Summi1
Summit2

NielsenIQ RMS: Vrednosni rast prodaje keksa, čokoladnih tabli i čokoladnih namaza

VKK - Slatki program

Vodič kroz kategoriju

01.12.2023

Najprodavaniji ukus keksa je „bez dodatog ukusa“ sa ostvarenih 93,4% vrednosne prodaje. Kada su u pitanju vrste čokoladnih tabli, najveće učešće u prodaji ima mlečna čokolada sa 84,5%... Što se namaza tiče, najpopularniji je tzv. beli i crni sa 50,8% u ukupnoj prodaji

Autor: NIQ (NielsenIQ) 

Keks i mešovito pakovanje keksa 

Bilo da se nađe kao obavezno posluženje kada vam dolaze gosti ili da predstavljaju sladak zalogaj posle ručka ili poslasticu uz kafu, keks nikada neće prestati da bude voljen. Podaci iz NIQ RMS panela prodaje, za period od septembra 2022. godine do avgusta 2023. godine, govore nam kakav se keks i mešovita pakovanja ove poslastice najviše prodaju u Srbiji. 

Vrednosna prodaja u Srbiji pokazuje veći rast od količinske. Vrednosna prodaja iznosi 27,1%, dok količinska beleži rast od 3,6%. Količinska prodaja beleži rast prodaje u svim regionima. Vrednosna prodaja beleži rast u Beogradu (29,5%), dok u Vojvodini beleži rast od 27,9%. Jugoistočna Srbija je zabeležila rast od 25,1%, a zapadna Srbija povećanje od 24,4%. Najveća komadna prodaja keksa i mešovitih pakovanja keksa ostvarena je u Vojvodini (25,0%) i Beogradu (24,7%), dok je najmanja komadna prodaja ovih proizvoda zabeležena u centralnoj i zapadnoj Srbiji (21,0%). 

Kanali prodaje 

Prema kanalima prodaje, keks i mešovito pakovanje keksa prodavali su se više u hipermarketima/supermarketimau poređenju sa prethodnom godinom - komadna prodaja porasla je za 9,7%, velike i srednje prodavnice 7,9%, dok male prodavnice beleže veliki rast komadne prodaje od 3,3%. 

Prema kanalima prodaje, najveća količinska prodaja zabeležena je u velikim i srednjim prodavnicama (39,0%), zatim u hipermarketima i supermarketima (33,9%), malim prodavnicima (28,8%). Prema segmentu, keks i mešovita pakovanja keksa dele se na biskvite i asortiman biskvita. Biskviti zauzimaju 98,6% količinske prodaje, a asortiman biskvita svega 1,4%. 

Situacija kod vrednosne prodaje je slična. Najprodavaniji ukusi ovih proizvoda su: „bez dodatog ukusa“ sa ostvarenih 93,4% vrednosne prodaje, keks sa ukusom putera čini 1,5% vrednosne prodaje, dok ukus pomorandža ima udeo od 0,5%. Prema tipu pakovanja, vrednosno najprodavanije su kutije (70,2%) i kese (24,8%). Prema gramaži, količinski najprodavanija pakovanja su ona od 300g (16,1% udela u prodaji), 150g (14,0%), 210g (8,3%) i 600g (6,8%). 

U Srbiji, kako pokazuju podaci, popularniji je keks koji nije dijetalni – on čine 86,8% vrednosne i 82,4% količinske prodaje, dok dijetalni keks odnosi 13,2% vrednosne i 17,6% količinske prodaje. 

Top 5 proizvođača, koji na tržištu ostvaruju 82,3% vrednosne prodaje, a 80,5% količinske, poređanih po abecednom redu, su: Bambi, Jaffa fabrika biskvita Crvenka, Mondelez International, SL Takovo i Štark. 

Čokoladne table 

Svuda u svetu, i u Srbiji, postoje razni tipovi i varijante čokolade, da zadovolje svačiji ukus. Razlikuju se mlečne, crne, bele… 

Vrednosni rast prodaje čokoladnih tabli 

Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period septembar 2022–avgust 2023, u Srbiji je uočljiv vrednosni rast prodaje čokoladnih tabli u odnosu na prethodno posmatrani period od 14,7%, dok količinski opada za -0,9% i komadno prodaja je veća za 0,9%. Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih čokoladne table stižu do kupaca, a uključeni su objekti hipermarketa/supermarketa, velikih/srednjih prodavnica i kioska i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period, najveći vrednosni i količinski rast beleže kiosci i paviljoni sa 30,3% i 22,8% rasta. 

Posmatrano prema regijama Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih tabli najveća je u Beogradu 27,2%, potom u jugoistočnoj Srbiji 25,0%, zatim zapadna Srbija 24,7% i Vojvodina sa 23,2%. Kada govorimo o najvećim proizvođačima čokoladnih tabli, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (po abecednom redu): Ferrero, Kraš, Mondelez, Pionir i Stark. Ovih pet proizvođača zauzima 81,8% vrednosnog i 79,1% količinskog udela u ukupnoj prodaji čokoladnih tabli na srpskom tržištu, u analiziranom periodu. 

Za analizu prodaje važna je i njihova podela prema tipu dezerta: najveće učešće u prodaji ima mlečna čokolada i iznosi 84,5%, crna 5,7% i potom sledi mlečna i bela sa 4,5%. U analizu prodaje čokoladnih tabli uključena je i njegova podela prema tipu pakovanja: bags učestvuje sa 48,3%, wrapped 29,8%, boxes 21,0% u ukupnoj prodaji čokoladnih tabli. 

Ako posmatramo veličinu pakovanja, najdominantnije pakovanje je pakovanje od 100g sa učešćem od 27,6%, potom 80g i učešćem u prodaji od 113,1%, 300g sa učešćem od 9,7%. Ostala pakovanja imaju dosta niže učešće u prodaji.  

Čokoladni namazi 

Za doručak, večeru ili užinu, čokoladni namazi su uvek brzo rešenje ukoliko želimo slatki obrok. Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period septembar 2022 – avgust 2023, u Srbiji je uočljiv vrednosni rast prodaje čokoladnih namaza u odnosu na prethodno posmatrani period od 22,2%, dok količinski beleži pad od -2,8%, i komadno prodaja je veća za 4,5%. 

Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih čokoladni namazi stižu do kupaca, a uključeni su objekti hipermarketa/supermarketa, velikih/srednjih prodavnica i kioska i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period, najveći vrednosni rast beleže kiosci i paviljoni sa 34,7%, dok najveći količinski rast beleže hipermarketi/supermarket sa 4,0% rasta. 

Posmatrano prema regijama Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih namaza najveća je u Beogradu i iznosi 29,9%, potom u Vojvodini 25,3%, jugoistočnoj Srbiji 24,4%, a najmanja u centralno - zapadnoj Srbiji 20,4%. Prema podacima agencije NielsenIQ, za period septembar 2022– avgust 2023, kada je reč o proizvođačima u kategoriji čokoladni namazi – pet brendova, koji kumulativno imaju više od 75,7% tržišnog učešća, su Catic CO, Ferrero, Paraćinka, Podravka i SL Takovo (poređano abecednim redom). 

Za analizu, značajno je napomenuti koji je to ukus najomiljeniji kod srpskog potrošača. Tzv. Beli i crni namaz sa 50,8% vrednosnog učešća u ukupnoj prodaji. Najprodavaniji tip pakovanja je tegla sa 52,2%, potom sledi činija sa 29,5%, kantica sa 12,7% učešća. Čokoladni namazi u čaši imaju 5,1% učešća. 

Ukoliko posmatramo veličinu pakovanja, najdominantnije je pakovanje od 700g sa 19,8% učešća, potom sledi pakovanje od 400g sa 18,4%, 500g sa 12,9% učešća u ukupnoj prodaji čokoladnih namaza. 

NielsenIQ (NIQ) retail audit   

NielsenIQ retail audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima koristeći elektronske podatke, gde se pored prodaje u okviru nacionalnih i lokalnih maloprodajnih lanaca izveštava mesečna prodaja kompletnog tržišta na osnovu podataka reprezentativnih uzoraka prodajnih mesta za kanale koji se prate.   Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, učešću na tržištu, prosečnoj ceni kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Prikupljeni podaci se koriste za pregled trendova FMCG tržišta i prikaza ponašanja potrošača. Kanali čiju prodaju NIQ prati su: hipermarketi, supermarketi, velike, srednje i male prodavnice, drogerije, diskonteri, kiosci, paviljoni i benzinske stanice.