Summi1
Summit2

Dragan Stajković, generalni direktor kompanije Bambi: U vreme krize ulagali smo u ljude, kvalitet i inovacije

INTERVJU

Intervju

03.03.2022

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Davnih devedesetih godina, prvo zaposlenje našeg sagovornika bilo je u kompaniji Coca-Cola, u sektoru prodaje. Interesantno je da sam se, nakon više od dve decenije, na svojevrstan način ponovo „vratio kući“, kada je Bambi 2019. godine postao deo Coca-Cola HBC, kaže generalni direktor kompanije Bambi, na početku našeg razgovora. Njegova karijera se, uglavnom, razvijala u kompanijama prehrambene industrije, a Bambiju se pridružio početkom 2018. godine, na poziciji generalnog direktora.

Kada govorimo o prethodne dve godine, izazov je bio jedna od najčešće korišćenih reči, a prilagođavanje i transformacija poslovanja, neminovnost. Kompanija Bambi je u društvu onih kompanija koje su, uprkos svim izazovima u prethodnom periodu, zabeležile izuzetne rezultate. U razgovoru sa InStore magazin, Stajković ističe da su insistiranje na kvalitetu i odvažnost u inovacijama, kao i vrhunski tim sastavljen od iskusnih profesionalaca i mladih vizionara, bili presudni za uspeh.

Prema podacima iz izveštaja „Društveno-ekonomski uticaj Coca-Cola sistema u Srbiji“, koji se odnose na 2019, navodi se da su srpski potrošači, samo u drugoj polovini godine, potrošili 55 miliona evra na 10 miliona kilograma proizvoda kompanije Bambi. Kakve ste rezultate ostvarili nakon toga, u kovid godinama 2020. i 2021?

Uprkos krizi globalnih razmera, prethodne dve godine, za kompaniju Bambi bile su rekordne. U prvoj godini pandemije, uspeli smo da na domaće i inostrano tržište plasiramo 30 miliona kilograma naših proizvoda, dok je u 2021. rezultat bio za pet odsto bolji. Na osnovu tradicionalnog izveštaja o 100 najuspešnijih privrednih društava koji objavljuje APR, kompanija Bambi se u 2020. godini pozicionirala na drugom mestu po dobiti u sektoru prehrambenih proizvoda. Takođe, od 2017. do 2021. neto prihod Bambija porastao je za oko 75 posto, pri čemu smo apsolutni lideri, kada je u pitanju udeo naših proizvoda na tržištu Srbije. Naglasio bih da je ulaskom Bambija u Coca-Cola HBC porodicu otvorena, ne samo prilika za razmenu iskustva i dobrih poslovnih praksi, već i šansa da se naši brendovi predstave na inostranim tržištima, kako u regionu tako i šire. Tome u prilog, govori i činjenica da smo u toku 2021. godine ostvarili rekordne rezultate izvoza, odnosno 10 odsto više u odnosu na prethodnu godinu. Zajedno sa Coca-Cola HBC Srbija, imamo velike planove i nove mogućnosti za rast, naročito kada je reč o sinergiji našeg i portfolija Coca-Cola HBC, a kako je kvalitet naš najveći adut, ambiciozni planovi i očekivanja su sasvim realna.

Tokom posete predsednika Privredne komore Srbije Marka Čadeža vašoj fabrici u Požarevcu, u julu prošle godine, najavili ste da će početi sa radom novi proizvodni pogon koji će omogućiti gotovo dupliranu proizvodnju Plazma keksa. Da li je ta linija zaživela i šta ona predstavlja za kompaniju?

Poslednji kvartal prošle godine za nas je bio izuzetan, s obzirom na to da je početkom novembra puštena u pogon nova, savremena proizvodna linija B2/6. Vrednost ove investicije je 12 miliona evra, što je čini najvećom pojedinačnom investicijom u istoriji naše kompanije. Ukupna dužina linije, od pripreme do gotovog proizvoda je 310 metara, a interesantno je da smo samo u prvoj nedelji rada pripremili 190 tona proizvoda. Naročito smo ponosni i na činjenicu da smo, zahvaljujući novoj liniji, u proces proizvodnje uveli značajan broj mladih kolega.

Ono što je evidentno je to da vas kriza nije sprečila da nastavite sa inovacijama. U poslednje dve-tri godine ste bili veoma aktivni na ovom polju i lansirali ste veliki broj novih proizvoda. Koliko kompanija izdvaja godišnje za inovacije i da li pripremate potrošačima uskoro još neko iznenađenje?

Plazma, naš vodeći brend, bio je svojevrsna lokomotiva razvoja ostalih proizvoda i reper uspeha. Pa ipak, naša vizija je da ponudimo tržištu i nove brendove koji će, baš kao i Plazma, naklonost potrošača steći jedinstvenim ukusom, neponovljivim teksturama i neospornim kvalitetom. Upravo zato, uložili smo gotovo dva miliona evra u izgradnju Bambi centra za istraživanje i razvoj (R&D centar), svojevrsnu laboratoriju znanja i mesta za razmenu iskustva i kreativnih rešenja sa ciljem da, prateći zahteve, potrebe i očekivanja naših potrošača, stvorimo nove prilike za razvoj. Dodao bih da je Centar okupio i neke nove, vrlo talentovane ljude, eksperte u svojim oblastima, tako da sam sasvim siguran da ćemo u narednom periodu imati sjajne inovacije. Naravno, rado ćemo sa vama podeliti i više informacija kada budemo otvorili Centar. Kako su dosadašnje reakcije potrošača na nove brendove i njihove ekstenzije sjajne, u tom ritmu nastavljamo i u 2022. godini.

Osim podrške sistemu dualnog obrazovanja namenjenog srednjoškolcima, kompanija je veoma posvećena i karijernom razvoju studenata

Takođe, Bambi je prepoznat kao kompanija koja se rukovodi principima društveno odgovornog poslovanja i održivog razvoja. Koji su vaši motivi i razlozi za takve aktivnosti?

Odgovoran odnos prema zajednici u kojoj poslujemo, više od pola veka je sastavni deo našeg identiteta i poslovne kulture. Mnogobrojnim donacijama, podrškom u vanrednim situacijama, projektima i inicijativama, nastojimo da pružimo svoj doprinos unapređenju životnog standarda građana. Samo tokom 2021. godine, kompanija je donirala više od 16 tona hrane vrtićima, školama, sportskim udruženjima. Naročito smo ponosni što u teškim vremenima imamo mogućnost da pomognemo i zdravstvenim ustanovama. Kada kažemo odgovorno, to istovremeno znači i održivo, i upravo zbog toga svaki naš poslovni korak postavljamo tako da dugoročno proizvodi pozitivan uticaj na zajednicu, ali i njenu prirodnu sredinu. Istakao bih da naša kompanija, od jula 2020. godine, koristi električnu energiju iz obnovljivih izvora, kao i da smo u oblasti smanjenja komunalnog otpada postigli značajne pomake i da se čak 97% otpada, koji se generiše na lokaciji fabrike, zbrinjava kroz različite tretmane, naravno sa krajnjim ciljem da nijedan gram otpada iz naše fabrike ne završi na deponijama. Naše ambicije, na ovom polju, su velike, pre svega na uštedi emisije CO2 i ove godine predstoji nam veliko ulaganje u obnovu i ozelenjavanje Bambi parka u Požarevcu, zajedno sa lokalnom samoupravom, sa ciljem da našim sugrađanima obezbedimo prijatan prostor za uživanje i rekreaciju. Aktivno radimo na tome da dodatno razvijemo i implementiramo koncept održivosti u sve segmente našeg poslovanja, kako interno kroz edukaciju naših zaposlenih i uključivanje u volonterske programe, uvođenjem ekološki efikasnijih vozila u prodajnim kanalima, tako i njegovim promovisanjem kod celokupnog lanca naših dobavljača.

-

Dragan Stajković, generalni direktor, Bambi: Svom timu kažem da smo mi "čuvari vatre"

Godinama unazad, Bambi je dobitnik brojnih značajnih priznanja, bilo da ih dodeljuju određene institucije ili potrošači. Šta vam govore te nagrade, kakav uticaj imaju na vaše poslovanje?

Priznanja su, sama po sebi, važna jer daju motivaciju za dalji napredak, ali mi se čini da je ocena potrošača ono što najviše govori o brendovima ili kompaniji. Naša Plazma, prema oceni potrošača, već 11 godinu zaredom nosi titulu najomiljenijeg brenda u kategoriji slatkiša. Kontinuitet koji se ogleda u poverenju i lojalnosti naših potrošača, dodatno nam daje snagu da ostanemo na vrhu, ne odustajući od kvaliteta po kome smo prepoznati, ali i motiviše da budemo inovativni i razvijamo svoju ponudu prateći potrebe i želje potrošača. Takođe, tradicionalno smo i ove godine dobili priznanje za doprinos borbi protiv siromaštva i ostvarenju ciljeva održivog razvoja od Foruma za odgovorno poslovanje i Koalicije za dobročinstvo. Iako nije reč o nagradi, istakao bih da smo upravo dobili prava na korišćenje žiga „Čuvarkuća“ u okviru projekta Privredne komore Srbije „Stvaramo u Srbiji“ za naše brendove, Plazmu i Zlatni Pek. To zapravo znači da ovi brendovi sada i zvanično imaju garanciju da su, ne samo stvoreni u Srbiji, već da se u njihovoj proizvodnji upotrebljavaju domaće sirovine vrhunskog kvaliteta. Prestižni žig „Čuvarkuća“ za nas je dodatni dokaz da smo prepoznati i kao kompanija koja brine i o domaćoj privredi i kroz upotrebu domaćih sirovina u proizvodnji, doprinosi da dodatna vrednost ostane u našoj zemlji.

Možda zvuči kao kliše, ali moj najveći oslonac u svemu što radim je porodica. To je ujedno i moj najveći izvor stabilnosti i energije. Sa druge strane, u kompaniji Bambi okružen sam fantastičnim ljudima, koji nisu samo moji saradnici, već i prijatelji, a sa takvim timom možete i da sanjate velike snove, ali i da nađete način da ih realizujete

-

U 2021. ste ušli u sistem dualnog obrazovanja. Kako ste se snašli na tom polju? Šta za vašu kompaniju znači posvećenost mladima?

Mladim ljudima je važno pružiti šansu, ali i uvid u buduću profesiju. Podrška sistemu dualnog obrazovanja, i saradnja sa Poljoprivrednom školom u Požarevcu, zapravo je naš način da pomognemo srednjoškolcima da uz formalno obrazovanje, steknu i značajno praktično znanje u realnom radnom okruženju. Uz tim starijih i iskusnijih kolega, ne samo da mladi dobijaju konkretnu obuku, već i priliku za razvoj socijalnih veština poput osećaja odgovornosti i timskog rada. Istovremeno, praksa u modernom radnom okruženju na savremenim proizvodnim linijama je značajna beneficija za mladog čoveka, ali i odlična referenca za budući profesionalni angažman. Osim podrške sistemu dualnog obrazovanja namenjenog srednjoškolcima, kompanija je veoma posvećena i karijernom razvoju studenata. Razvili smo mrežu saradnje sa brojnim studentskim organizacijama, sa željom da pružimo podršku talentovanim i ambicioznim mladim ljudima da se što bolje pozicioniraju na tržištu rada i spremnije započnu svoj profesionalni razvoj. U 2020. godini, pokrenuli smo izuzetan program prakse “Bambi for YOUng” koji je dobitnik nagrade za Najbolji program praksi, prvog employer branding festivala Empple u Srbiji. Veoma smo ponosni što u svojim redovima sada već imamo praktikante prve generacije koji su nastavili razvoj kao stalni članovi Bambija. Voleo bih da istaknem da našu kompaniju čine iskusni profesionalci, iza kojih stoje godine rada u Bambiju, ali sam naročito ponosan na činjenicu da smo ogromnu šansu dali i mladim ljudima, naročito u proizvodnji. Taj pozitivan sudar iskustva i mladosti, različitih pristupa izazovima, različitih ideja, dao je jedan novi kvalitet našem timu, koji je rezultirao novim brendovima i ukusima, nagradama i konačno, ovako impresivnim poslovnim rezultatima.

Inovativnost je, svakako, ono na čemu ćemo insistirati u budućnosti, ali i na čemu već vredno radimo, čemu svedoči novi portfolio praćen zdravijim izborima, ili pak opcije poput brzih obroka za poneti

Bambi posluje na srpskom tržištu duže od pola veka i jedan je od vodećih konditora. Šta za vas, lično, znači upravljanje takvom kompanijom i kako vidite njen dalji razvoj, dok ste vi na njenom čelu? Na čemu će vam biti fokus?

Za mene lično, upravljanje kompanijom je velika čast i obaveza. Često kažem svom timu da smo mi „čuvari vatre“. Ovaj brend je omiljen na našim prostorima već decenijama i mi moramo da učinimo sve da ni senka ne padne na njega, a da istovremeno radimo na dodatnom jačanju njegove snage. Velika je privilegija je što nam je dopao taj zadatak, ali i odgovornost jer živimo u izazovnim vremenima. Pomalo je nezahvalno u ovom trenutku govoriti o dugoročnim ciljevima, naročito kada se uzme u obzir neizvesnost koja prati našu realnost. Svedoci smo da se trendovi munjevito menjaju, da imamo ekspanziju usluga poput novih kanala za dostavu hrane, online prodaje i okretanje ka digitalizaciji u poslovanju. Moja želja je da Bambi prati sve te promene i ide u korak sa njima, kako kroz proizvodni portfolio, tako i kroz ulaganje u edukaciju zaposlenih. Inovativnost je, svakako, ono na čemu ćemo insistirati u budućnosti, ali i na čemu već vredno radimo, čemu svedoči novi portfolio praćen zdravijim izborima, ili pak opcije poput brzih obroka za poneti. Vodeći se tim inovativnim pristupom, uz potencijale koji naši brendovi imaju u sinergiji sa Coca-Cola HBC-om, ostvarivost naših želja da budemo dostupni ne samo u regionu već i šire, sasvim je izvesna. Dakle, kratko i jasno, želimo da pratimo očekivanja naših vernih potrošača i da dođemo do srca novih konzumenata širom sveta.