IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
17.04.2020.

INTERVJU

Robe ima dovoljno i lanac snabdevanja dobro funkcioniše

Milana Jević Gledović, potpredsednik za pravne poslove i zaštitu resursa, Delhaize Serbia

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

U seriji razgovora sa predstavnicima trgovačkih lanaca, za InStore magazin govori Milana Jević Gledović, potpredsednik za pravne poslove i zaštitu resursa kompanije Delhaize Serbia.

Pandemija korona virusa izazvala je velike poremećaje i na domaćem i na globalnom tržištu. Iako istraživanja i analize pokazuju da je maloprodaja gotovo jedina grana koja beleži rast trenutno, i trgovci su se susreli sa brojnim izazovima. Šta je vama predstavljalo najveći problem i kako ste ga prevazišli?

Snagu jednog sistema uvek možete osetiti u onim periodima kada stvari ne funkcionišu po nekom očekivanom principu. Maloprodaja je dinamičan biznis i upravo agilnost, odnosno brzina reagovanja na stalne promene potrošačkih navika, čini tu dodatu vrednost kompanija u ovoj industriji.

Danas govorimo o globalnoj pandemiji koja je zahvatila gotovo sve zemlje sveta na svim nivoima. Delhaize Serbia je od prvog dana pripremljena na različite scenarije, a kvalitetni odnosi sa svim našim partnerima upravo u ovim danima pokazuju svoju suštinu. Ponosni smo što, za razliku od nekih drugih zemalja, naše tržište od prvog dana odlikuju rafovi puni proizvoda. Trudimo smo se da naš sistem logistike funkcioniše na najvišem nivou. Dnevno se prilagođavamo novonastalim okolnostima i u skladu sa njima prilagođavamo poslovanje. Posebnu zahvalnost za to što i danas u Maxi, Tempo i Shop&Go radnjama možete pronaći artikle koji su vam neophodni, ali i dobiti savet da ipak #OstaneteKodKuće, dugujemo kolegama u operacijama, kojih je više od 10.000.

Distribucija i transport su u velikoj meri pogođeni novim korona virusom. Da li je i u kojoj meri to uticalo na snabdevenost vaših objekata? Šta vam je najveći izazov kada su u pitanju snabdevanje i zalihe?

Iako svi radimo u vanrednim okolnostima, robe ima dovoljno i dobro funkcioniše čitav lanac snabdevanja. Trebovanja prilagođavamo dnevnim potrebama naših kupaca i u zavisnosti od njih radimo isporuku ka radnjama. Ponosni smo što na našim rafovima možete pronaći i kvasac, brašno, limun, kao i sve druge proizvode neophodne za porodičnu trpezu.

Nakon što su zatvorene pijace, da li je bilo pojačane tražnje za robom kojom se deo potrošača snabdevao na njima?

Maxi pijaca se godinama unazad pozicionirala kao mesto na kome kupci rado biraju sveže voće i povrće za svoju porodicu. Ponosni smo i što smo i u ovakvim okolnostima za njih uspeli da obezbedimo raznoliki izbor svežih namirnica od domaćih jabuka, krušaka i luka, pa sve do banana, limuna i narandži. U nekim danima je bio izazov obezbediti punu snabdevenost uvoznih kultura, ali naš odgovor kroz pune police dali su kvalitetno postavljen sistemi kategori menadžmenta i logistike.

Prema istraživanjima, osim za osnovnim životnim namirnicama, velika potražnja vlada za toaletnim sapunima i papirom, kao i za proizvodima za održavanje lične i higijene domaćinstava. Kakva je situacija u vašim objektima, koji proizvod je u periodu od početka krize zabeležio najveću prodaju?

Tema neracionalne kupovine sredstava za higijenu nije zaobišla ni naše tržite. Osnovni proizvodi za higijenu bili su jedni od najtraženijih, pogotovo u prvim danima. Na našim rafovima u svim brendovima je bilo dovoljno ovih proizvoda. Pojačanu tražnju beležili su i proizvodi iz kategorije osnovnih životnih namirnica, a kako bismo omogućili racionalnu snabdevenost celog tržišta i dostupnost svima, za pojedine artikle smo ograničili maksimalnu kupovinu.

Ova situacija je najbolje pokazala i to koliko je važna saradnja u realnom vremenu svih partnera i da je u lancu bitna svaka karika

Kriza je uticala i na promene u kupovnim navikama potrošača. Kako ovih dana izgleda prosečna potrošačka korpa? Da li potrošači gomilaju robu i prave zalihe?

Potražnja za osnovnim životnim namirnicama svakako je bila povećana pogotovo u prvim nedeljama. Trend rasta zabeležen je u kupovini kvasca, mesa, konzervirane hrane. Zbog potrebe za što zdravijom ishranom i preporukama stručne javnosti o važnosti izgradnje imunog sistema naši kupci su kao deo svakodnevne ishrane imali i voće i povrće.

Da li je povećana kupovina online? Kako ste organizovali ovaj način kupovine?

Zbog okolnosti i preporuka da ostane kod kuće, veliki deo naših sugrađana odlučio se da kupovinu obavi putem Maxi online prodavnice. Kako bismo izašli u susret ovako velikoj tražnji i kako bismo skratili vreme čekanja na porudžbinu dnevno angažujemo dodatne resurse i operacije prilagođavamo trenutnim okolnostima.

Koliko je važno da velike kompanije prepoznaju značaj pružanja podrške lokalnoj zajednici i u kriznim vremenima pokažu solidarnost?

U ovim trenucima veoma je važno da svi zajedno pokažemo kolektivnu solidarnost i ličnu odgovornost. Kao kompanija smo se potrudili da pružimo podršku i na lokalnom nivou, kao i u nabavci medicinske opreme koja će biti na usluzi svim našim građanima. Kompanija Delhaize Serbia donirala je Vladi Republike Srbije šest miliona dinara, a od novčanih sredstava namenjenih Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje biće nabavljena neophodna medicinska oprema u borbi protiv virusa COVID-19. Donacije naše kompanije stigle su u prethodnim nedeljama i do roditeljske kuće Zvončica, kao i do bolnice u Kikindi, jednom od gradova koji su pogođeni širenjem virusa.

Globalno, kompanija Ahold Delhaize uložila je više od 170 miliona evra za pomoć i podršku u borbi protiv virusa COVID-19 u svim zemljama u kojima posluje. To podrazumeva zdravstvene i bezbednosne mere za zaposlene i kupce, unapređenje pogodnosti za zaposlene i podršku lokalnim zajednicama kroz donacije.

Ono što je jedino izvesno u trenutnoj realnosti je da ništa više neće biti kao pre. Prema vašem mišljenju, kako će ova kriza uticati na maloprodaju, trgovce, potrošače i njihove kupovne navike u budućnosti?

Nakon što prebrodimo epidemijske uslove, mnogo toga će se promeniti na globalnom tržištu, pa i u oblasti maloprodaje. Verujem da će ostati trend online kupovine i da će sve veći broj kupaca, koji je možda sada prvi put obavio kupovinu „iz fotelje“ ostati veran ovom praktičnom modelu nabavke namirnica. Ova situacija je najbolje pokazala i to koliko je važna saradnja u realnom vremenu svih partnera i da je u lancu bitna svaka karika. Važno je da staloženo i solidarno prihvatimo sve promene, da ovo iskustvo iskoristimo što produktivnije i da više nego ikada cenimo ono što imamo.

-