RetailZoom Retail Audit: Povećana konzumacija bombona i žvaka

InFokus: bombone i žvake - informacije o prometu u Srbiji

inFokus

20.09.2022.

Tvrde bombone čine više od polovine tržišta, to je 51% u prodajnim količinama i 52% vrednosti. Zatim slede mekane bombone, koje beleže rast na 48% tržišta u prodajnim količinama i 47% vrednosne prodaje… Segment žvaka koje sadrže šećer čini 30% komadne prodaje, dok žvake koje ne sadrže šećer učestvuju sa 70%. Vrednosni doprinos ovih segmenata je drugačiji, te žvake bez šećera čine 93% prodatih vrednosti, a žvake sa šećerom svega 7%

Autor: Retailzoom

RetailZoom Retail Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, po regionima kao i po kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu. Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata glavne tipove prodajnih objekata: supermarkete i hipermarkete (>300m2), srednje i velike radnje (od 40 do 300m2), male radnje (<40m2), kiosci i benzinske pumpe. čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke na osnovu kojih se izrađuju izveštaji dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz RetailZoom panela, što je više od 4.000 objekata.

Bombone
Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće bombona na maloprodajnom tržištu Srbije, u periodu od jula 2021. godine do juna 2022. godine. U odnosu na isti period prošle godine, kategorija bombona je zabeležila rast od +13% u prodajnoj vrednosti, a +7% u prodatim količinama. Cena bombona je porasla u proseku +6% po jedinici prodaje (kg).

Proteklih godinu dana, najviše bombona je prodato u regionu Istok – 30% količinski i 27% vrednosno. U regionu Sever je prodato 23% prodatih količina, što je 25% vrednosne prodaje. Region Beograda dobija ove godine više na značaju u prodaji i generiše 26% prodajne količine, a 29% prodajne vrednosti. Ostatak prodaja dolazi iz regiona Zapad. 

I dalje je dominantni kanal prodaje bombona kanal velikih i srednjih radnji, koji količinski učestvuje sa 43% i 40% vrednosno posmatrano. Kroz kanal hiper i supermarketa prolazi 31% količina, a 32% vrednosti kategorije bombona. Kanal malih radnji prodaje 22% količinske prodaje i 20% vrednosne prodaje. Preostale prodaje dolaze iz kanala kioska i benzinskih pumpi (4% količinski, 8% vrednosno).
Tvrde bombone čine više od polovine tržišta, to je 51% u prodajnim količinama i 52% vrednosti. Od svih prodatih tvrdih bombona, bombone bez punjenja čine 69% vrednosti i 56% količina, a bombone sa punjenjem čine čine 31% vrednosti i 44% količina.

Zatim slede mekane bombone, koje beleže rast na 48% tržišta u prodajnim količinama i 47% vrednosne prodaje. Od toga, mekane bomone bez punjena čine 77% količina i 81% vrednosti segmenta mekanih bombona, a mekane bombone sa punjenjem čine 15% količina i 11% vrednosti segmenta mekanih bombona. Inače, segment mekanih bombona sa punjenjem jedini beleži rast u ovoj kategoriji (13% količinski, 18% vrednosno).

Vodećih pet proizvodjača u kategoriji bombona, u periodu od jula 2021. do juna 2022. godine (poređano po abecednom redu), količinski posmatrano, su: Haribo, Kraš, Mars, Paraćinka i Pionir. Vrednosno posmatrano, isti navedeni proizvođači čine pet prvorangiranih proizvođača u kategoriji bombona.

Žvake
Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće kategorije žvaka na maloprodajnom tržištu Srbije, u periodu od jula 2021. do juna 2022. godine, dakle proteklih godinu dana. 

Ukoliko uporedimo poslednjih 12 meseci sa prethodnom godinom, imamo oporavak cele kategorije i povećanu konzumaciju, nakon udarnog COVID-19 perioda. U posmatranim komadima, rast iznosi +6%, a vrednosno posmatrano to je +9%. Rast cena žvakaćih guma je +6% po prodatom komadu.

U toku proteklih godinu dana, u regionu Sever je generisano 27% prodajne vrednosti, u Beogradu takodje 27%, u regionu Zapada 20% prodajne vrednosti, a preostalih 26% dolazi sa regiona Istok.
Ako posmatramo komadnu prodaju ove kategorije, region Beograda nosi 21% prodaja, sa Zapada dolazi 28% prodatih komada, iz regiona Istok 26% a ostatak “nosi” Sever sa 25%.

Kroz kanal hipermarketa i supermarketa generiše se 13% komadne prodaje, kroz kanal velikih i srednjih radnji 26%, kroz malie radnje prođe 42% kategorije i kroz kioske/benzinske pumpe prođe 19% komadne prodaje.
Kroz kanal hipermarketa i supermarketa generiše se 19% prodatih vrednosti, kroz kanal velikih i srednjih radnji prolazi 28% vrednosne prodaje, kanal malih radnji beleži 27% i od kiosaka/benzinskih pumpi dolazi 26% vrednosne prodaje.

Segment žvaka koje sadrže šećer čini 30% komadne prodaje, dok žvake koje ne sadrže šećer učestvuju sa 70%. Vrednosni doprinos ovih segmenata je drugačiji, te žvake bez šećera čine 93% prodatih vrednosti, a žvake sa šećerom svega 7%. Vodeće proizvođači u kategoriji žvaka, posmatrano prema prodatim komadima, su: Evropa, Fini Golosinas, Mars, Paraćinka, Saadet Gida (abecedni poredak). 

O kompaniji:
RetailZoom je kompanija koja se bavi istraživanjem tržišta, analizom podataka i konsultantskim uslugama. Postoji od 2011. godine i trenutno posluje u više od dvadeset zemalja sveta. Iako je kompanija internacionalna, akcenat je na lokalnim timovima profesionalaca koji dolaze iz istraživačkih agencija ali i sa strane samih proizvođača i maloprodajnih lanaca, kako bi se na najbolji način razumele potrebe klijenata. Cilj kompanije je da poboljša poslovanje svojih klijenata dostavljajući im rešenja vezana za ponašanje kupaca prilikom kupovine, programe vernosti kupaca, analize promocija putem letaka, basket analize, prediktivne analize, kao i detaljan uvid u maloprodaju – analizu distribucije, udela na tržištu, promocija, cena… 
RetailZoom je u Srbiji prisutan od 2017. godine. Osnovna usluga je praćenje tržišta maloprodaje uz izveštavanje osnovnih parametara poput veličine tržišta, tržišnog učešća, distribucije, cena, kao i izvedenih veličina.

 

Kontakt:  
Email: dusan.grujic@retailzoom.net
Tel: +381 11 414 63 07
Bulevar Milutina Milankovića 27 
11 000 Beograd, Srbija
Web: www.retailzoom.net