Summi1
Summit2

RetailZoom Retail Audit: Rast količinske i vrednosne prodaje hrane za kućne ljubimce

Pod reflektorom: kućni ljubimci

Analize

05.09.2023.

Najveće količine hrane za kućne ljubimce (kumulativno posmatrano) su, u ovom periodu, prodate kroz kanal hipermarketa i supermarketa, 46% prodatih količina je iz ovih kanala, za njima slede velike i srednje radnje sa 39%, dok preostalih 15% dolazi iz kanala malih radnji. Ova katerogija je dominantno prodavana u nacionalnim i lokalnim lancima sa 65% prodatih količina, dok 35% prodaje dolazi iz radnji tradicionalnog formata

Autor: RetailZoom 

RetailZoom Retail Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, po regionima kao i po kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu. Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata sledeće tipove prodajnih objekata: supermarkete i hipermarkete (>300m2), srednje i velike radnje (od 40 do 300m2), male radnje (<40m2) čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke, na osnovu kojih se izrađuju izveštaji, dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz RetailZoom panela, što u ovom trenutku iznosi više od 4.660 maloprodajnih objekata. 

Globalno tržište hrane za kućne ljubimce trenutno vredi više od 115 milijardi dolara i procenjeno je da će dostići 170,11 milijardi dolara do 2030. godine, uz kombinovanu godišnju stopu rasta (CAGR) od 4,5% od do 2030. Ljudi su koristili kovid pandemiju kao priliku za rad sa porodicom i rad od kuće. Brojne studije su pokazale da zbog toga što kućni ljubimci prave društvo ljudima, vlasnici kućnih ljubimaca prijavljuju manje problema poput usamljenosti i očaja. U prvih nekoliko meseci 2020. godine, uzgajivači pasa i spasilačke organizacije prijavili su porast upita ljudi koji žele da usvoje pse. U 12 nedelja, od februara do maja 2020, ukupna prodaja poslastica za mačke i pse porasla je za 6,5 odsto, prema istraživanju koje je objavio Mars Petcare, poznati proizvođač hrane za kućne ljubimce. Ovo ukazuje na rast industrije hrane za kućne ljubimce, koji se nastavio i nakon pandemije. Neki od rastućih trendova u ovoj industriji su: 

- Premijumizacija – vlasnici pasa, mačaka i drugih kućnih ljubimaca žele visokokvalitetne, hranljive sastojke u hrani za svoje životinje. Ona uključuje davanje kućnim ljubimcima hrane napravljene od sastojaka koje bi ljudi prihvatili na sopstvenim tanjirima. 

- Humanizacija – vlasnici kućnih ljubimaca, u velikom procentu, svoje kućne ljubimce doživljavaju kao voljene članove porodice.  

- Kupovne navike – e-trgovina kod hrane za kućne ljubimce sve više raste i dobija na značaju, naročito nakon kovid pandemije.  

- Funkcionalni/prirodni sastojci – zdravstvena i nutritivna vrednost hrane za kućne ljubimce, takođe, motiviše potrošače više nego ikada. 

- Održivost – vlasnici kućnih ljubimaca su, takođe, zabrinuti za održavanje sposobnosti čovečanstva da budućim generacijama obezbedi isti životni standard kakav mi uživamo. 

Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće hrane za kućne ljubimce na maloprodajnom tržištu Srbije, u periodu od maja 2022. do aprila 2023. godine, dakle proteklih godinu dana. U posmatranom periodu, kategorija hrane za kućne ljubimce, na maloprodjnom tržištu Srbije, beleži rast količinske prodaje od +2% dok vrednosna prodaja raste +22%, sve pod uticajem porasta prosečne cene po kilogramu od +29% u odnosu na isti period prošle godine.  

U toku posmatranog perioda, na severu Srbije je generisano 30% prodatih količina, u Beogradu 29%, u zapadnoj Srbiji 16%, dok je u regionu istočne Srbije prodato 25% količina. Vrednosno posmatrano, sever Srbije nosi 31%, Beograd 36%, zapad Srbije 14%, a Istok 19% prodajne vrednosti. 

Najveće količine hrane za kućne ljubimce (kumulativno posmatrano) su, u ovom periodu, prodate kroz kanal hipermarketa i supermarketa, 46% prodatih količina je iz ovih kanala, za njima slede velike i srednje radnje sa 39%, dok preostalih 15% dolazi iz kanala malih radnji. Ova katerogija je dominantno prodavana u nacionalnim i lokalnim lancima sa 65% prodatih količina, dok 35% prodaje dolazi iz radnji tradicionalnog formata. 

Ukoliko posmatramo segmenataciju ove kategorije, primećujemo da hrana za pse čini 52% vrednosti  prodaje, a 68% količinske prodaje. Suva hrana za pse čini 68% vrednosti prodaje i 75% količinske prodaje celokupne prodaje hrane za pse. Vlažna hrana za pse čini 32% vrednosti prodaje i 25% količinske prodaje celokupne prodaje hrane za pse. 

Hrana za mačke donosi 48% vrednosti prodaje i 32% količinske prodaje. Suva hrana za mačke čini 30% vrednosti prodaje i 39% količinske prodaje celokupne prodaje hrane za mačke. Vlažna hrana za mačke čini 70% vrednosti prodaje i 61% količinske prodaje celokupne prodaje hrane za mačke. 

Najprodavanija veličina pakovanja hrane za kućne ljubimce su 100gr sa 12,2% prodatih količina i 21,8% prodate vrednosti, zatim 3kg pakovanja sa 10,9% prodatih količina i 4,8% vrednosne prodaje, pa 15kg pakovanja sa 10,4% prodatih količina i 3% prodate vrednosti i 85gr pakovanja sa 9,5% prodatih količina i 19,5% prodatih vrednosti. 

Najprodavnija vrsta pakovanja hrane za kućne ljubimce su plastična kesa (60% prodatih količina i 45% prodate vrednosti), mala kesa (21% prodatih količina i 40% prodate vrednosti) i konzerva (10% prodatih količina i 8% prodate vrednosti). 

Za kategoriju hrane za kućne ljubimce vodeći proizvođači, prema vrednosnoj i količinskoj prodaji (abecednim redom) su, od maja 2022. do aprila 2023. godine: Mars, Nestle, privatna robna marka (svi proizvođači kumulativno), Partner in Pet, Topola. 

O kompaniji: 
RetailZoom je kompanija koja se bavi istraživanjem tržišta, analizom podataka i konsultantskim uslugama. Postoji od 2011. godine i trenutno posluje u više od dvadeset zemalja sveta. Iako je kompanija internacionalna, akcenat je na lokalnim timovima profesionalaca koji dolaze iz istraživačkih agencija ali i sa strane samih proizvođača i maloprodajnih lanaca, kako bi se na najbolji način razumele potrebe klijenata. Cilj kompanije je da poboljša poslovanje svojih klijenata dostavljajući im rešenja vezana za ponašanje kupaca prilikom kupovine, programe vernosti kupaca, analize promocija putem letaka, basket analize, prediktivne analize, kao i detaljan uvid u maloprodaju – analizu distribucije, udela na tržištu, promocija, cena… RetailZoom je u Srbiji prisutan od 2017. godine. Osnovna usluga je praćenje tržišta maloprodaje uz izveštavanje osnovnih parametara poput veličine tržišta, tržišnog učešća, distribucije, cena, kao i izvedenih veličina.

 

Kontakt:   
Email: dusan.grujic@retailzoom.net 
Tel:  +381 11 414 63 07 
Bulevar Zorana Đinđića 65  
11 000 Beograd, Srbija 
Web: www.retailzoom.net