Valicon: Ulošci i tamponi osnovni proizvodi za održavanje intimne higijene

Osvrt na kategoriju: Ženska intimna higijena

Analize

20.09.2023

Na srpskom tržištu, najviše pažnje se usmerava na proizvode neophodne za održavanje menstrualne higijene – uloške i tampone, a daleko je manja ponuda gelova, krema, vlažnih maramica za intimnu regiju ili menstrualnih čašica. Uloške i tampone potrošači uglavnom kupuju u supermarketima – što može ukazivati na to da se najčešće kupuju usput, uz kupovinu ostalih potrepština – i to u skoro trećini slučajeva biraju proizvode na promociji, što ukazuje na to da je cena veoma važan faktor pri izboru ovih proizvoda

Autorka: Katarina Gligorović, Valicon  

Adekvatna intimna higijena je od izuzetnog značaja za održavanje kako fizičkog, tako i mentalnog zdravlja, budući da loša higijena intimne regije kreira idealno okruženje za razvoj štetnih mikroorganizama, slabeći čitav organizam i čineći ga podložnim infekcijama.  

Proizvodi za intimnu higijenu kao što su sapuni, gelovi, vlažne maramice ili kreme mogu pomoći u održavanju vaginalne pH vrednosti na oprimalnom nivou, sprečavajući bakterijske infekcije intimne regije. Istovremeno, ovi proizvodi mogu pomoći razvoj dobrih (zdravih) bakterija, kao što je, na primer, Lactobacillus acidophilus.  

Iako se pitanjima u vezi sa zdravljem žena posvećuje sve veća pažnja, i dalje je neophodno raditi na podizanju svesti o značaju održavanja adekvatne intimne higijene kod žena. Naime, ova tema je neretko zapostavljena smatrajući se “tabuom”. Osim toga, ne postoji dovoljno istraživanja o ovim proizvodima i njihovim medicinskim efektima.  

U kojoj meri žene vode računa o higijeni intimne regije? 

Uprkos neosporivoj važnosti odžravanja adekvatne intimne higijene, postoji niz prepreka koje sprečavaju veći broj žena od upražnjavanja odgovarajućih praksi u ovom pogledu. Pre svega, tu je nedostatak informacija i znanja o ovoj temi. Nažalost, mnoge žene širom sveta nisu svesne važnosti i prednosti optimalne intimne nege ili da nezdrave prakse intimne higijene mogu ugroziti opšte zdravlje organizma. 

Studije su ukazale na to da postoje bitne razlike između zemalja kada je reč o učestalosti korišćenja proizvoda za negu intimnih delova tela. Istraživanje koje je obuhvatilo uzorak od 10.000 žena iz deset zemalja (Engleska, Francuska, Nemačka, Italija, Portugal, Rusija, Kina, Filipini, Tajvan, Tajland) pokazalo je da stavovi i navike u pogledu korišćenja proizvoda za žensku higijenu značajno variraju. Naime, dok u nekim zemljama čak više od 90% žena svakodnevno koristi proizvode za intimnu higijenu (Italija), u drugim krajevima sveta svega 38% žena čini isto (Kina, Tajvan). Ove razlike mogu se pripisati kulturološkim faktorima, kao i edukaciji devojčica i žena o pitanjima iz ove oblasti. 

Do sada je više istraživanja sprovedenih u zemljama sa niskim i srednjim dohotkom pokazalo da više od 50% devojaka u adolescenciji ima neadekvatno znanje o intimnoj i menstrualnoj higijeni, ističući da je taj procenat još veći u ruralnim područjima. Ovo je naročit problem u slučaju zemalja u razvoju gde postoji oskudan izbor proizvoda za intimnu higijenu žena i ponuda se uglavnom svodi na higijenske uloške i tampone.  

Proizvodi za žensku higijenu 

Iako se vremenom razvija sve više različitih proizvoda za žensku higijenu i predviđa se značajan rast ovog tržišta na globalnom nivou, još uvek postoji znatan broj prepreka većem konzumiranju istih. Pomenuta je nedovoljna informisanost kao glavni kamen spoticanja za prodaju ovih proizvoda i prevenciju infekcija.  

Upravo ovo je slika situacije i u Srbiji, gde se najviše pažnje usmerava upravo na proizvode neophodne za održavanje menstrualne higijene – uloške i tampone, a daleko je manja ponuda gelova, krema, vlažnih maramica za intimnu regiju ili menstrualnih čašica. U Srbiji, uloške i tampone potrošači uglavnom kupuju u supermarketima – što može ukazivati na to da se najčešće kupuju usput, uz kupovinu ostalih potrepština – i to u skoro trećini slučajeva biraju proizvode na promociji, što ukazuje na to da je cena veoma važan faktor pri izboru ovih proizvoda. 

Dok su ulošci i tamponi osnovni proizvodi za održavanje intimne higijene tokom menstruacije pa su i potrošači nešto bolje informisani o njima, postoji čitav spektar različitih proizvoda o kojima se manje govori i koji se uglavnom sreću samo u drogerijama i apotekama – mestima gde manji procenat potrošača kupuje proizvode za ovu namenu. Sapuni za intimnu negu se mogu koristiti u održavanju čistoće spoljnog područja intimne zone, pored njih, tu su intimni gelovi i pene koji predstavljaju korak dalje u održavanju intimne higijene. Oni su blagi, pH neutralni, a neretko sadrže i sastojke koji pomažu u održavanju ravnoteže vaginalne flore. Posebne vlažne maramice za održavanje intimne regije budu bez iritirajućih sastojaka i mirisa, a ne treba izostaviti ni sprejeve i dezodoranse koji umiruju intimno područje i mogu da pomognu u jačanju lokalnog imuniteta.  

Problem menstrualnog siromaštva 

U poslednje vreme, došlo je do porasta interesovanja za proizvode za održavanje intimne regije kod žena. Međutim, s obzirom na to da je cena bitan parametar koji se prati prilikom kupovine ovih proizvoda nužno se postavlja pitanje da li je opšte zdravlje postalo izbor ili možda luksuz? 
 
Istraživanja sprovedena u Srbiji sredinom 2022. govore nam da žene na godišnjem nivou potroše oko 6.000 dinara (oko 50 evra) samo na menstrualne uloške. Zbog trenutne situacije sa inflacijom, taj iznos je sada u porastu. 

Nema sumnje u to kolika je važnost odgovarajuće ženske intimne higijene, koliko je važno korišćenje pravilno dizajniranih i testiranih proizvoda sa ključnim atributima, nema sumnje ni da u mnogim slučajevima, pravilna intimna ženska higijena može pomoći u poboljšanju opšteg blagostanja žene.  
 
Ali, kako da učinimo da ovi proizvodi od zdravstvenog značaja postanu svima jednako dostupni?  
 
Nema puno istraživanja o tome kako ovi proizvodi od opšteg značaja za žene utiču na njihov budžet, ne postoji tačna informacija koliko žena u Srbiji nije u mogućnosti da sebi priušti proizvode za negu intimne regije. Neophodno je da problem menstrualnog siromaštva shvatimo ozbiljno, s obzirom na njegov veliki uticaj. Posledice menstrualnog siromaštva ne utiču samo na fizičko stanje žene, već i na psihičko. Žene, zbog nemogućnosti da vode računa o opštoj higijeni, postaju nezadovoljne, bez samopouzdanja i sa velikim osećajem sramote.  
 
Uočavanjem ovog problema mnoge države preuzele su inicijativu u rešavanju istog. Neki su se odlučili za smanjenje poreza na proizvode za održavanje ženske intimne higijene, dok su drugi obezbedili besplatne proizvode za održavanje higijene svim ugroženim grupama, takođe, besplatne ulošci mogu se naći u školama i drugim državnim institucijama. Nadamo se da će u budućnosti biti više sličnih inicijativa.