Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Milano, 2023: Timska zabava
Naš sagovornik svoju karijeru kroji oko devet godina u okviru L'Oréala. Početak seže u 2016. godinu, kada je dobio prvu ulogu, kao Product & Community Manager za NYX Professional Makeup u L'Oréalu Adria-Balkan u Beogradu. Nakon toga, put je nastavio kao Product Manager za brend Garnier (Skin Care). S obzirom na to da je bilo dosta uspešno odrađenih projekata na oba brenda: otvaranja retail objekata, animiranje legendarnih proizvoda poput micelarne vode, lansiranja kao što je bila krema Hyaluronic Aloe Jelly, kao i sveobuhvatna regionalna priroda posla širom Balkana (Srbija, Hrvatska, Bugarska, Slovenija...) uz dobru saradnju sa međunarodnim timom u Francuskoj, ponuđena mi je pozicija Category Brand Expert-a za brend Garnier (Hair Color & Skin Care) na nivou istočne Evrope. Preselio sam se u Pariz i bio odgovoran za tržišta Rusije, Poljske, Turske, Češke... Nakon toga, prilikom spajanja poslovanja istočne i zapadne Evrope u L'Oréalu, nastavio sam put kao Category Brand Manager za Garnier Hair Care za celu Evropu, uključujući velike zapadne zemlje, poput Francuske, Italije, UK, Nemačke i Španije. Zatim se 2022. godine moj karijerni put nastavio u Milanu, u Italiji, gde sam preuzeo poziciju Brand Business Leader-a za brendove Maybelline i ESSIE, a ovog puta fokus je isključivo na lokalnom tržištu Italije, što je zaista jedno fenomenalno iskustvo, ispričao nam je ukratko svoje poslovno bitisanje Stefan.
Kaže za sebe da je fatalistički nastrojen, pa se nije dvoumio i razmišljao je manje od 24 časa, kada su mu ponudili Pariz, a isto tako i Milano. Kako dodaje, dva su ključna razloga za to: Od detinjstva sam izložen inostranstvu - rođen sam u Moskvi gde sam živeo više od 20 godina, studirao sam dva puta u Francuskoj i dolazak u Beograd, gde sam radio četiri godine, mi je delovao jako prirodno i zanimljivo. Oduvek sam imao afinitet za putovanja i istraživanje novih kultura, učenje novih jezika, pa danas tečno govorim srpski, ruski, engleski, francuski i italijanski... Osim toga, u poslovnom smislu sam dobro osećao “temperaturu” međunarodnog konteksta L'Oréal-a i uvek sam organski sklapao poznanstva i odnose sa timovima u inostranstvu. Osetio sam rano u karijeri, a imao sam samo 22 godine kada sam je započeo, da će biti poprilično puno avantura van Adria-Balkana, i to se i obistinilo.
Beograd, 2019: Događaj Garnier Yoga
Mišljenja je da čovek uvek ponese samog sebe na put, a i ističe da je jedno biti turista, a drugo kada živiš i radiš u drugom gradu i imaš priliku da dublje upoznaš duh i srž zemlje. Kaže nam da je veoma teško uspeti i izdvojiti se u ambicioznim sredinama, poput Milana i Pariza. Veoma je razvijena kultura radoholičarstva i zapravo kada je cilj da se poslovno uspe – nema se puno vremena za ono što deluje da je “dolce vita” Italije ili romantika Pariza – to su sekundarni atributi koji samo ponekad dođu do izražaja. Istina je da su određene stvari bolje u inostranstvu (uređenija infrastruktura, kupovina, namirnice...), ali dosta tih stvari su na dosta visokom nivou i u Srbiji, tako da svako treba da se zapita koliko je spreman toga da žrtvuje zarad inostranstva, koji je kompromis, kaže Stefan.
Priroda posla u Parizu je bila međunarodna, bilo je puno sklapanja odnosa sa zemljama, borba za poverenje i upoznavanje sa kolegama koji se bave razvojem komunikacije i proizvoda na globalnom nivou. U odnosu na prethodni posao u Srbiji, najveća razlika je bila veća izloženost riziku, ali i veći nivo vidljivosti. Ipak, kaže da mu je Srbija dala vrlo ozbiljnu odskočnu dasku u obliku znanja i ključnih veština. Ne propušta da istakne da je L'Oréal Adria-Balkan jedan divan način da se nauči dosta toga u biznisu, a regionalna priroda posla je samo plus.
Smatram da u Srbiji i dalje postoji dobar balans između posla i privatnog života i ljudi nisu toga baš svesni. U Parizu, a i u Milanu se oseća veći i jači nivo borbe, a to utiče na nivo konkurencije, očekivani kvalitet i stalno visoki nivo tenzije i očekivanja. Smatram da bi zapad mogao da uzme balansirani pristup poslu od Srbije, a poslovni svet u Srbiji bi mogao da malo realnije sagledava situaciju i da se manje poredi sa drugima kako bi obezbedio sopstveni napredak, dodaje naš sagovornik.
Rad u internacionalnoj kompaniji, prema njegovom mišljenju donosi mnogo pluseva, jer svaka osoba može da pruži nešto što će ostalima značiti da nauče. U Parizu je bio dnevno izložen desetinama kultura i govorio je po 3-4 jezika, ali veruje da mu je takvo iskustvo pomoglo u razvijanju agilnosti. Smatra da rad u multikulturalnom društvu obogaćuje interakciju i ne bi rekao da su kulture i nacije te koje mogu da ga zakomplikuju, već pre same specifičnosti individua u interakciji.
Napulj, 2024: Događaj s timom
Biću jako iskren – nivo svesti o Srbiji je jako nizak u inostranstvu, čak i u Evropi. Obično mi kažu da dolazim iz Sibira ili se u krajnju ruku osvrnu na Novaka Đokovića, ali percepcija o kvalitetu naše radne snage nije izražena. Zato pozivam svakoga ko ima mogućnost da stekne iskustvo van Srbije da prilazi odgovorno ka kreiranju imidža o našoj zemlji i našim radnim navikama, kako bismo doprineli pozitivnoj slici u očima onih koji nas za sada preterano i ne vide, iskren je Stefan.
Preventiva nostalgije |
Stefan na jezeru Komo sa bratom i najboljim prijateljem
Ne krije da je negativno bio iznenađen Parizom, jer su percepcija i fama oko tog grada mnogo prenaglašene u odnosu na ozbiljne izazove koje ta metropola ima. Dok, s druge strane, priznaje da mu je Milano jedan od omiljenih gradova ikada: Poseduje balans arhitektonskih vrlina, prisustvo tradicije i zadržao je klasične vrednosti koje su bliske i meni. Iznenadilo me je kako grad postoji u svom mikro-svetu, od restorana, kafića, parkova, muzeja sve do procesa reciklaže funkcioniše kao švajcarski sat.
Na pitanje o budućnosti, naš sagovornik kaže da se i dalje vidi u L'Oréal-u, ali ni na jednoj konkretnoj lokaciji, jer mu je samo bitno da je zadovoljan, ispunjen i srećan sa porodicom: Bitan mi je balans. A ako je to i u Srbiji, nikako mi to ne smeta, još bolje!
Stefan bi svima koji se nađu u situaciju da karijeru mogu da nastave u inostarsntvu, preporučio da pokušaju: Ima puno ljudi koji nešto čekaju pa izgube šansu, a onda se takva prilika ne povrati. Malo ko se kaje što je pokušao. Vratiti se je uvek lako, ali sagraditi nešto novo, proći i nakupiti iskustva za dobre priče unucima – to je već vredno pažnje. Ne bojte se!
Foto: privatna arhiva