Summi1
Summit2

GfK: Viršle češće u potrošačkim korpama od kobasica

Panel domaćinstava - Kupovina prerađevina od mesa za potrošnju u domaćinstvima

Vodič kroz kategoriju

13.06.2022

Oko 29% količina viršli kupljeno je na promocijama i akcijama, a učešće trgovačkih marki u ovoj kategoriji je prilično veliko i u analiziranom period iznosilo je čak 41%.... Kod kobasica, učešće promocija i trgovačkih marki je, kao i u slučaju viršli, znatno veće nego kada posmatramo prosek za FMCG tržište

Autor: Marko Raca, Consumer Panels & Services, marko.raca@gfk.com

U fokusu ovog istraživanja je kupovina prerađevina od mesa u Srbiji, u periodu od jula 2021. do januara 2022. godine. Analizom su obuhvaćene kategorije viršli i kobasica za pečenje/prženje (kao što su grill/roštiljska, kranjska, srpska, tanka, bavarska kobasica itd.)

Tokom posmatranog sedmomesečnog perioda, viršle je kupilo 77% domaćinstava u Srbiji bar jednom, a u proseku šest puta. 

Oko 20% ukupnih kupljenih količina su bile viršle “na meru” dok su pakovani proizvodi činili oko 80% potrošnje domaćinstava. Među njima, pet vodećih brendova generisalo je 52% količinskog učešća na tržištu. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: AIA Frankfurt, Baroni, Dobro, Perutnina i Wudy. 

Oko 29% količina kategorije kupljeno je na promocijama i akcijama, a učešće trgovačkih marki u ovoj kategoriji je prilično veliko i u analiziranom period iznosilo je čak 41%. 

Viršle su najviše kupovane u diskontnim lancima, minimarketima i supermarketima – ova tri formata u zbiru generišu preko 2/3 ukupne količinske potrošnje kategorije. Kao marka sa najvećom lojalnošću kupaca u kategoriji viršli izdvojio se PL Baroni, a Lidl kao trgovački lanac sa najvećem lojalnošću u kategoriji.

Kobasice je, u istom periodu, kupilo nešto manje domaćinstava nego viršle – oko 61%, i to u proseku oko četiri puta tokom posmatranih sedam meseci. 

Međutim, udeo rinfuzne robe je u ovoj kategoriji znatno veći i iznosi čak 71% ukupnih količina. Uzevši ovo u obzir, razumljivo je da pet vodećih brendova pakovanih kobasica čini tek 20% količina kategorije i ti brendovi su (abecednim redosledom): Big Bull, Carnex, Gombit, Pikok i Topola. 

Učešće promocija i trgovačkih marki je, kao i u slučaju viršli, znatno veće nego kada posmatramo prosek za FMCG tržište. 

Kobasice se, u najvećoj meri, kupuju u mesarama, koje zauzimaju više od 30% količinskog učešća u kategoriji, a za njima slede supermarketi sa 22% i minimarketi sa 20% učešća. Tradicionalne radnje imaju učešće od 16%, dok je udeo diskontnih lanaca i hipermarketa ispod 10%. Brend sa najvećom lojalnošću među kupcima kobasica je Carnex, dok je lanac kome su kupci ove kategorije bili najlojalniji u posmatranom periodu bio Gomex.

O istraživanju
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adrija regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002, a u BiH u periodu 2004-2012). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja. 

 

O GfK 
GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača.