Summi1
Summit2

Kristijan Popović, generalni direktor, Wolt Market: Opsednuti smo pružanjem najboljeg iskustva kupovine

Intervju

07.03.2023

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Sa iskustvom u FMCG-u i maloprodaji, koje stiče već 17 godina, Kristijan je svoju poslovnu karijeru započeo u kompaniji Delta Maxi Group, koju je zatim nastavio u kompaniji Euromax, a nakon toga i u kompaniji Coca-Cola HBC, u kojoj je više od 11 godina bio na poziciji Head of Key Accounts. Menadžerske osobine, kao što su orijentisanost ka rezultatima, planiranje i organizacija, prilagodljivost, dobra komunikacija ali i motivisanost zaposlenih i empatija, izuzetno su mu pomogle u ostvarivanju zavidnih poslovnih rezultata. Svojim znanjem, iskustvom i liderskim sposobnostima, uspešno prevazilazi sve izazove koje brza industrija, poput online prodaje, zahteva.

Kako je online kupovina zamenila odlaske u supermarkete, koji su to proizvodi koji se nalaze u korpi potrošača, kako se distribuira sveži asortiman u Wolt Marketima, kao i na mnoga druga pitanja u vezi sa industrijom koja se ekspanzivno proširila nakom pandemije korona virusom, odgovoriće nam Kristijan Popović, generalni direktor Wolt Marketa. 

Kristijan Popović: Kako na profesionalnom, tako i na privatnom polju, volim izazove. Moja velika strast je planinarenje, a energiju i emocionalnu stabilnost prikupljam u krugu porodice.

Wolt u Srbiji uspešno posluje od 2019. godine, u sferi online poručivanja, dostave i kupovine, a prošle godine u junu, kompanija je otišla i korak dalje otvaranjem prvog virtuelnog supermarketa – Wolt Marketa. Iz kog razloga su se odlučili na ovaj poslovni potez?  
Ići korak dalje od dostave hrane iz restorana bilo je u Wolt-ovim planovima već neko vreme. Nakon iskustva u ovoj sferi biznisa, originalni plan je bio da se ta ekspanzija desi 2021. Ali, kao što nam je svima poznato, pojavila se pandemija i to je bio jedan od ključnih faktora zašto su ljudi bili spremni da probaju, ili pak još više koriste, usluge platformi kao što je Wolt. Kako su ljudi počeli da provode mnogo više vremena u kući, želeli su da poruče namirnice, kao i druge proizvode na Woltu i to čak i brže nego što smo očekivali. Wolt je ubrzao svoje planove i počeo da sarađuje sa trgovcima i maloprodajnim objektima tokom 2020, kao što rekoh i pre momenta koji je bio originalno planiran. Ubrzali smo naše planove i počeli.

Pilot projekat Wolt Marketa započeo je 2020. u Finskoj i svi su bili oduševljeni koliko je bio dobar odgovor korisnika usluge na taj novi koncept. Nakon Finske, na red su došla i druga tržišta na kojima Wolt posluje i danas je WM prisutan na 20 tržišta. Otvaranje WM u Srbiji, nakon pozitivnih iskustava sa drugih tržišta, bio je logičan sledeći korak i nakon nešto više od sedam meseci od početka poslovanja, srećni smo što je naš koncept i ovde prepoznat kao najbolje iskustvo kupovine i što iz dana u dan imamo rast broja novih korisnika. 

S obzirom na to da Wolt već ima saradnju sa određenim trgovinskim lancima, zašto bi potrošači trebalo da odaberu baš vaše markete, a ne kupovinu kod dobro poznatih i proverenih trgovaca? Koje pogodnosti im pruža Wolt Market?
Ja bih rekao da je odgovor na to pitanje naša apsolutna opsednutost pružanjem najboljeg iskustva kupovine. Za nas je kreiranje još boljeg iskustva kupovine bazirano suštinski na dve stvari: ceo end-to-end proces kupovine dizajniran je polazeći od kupca – od identifikacije i saradnje sa pravim dobavljačima i pažljivog kreiranja asortimana, do efikasnih procesa u samim supermarketima i dostave porudžbine do praga naših kupaca u najkraćem roku i pouzdano – sve je bazirano na potrebama naših kupaca. 

Da li su rezultati, ostvareni od pokretanja poslovanja, zadovoljavajući i u skladu sa prognoziranim? Kakve ste rezultate postigli, u brojkama? 
Rezultati do sada pokazuju da smo uspeli u našoj nameri, da ponudimo jedno potpuno novo iskustvo kupovine koje će kupci oberučke prihvatiti. Rezultati su više nego u skladu sa očekivanjima. Beležimo rast iz perioda u period, kroz sve poslovne indikatore, kako finansijske, tako i one koje mere iskustvo kupovine naših kupaca. 

I pored izazova sa kojima se svi na tržištu suočavamo u ovom trenutku, nastojaćemo da održimo postojeći trend odnosa cene i kvaliteta proizvoda, uz uslugu isporuke za manje od 30 minuta   

Koliko radnji trenutno imate u mreži i gde se one nalaze? Da li su sve istog formata? Na kojoj kvadraturi se prostiru i koliko je artikla u asortimanu? Koliko imate zaposlenih u svakom objektu i na kojim pozicijama?
U ovom trenutku pokrivamo Beograd sa četiri objekta i Novi Sad, gde imamo jedan. Nama je cilj da svi objekti imaju minimalno 350 m2, gde ćemo moći da uvrstimo više od pet hiljada artikala. Svaki objekat ima menadžera koji rukovodi promenjivim brojem zaposlenih, jer broj porudžbina varira u zavisnosti od dana, perioda dana i slično. Svaki objekat ima vođe smene, a glavni zadatak zaposlenih u radnji je, naravno pored prijema, manipulacije robom u skladu sa svim standardima, pakovanje porudžbina koje treba da stignu do naših kupaca sa proizvodima koje su poručili u nakraćem vremenskom roku. 

Sa kojim ste sve dobavljačima ostvarili saradnju i kakav je odnos domaće i strane robe u vašoj ponudi?
U ovom momentu, imamo više od sto dobavljača i bilo bi zaista teško nabrojati ih, od velikih domaćih proizvođača, preko veleprodaja i distributera. Akcenat nam je da se u našem asortimanu nađu proizvodi koji zadovoljavaju sve potrebe naših potrošača. Takođe, trudimo se da u se našem asortimanu nađu i proizvodi lokalnih dobavljača.

Kakve su cene u vašim radnjama i da li se one razlikuju od cena u „regularnim“ trgovinama? Da li se i vi suočavate sa istim problemima kada je u pitanju inflacija, rast cena transporta, pokidani lanci snabdevanja, problem radne snage… Da li imate nekih dodatnih izazova i kojih?
Prilikom kreiranja cenovne strategije sa jedne strane smo sagledali tržište, a sa druge strane smo stavili akcenat na potrebe potrošača. U skladu sa tim, gledali smo da potrošaču ponudimo proizvode iz različitih cenovnih rangova tj high, mid i low segmenta. I pored izazova sa kojima se svi na tržištu suočavamo u ovom trenutku, nastojaćemo da održimo postojeći trend odnosa cene i kvaliteta proizvoda, uz uslugu isporuke manje od 30 minuta.   

Kakvi su vam dalji planovi za širenje mreže? Gde je planirano prvo sledeće otvaranje? Kada stanovnici van Beograda i Novog Sada mogu da očekuju vaše radnje i koje mesto, iz preostalog dela Srbije, će prvo dobiti Wolt Market?
Dugoročno, plan nam je da se Wolt Market širi u sve gradove u Srbiji gde je prisutan Wolt, a već ove godine i stanovnici u nekim drugim gradovima mogu očekivati da ćemo ih obradovati dostupnošću najboljeg iskustva kupovine. Ne mogu da licitiram da li će prvi biti Niš, Kragujevac ili neki treći grad, ali u jednom momentu će biti u svim većim gradovima. 

Ono što našim saradnicima koji rade na poslovima pripreme porudžbina u objektima iznova i iznova ponavljamo jeste da su njihove oči, oči naših kupaca i da mogu da spakuju za dostavu voće i povrće i druge sveže proizvode, samo vrhunskog kvaliteta

Online prodaja je, kao što je sada već dobro poznato, buknula u periodu korona krize, u prethodne tri godine, i prognozirano je da će se ona i dalje razvijati, mada po blažim stopama rasta. Šta pokazuju vaši podaci, da li je taj trend nastavljen i na našem tržištu i u kom precentu?
Korona je dovela do ubrzanog prihvatanja elektronske trgovine i usluga last-mile dostave, ali cela industrija raste već duže vreme. Bitno je naglasiti ono što ste već rekli, trend rasta nakon pandemije nije opao i svi verujemo da se taj trend rasta neće zaustaviti.

U početku, domaći potrošači su zazirali od online kupovine svežih namirnica, mesa, voća i povrća… Da li se ta situacija sada promenila? Koji artikli se najčešće nalaze u online korpama?
Upravo proizvodi iz ovih kategorija koje ste naveli imaju najveću penetraciju korpe. Mi se od samog početka poslovanja borimo da kada je u pitanju kvalitet svežih proizvoda nema kompromisa. Sigurno da kod kupaca, koji još uvek nisu probali online kupovinu svežih namirnica, postoji izvesna bojazan, ali da ona već nakon prvog iskustva kupovine u našim marketima nestaje. Ono što našim saradnicima koji rade na poslovima pripreme porudžbina u objektima iznova i iznova ponavljamo jeste da su njihove oči, oči naših kupaca i da mogu da spakuju za dostavu voće i povrće i druge sveže proizvode, samo vrhunskog kvaliteta. 

Iako se za tip radnji, kao što je Wolt Market, „ustalio“ termin „dark store“, kada smo se dogovarali za intervju rekli ste mi da vi ne volite da ga koristite. Je l možete da nam objasnite zbog čega imate takvo mišljenje?    
Isključivo zbog značenja engleske reči „dark“, a objekti WM su sve samo to nisu. Mi volimo da koristimo termin virtuelni supermarket i delivery-only market. Najveća razlika WM u odnosu na druge supermarkete je što kupci ne mogu fizički da uđu u naše markete i obave kupovinu. Umesto toga, mogu je poručiti uz isporuku za manje od 30 minuta, ali isto tako nudimo i opciju preuzimanja porudžbine u našim marketima, ukoliko je to nekome zgodnije. Da ne zaboravim, našim kupcima osim usluge ekstra brze dostave, nudimo i mogunost zakazivanja termina isporuke, od 8 do 24h, svakog dana u nedelji.