Summi1
Summit2

Marija Vulićević, Desing: Inovacije su jedan od ključnih ciljeva naše kompanije

KROZ PRIZMU PROIZVOĐAČA

Intervju

18.03.2025

Dok su procesi zamrzavanja i koncentrisanja u okviru srpske industrije prerade voća na zavidnom nivou, viši stepen obrade i stvaranje inovativnih proizvoda je tlo gde još imamo prilike da napredujemo, osvrt je Marije Vulićević, direktorke kompanije Desing, dugogodišnjeg proizvođača voćnih preparacija. Prema njenim rečima, da bismo uhvatili čvršći korak sa svetskim trendovima, potrebne su nam zajedničke inicijative za razmenu znanja, jačanje kapaciteta za istraživanje i razvoj, kao i unapređenje izvozne strategije.

Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs

Kako biste opisali današnju srpsku industriju u vašem segmentu poslovanja?
Industrija prerade voća u Srbiji pokazuje značajan potencijal, oslanjajući se na bogate prirodne resurse i tradiciju u voćarstvu. Ipak, sektor je i dalje u fazi razvoja, sa velikim prostorom za unapređenje u domenu finalne prerade i proizvodnje proizvoda sa dodatom vrednošću. Dok je osnovna prerada, poput zamrzavanja i koncentrisanja, dobro razvijena, viši stepen obrade i kreiranje inovativnih proizvoda za domaće i inostrano tržište još uvek predstavlja izazov.

Kako biste ocenili inovativnost u vašoj industriji u Srbiji u poređenju s globalnim trendovima?
Iako postoje pozitivni pomaci, domaća industrija još uvek zaostaje za vodećim svetskim trendovima u pogledu inovacija. Na globalnom nivou se sve više pažnje posvećuje funkcionalnoj hrani, personalizovanim nutritivnim rešenjima i ekološki održivim procesima, dok se u Srbiji inovacije uglavnom odnose na optimizaciju postojećih tehnologija. Potrebna su veća ulaganja u istraživanje i razvoj, kao i saradnja sa naučno-istraživačkim institucijama kako bi se ubrzao proces inovacija. Inovacije su jedan od ključnih ciljeva kompanije Desing, a kao potvrda tome jesu i nagrade koje je kompanija poslednjih godina dobila i to 2019. za najinovativniju kompaniju u Srbiji od strane Srpske Asocijacije Menadžera i 2024. godine za najinovativnijeg preduzetnika od strane globalne organizacije Ernst&Young.

Na koje tehnologije ili inovacije polažete najviše nade za budući razvoj sektora?
Ključni pravci razvoja uključuju napredne metode sušenja voća, kao i razvoj funkcionalnih i "clean label" proizvoda, koji prate zahteve modernih potrošača. Digitalizacija i automatizacija proizvodnih procesa, kao i upotreba veštačke inteligencije za optimizaciju lanca snabdevanja, takođe će igrati značajnu ulogu u budućem rastu kompanije.

Samo zajedničkim naporima možemo izgraditi prepoznatljiv brend srpske prerade voća i zauzeti konkurentnije mesto na globalnom tržištu.

Koji su, prema vašem mišljenju, najveći izazovi u vašoj industriji na našem tržištu?
Najveći izazovi uključuju nestabilnost cena sirovina i ograničen pristup finansiranju za razvoj novih proizvoda i tehnologija. Takođe, regulatorni zahtevi i standardizacija su često prepreka za brži plasman inovacija na tržište.

Kako vi vidite ulogu održivosti i ekološke svesti u razvoju FMCG proizvoda?
Održiva proizvodnja postaje ključni faktor u FMCG industriji, a to se posebno odnosi na smanjenje otpada, optimizaciju potrošnje vode i energije, te upotrebu ekološki prihvatljivih ambalažnih materijala. Potrošači su sve više zainteresovani za proizvode sa transparentnim poreklom i ekološki odgovornim pristupom, što predstavlja priliku, ali i obavezu i velika ulaganja kako bi se industrija prilagodila novim standardima.

Za kraj, koja bi bila vaša poruka kolegama iz industrije – kako unaprediti sektor?
Ključ uspeha leži u kontinuiranoj edukaciji, tehnološkim inovacijama i međusobnoj saradnji unutar industrije. Potrebno je više zajedničkih inicijativa koje bi omogućile razmenu znanja, jačanje kapaciteta za istraživanje i razvoj, kao i unapređenje izvozne strategije. Samo zajedničkim naporima možemo izgraditi prepoznatljiv brend srpske prerade voća i zauzeti konkurentnije mesto na globalnom tržištu.