Summi1
Summit2

Stop prodaji elektronskih cigareta maloletnicima

AKTUELNO

Srbija

13.12.2022

Predstavnici najvećih trgovinskih lanaca u zemlji, benzinskih stanica i trafika, kompanije Philip Morris i Udruženja Roditelj, okupili su se danas kako bi razgovarali o zaštiti maloletnika od prodaje nikotinskih proizvoda

Mladi ne bi smeli da imaju pristup, niti da konzumiraju bilo koji duvanski ili nikotinski proizvod. Zaštita osoba mlađih od 18 godina od kupovine ovih proizvoda mora biti prioritet za sve aktere, od duvanskih i drugih kompanija koje proizvode ili uvoze elektronske cigarete („vejp“),  tako i za trgovačke firme koje se bave maloprodajom, ali i za institucije koje regulišu ceo proces, zaključak je okruglog stola u organizaciji poslovnog magazina InStore, na ovu temu. 

Nakon uvodnog obraćanja Ane Filipović, glavnog i odgovornog urednika InStore magazina, koja je dala uvid u trenutnu situaciju na domaćem tržištu kada je u pitanju dostupnost i prodaja duvanskih i nikotinskih proizvoda maloletnicima i ukazala na nedostatak ili neadekvatnost zakonske regulative u ovoj oblasti, Gordana Plemić iz Udruženja „Roditelj“ predstvila je rezultate istraživanja koje su sproveli o informisanosti, dostupnosti i nabavci elektronskih cigareta kod maloletnika.

Elektronske cigarete su trenutno nedopustivo lako dostupne maloletnicima u maloprodaji, a kontrola uzrasta je retka. Čak 83% dece tvrdi da ih niko ne pita za godine, prilikom kupovine ovih proizvoda, dok 99% roditelja smatra da bi prodaja istih morala da bude zabranjena maloletnicima. Verujemo da će ozbiljne kompanije, poput onih čiji su predstavnici danas ovde, značajno doprineti tome da se uvede nulta tolerancija na prodaju svih duvanskih i nikotinskih proizvoda maloletnicima, zaključila je Plemić. 

U kompaniji Philip Morris ističu postojanje striktnih procedura i pravila koja imaju za cilj zaštitu maloletnika od pristupa bilo kojoj vrsti duvanskih ili nikotinskih proizvoda, kao i konstantnih programa obuke zaposlenih, ali i partnera u prodaji koji imaju kontakte i interakciju sa potrošačima.  

Kompanija Philip Morris godinama radi na razvoju bezdimnih proizvoda koji su bolja opcija za punoletne pušače. Na domaćem tržištu trenutno je, od tih manje štetnih alternativa, prisutan IQOS, uređaj za zagrevanje duvana, a uskoro ćemo lansirati i dve vrste elektronskih cigareta, IQOS VEEV i VEEBA. Osnovno pravilo koga se držimo jeste da proizvodi koje lansiramo budu kontrolisani, da iza njih stoje naučni dokazi da su manje štetni od nastavka pušenja i, konačno, da ne smeju biti dostupni maloletnim osobama. Zbog toga i na našim prodajnim mestima, ali i u onim kanalima prodaje gde je naš uticaj ograničen,  insistiramo na kontroli starosne dobi potrošača kroz jasne procedure za verifikaciju godina, rekao je Radmilo Vlačić, komercijalni direktor PMI Srbija.  

Svi učesnici panela su naglasili važnost unapređenja zakonske regulative koja se odnosi na prodaju duvanskih i nikotinskih proizvoda, imajući u vidu da po aktuelnom Zakonu o zaštiti potrošača, prodaja elekstronskih cigareta maloletnicima nije zabranjena. 

Današnji okrugli sto okupio je tridesetak učesnika, iz kompanija: Delhaize Serbia, Mercator-S, Lidl Srbija, Univerexport, Gomex, Domaća trgovina (Aroma marketi), NIS, OMV, Lukoil, EKO Serbia, Maxim & co, Cordoba, HDS i Dufry. 

O istraživanju Udruženja „Roditelj“
Istraživanje je obuhvatilo šest fokus grupa i sveobuhvatni online upitnik, a sprovedeno je u periodu od 5. do 20. septembra. Ispitanici su bili iz više opština sa teritorije Beograda, kao i sa teritorije Vojvodine, Šumadije, Zapadne i Istočne Srbije. Anketom su obuhvaćeni roditelji starosti između 36 i 52 godine, a najveći procenat njih ima između 42 i 45 godina (13% od ukupnog broja roditelja). Najveći broj ispitanika u anketi za decu su stariji maloletnici uzrasta 16 i 17 godina.

Širi izveštaj sa konferencije pročitajte u decembarskom izdanju 

Izvor: InStore
Foto: InStore/Predrag Đukić