Summi1
Summit2

Šta je superaplikacija i šta donosi u svet marketinga?

POSLOVANJE

Marketing

07.11.2022

Autor: Konstantin Kostadinov, Viši direktor prodaje za centralnu i istočnu Evropu kompanije/aplikacije Rakuten Viber

Alipay, Grab, Rappi, Careem, WeChat, Gojek... Šta je zajedničko navedenim aplikacijama? Koriste ih i vole milioni ljudi, imaju mnoštvo jedinstvenih opcija i „igrači“ su koji mogu da promene tržište tehnologije. Ali najvažnije od svega – one su superaplikacije. 

Takve aplikacije nude širok dijapazon usluga: od slanja poruka i plaćanja, sve do prevoza i dostave hrane. Superaplikacije postale su popularan način povezivanja putem kojih se stvari završavaju brzo i lako. Brojni ljudi koriste ih da zakažu sastanke, poruče hranu i plate račune – sve unutar iste aplikacije. Zbog tih i mnogih drugih razloga, superaplikacije su izuzetno popularne u Aziji, a sve više se šire i u ostalim delovima sveta.

U moderno doba, ljudi više nisu zadovoljni kada moraju da koriste zasebne softvere za različite potrebe. U proseku, korisnici 77 posto svog vremena provode na tri svoje omiljene aplikacije, a skoro polovinu vremena u samo jednoj od njih. Zato u današnje vreme korisnici žele aplikaciju koja je „sve u jednom“, tj. može da im ponudi sve što im je potrebno. Upravo to je i definicija superaplikacije.

A koji je najbolji izbor za takvu, kompletnu aplikaciju, sa svim potrebnim alatima na jednom mestu? Pa, aplikacija za razmenu poruka, naravno! Aplikacije za razmenu poruka nude brz i pogodan način komunikacije sa porodicom i prijateljima, informisanja o najnovijim vestima, deljenja fotografija i video snimaka, čak i igranja igrica. Štaviše, aplikacije za razmenu poruka se konstantno usavršavaju, a nove opcije i ažuriranja neprestano se izbacuju, pa su zato takve aplikacije izvrstan alat i za korisnike i za biznise. Davna su prošlost dani kada smo „mesindžere“ koristili jedino za razmenu poruka – sada su one moćno oruđe u svakodnevnom životu. 

Putem superaplikacija, korisnicima se nude sledeće mogućnosti:

- Zakazivanje sastanaka/termina i rezervacija karata
- Poručivanje hrane i namirnica
- Rezervacija putovanja i smeštaja
- Rukovođenje finansija
- Plaćanje računa
- Gledanje video snimaka
- Pristup korisničkoj podršci 

Pri tom smo ovime samo zagrebali po površini, to su samo osnovne pogodnosti.

Kako marketing menadžeri mogu da iskoriste moć superaplikacija?
Za one marketing menadžere koji žele da budu predvodnici u svom polju i da ostanu ispred konkurencije, te da pronađu nove načine da dopru do ciljane publike, superaplikacije su izuzetan način da se potrošačima pruži najpogodnije i najkomfornije moguće iskustvo, a to neće proći neprimećeno. Evo benefita do kojih možete doći upotrebom superaplikacija:

- Promovišite vaš brend. Stvorite autentično iskustvo za svoje korisnike ili im ponudite ekskluzivne ponude i popuste. Samim svojim prisustvom unutar aplikacije, možete da doprete do korisnika u trenucima kada je najverovatnije da će oni biti spremni da čuju to što imate da kažete.
- Gradite prepoznatljivost. S obzirom na to da imaju milione korisnika, superaplikacije nude sjajan način da svojom marketinškom porukom doprete do široke publike. Naravno, postarajte se da se vaš sadržaj izdvaja kvalitetom, kao i da je relevantan za korisnike date aplikacije.
- Personalizujte svoje ponude. Superaplikacije nude brendovima izvanrednu priliku da se služe korisničkim podacima. Onoga trenutka kada znate koja su interesovanja vaše publike, možete da kreirate marketinške poruke i posebne ponude prilagođene njihovim potrebama.
- Gradite lojalnost. Kada nudite raznolike usluge i mogućnosti na istom mestu, raste verovatnoća da će se mušterije vraćati baš vama. Uz to – što više vremena provode koristeći aplikaciju, to je verovatnije da će obaviti neku kupovinu.
- Stvarajte potencijalne mušterije. Upotrebom superaplikacija, brendovi mogu da komuniciraju direktno sa svojom ciljanom publikom i da neguju taj odnos tako što će pružati pravovremene i relevantne informacije. Sav taj trud na kraju pomaže biznisima da sa korisnicima pređu put od potencijalne mušterije do kupca.
- Uvećajte konverziju. Integracijom sa superaplikacijom, vaša kompanija može da dopre do ogromne publike, samim tim i do potencijalnih kupaca koji aplikaciju već koriste za druge stvari. To vam nudi jedinstvenu priliku da svoje proizvode i usluge reklamirate klijenteli koja je već veoma angažovana, i spremna za povratnu reakciju. Uz to, superaplikacije mogu da budu korisne i za to da privučete ljude na vaš veb-sajt ili u vašu radnju.
- Obezbedite kupovinu dodatnih proizvoda ili usluga (eng: upsell and cross-sell). Posredstvom superaplikacija, svojim klijentima možete da nudite široku lepezu dodatnih proizvoda i usluga – onih koji bi mogli da im budu zanimljivi, na osnovnu njihovih interesovanja. Ponudite kupcima dodatne proizvode i usluge koji su komplementarni sa onima koje dati kupac već koristi. Primera radi, ukoliko korisnik rezerviše hotelsku sobu putem superaplikacija, možete mu ponuditi popust na iznajmljivanje automobila ili na obrok u obližnjem restoranu.
- Primenite “prirodno“ oglašavanje. Većina superaplikacija nudi “prirodna” reklamna rešenja, koja će vam omogućiti da promovišete vaše proizvode i usluge na način koji nije intruzivan i uklapa se u dizajn aplikacije i uobičajeno korisničko iskustvo - za razliku od agresivnih iskačućih reklama. Dobar primer bi bili vertikalno postavljeni video-klipovi koji se pojavljuju u mobilnoj verziji YouTube-a - ili kratka sponzorisana poruka koja se nalazi između ostalih četova u aplikaciji za razmenu poruka - i na taj način ne ometa korisnika. To je idealan način da doprete do ljudi, a da ih pri tome ne prekidate u onome što su prvobitno radili.
- Segementirajte publiku. Na primer, možete da segmentirate publiku na grupe, na osnovu demografskih karakteristika, lokacije ili interesovanja. To vam omogućuje da potencijalne kupce ciljate konkretnim sadržajem koji je za njih zaista relevantan.
- Pružite korisničku podršku. Superaplikacije kombinuju najbolje odlike tradicionalnih aplikacija sa mogućnošću da ponude prvoklasnu pomoć klijentima. Interakcija sa publikom je ličnija, intimnija, a okruženje vam omogućuje da vaša korisnička podrška bude sveobuhvatnija. Takođe, u superaplikacijama sve to možete da učinite na različitim jezicima, a to je od posebne važnosti za brendove koji žele da imaju globalnu publiku. Na sve to, možete da svoju korisničku podršku integrišete sa drugim opcijama u aplikaciji – na primer, da korisnička podrška funkcioniše putem čet-bota ili putem opcije „četa uživo“.
- Promovišite dodatne usluge krok nagrade. Ako upotrebljavaju usluge plaćanja u okviru superaplikacije, korisnici onda mogu da dobiju posebne ponude od trgovaca unutar istog ekosistema (npr. popuste ili povraćaj novca). To je briljantan način da se povećaju i prodaja i lojalnost kupaca.
 - Omogućite slobodu za ispoljavanje kreativnosti . Superaplikacije nude širok dijapazon alata i opcija koje brendovi mogu da upotrebljavaju kako bi svojim korisnicima stvorili unikatno i inventivno iskustvo. Od čet-botova koji funkcionišu po principu veštačke inteligencije, pa sve do filtera proširene realnosti (eng: augmented reality), beskrajne su mogućnosti povezivanja s kupcima na nove, uzbudljive načine.

Superaplikacije postaju sve popularnije iz razloga što ljudi shvataju koliko mogu biti pogodne i efikasne. Superaplikacije imaju ogroman potencijal kao marketinško sredstvo – marketing menadžeri širom sveta već istražuju kako bi te platforme mogle da se upotrebe za strategije rasta brenda. Unutar superaplikacija može se doći do šire publike i mogu se koristiti brojne raznolike mogućnosti za promociju proizvoda ili usluge. Takođe, te promocije mogu da se naprave tako da odgovaraju potrebama konkretne marketinške kampanje.

Postoji nekoliko superaplikacija koje su posebno popularne kod marketing menadžera. Viber je već ušao u tu kategoriju, i to je deo naše dugoročne strategije – da korisnicima ponudimo što je moguće više usluga, a da brendovima pružimo više prilika da komuniciraju sa svojim klijentima u prirodnom okruženju. Putem širokog spektra rešenja i opcija u okviru Vibera za biznise, brendovi se služe Viberom kako bi korisnicima ponudili ažuriranja u vezi sa njihovim porudžbinama, kako bi im omogućili da plate režije, poruče hranu i još mnogo toga – sve direktno putem aplikacije. I to je samo početak.