva konkurencija iskoristiti i smestiti „ziheraša“ ispod radara potrošača.

Da li biste mogli da nam otkrijete neke od trendova za 2021. u vašoj industriji? I kada govorimo o trendovima, koje su to zemlje na koje se ugledamo i koje diktiraju trendove u ovoj industriji?
Trendovi u oblasti spoljnog/outdoor/OOH oglašavanja se, unazad nekoliko godina, pojačano naslanjaju na veću dostupnost led tehnologije, pa smatram da će led displeji ostati trend i za narednu godinu prvenstveno kroz povećanje njihove prisutnosti zamenom klasičnih bilborda. Uz tehničko napredovanje i masovniju proizvodnju koja donosi i cenovnu prihvatljivost, led tehnologija je postala privlačnija i dostupnija tako da je očekivan i moguć ulazak novih igrača na ovaj teren uz povećanje formata displeja u odnosu na ono što sada viđamo. Time će bitka za pažnju postati zanimljivija. Ali i surovija.
Pre desetak godina su mi drugari, nakon posete Šangaju, opisivali neverovatne tehnološke inovacije u sferi OOH oglašavanja. Do danas je vrlo malo opisanog stiglo do nas i to uglavnom u vidu led displeja. A šta li su sve izmislili u međuvremenu? To je istovremeno i odgovor na Vaše pitanje o zemlji koja diktira trendove i na koju bi mnogi želeli da se ugledaju. I ne samo u našoj oblasti.
U svetlu tih tendencija, logično se nameće i pitanje budućnosti „statičnih” krovnih i zidnih reklama. Tačno je da „Ciganin hvali svoga konja”, ali mi smo još daleko od toga da postanemo dinosaurusi oglašavanja. Razlog za optimizam su rezultati neuromarketinških istraživanja koji dokazuju da je vizuelna percepcija primarna, ali i da je vreme izloženosti ključno u prenosu informacije iz svesnog u nesvesno. Naše nesvesno, taj autopilot koji nas vodi kroz život, temelj je za donošenje odluka. Pa i odluka o kupovini.
Upravo u vremenu izloženosti potrošača reklamnoj poruci – brendu vidim ozbiljnu prednost krovnih i zidnih reklama u odnosu na oglašavanje na led displejima na kojima se pojavljuje osam reklama po osam sekundi. Ništa manje značajna nije ni činjenica da je jedan sat oglašavanja na megabordovima višestruko jeftiniji, ali i višestruko efektniji, jer smisao oglašavanja nije samo biti viđen, već ostati upamćen.

Saradnja sa FMCG igračima
Od brojnih kompanija iz FMCG sektora, kod nas se oglašavaju samo Idea marketi kompanije Mercator-S. Naša vrata su širom otvorena za saradnju sa FMCG sektorom u cilju uspostavljanja partnerske saradnje. Na šta mislim kad kažem partnerska saradnja? Ovde ću iskoristiti poznatu frazu, „dugoročna saradnja na obostrano zadovoljstvo“, jer u toj i takvoj poslovnoj simbiozi, oglašivači u nama dobijaju pouzdanog poslovnog partnera sa kvalitetnim pozicijama za dugoročno oglašavanje brenda i/ili proizvoda po najpovoljnijim cenama. Zauzvrat, mi dobijamo pouzdanog poslovnog partnera koji zakupljuje reklamne površine na duži vremenski period, što nam donosi potrebnu finansijsku stabilnost i povećava rejting. U kontekstu izrečenog, na našoj poziciji u pešačkoj zoni Niša, Idea se permanentno reklamira od 2016. godine. Iskreno govoreći, kao višedecenijski „čuvarkuća“, intenzivno priželjkujem saradnju sa domaćim proizvođačima koji od nas mogu da očekuju maksimalne benefite, poručuje naš sagovornik.
-