Autor: Kantar, TMG Insights
Privatne robne marke su već zauzele i vrlo je verovatno da će zauzimati još više mesta na policama. Na to ukazuju globalni podaci, podaci za Srbiju, kao i strategije samih trgovinskih lanaca. Vrednosni udeo PL-a nastavlja da se uvećava iz godine u godinu kao svojevrsni odraz sinergije potreba između potrošača i maloprodaje.
Optimizujući svoj budžet u ekonomski nepovoljnom okruženju, potrošači postaju usmereniji na marke koje donose bolju vrednost za utrošen novac. Postaju sve otvoreniji da probaju nove privatne robne marke jer se percepcija kvaliteta i poverenja popravljaju, a cene i širi izbor i posebne prednosti ovih proizvoda. Prodavci kupcima pružaju pristup novim segmentima u kategoriji, stvaraju drugačija iskustva, unapređuju svoje margine i kontrolišu veći deo lanca vrednosti. Tako PL dobija istaknutiju poziciju na policama i razvija se u različitim kategorijama, uključujući i prehrambene i neprehrambene proizvode. Ulaganje u izgradnju poverenja i percepciju kvaliteta se nastavlja, uključujući i poboljšanja vidljivosti kroz privlačna i drugačija pakovanja.
Kakvo je tržište Srbije?
Kategorije u kojima kupuju privatne robne marke, najčešće su mlečni, konditorski, i proizvodi za čišćenje. Sa druge strane, konzervirani proizvodi, upakovano sveže voće i povrće i, sveže upakovano meso, najređe se biraju.
Stavovi prema privatnim robnim markama
Stavovi prema privatnim robnim markama su, generalno, pozitivni. Iako je cena važan faktor za kupovinu ovih proizvoda, kvalitet i poverenje u trgovinski lanac se pokazuju kao veoma važni. Većina smatra da su ovi proizvodi podjednakog kvaliteta kao i brendirani proizvodi (75%), i zadovoljavajućeg kvaliteta (73%). Takođe, poverenje u trgovinski lanac može da se prenese i u poverenje ka PL-u tog prodajnog lanca.
Kupovina i upravljanje finansijama
Radi boljeg upravljanja finansijama, u protekla tri meseca, ispitanici kao najčešću strategiju i dalje navode kupovinu isključivo proizvoda koji su na akciji, i kupovinu samo onih proizvoda koji su potrebni za domaćinstvo, kao i kupovinu u prodavnicama sa najnižim cenama.
Strategija koja je imala najveći rast, u odnosu na podatke za prošlu godinu, jeste prestanak kupovine namirnica koje su nekada kupovane, što može da ukazuje i na ograničeniji budžet, ali i na drugačije izbore i uključivanje novih proizvoda i brendova u repertoar. Kupovina u prodavnicama sa najnižim cenama takođe beleži rast, i to može da se očekuje i u budućnosti, ukazujući na značaj povoljne i jednostavne kupovine. S obzirom to da, prema zvaničnoj statistici, prosečno domaćinstvo u Srbiji izdvaja gotovo 40% kućnog budžeta na hranu i piće, dalji razvoj PL-a i širenje unutar prodajnog lanca predstavljaju dobar odgovor na rastuće potrebe i očekivanja kupaca.
O kompaniji O istraživanju |