Aktuelne krize i uticaj poskupljenja energenata na logistiku

AKTUELNO

SCM

12.10.2022.

Koji su sve događaji koji su obeležili ovu godinu uticali na logističke tokove, govore Jelica Putniković, urednica portala Energija Balkana i Nebojša Đekić, direktorom prodaje i razvoja globalne logističke kompanije cargo-partner Srbija.

Svedoci smo činjenice da potrošači neretko ne mogu da pronađu željeni proizvod na rafu i da svi burno reaguju kada vide da je isti promenio cenu. Lanac snabdevanja je vrlo složen, pa čak i kada je reč o najprostijem proizvodu, bez obzira što na deklaraciji proizvoda piše „proizvedeno u Srbiji“, velika je verovatnoća da je neka komponenta pribavljena iz daleke Azije. Danas su sva tržišta i industrije visoko zavisne jedne od drugih, pa tako i sva dešavanja u svetu utiču na tržište Srbije.

Kriza u Ukrajini
Već početak krize u Ukrajini odrazio se na brodarsku industriju. Saobraćaj u crnomorskim lukama je otežan, zbog čega je fokus prebačen na rečni, a na tranzitnim linijama koje prolaze kroz Rusiju i Ukrajinu avionski, železnički i drumski saobraćaj takođe je vrlo brzo iskomplikovan, navela je Putniković u istraživanju objavljenom na portalu Energija Balkana.

U tekstu se navodi da zatvoreni i otežani tranzitni putevi nisu jedini izazov. Svima poznata kriza sa nedostatkom vozača se, takođe, dodatno produbila. U Poljskoj je u 2020. godini, više od 100.000 vozačkih potvrda bilo u opticaju za vozače kamiona iz zemalja koje nisu članice EU. Zanimljivo je da je većina iz Ukrajine, zbog čega su kompanije sada izgubile veliki broj svojih vozača, nakon što su svi Ukrajinski državljani pozvani da služe vojsci. Sve ovo je značajno povećalo trošak rada u sektoru.

Poskupljenje energenata
Indeks cena energije Svetske banke porastao je za 26,3% između januara i aprila 2022. godine. Uz to, očekuje se da će cene energije duže ostati na višem nivou. Procenjuje se da će cene energenata, u proseku, 2023. godine biti 46 odsto više, zaključuje Putniković i dodaje da kao ključni pokretač cele privrede, sektor logistike čini 10 do 14% BDP-a većine zemalja. Kako se poskupljenje goriva odrazilo na pojedinačne vidove transporta

Kamionski transport
Kamionski transport je najpopularniji oblik transporta kako za Evropu tako i za SAD i čini oko 70% ukupnog kretanja roba. Da bi osigurale da i dalje ostvaruju profit, transportne kompanije primenjuju standardnu nadoknadu za gorivo. Ono što je neizbežno jeste da rastući troškovi dizela smanjuju marže transportera (kroz troškove kilometara nakon isporuke, trošak praznog tereta i troškove drugih komponenti), a dodatno povećavaju cene usluga.

Pomorski transport
Kako gorivo čini veliki deo njihovih ukupnih troškova, kao i kod kamionskog prevoza, okeanski prevoznici nadoknađuju ove troškove dodatnim naknadama. 
Blair Robbins iz EisnerAmper-a, jedne od najvećih kompanija za računovodstvo i poslovno savetovanje u SAD komentariše da mnogi prevoznici zbog toga praktikuju takozvano „sporo jedrenje“ na brodovima, proces smanjenja brzine kako bi se smanjila potrošnja goriva“, kaže Putniković.

Avionski transport
I pre ovogodišnjeg poskupljenja goriva, avionski transport je već bio široko priznat kao najskuplja opcija za otpremu roba. S obzirom da se više od polovine tereta prevozi postojećim komercijalnim putničkim letovima, pad putničkog avio saobraćaja, kao posledice Covida i Ukrajinske krize, imao je značajan uticaj na dostupnost avio-tovara, zbog čega su logističke kompanije povećale obim svojih čarter letova.

Železnički transport 
Sa poskupljenjem energenata, pre svega dizela, mnoge kompanije razmišljaju o preorijentaciji na železnički transport - kao isplativiju i održiviju opciju. 

Prema Federalnoj upravi za železnice, u SAD su vozovi četiri puta efikasniji od kamiona i mogu da prenesu jednu tonu proizvoda 470 milja na jednom galonu dizel goriva. Ovo omogućava kompanijama da uštede novac i povećaju profit. Kako preduzeća nastavljaju da preispituju svoje procese i pronalaze mogućnosti da uštede na troškovima, načini otpreme koje koriste biće im na prvom mestu jer se logistička industrija u velikoj meri oslanja na gorivo, navodi Putniković.

Početkom 2020. godine, cena nafte na svetskom tržištu bila je oko 70 dolara po barelu. Tokom marta ove godine cena nafte premašila je i 130 dolara, da bi se u poslednjih mesec dana relativno stabilizovala na cenu između 90 i 100 dolara po barelu. Kriza snabdevanja energentima, pre svega sirovom naftom i prirodnim gasom, prouzrokovala je rast vrednosti proizvoda koji, poput uglјa, mogu predstavlјati alternativne izvore snabdevanja. Od početka 2022. godine cena uglјa povećana je za oko 152%. Cena prirodnog gasa je čak dostigla cenu od oko 3.500 dolara za hilјadu kubnih metara. Značajan rast zabeležen je nakon naglo smanjenih tokova gasa iz Rusije sredinom juna 2022, zbog čega je i struja ponovo poskupela.

Iznenađenja na tržištu su svakodnevica logističara
O iskustvima logističkih kompanija koje se u Srbiji bave međunarodnim i domaćim transportom i šta rade kako bi prevazišli aktuelnu krizu i globalne promene Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji cargo-partner Srbija kaže: „Iznenađenja su sastavni deo naše industrije. Ali, moram priznati da niko nije očekivao izazove ovih razmera. Glavno oružje u promenljivom okruženju za cargo-partner bile su fleksibilnost i snažna sopstvena mreža saradnika i kolega“.

Ono što je zanimljivo jeste da porast cene energenata ne znači nužno i povećanje cene transporta, jer drugi trendovi na tržištu mogu to da promene, pa tako trenutno, iako cena goriva raste, cene transporta na nekim pomorskim rutama opadaju usled pada tražnje, ali posledicu će osetiti logističari koji manje profitiraju, nastavlja Đekić.

Nedostatak vozača i neophodnu dokumentaciju u drumskom transportu za kratke evropske relacije cargo-partner menja kratkim pomorskim Short Sea rešenjima, koja su se u praksi pokazala kao idealna opcija za gabaritne pošiljke koje putuju do Španije, Portugala, Ujedinjenog Kraljevstva ili Skandinavije.
Komentarišući kako reaguju klijenti na poskupljenje špediterskih usluga, Đekić ističe da su njihovi korisnici svesni da su ona neminovna kada rastu svi troškovi i inflacija širom sveta, ali da ključni alat njihovog nastupa na tržištu nikada nije bila samo cena, već personalizovan pristup i poverenje. 

Kompanija sa svoje strane nastoji da nađe najbolja rešenja. Kada god je moguće, trudimo se da cene održavamo stabilnim, jer to posmatramo kao dugoročnu investiciju, dodaje Đekić.

Sve navedeno navodi nas na zaključak da je budućnost neizvesna, a da Srbija i srpski logistički sektor, dele sudbinu ostatka sveta, da je neophodno planiranje, prilagođavanje u hodu i štednja. Ali, ne štednja po svaku cenu već racionalizacija koja će uz smanjenje troškova ipak obezbediti konkurentnost.

izvor: InStore
foto: cargo-partner