IN STORE  in your country  
SRBIJA
Intervju
25.12.2019.

Intervju: Aco Tomašević, direktor, Neoplanta

Spajamo domaćinski pristup i svetske trendove

Industriji mesa Neoplanta sam se priključio pre skoro dve godine i sa ponosom mogu da se osvrnem na ono što smo moj tim i ja u tom periodu postigli. Posebno mi je zadovoljstvo predstavljao povratak u fabriku, gde sam pre više od deset godina proživeo izuzetne momente upravljajući proizvodnjom.

Razgovarala: Ana Filipović

Industriji mesa Neoplanta sam se priključio pre skoro dve godine i sa ponosom mogu da se osvrnem na ono što smo moj tim i ja u tom periodu postigli. Posebno mi je zadovoljstvo predstavljao povratak u fabriku, gde sam pre više od deset godina proživeo izuzetne momente upravljajući proizvodnjom. Zbog toga mesnu industriju dobro poznajem, a znanje koje sam u međuvremenu nadogradio samo je doprinelo da sa još više entuzijazma i sa sjajnim timom radimo na unapređenju, inovacijama i razvoju kvaliteta proizvoda, procesa i veština zaposlenih. Kroz prethodno 15-godišnje iskustvo koje sam stekao u FMCG industriji, počevši kao mladi inženjer u ICT sektoru, usavršio sam svoje liderske veštine, posebno u dužem periodu koji sam proveo na poziciji člana Uprave Nelt grupe, odgovornog za sve sektore podrške biznisu. Tokom MBA studija na Šefild Univerzitetu u Velikoj Britaniji, okrenutost ka ljudima bila je prioritet u edukaciji, i zahvaljujući tome upravljanje zaposlenima, brendovima, procesima i strategijama je lakše i uspešnije, kaže nam na početku razgovora Aco Tomašević, direktor kompanije Neoplanta.

Tržište mesa i mesnih prerađevina u Srbiji je veoma konkurentno. Kako se Neoplanta bori za svoje mesto na policama i u frižiderima?
Neoplanta ima jasno postavljenu strategiju zahvaljujući kojoj je lider na tržištu mesnih prerađevina. U fokusu našeg poslovanja je kvalitet proizvoda. Glavna diferencijacija Neoplante u odnosu na konkurente su pre svega vrhunski kvalitet i inovativni proizvodi zahvaljujući čemu zauzimamo zasluženo mesto na trpezama naših potrošača. Ove godine, fokus unapređenja proizvodnje bio je na trajnim kobasicama i visokom procentu mesa koji one sadrže. Kod čajne kobasice se utroši 160g mesa za proizvodnju 100g gotovog proizvoda (ubedljivo najviše na celom tržištu), kod budimske je to 140g, dok kulen sadrži 130g. Kroz aktuelnu kampanju „Široko“ smo sa ponosom istakli Neoplanta Delikates proizvode. Svakodnevno se vodimo time da naši potrošači zaslužuju samo najbolje. Kako mislimo na gurmane i njihov užitak u hrani, tako su nam važni i potrošači koji su poklonici malo laganije ishrane. Neoplanta Delikates šunke kao ubedljivi lider u svojoj kategoriji, imaju manje od 2% masti, samo 75 kalorija na 100g proizvoda i ne sadrže gluten. Konstantno unapređujemo i obogaćujemo naš portfolio pa smo ove godine lansirali roštilj Zicer kobasicu, koja u svom sastavu ima čak 70% čistog mesa. Paralelno, radili smo i na unapređenju kvaliteta Pipi i Gudi salama i viršli, te smo dodali claim-ove “bez pojačivača ukusa” i “bez dodatih boja” s obzirom na to da ove proizvode najviše konzumira mlađa populacija kojoj od postanka brenda posvećujemo posebnu pažnju.

Mesne prerađevine se sa istim uživanjem konzumiraju čitave godine, ali od sezone zavisi za koji proizvod se potrošači najčešće opredeljuju

Kakve rezultate ste ostvarili u ovoj godini? Da li ćete godinu da završite onako kako je planirano?
Ova godina biće završena ispod planiranog cilja, što je posledica velikog rasta nabavnih cena sirovina, kao i ograničenog izvoza - oboje uzrokovano masovnom pojavom afričke kuge svinja (ASF) koja je imala negativan uticaj na celokupnu mesnu industriju u Srbiji, ali i globalno. Procenjuje se da je do sada, zbog ASF, uništeno više od četvrtine ukupne svetske populacije svinja. Avgusta ove godine registrovani su prvi slučajevi ASF kod nas, pa su izvozna tržišta zabranila uvoz mesa i prerađevina iz naše zemlje. Neke države su to uradile potpuno, a neke delimično, pa je kod njih dozvoljen uvoz samo onih prerađevina koje se tretiraju na temperaturi višoj od +80 stepeni Celzijusa, ali je i dalje na snazi zabrana najkvalitetnijih proizvoda, fermentisanih kobasica, po kojima je Neoplanta i poznata širom regiona. Pad izvoza je rezultirao i padom prihoda. Ukoliko sva ograničenja izvoza ostanu na snazi do kraja ove godine, procene su da bi pad prihoda Neoplante, kao posledica tih zabrana, mogao da dostigne čak 20%, zbog čega nam je svima neophodna i podrška države da ublažimo posledice krize koja će očigledno biti duboka i duga.

U kojim kategorijama proizvoda imate najbolje tržišno učešće?

Neoplanta je već godinama ubedljivi lider u kategoriji šunki i kategoriji namaza. Takođe, možemo se pohvaliti i drugom pozicijom u kategoriji trajnih kobasica gde smo u odnosu na period od pre nekoliko godina zabeležili rast od čak 40 odsto. U kategoriji viršli ove godine beležimo najveći market share ikada, sa rastom od 4pp u odnosu na prošlu godinu.

Da li postoji neka kategorija koja vam je trenutno u fokusu i u koju najviše ulažete? Koja je to kategorija? Zbog čega je baš ona u fokusu?
Dugoročna strategija našeg poslovanja zasniva se na vrhunskom kvalitetu proizvoda, po čemu smo već godinama poznati potrošačima. Trenutno smo posvećeni kategorijama trajnih kobasica, šunki i vakuum kobasica, objedinjenih pod brendom Neoplanta Delikates koji promovišemo kroz kampanju „Široko“. Otvorenost u poslovanju obogatila nas je širokim iskustvom, koje nas je naučilo da na najbolji način pomirimo tradicionalnu recepturu i inovativne tehnologije, da spojimo domaćinski pristup i svetske trendove, da razumemo i urbane potrebe i stare navike.

Prema podacima koje posedujete, da li se sve mesne prerađevine podjednako konzumiraju tokom cele godine ili postoje određeni periodi kada pojedini proizvodi imaju bolju prodaju?
Mesne prerađevine se sa istim uživanjem konzumiraju čitave godine, ali od sezone zavisi za koji proizvod se potrošači najčešće opredeljuju. Tako se trajne kobasice više konzumiraju u toku praznika i u zimskom periodu, polutrajne kobasice i viršle su proizvodi koji se konzumiraju tokom leta. Naš posni asortiman - Patelina i Neoplanta paštete kao i Prego gotova jela, u periodu posta beleže povećanu potražnju.
Neoplantinih proizvoda ima u gotovo svim maloprodajnim objektima. Kakvu saradnju imate sa trgovcima? Kako prevazilazite nesuglasice?
Kada govorimo o saradnji sa kupcima moramo uzeti u obzir sva tri kanala prodaje: Modern Trade, Traditional Trade i Lokal Key Account. Situacija na našem tržištu je kompleksna, što i saradnju sa kupcima čini zahtevnijom nego prethodnih godina. Na to posebno utiče zatvaranje velikog broja objekata u Traditional Trade kanalu i rasta Local Key Accounta. Nije neobično da u ispunjenju poslovnih ciljeva postoje nesuglasice, ali je prioritet da se one prevaziđu kroz pronalaženje zajedničkog interesa između Neoplante i trgovaca. U tome ne smemo zaboraviti ni značajnu ulogu našeg distributera, Nelt grupe. Verujem da naši kupci sve više prepoznaju Neoplantu kao partnera koji je sinonim za kvalitet proizvoda i da ćemo zajednički u budućnosti isticati ovu vrstu benefita prema potrošačima.

Prema podacima iz jula ove godine, građani Srbije godišnje pojedu 25kg mesa manje od stanovnika EU. Kakva je situacija kada su u pitanju prerađevine od mesa?
Kada govorimo o potrošnji mesnih prerađevina, Srbija je osamdesetih godina prošlog veka bila na nivou evropskog proseka s potrošnjom između 80 i 90 kilograma po glavi stanovnika. Devedesetih godina dvadesetog veka je konzumacija mesa i mesnih prerađevina je znatno opala. Ohrabruje podatak da se tržište mesnih prerađevina stabilizuje i počinje da se oporavlja, ali još uvek nije dostiglo nivo koji je imalo pre krize koja je nastupila devedesetih.
Odakle se snabdevate mesom za svoju proizvodnju? Da li neki deo mesa uvozite, iz kojih zemalja i zašto?
Za naše proizvode prioritet je da pronađemo i kupimo kvalitetno meso sa domaćeg tržišta. S obzirom na obim stočnog fonda, koji je u stalnom padu već godinama, domaće sirovine koje su na raspolaganju nisu nam dovoljne, pa smo primorani da ostatak mesa uvozimo. Meso koje uvozimo je najkvalitetnije i od najvećih je evropskih proizvođača, pre svega iz Nemačke i Španije.

Dinamično tržište industrije mesa i prerađevina stavlja svakodnevne izazove pred svakoga od nas, pa rad pod pritiskom, u kratkim rokovima i promenljivom okruženju, vođenje tima i motivacija svih članova predstavlja specifičnost i lepotu posla CEO-a velike i važne kompanije kao što je Neoplanta.

Na tržištu se, s vremena na vreme, pokrenu priče o kvalitetu mesa i prerađevina koje građani u Srbiji konzumiraju? Šta biste poručili potrošačima kada je u pitanju kontrola kvaliteta i ispunjavanje standarda vaših proizvoda?

Osnovna strategija kojom se vodi svaki deo poslovanja u Neoplanti je kvalitet proizvoda. Jedna od vrednosti naše kompanije je i domaćinski odnos prema potrošačima koji podrazumeva stroge interne standarde koji su često viši od propisanih, ali i primenu svih odredaba domaćeg i inostranog zakonodavstva koje se dosledno primenjuju, uz ispunjenje zahteva svih standarda za kvalitet i bezbednost hrane, upravljanje procesima, zaštitu zdravlja i bezbednosti na radu, kao i standarda za zaštitu životne sredine. Sve to garantuje poslovanje u skladu sa HACCP principima i poštovanje međunarodnih standarda ISO 9001 i IFS. IFS Food je jedan od najviših standarda hrane koji se zasniva na principu sledljivosti kako bi se u svakom trenutku ispratili bezbednost i kvalitet proizvoda tokom svih faza proizvodnje i distribucije. Već tokom decembra dodatno ćemo se sertifikovati za ISO 14001 I 45001 BZR.

Neoplanta je član Asocijacije za razvoj kvaliteta mesa i proizvoda od mesa. Kako je došlo do njenog nastanka i iz kojeg ste se razloga priključili? Ko su preostale članice? Šta su ciljevi asocijacije?
Asocijacija za razvoj kvaliteta mesa i proizvoda od mesa je udruženje proizvođača mesa i proizvoda od mesa osnovana 2016. godine. Asocijacija ujedinjuje proizvođače koji drže do kvaliteta i tradicije u misiji promovisanja proizvoda za koje struka tvrdi da su visokokvalitetne namirnice sa posebnim svojstvima vrednovanim sa svih relevantnih aspekata. Cilj Asocijacije je da edukuje širu javnost o kvalitetu namirnica, ali i da učini domaću mesnu industriju konkurentnijom u širim tržišnim okvirima. Pored Neoplante, ostale članice su: Carnex, Zlatiborac, Yuhor i Topola.

Poznati ste po stalnim inovacijama i ulaganjima u razvoj novih proizvoda. Šta potrošači mogu da očekuju od Neoplante u narednoj godini?
I u narednoj godini nastavljamo poslovanje sa strateškom opredeljenošću na kvalitet. Jasna vizija nas vodi i obavezuje da potrošačima pružimo samo najbolje, a pored raznovrsnog asortimana, kvalitet samih proizvoda je konstantno u fokusu Neoplante. U skladu sa tim, stalno istražujemo tržište, osluškujemo potrebe i želje naših potrošača i radimo na razvoju naših proizvoda kako bismo ispunili cilj koji smo pred sebe postavili - da postanemo lider u proizvodnji hrane u regionu.

-