IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
09.12.2020.

Slavko Bogdanović, direktor prodaje i maloprodaje, Danijela Commerce: Najveća vrednost kompanije ne vidi se u njenim bilansima, nego u njenom humanom kapitalu

Kompanija Danijela Commerce osnovana je 2001. godine kao entuzijastični poduhvat porodice Babachkov i od male porodične firme do danas, porasla je u ozbiljnu i konkuretnu kompaniju koja zapošljava više od 50 radnika različitih obrazovnih profila i kompetencija. Osim toga što je ekskluzivni zastupnik dekorativne kozmetike Golden Rose, ova kompanija zastupa i distribuira i druge kozmetičke brendove poput MM Beauty, Miss Megic , Elea, Roxanne, Xceed, kao i švajcarski brend oralne higijene Trisa.

Na početku razgovora, Slavko Bogdanović, direktor prodaje i maloprodaje ove kompanije kaže nam da je iza njih period prepun raznoraznih izazova sa kojima se suočavalo društvo u celini, gde pre svega misli na tranziciju, pa je logično da su takve okolnosti generisale, kako kaže, i određene tržišne turbulencije sa kojima se suočavala i njihova kompanija: U takvim okolnostima imati jasnu viziju, jasno postavljene poslovne ciljeve, verovati u iste i vredno raditi na realizaciji svega zacrtanog i na kraju uspeti, je izazov sam po sebi.

Impresivna brojka od skoro 20 godina rada, mnogo iskustva i znanja za celim timom u kompaniji je. Kako biste opisali ukratko te dve decenije i šta biste izdvojili kao najizazovnije za sve ove godine?
Ukoliko me pitate šta bih posebno izdvojio kao izazov, na našem putu razvoja, onda je to otvaranje i pokretanje maloprodajnog lanca Golden Beauty Shop 2011. godine, tada otvaramo naš prvi maloprodajni objekat kao centar estetike i kozmetike u Aviv parku u Pančevu. Naš cilj je bio da tržištu ponudimo jedinstven format maloprodajnog objekta koji sadrži parfimerijski i salonski deo u jednoj celini. Smisao ovog projekta bio je da u prijatnom ambijentu potrošačima ponudimo, pre svega, celokupan asortiman proizvoda našeg zlatnog brenda Golden Rose, proizvode naših ostalih brendova Roxanne, Xceed, Miss Magic, MM Beauty, Elea i Trisa, kao i širok asortiman proizvoda ostalih svetskih brendova iz domena kozmetike i dekorativne kozmetike.
Danas, kada razgovaram sa Vama, naša maloprodajna porodica Golden Beauty Shop, broji osam maloprodajnih mesta, što je, složićete se, veliki napredak u odnosu na period od pre devet godina. Naš kapacitet je u ovom domenu značajno porastao, gde dnevno uspemo da uslužimo više od 10.000 klijenata. Lično sam ponosan na činjenicu da Goledn Beauty Shop konstatno raste zahvaljujući poverenju naših klijenata, tako da danas imamo maloprodajne objekte mini formata u šoping centrima Ušće, Rajićava, Big Fashion, Ada Mall i Beo shoping centar u Beogradu, kao i u šoping centru Promenada u Novom Sadu.
Može se, na kraju, zaključiti da je svakako veliki izazov upravljati dvema kompanijama koje se nalaze pod jednim „krovom“, a istovremeno voditi računa o svakom pojedincu u obe kompanije, graditi i unapređivati timski duh i timske vrednosti u obe kompanije, kontinuirano raditi i ulagati u razvoj veština zaposlenih u obe kompanije, a istovremeno ostvarivati zacrtane godišnje planove i ciljeve. Uveren sam da se slažemo oko činjenice da je to jako veliki izazov.

U ovakvim okolnostima mi smo naše ciljeve suštinski redefinisali i glavni cilj, kao društveno odgovornoj kompaniji, nam je bio da svaki naš zaposleni ostane zdrav, da sačuvamo isti broj ljudi u obe kompanije, da održimo nivo ličnih dohodaka na istom nivou kao pre krize i da sve svoje obaveze prema poveriocima servisiramo na vreme.

Bliži se kraj godine, a i sama po sebi je bila veoma izazovna. Nemoguće je ne pitati vas – kakve rezultate ste ostvarili u njoj?
Tačno, godina koju polako privodimo kraju je vrlo specifična i turbulentna, neobična po mnogo čemu. Naša kompanija svoju privrednu aktivnost obavlja u industriji koja se smatra jednom od najpogođenijih, što je izazove činilo još većim. Znate, u okolnostima kada niste u mogućnosti, uopšte, da obavljate svoju privrednu aktivnost, kada vam je celokupan maloprodajni lanac zatvoren, kada vam je komercijala povučena sa terena - niste u prilici da postignete poslovni gol. Ukoliko uzmemo u obzir koliko COVID-19 traje, koliko je naša industrija pogođena merama Vlade Republike Srbije i ukoliko racionalno sagledamo okolnosti u kojima se nalazi društvo u celini, mi ne možemo da budemo nezadovoljni ostvarenim, ali ukoliko se setimo naših ciljeva i svega onoga što smo imali u planu ne možemo da budemo ni zadovoljni. U ovakvim okolnostima mi smo naše ciljeve suštinski redefinisali i glavni cilj, kao društveno odgovornoj kompaniji, nam je bio da svaki naš zaposleni ostane zdrav, da sačuvamo isti broj ljudi u obe kompanije, da održimo nivo ličnih dohodaka na istom nivou kao pre krize i da sve svoje obaveze prema poveriocima servisiramo na vreme, dakle da sačuvamo tekuću likvidnost. Budući da smo u svemu tome bili više nego uspešni, smatram da smo glavne ciljeve ostvarili.

Ipak, šta biste rekli onda - koliko vas je COVID-19 pomerio sa planirane putanje? I postoji li nešto što je ova pandemija donela kao veliki nauk za vaše dalje poslovanje?
COVID – 19 je svakako naplatio svoju cenu i ukoliko zamislimo da pandemija već danas nestane, što je nerealno očekivati, mi ćemo i dalje plaćati određenu cenu i oporavak će sigurno da traje neko vreme. Sve u svemu, možemo da zaključimo da smo značajno pomereni sa planirane putanje kao i privreda u celini. Ja sam lično mišljenja da se najveća vrednost kompanije ne vidi u njenim bilansima, a tu pre svega mislim na humani kapital – naše zaposlene, nadalje siguran sam da ćemo uz njihovu snažnu volju, znanje, energiju, predan i timski rad, vrlo brzo uspeti da se vratimo na stari put i planiranu putanju, sa koje nismo mnogo odstupili.
Činjenica je da se ljudi, pa tako i organizacije uče kroz svoj razvoj i da svaka nova okolnost sa sobom nosi određene pouke i zaključke. Tako i sada, moramo se složiti oko toga da nas je i ova okolnost naučila koliko je važno imati plan u slučaju nužde, koliko je akumulacija važna sa aspekta održavanja tekuće likvidnosti i održivosti sistema u celini. Celokupna privreda, pa tako i mi, naučili smo koliko je važno graditi agilne organizacije koje ekspresno mogu da odgovore brzim i neplaniranim promenama na tržištu, a da se ne generišu veliki troškovi koji mogu da ugroze profitabilnost. Mišljenja sam da će se tržišne okolnosti u budućnosti češće i brže menjati, a da će ključna konkurentska prednost biti spremnost organizacija da na te promene odgovori. To je definitivno nešto o čemu treba ozbiljno razmišljati u perspektivi.

Da li je više pretrpela veleprodaja ili maloprodaja?
U ovom trenutku je teško pružiti odgovor na ovo pitanje i biti siguran da je 100% tačan. Zašto je to tako? Činjenica je da maloprodaja i veleprodaja zavise od istih tržišnih okolnosti i da su statistički padovi u vreme trajanja COVID-a podjednaki u odnosu na planirano i targetirano, ali je isto tako jako važno konstatovati i istaći da ćemo u maloprodajnom lancu zabeležiti rast u odnosu na 2019. godinu što je za nas vrlo značajna stvar. Dakle, procentulani padovi u odnosu na tergetirano su vrlo slični, ali ukoliko kao osnovu za poređenje uzmemo 2019. godinu onda je svakako više pretrpela veleprodaja. Tek kada iz ovog ugla sagledavamo rezultate vidimo koliko nas je pandemija omela da u 2020. godini imamo istorijski dobre rezultate i u maloprodaji i u veleporodaji.
Verovanja sam da je 2021. godina koja će nam doneti takve oklonosti da ćemo planirano za ovu godinu uspeti u godini koja pred nama. Imam snažan brend u svojim rukama, jako verujem u ljude sa kojima sarađujem i ne vidim ni jedan razlog da to tako ne bude.

Jedna od najznačajnih novina, koju mogu da vam otkrijem, je pokretanje naše e-commmerce platforme.

Možete li nam onda otkriti neke od planova i novosti koje pripremate za sledeću godinu?
Kao kompanija, i u ovoj godini smo imali veliki broj ozbiljnih i ambicioznih planova, ali kao što već svi dobro znamo dogodilo se da iz objektivnih razloga realizacija istih nije moguća ili nije bila moguća s obzirom na to da smo na kraju godine. Uveren sam da delite moje mišljenje da je u ovim uslovima nemoguće planirati ni godišnji odmor, a ne nešto drugo, jer bi zvučali neozbiljno. Naši planovi u ovom trenutku, sve dok pandemija traje, usmerenu su na onaj deo biznisa koji direktno od nas zavisi i gde najviše možemo da utičemo. Strateški plan je da našu organizaciju, ovde mislim i na veleprodaju i maloprodaju, učinimo mnogo bržom, pametnijom – da radimo na izgradnji pametne organizacije, agilnijom, produktivnijom, jeftinijom i da intezivnije ulažemo u znanja naših zaposlenih. Do sada sam se u karijeri više puta uverio koliko male razlike u veštinama donose ogromne razlike u postignućima i to je naš imperativ kako bi upravo tim putem bili konkuretniji na našem tržištu.
Jedna od najznačajnih novina koju mogu da vam otkrijem, a od koje mi kao kompanija mnogo očekujemo u godini koja je pred nama, je pokretanje naše e-commmerce platforme. Ovo je projekat koji dolazi u pravom trenutku kada se navike i ponašanje potrošača značajno menjaju i kada je kupovina digitalizovana do nivoa da bilo koji proizvod možete da kupiti iz svoje fotelje na jedan klik. Snagom naše veleprodaje koja se ogleda u win – win odnosu sa našim kupcima koje imamo širom naše zemlje, snagom našeg maloprodajnog lanca i pokretanjem naše e-commerce platforme učinićemo da proizvodi svih naših brendova budu dostupni bilo gde, bilo kad i na bilo koji način po jednakim tržišnim uslovima, što je naš suštinski cilj.
Bez obzira na činjenicu da novonastala situacija uslovljava redukciju svih donacija koje su ranije bile dobra praksa naše kompanije, ipak smo sebi postavili i zadatak da tokom 2021. godine u skladu sa mogućnostima kompanije jedan deo sredstava usmerimo na razvijanje socijalnog preduzetništva i pomognemo najprioritetnije ugrožene grupe u društvu kako bi humanost sačuvali i u najtežim vremenima.

-