IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
16.09.2020.

Direct PERSPECTIVE dijalog

Slobodan Lovrić, direktor, Sinagoga: Oni koji nisu spremni za maraton, ali ne na asfaltu već kroz šumu, treba nešto da promene dok još uvek mogu

U okviru Direct PERSPECTIVE inicijative, čiji je partner InStore, pokrenut je dijalog poslovne, tehnološke i startap zajednice sa ciljem razmene mišljenja o poslovanju u novoj normalnosti izazvanoj Covid-19 virusom.

Za Direct PERSPECTIVE svoj stav iznosi Slobodan Lovrić, direktor Sinagoge.

Foto:Slobodan Lovrić, direktor, Sinagoga

Možda nije lepo poređenje, ali cela ova situacija liči na pacijenta koji ima tumor, ne zna se pouzdano šta je dirketno dovelo do bolesti, probaju se razni medikamenti za koje se veruje da mogu dovesti do poboljšanja, a u najtežoj prognozi ići će se na hirurško odstranjivanje istog. Na žalost i posle operacije bolesnik će morati bar pet sledećih godina ići na kontrolne preglede radi praćenja da li se stanje pogoršava i da se bolest ne bi vratila.

Mi u privredi nismo imali operaciju, već smo pokušali lečenje medikamentima. Više mi liči da smo slušali nadri lekare nego specijaliste i svako je imao svoj recept koji je najbolji, ali realno još nije prošlo dovoljno vremena da bi pouzdano mogli reći da smo uspeli, da bolesti više nema i da ćemo preživeti. Tvrdim da je sigurno da svi koji radimo nećemo preživeti jer ovo je ozbiljna bolest i ozbiljna recesija.

Čovek je uvek spreman da izdrži i najveća iskušenja ako ona ne traju dugo i ako im se vidi kraj, ali u suprotnom po prirodi počinje da 'gubi glavu'. Svi smo period izolacije, nerada i loših vesti u trajanju od dva meseca, ja bih rekao odlično podneli, ali pre svega iz uverenja da je to kraj. Danas znamo da nije i to vidim kao realan problem koji će prouzrokovati promene navika.

Lično sam bio uveren dok je najjači talas krize trajao da posle krize ništa neće biti isto, a onda sam shvatio da čovek ima jednu dobru osobinu, a to je da loše stvari nesvesno/ svesno potiskuje i brzo ih zaboravlja. Danom prekida restriktivnih mera sve je krenulo kao da se nista nije desilo. Na mikro planu, u Srbiji, ali mi smo deo sveta mnogo više nego što želimo da verujemo.

Imamo dva koncepta koja nam uvek stoje na raspolaganju, a ja ih poredim sa vodjenjem svoje dece kod zubara: da li da im precizno kažem šta ih sve čeka i da tad dožive sav strah, ali budu spremni kad zubar radi ili da im kažem da samo malo boli, a onda ih istraumatizujem kad dožive stvarni bol. Svet je, čini se, uzeo ovaj drugi pristup, sve u nadi da možda, nekim čudom, ipak neće strašno boleti.

Nema delatnosti koja nije pogodjena posledicama Covid-a ali realno nije isti uticaj na sve sektore. Sigurno će znatno manje posledice osetiti privrednici u oblasti hrane i poljoprivrede, ali ugostiteljstvo, turizam, auto-industrija, avio saobracaj, proizvodnja i prerada nafte, luksuzna potrosnja će teško podneti sve izazove.

Već sad se osete brojne promene navika u kupovanju proizvoda koji nisu nužni, odlažu se kupovine trajnih potrošnih dobara i iz straha za radna mesta pokušava se uštedeti nešto novca ukoliko dodje do drastičnijeg otpuštanja radnika.

Mi smo kao kompanija preduzeli niz aktivnosti koje se najviše odnose na dodatno analiziranje svih pozicija robnih grupa sa namerom prilagodjavanja asortimana novonastalim zahtevima, osiguranjem potraživanja od kupaca zbog što izvesnijeg cash flow-a, te troškova zbog konkurentnosti na tržištu i prilagodjavanja ostvarenim prihodima.

Vidljiva je promena u manjem broju ulazaka potrošača u naše objekte, što je uticalo na delimično povećanje vrednosti potrošačke korpe, poraslo je učešce voća i povrća u kupovinama, a znatan je pad impulsivne prodaje. Biće veoma teško držati kupca lojalnog određenom brendu ako se naglasak vrlo vidljivo ne bude stavljao na prednosti po zdravlje i bezbednost pri proizvodnji i prodaji. Kupci uglavnom drže socijalnu distancu, a vidljivo je da rado koriste sredstva za dezinfekciju koja smo im obezbedili.

Mi smo kao kompanija učestvovali u brojnim aktivnostima koje su za svrhu imale pomoć najugroženijima od pandemije, donirali sredstva i dajemo proizvode koji nedostaju za normalan rad društvenih ustanova.

On line prodaja je bila vrlo naglašena u vreme vanrednih mera, u mnogome je doprinela dobrom snabdevanju naših kupaca, ali sada možemo konstatovati da je broj on line prodaja pao na niži nivo od onog kog smo očekivali, jer smo bili uvereni da su kupci prepoznali prednosti ovog vida prodaje. Dodatno usavršavamo platformu za on line prodaju da bi bila što jednostavnija i obezbedila što bržu kupovinu, a aktivnosti usmeravamo i na postavljanje samouslužnih kasa jer će one biti trend zbog prednosti koje donose. Osposobićemo se i za uslugu prodaje robe bez ulaska u objekat, za unapred pripremljenu robu jer i to vidimo kao perspektivu u oblasti maloprodaje.

Svi već dugo mislimo da se sve dešava prebrzo i da je to nemoguće postići. Ja žalosno mogu konstatovati da nas ubrzanje tek čeka i da oni koji nisu spremni za maraton, ali ne na asfaltu već kroz šumu, treba dobro da razmisle i možda na vreme nešto promene dok to još uvek mogu.

O istraživanju

Direct PERSPECTIVE je istraživanje o poslovanju u postcovid periodu koji je sprovela DIRECT MEDIA United Solutions sa partnerima. U istraživanju koje je sprovedeno od maja do jula 2020. godine, učestvovalo je 189 ispitanika iz 14 industrija, sa različitih nivoa rukovođenja, od C- level funkcija do operativnih i administrativnih pozicija.

-