Summi1
Summi1

Jerome Briens, komercijalni direktor, METRO Cash & Carry Srbija: Uvereni smo da smo pronašli pravu formulu za dugoročni uspeh

Intervju

05.10.2022.

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Duboko sam motivisan interkulturalnošću, malim i velikim timskim dostignućima, ali i radom na održivom poslovnom razvoju sa visokim timskim angažovanjem i entuzijazmom. U svakodnevnom životu moja porodica je najveća motivacija!

Na početku razgovora, naš sagovornik Jerome Briens, komercijalni direktor, METRO Cash & Carry Srbija, ne krije zadovoljstvo činjenicom da za sobom ima 25 godina neverovatnog iskustva u različitim METRO zemljama, poput Francuske, Ukrajine, Turske, Italije i drugih. Tokom godina, kako nam objašnjava, radio je u nabavci, ponudi, upravljanju kategorijama, za METRO robne marke, u marketingu, ali i na razvoju kvaliteta i poslovanja. Započeo je rad u Srbiji pre nešto više od tri godine, kao komercijalni direktor zadužen za ponudu, nabavku, robne marke, cenovne politike, kao i marketinške aktivnosti. Sa njim smo, između ostalog, razgovarali o tome kako se situacija na tržištu promenila za to vreme, o kreiranju asortimana, o izazovima sa kojima se suočavaju u trenutnoj situaciji... 

Od 2005. godine, kada je METRO stigao u Srbiju, nastojite da budete pouzdan partner preduzetnicima, a posebno samostalnim trgovcima. Na koji način podržavate male trgovce?
Objektivno gledano, posebno u pogledu prodaje, samostalni trgovci nisu nimalo mali, jer takvih preduzetnika u Srbiji ima više od 27.000 i oni ostvaruju 189 milijardi dinara tržišne prodaje. Cilj METRO sCore poslovne strategije jeste da nas još bolje pozicionira kao preferiranog partnera za samostalne trgovce jer su oni, uprkos svom značaju, ugroženi ekspanzijom savremene trgovine i maloprodaje. Da bismo im pomogli da uspešno posluju u ovom izazovnom okruženju, nudimo pravi asortiman za njihove poslovne potrebe, po cenama koje im obezbeđuju profitabilnost. Svoje kupce činimo uspešnim tako što im obezbeđujemo transparentnost cena, stabilnost, kao i konkurentne cene za relevantna pakovanja. Garantujemo i dostupnost asortimana, kako bismo osigurali da naši kupci uvek imaju podršku i sigurnost u svakodnevnoj logistici sopstvenog poslovanja.

Zašto je bitno pružiti kvalitetnu profesionalnu uslugu samostalnim trgovcima?
Zato što smo mi pre partner nego samo dobavljač. Trgovci, kao samostalni preduzetnici, moraju da rade u komercijalnim uslovima zasnovanim na međusobnom poverenju i transparentnosti, a odgovornost METRO-a je da zasluži poverenje naših kupaca tako što će biti relevantan i pouzdan poslovni partner, koji može da obezbedi stalnu dostupnost proizvoda i ponudi relevantan asortiman po pravoj ceni.

METRO ima program „Kupi više, plati manje!", koji profesionalnim kupcima nudi atraktivne cene kroz popuste na količinu. Kakvi su rezultati do sada i da li primećujete povećanje prodaje?
Početkom godine smo pojačali našu „Kupi više, plati manje!" inicijativu, koja u ponudi ima više od 3.000 artikala ključnih za samostalne trgovce. Reč je o programu koji uključuje stabilne i atraktivne cene asortimana, u adekvatnoj ambalaži i na koji se primenjuju količinski popusti. Moram reći da su rezultati, za sada, odlični i da vidimo rast prodaje u svim kategorijama, isključujući efekat inflacije. Trudimo se da proces učinimo održivim i uvereni smo da smo pronašli pravu formulu za dugoročni uspeh.

Koja grupa proizvoda se najčešće kupuje u okviru ovog programa?
U okviru pomenute inicijative, dobro prolaze i prehrambene i neprehrambene kategorije, naravno u zavisnosti od sezone i tržišnog okruženja. Tokom leta su se najviše prodavali pivo i bezalkoholna pića, i najvećim delom smo uspeli da nadmašimo razvoj tržišta u tim kategorijama. 

METRO asortiman je primarno namenjen profesionalnim kupcima, trgovcima i ugostiteljima, ali imate i lojalnost krajnjih potrošača – šta je u METRO ponudi njima primamljivo?
Kao pravi veletrgovac, METRO se fokusira na profesionalne kupce, ali imamo i značajan broj kupaca koji se mogu smatrati krajnjim potrošačima ili ljubiteljima hrane i oni dolaze kod nas po prehrambeni i neprehrambeni asortiman, koji nigde drugde ne mogu da nađu. Fokusirani su na ponudu naših brendova, kao što su METRO Chef, METRO Professional ili METRO Premium, ali Fresh i Ultra Fresh ponudu, poput ribe, mesa, voća i povrća, gde imamo program Najbolji u kategoriji svežih i ultra svežih proizvoda, pružajući vrhunsku svežinu i kvalitet u tim kategorijama.

Verujemo da transparentna, fer i pouzdana partnerstva, kako sa našim dobavljačima, tako i sa našim kupcima, predstavljaju najbolju šansu da svi zajedno premostimo sve izazove 

Na koji deo asortimana ste, vi lično, najponosniji?
Veoma sam srećan zbog vrednosti koju pružamo našim kupcima kroz relevantnu i bogatu ponudu asortimana, ali ono što me čini zaista ponosnim jeste način rada koji spaja sve funcije i visoka efikasnost našeg stručnog tima, odgovornog za lojalnost i zadovoljstvo METRO kupaca.

Fresh i Ultra fresh kategorije su posebno bitne svim veletrgovcima. U kojoj meri se posvećuje pažnja ovim kategorijama u srpskim METRO radnjama?
Mi, zaista, radimo tako da budemo najbolji u kvalitetu i svežini koju nudimo u okviru Ultra Fresh kategorije. Na primer, mislim da nigde u Srbiji ne možete da nađete ponudu koja obuhvata više od 50 različitih vrsta sveže ribe, sem u METRO-u. Fokusiramo se i na odnos cena-kvalitet, što nam, takođe, daje prednost u Fresh i Ultra Fresh segmentu.

Već ste to i spomenuli, METRO bez dileme ima jednu od najboljih ponuda sveže ribe. Koliko je teško da zadržite tu reputaciju u trenutnoj situaciji kada su lanci snabdevanja u problemu?
Mi smo velika, međunarodna, kompanija koja trenutno radi u oko 30 zemalja. Naša nabavka je organizovana na globalnom nivou, ali isto tako imamo i prednost optimizovane logistike na lokalnom nivou. U tom smislu smo uvek u mogućnosti da dobijemo vrhunsku svežinu ribe, sa optimizovanim vremenom isporuke.

S obzirom na to da se veliki deo asortimana uvozi, da li ste prethodnih par godina imali problema sa snabdevanjem i kako ste ih prevazišli?
Kao deo globalne veletrgovačke grupe izgradili smo stabilna i pouzdana partnerstva sa našim međunarodnim dobavljačima, ali smo u poslednjih nekoliko godina razvili i jake odnose sa lokalnim partnerima – dobavljačima i proizvođačima. Plan je da se i dalje fokusiramo na lokalna partnerstva, jer je to i glavna komponenta održivog poslovnog razvoja, što je jedan od naših osnovnih principa poslovanja.

Koje je poreklo sveže hrane u METRO-u?
Naš princip nabavke daje prioritet lokalnim izvorima, kad god je to moguće. Ako ne možemo da nabavimo robu sa lokalnog tržišta, tražimo uvoz. U zavisnosti od sezone, proizvodi bi mogli doći iz Španije, Turske i Grčke, ili Francuske za ribu i Italije ili Španije za prerađeno meso.
Od izbijanja COVID-19 pandemije potrošači su se značajno orijentisali na kupovinu domaćih proizvoda. 

Kako izlazite u susret povećanim potrebama za proizvodima domaćeg porekla?
METRO uvek ohrabruje lokalne dobavljače da razvijaju sopstvenu proizvodnju i uvek smo u potrazi za partnerima iz svih krajeva Srbije, a koji mogu da pruže vrhunske lokalne proizvode. METRO, takođe, sistematski organizuje prostor u svojim radnjama, kako bi takve domaće proizvode jasno obeležio, istakao i učinio vidljivim za svoje kupce.

METRO uvek ohrabruje lokalne dobavljače da razvijaju sopstvenu proizvodnju i uvek smo u potrazi za partnerima iz svih krajeva Srbije, a koji mogu da pruže vrhunske lokalne proizvode

Svetska ekonomska situacija predstavlja brojne izazove, gde je inflacija samo jedan. Kako se rast cena odražva na vaše poslovanje i da li se nešto od toga prenosi i na kupce?
Okolnosti su dosta komplikovane, ali naš glavni cilj i dalje ostaje da pružimo neophodan asortiman za naše kupce, uz fer pozicioniranje cena za sve komercijalne učesnike u lancu – dobavljače, veletrgovca i naravno kupce. Trudimo se da planiramo dugoročno i da blagovremeno informišemo naše poslovne partnere o neophodnim promenama, u skladu sa dinamikom tržišta. Verujemo da transparentna, fer i pouzdana partnerstva, kako sa našim dobavljačima, tako i sa našim kupcima, predstavljaju najbolju šansu da svi zajedno premostimo ove izazove. 

Koje su ključne METRO vrednosti u pogledu asortimana?
Sve naše vrednosti mogu biti podvedene pod znanje o kupcima, razumevanje njihovog poslovanja, i kvalitet i znanje o proizvodima koje nudimo.