Summi1
Summit2

Radoš Vukićević, generalni direktor, Tikveš: Gradimo "kuću brendova"

Intervju

29.06.2022

Razgovarala: Danče Draginova, danche@instore.mk

Radoš Vukićević je Skopljanac sa dve decenije radnog iskustva u oblasti menadžmenta, posebno u segmentu prodaje i marketinga, upravljanja lancem snabdevanja, projeknog menadžmenta i upravljanja promenama. Pre dolaska u Tikveš, u julu 2017. godine, bio je na različitim menadžerskim pozicijama u uspešnim kompanijama - Skopska pivara i Alkaloid, kao i u Coca-Cola Company. Nekoliko godina bio je i ekonomski promoter i ekonomski savetnik makedonskih ambasadora u Bugarskoj i Srbiji, radeći na promociji izvoza makedonskih proizvoda u ove zemlje i u privlačenju investicija. Diplomirao je i magistrirao na Ekonomskom fakultetu u Skoplju, u domen spoljne trgovije, a ima i diplomu o završenim specijalističkim studijama u Cotrugli Business School u Zagrebu, Hrvatska.

Radoš Vukićević: Imamo mnogo rezultata na koje sam ponosan, ali bih izdvojio uspeh koji smo postigli na jednom od najuticajnijih specijalizovanih vinskih takmičenja u svetu. Na nemačkom Mundus Vini u 2021. vino Terrasse a l’Ombre osvojio je zlatnu medalju i proglašeno je najboljim u dolini Rone, jednoj od najpoznatijih vinskih regija na svetu. To je najbolji dokaz da smo na vrhu, najbolji među najboljima.

Gotovo pet godina ste generalni direktor Tikveša. Kako biste ukratko opisali ovaj period vođenja vinarije sa dugom tradicijom? Koje su najvažnije stvari koje su obeležile vaš rad u vinariji i koje su najveće promene koje su se dogodile u tom periodu?
Imali smo prilično dinamičan i turbulentan period i dve, od ovih skoro pet godina koje ste pomenuli, su godine u kojima živimo sa promenama izazvanim korona pandemije. To je zahtevalo od nas da se prilagodimo novim uslovima. Zahvaljujući odličnom timu Tikveša, znanju i stručnosti, ali i hrabrosti da preduzmemo određene korake, uspeli smo da odgovorimo na izazove i nastavimo da ulažemo u sve segmente poslovanja, kako u proizvodnji tako i u marketing. Uveli smo nove proizvode, realizovali nove projekte i inicijative kojima nastavljamo da unapređujemo kvalitet naših proizvoda, jer je to temelj dugoročnog uspeha.

Želim da istaknem da smo u ovom periodu premašili rekord godišnjih nagrada i sada ta cifra iznosi više od 100. Proširili smo proizvodnju i izvan granica naše zemlje, kupivši vinariju u srcu jednog od najpoznatijih vinskih regiona - Južna Rona u Francuskoj. Takođe smo pretstavili brend-platformu Tikveš Châteaux & Domaines za premijum vina proizvedena sa specifičnih mikrolokacija, jer je razvoj kompanije i portfolija zahtevao takvu distinkciju vina, kako bi se naglasila jedinstvenost specifičnih lokacija u Makedoniji i u Francuskoj.

Posljednji novitet iz Tikveša je uvođenje novog brenda Luda Mara za vina koja su činila liniju Special Selection. Zašto ste se odlučili na taj korak?
U Tikvešu dobro znamo snagu dobro građenih brendova. U svom portfoliju imamo jake brendove i naša strategija je da nastavimo sa uvođenjem i izgradnjom novih, prerastajući u nešto što nazivamo "kuća brendova".

Pored toga, tržišni trendovi nameću potrebu da se istakne veza između vina, specifičnog podneblja i regiona iz kojeg potiče. Dakle, da bismo pojačali autentičnost naših vina, odlučili smo da kreiramo novi vinski brend, koji smo nazvali Luda Mara po reci koja teče kroz Tikveški region i Kavadarci. Svojim karakterom, priče i mitovi vezani za reku Luda Mara po mnogo čemu podsećaju na karakter naših vina. Verujemo da ćemo na ovaj način moći lako ispričati priču o kvalitetnim makedonskim vinima, posebno na stranim tržištima, gde se traže i cene unikatni i autentični vinski brendovi.

U portfoliju imamo jake brendove i naša strategija je da nastavimo sa uvođenjem i izgradnjom novih

Na praznik Svetog Trifuna saopštili ste da će Tikveš ove godine po prvi put proizvoditi vino od organskog grožđa sa lokaliteta Lepovo. Dokle ste stigli sa realizacijom ovog plana i šta će otvaranje ovog novog poglavlja značiti za vinariju?
Domen Lepovo je, u 2021. godini, postao sertifikovani proizvođač organskog grožđa, a za prelazak sa konvencionalne na organsku proizvodnju bilo je potrebno tri godine. Ove godine očekujemo prva organska vina sa ovog lokaliteta, ne samo kao rezultat organskog grožđa od kojeg se ta vina proizvode, već i primene specifične prakse u vinariji. Na taj način idemo korak dalje u ponudi visokog kvaliteta naših vina i zadovoljavanju potreba potrošača za proizvodima koji su kreirani u skladu s okruženjem i trendovima u potrošnji organskih proizvoda.

Koliko je na Tikveš uticala korona kriza, da li i koliko ste primetili pad prodaje i prihoda, s obzirom na to da ugostiteljski objekti neko vreme nisu radili punim kapacitetom? Da li je potražnja u FMCG sektoru nadoknadila eventualni pad?
Ograničenja ugostiteljskih i turističkih kapaciteta, uvedena radi sprečavanja širenja koronavirusa, izazvala su nagli pad prodaje, što je nanelo značajnu štetu celokupnoj industriji pića. Naravno, u tom periodu u 2020. godini, i Tikveš je pretrpeo veliki pad prodaje na domaćem i stranom tržištu. Posledice su ublažene antikriznim merama koje je uvela država, kao i promenama koje smo napravili u poslovanju kako bismo se prilagodili situaciji, preusmeravajući neke od naših proizvoda na online prodaju. Na taj način, kao i sa postupnom normalizacijom ukupne potražnje tokom 2021. godine u ugostiteljstvu, ponovno smo počeli da ostvarujemo zadovoljavajuće rezultate, iako se još ne može govoriti o potpunoj nadoknadi pada prihoda koji se dogodio u 2020. godini.

Svet se suočava sa nedostatkom velikih broj sirovina koje se nabavljaju iz Rusije i Ukrajine. Kako će se to odraziti na vaš rad, s obzirom da veliki procenat sastojaka đubriva dolazi iz Rusije? Očekujete li da će grožđe "patiti" zbog toga?
Ne očekujemo da će ovakva situacija kod nas izazvati nestašicu grožđa niti uticati na njegov kvalitet, ali naravno moguće su posledice, posebno u pogledu troškova proizvodnje.

Planiramo da postanemo prva zelena vinarija u regionu i lider u ovoj oblasti

Na kojim tržištima su prisutna vina Tikveša? Koja je izvozna strategija vinarije – jeste li usmereni prema traženje mogućnosti za prodor na nova tržišta ili prema jačanje pozicije na tržišta na kojima ste već prisutni?
Vina Tikveša imaju izgrađene pozicije na tržištima u regionu i, naravno, kontinuirano radimo na održavanju i jačanju prisutnosti na tim tržištima. U Srbiji smo vinarija s najbržim rastom prodaje, a to je rezultat niza aktivnosti s kojima smo stalno prisutni na tržištu. Konkurencija je velika i potrebno je stalno pratiti kretanja na tržištu, potrebe potrošača, ulagati u odnose sa kupcima, investirati u promociju brenda i edukaciju potrošača da bismo održali izgrađeni imidž i reputaciju koju imaju Tikveš i naša vina.
Iako je svest o našim vinima na međunarodnim tržištima daleko niža nego u regionu, ona nisu nedostižna kada je kvalitet na našoj strani. Međutim, to nije jedini kriterijum. Prepoznavanje vina i zemlje porekla igra veliku ulogu i mi kontinuirano ulažemo u promociju posećujući najveće sajmove vina, učestvujemo na najprestižnijim vinskim takmičenjima i obezbeđujemo prostor u najvažnijim vinskim časopisima. Tikveš sarađuje sa svetskim vinskim stručnjacima i mnogi od njih postaju naši ambasadori, promovišući region i naša vina.
Deo naše strategije za nova tržišta je i simbioza koju smo obezbedili uključivanjem francuske vinarije Château de Gourdon koja nam, između ostalog, omogućuje lakši pristup inostranim tržištima na kojima je francusko vino dobro poznato i etablirano.

Kakvi su vam planovi? Koji je prvi veliki izazov koji treba savladati u kratkom roku i koje strategije ćete implementirati za dugoročni razvoj?
Klimatske promene i obezbeđivanje održivog razvoja su izazovi s kojima se već suočavamo i počeli smo sa sprovođenjem aktivnosti sa kojima ćemo doprineti njihovom ublažavanju ili prevladavanju. Planiramo da postanemo prva zelena vinarija u regionu i lider u ovoj oblasti. Imamo dugoročnu strategiju koja, osim ulaganja u obnovljive izvore energije, uključuje i upravljanje vodama, otpadom i druge komplementarne aktivnosti koje će smanjiti uticaj našeg poslovanja na životnu sredinu.
Još jedan veliki izazov, za koji očekujemo da dobije na značaju, i to ne samo kod nas, je nedostatak radne snage. To je izraženo u poljoprivredi, koja nije atraktivna grana iz više razloga. Da bismo prevazišli ovaj izazov, intenzivno ulažemo u razvoj ljudskih resursa, zadržavanje kadrova, ali i u modernizaciju proizvodnje. Dakle, ulažemo u podizanje vinograda sortama koje su tražene na tržištu, prateći najnovije svetske trendove u korišćenju mehanizacije u vinogradima. Takođe, primenjujemo najmoderniju tehnologiju i koristimo najsavremeniju opremu u celom proizvodnom procesu, što rezultira automatizacijom tamo gde je to moguće, bez narušavanja autentičnosti i kvalitete naših proizvoda.

Koja je sledeća velika investicija Tikveša?
Veliki deo naših ulaganja, u okviru novog investicionog ciklusa, usmerena su na obnovu i podizanje novih vinovih loza, kao i na nabavku nove savremene mehanizacije. Do sada je u ovaj segment uloženo više od pet miliona evra, a investicioni plan predviđa podizanje novih 180 hektara vinove loze do kraja ove godine. Ovakva ulaganja, zajedno s ulaganjima u najsavremeniju opremu i tehnologiju za primarnu proizvodnju, mikrovinifikaciju i odležavanje vina, koja su u proteklih 15 godina premašila 45 miliona evra, doprinela su da Tikveš preraste u vinariju s najvećim kapacitetom za proizvodnju vina premijum kvaliteta, u našoj zemlji i širem regionu.

foto: Marijan Močivnik, www.studio-ajd.si