Summi1
Summi1

Dragan Šašić, izvršni direktor za operacije, Mlekara Šabac: Kvalitetom proizvoda osiguravamo vernost kupaca na 17 tržišta

Intervju

05.04.2022.

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Naš sagovornik je, kako nam objašnjava na početku razgovora, oduvek znao da će raditi u prehrambenoj industriji, pa je u tom pravcu bilo definisano i njegovo školovanje, kao i njegova kompletna karijera do sada. U Mlekaru Šabac je došao 2015, dok je ona još bila u stečajnom postupku. Kako ističe, to je doživeo ne kao prepreku, već kao izazov i priliku da svoje dotadašnje iskustvo u mlekarskoj industriji primeni na potencijal koji je tu video. Najpre kao osoba zadužena za proizvodnju, a potom i kao generalni direktor firme. Danas kada je ona poprimila obrise kompanije i njome upravlja Bord direktora, i sam se nalazi među njima, na poziciji izvršnog direktora za operacije. 

Na čelu sam veoma motivisanog tima, koji je za samo nekoliko godina uspeo da stvori razvijenu, savremenu, mlekarsku kompaniju koja je prisutna na čak 17 tržišta širom sveta i koja je i na domaćem i na izvoznim tržištima prepoznatljiva po svojim kvalitetnim mlečnim proizvodima, kaže Dragan Šašić, izvršni direktor za operacije Mlekare Šabac, u razgovoru za InStore magazin. 

Mlekara Šabac je više od 10 godina prisutna u Rusiji i ovo tržište je veoma značajno za vaše izvozne poslove. S obzirom na trenutna dešavanja na relaciji Rusija-Ukrajina, za početak bih vas pitala kako se sve to odražava na vaše poslovanje, proizvodnju?

Tokom prethodnih 10 godina izvoza i plasiranja naših proizvoda na veliko i kompleksno tržište, kao što je rusko, naučili smo da je za održivo poslovanje najbitnije pažljivo i redovno pratiti sve promene i reagovati u skladu sa njima, brzo i efikasno. Ova dešavanja su, u svakom smislu, uključujući i poslovni, izuzetno teška i složena i svi zaista živimo u sadašnjem trenutku, u smislu da se prilagođavamo situaciji kako se ona menja. Iz perspektive Mlekare Šabac naš trenutni cilj je da zadržimo partnere, kupce i distributere u Rusiji, i da zaštitimo mesto naših proizvoda na ruskim policama. Naravno, finansijski rezultati sigurno neće biti na inicijalno očekivanom i planiranom nivou, ali se nadamo da ćemo zadržati budžetiranost za projektovane volumene po pitanju izvoza, pre svega, sirnih namaza i belog mekog sira.  

Da li ste nastavili sa izvozom u Rusiju? Sa kakvim se poteškoćama i izazovima srećete u segmentu logistike i transporta robe na ovo tržište? Kako ih prevazilazite?

Izvoz u Rusiju je nastavljen, iako pod otežanim i komplikovanijim okolnostima, ne našom krivicom. U ovom trenutku, zaista je mnogo logističkih nepoznanica, mere se menjaju iz dana u dan i mi u Mlekari svakodnevno donosimo odluke usklađene sa aktuelnim razvojem situacije, što zahteva pre svega pažljivo praćenje svih relevantnih informacija, ali i fleksibilno i brzo reagovanje na promene koje se dešavaju.

U slučaju da sukobi potraju, da li razmišljate o rezervnim opcijama za preusmeravanje robe koja je namenjena izvozu u Rusiju na neka druga tržišta? Koja tržišta bi došla u obzir? Da li bi jedan deo tih količina mogao da se plasira i u Srbiji, da li na našem tržištu postoji potreba za povećanim plasmanom vaše robe?

Radimo na rešenju za izlazak iz nepovoljne situacije, koja bi bila posledica prolongiranog trajanja sukoba, upravo kroz definisanje alternativnih tržišta. Pre svega, to znači da radimo na većem učešću naših proizvoda na domaćem tržištu, ali i na tržištu zemalja iz regiona poput Bosne i Hercegovine, Crne Gore, ali i Hrvatske, Slovenije, Rumunije i Bugarske. Takođe, želimo da se, pored navedenih, asortiman Mlekare Šabac nađe i u još nekim zemljama Evropske unije, ali intenzivno radimo i na definisanju načina koji bi doveli do plasiranja naših proizvoda na kineskom tržištu, tržištu Saudijske Arabije. Ovde se očekuje i velika podrška Vlade Republike Srbije, kroz usklađivanje međudržavnih veterinarskih sertifikata, koji predstavljaju preduslov za izvoz. Što se domaćeg tržišta tiče, tu svakako postoji prostor za proširenje, jer je Mlekara Šabac tržišni lider u sferi prodaje sirnih namaza, gde su Sirko i A la Kajmak vodeći proizvodi u toj kategoriji, dok je Šabačka veoma prepoznatljiv brend u kategoriji belih mekih sireva, za kojima raste interesovanje baš zbog toga što su u pitanju proizvodi bez aditiva i drugih konzervanasa, prirodni i na bazi visokokvalitetnog domaćeg mleka. Zato smo nedavno investirali i u redizajn ambalaže našeg kiselo-mlečnog portfolija, UHT mleka i Poppy čokoladnog mleka, u saradnji sa Slavimirom i njegovim Futro dizajn studiom.  

Inače, Mlekara Šabac 70% ukupne proizvodnje plasira na tri kontinenta. Koji deo izvozite na rusko tržište? Koja su vam još glavna izvozna tržišta? Koji deo proizvodnje ostaje u Srbiji?

S obzirom na to da smo izvozno orijentisana kompanija, do sada je 50% ulaza mleka bilo usmereno na proizvodnju asortimana namenjenog ruskom tržištu. Drugih 50% je bilo usmereno na proizvodnju namenjenu domaćem i ostalim tržištima na koja izvozimo, u Evropi, ali i Sjedinjenim Američkim Državama. Potencijal za izvoz nije ni blizu iscrpljen, što su recimo pokazale i prethodne dve posete Gulfood sajmu u Dubaiju. Tržišta Bliskog istoka i drugih azijskih zemalja veoma su zainteresovana za srpske prehrambene proizvode životinjskog porekla, ali da bi se ostvario ovaj potencijal potrebno je, kao što sam već istakao, na među-državnim nivoima rešiti statuse neophodnih sertifikata, što pre.    

Radimo na rešenju za izlazak iz nepovoljne situacije, koja bi bila posledica prolongiranog trajanja sukoba, upravo kroz definisanje alternativnih tržišta

Da biste mogli uspešno da izvozite, neophodno je da ispunite određene standarde i u samoj proizvodnji ali i u kvalitetu proizvoda. Koje sve sertifikate kvaliteta ima Mlekara Šabac i na koji način se do njih dolazi? Zbog čega su vam oni važni? Kakav je njihov značaj za potrošače i u Srbiji i širom sveta?

Svi standardi koje je Mlekara Šabac, tokom poslednjih godina implementirala, imaju svoju jasnu funkciju – dokaz kvaliteta i bezbednosti naših proizvoda. Sertifikati nisu nešto što nam stoji na zidu kao vid samopromocije, već su odraz principa na kojima Mlekara Šabac zasniva svoje postojanje i rad. Prvi i osnovni sertifikat koji je Mlekara Šabac implementirala, odnosno koji je osnova za sve ostale, jeste sistem ISO 9001, kojim se reguliše kompletno poslovanje. Svi standardi se preispituju svake godine kroz nadzorne audite, a svake tri godine imamo i sertifikacione audite. Pored ISO 9001, Mlekara Šabac je implementirala i HACCP standard za bezbednost hrane, koji je kasnije nadograđen sa sistemom FSSC 22000. U svoj portfolio, Mlekara Šabac je dodala i IFS (International Food Standard) sertifikat koji zahtevaju evropski trgovački lanci, a kojim Mlekara Šabac garantuje kvalitet i bezbednost proizvoda koje izvozi, a posedujemo i HALAL sertifikat. Naravno, punu pažnju posvećujemo i društvenoj odgovornosti, što potvrđuju i implementirani sertifikati sistema ISO 14001:2015, ISO 45001:2018 i ISO 50001:2018 koji se odnose na zaštitu životne sredine, efikasno upravljanje energijom i zaštitu zdravlja i bezbednosti zaposlenih.

Koliki su dnevni kapaciteti prerade mleka i proizvodnje mlečnih i kiselo-mlečnih proizvoda?

Od kada je Mlekara Šabac izašla iz stečaja neprestano smo ulagali u njen proizvodni razvoj, zbog čega su danas njeni projektovani kapaciteti prerade mleka i mlečnih proizvoda 250.000 litara sirovog mleka dnevno. U ovom trenutku, prerađujemo oko 150.000 litara sirovog mleka na dnevnom nivou, što znači da imamo značajan kapacitet za dalji razvoj i povećanje obima proizvodnje.

Mlekara Šabac je među prvim dobitnicima žiga Ćuvarkuća, koji potvrđuje, između ostalog, da proizvod mora da bude stvoren od najmanje 80% domaćih resursa – rada i materijala. Da li vaši proizvodi nastaju isključivo od domaćeg mleka? Sa koliko farmi sarađujete i kakav odnos imate sa domaćim proizvođačima mleka?

Proizvodi Mlekare Šabac nastaju isključivo od mleka sa domaćih farmi, a Mlekara sirovo mleko dobija od više od 700 dobavljača, većinu kojih čine manja, porodična, gazdinstva. Oni su naši strateški partneri i često saradnju sa njima vidimo kao međusobnu podršku održivom razvoju. Za pomoć koju pružamo u beskamatnim finansijskim sredstvima za njihovo modernizovanje i razvoj, zauzvrat dobijamo visoko-kvalitetno sirovo mleko, koje našim proizvodima daje prepoznatljiv, autentičan, ukus. U skladu sa ovim, žig Čuvarkuća dobijen od Privredne komore Srbije, na našim proizvodima potvrđuje ne samo da su oni stvoreni od domaćih resursa, već oslikava i poslovni pravac Mlekare Šabac, koji podrazumeva razvoj domaće privrede, ali i održivu budućnost srpskih sela i farmi.

U savremenom svetu, kompanija ne može više da se smatra uspešnom ukoliko ne posluje odgovorno i održivo. Vi ste u svom poslovanju, kroz više primera, pokazali da poštujete ove principe. Između ostalog, prva ste mlekara u Srbiji sa Data Matrix tehnologijom obeležavanja i praćenja proizvoda, od proizvodnje do police. Recite nam nešto više o značaju ove tehnologije, i za vas i za potrošače?

Inovacije su ključne u svim industrijama, jer vas one bolje pozicioniraju na vrlo dinamičnom i konkurentnom tržištu. Data Matrix tehnlogija podrazumeva unapređen sistem praćenja sledljivosti proizvoda u kompletnom lancu proizvodnje, logistike, sve do plasiranja na police u radnjama. Jednostavno očitavanje QR koda pruža informacije o kvalitetu, bezbednosti i autentičnosti proizvoda, ali i o poreklu sastojaka, njihovoj nutritivnoj vrednosti i drugim relevantnim podacima. To su podaci koje većina kupaca širom sveta očekuje i traži da zna, jer na osnovu njih donose odluke kojim proizvodima i brendovima će pokloniti poverenje i lojalnost. 

Pažljivo praćenje navika, želja i potreba kupaca oduvek je definisalo pravac razvoja našeg asortimana, uz naravno primarni fokus na kvalitet proizvoda

Još jedan korak na ovom polju, a koji je vezan za inovacije, odnosi se i na uvođenje inovativne ambalaže koja može i do 100% da se reciklira. Od kakvog je to značaja, i za potrošače i za zaštitu životne sredine?

Inovacije koje se u prehrambenoj industriji odnose na ambalažu treba da imaju širi značaj od vizuelno privlačnih pakovanja, a zbog neophodnosti da se odgovori na izazove koje predstavljaju plastični otpad i bacanje hrane. Upravo je to bila suština promena koje smo uveli u pakovanju naših najpopularnijih proizvoda – Sirko i A la Kajmak – koji već imaju veliku prednost jer ne sadrže aditive i konzervanse, pa smo želeli da oni prvi budu upakovani u ambalažu koja će moći da se reciklira i do 100%, ali istovremeno i da dodatno očuva svežinu namaza, a da kvalitet ostane nepromenjen.

Kad smo kod inovacija, njih uvodite i u sam asortiman, obogaćujete ga novim proizvodima. Koliko su vam inovacije važne za poslovanje? Da li potrošači mogu uskoro da očekuju nešto novo iz vaše mlekare?

Inovacije u asortimanu, pre svega, baziramo na potrebama i željama naših kupaca, koji od nas prvenstveno očekuju kvalitetne proizvode, od mleka sa domaćih farmi, sa prirodnim sastojcima i kada je god to moguće bez aditiva i konzervanasa. Zbog toga je naš postojeći asortiman, a posebno omiljeni brendovi poput Sirka, A la Kajmaka, Šabačke, Poppy-ja ili našeg Milerama Classic, ono što nam garantuje verne i posvećene kupce. Naravno, noviteti u asortimanu odgovaraju na želje kupaca i potrebe tržišta, pa smo tako na domaće police nedavno plasirali još jedan proizvod u okviru kiselo-mlečnog programa – Lagani jogurt – fermentisani proizvod napravljen od pasterizovanog, domaćeg, mleka, sa samo 1% m.m. Uskoro planiramo da još obogatimo kiselo-mlečni deo asortimana.

Poslednjih godina, a naročito u vreme pandemije, dolazi do promena navika potrošača u ishrani, sve više vode računa o svom zdravlju i o nutritivnim vrednostima proizvoda koje konzumiraju. Da li pratite i te trendove i kako odgovarate na ove promenjene potrebe potrošača?

Pažljivo praćenje navika, želja i potreba kupaca oduvek je definisalo pravac razvoja našeg asortimana, uz naravno primarni fokus na kvalitet proizvoda. Visokokvalitetno mleko sa domaćih farmi, prirodni sastojci, kao i proizvodnja savremenim tehnološkim postupcima – leže u osnovi naših proizvoda, čije nutritivne vrednosti odgovaraju širokom spektru korisnika mlečnih proizvoda. Namazi, beli meki sirevi, kiselo-mlečni program i UHT proizvodi – svaki deo asortimana garantuje kvalitetne i nutritivno vredne proizvode, autentičnih ukusa.

Dragan Šašić: Izazovi su mi uvek davali pokretačku snagu da kroz nove ideje, inovacije i prave investicije unapredim poslovanje u svakom aspektu za koji sam zadužen. Ove godine se navršava šest godina od kada je Mlekara Šabac kupljena iz stečaja i izuzetno sam ponosan na sve što je u međuvremenu postignuto. 

Mlekara Šabac je kompanija koja je, nesumnjivo, posvećena tradiciji, ali ste svakako pokazali i smelost u uvođenju inovativnih proizvoda. Da li vam je teško da pronađete taj pravi balans između tradicije i inovacija, koji je vam je toliko značajan za stvaranje novih proizvoda i ukusa?

Prošle godine smo obeležili 90 godina postojanja, a ove godine se navršava šest godina od kada je Mlekara Šabac kupljena iz stečaja. Ova dva jubileja upravo ističu taj balans između tradicije i novih početaka zasnovanih na inovacijama i održivom razvoju, u koji smo do sada investirali 9,2 miliona evra. Pod inovacijama ovde, pre svega, mislim na procese proizvodnje, jer je strategija poslovanja Mlekare Šabac zasnovana na unapređenju svih procesa rada, povećanju efikasnosti, optimizaciji, modernizaciji tehnoloških linija, sertifikaciji i proširivanju na nova tržišta. Takođe, vrlo bitan aspekat, tačnije jedna od osnova naše strategije održivog razvoja, jeste i sam razvoj dobavljača sirovog mleka – odnosno domaćih farmera, od kojih na kraju i zavisi cela mlekarska industrija.