Summi1
Summit2

RetailZoom: Supermarketi i hipermarketi najznačajniji kanali za prodaju fermentisanih kobasica i viršli

Osvrt na kategoriju - Viršle i kobasice

Analize

12.12.2023.

Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsku i vrednosnu prodaju kobasica i viršli na maloprodajnom tržištu Srbije od septembra 2022. do avgusta 2023, u odnosu na isti period prošle godine (od septembra 2021. do avgusta 2022.). Kategorija kobasica i viršli je zabeležila rast od 14% u prodajnoj vrednosti, a u prodatim količinama pad od 5%, uz rast prosečne cene po jedinici prodaje (kg) od 21%. Apsolutni vrednosni rast ove grupe kategorija ukupno čini vrednost veću od 13 miliona evra

Autor: RetailZoom  

RetailZoom Retail Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, prema regionima kao i prema kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu. Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata glavne tipove prodajnih objekata: supermarkete i hipermarkete (veće od 300 metara kvadratnih), srednje i velike radnje (od 40 do 300 metara kvadratnih), male radnje (manje od 40 metara kvadratnih), kiosci i benzinske pumpe, čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke na osnovu kojih se izrađuju izveštaji dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz RetailZoom panela, što je preko 4,660 objekata. 

Veličina globalnog tržišta kobasica i viršli procenjena je na 92 milijarde dolara 2022. godine i dostići će 127 milijardi 2028. godine, uz CAGR od 5,53% tokom 2022-2028. Povećanje radne populacije i užurbani način života odigrali su vitalnu ulogu u konzumiranju gotove hrane, kao što su viršle i kobasice. Takođe, inovacije sa novim ukusima, dodacima i aromama kod ovih proizvoda, podstiču kupce da uvrste ove prozivode u svoju potrošačku korpu.  

Neka od ograničenja rasta ovog tržišta su zdravstveni problemi povezani sa konzumiranjem crvenog mesa. Među vrstama mesa, očekuje se da će segment piletine imati značajan udeo na tržištu viršle i kobasica u prognoziranom periodu, zahvaljujući rastućoj svesti o zdravstvenim problemima izazvanim drugim vrstama mesa. Prema tome, piletina je relativno sigurniji izbor za potrošnju i stoga se predviđa rast tokom predviđenog perioda. Novi trend u ovoj industriji su veganski proizvodi na biljnoj bazi napravljeni od mešavine graška, proteina konoplje, proteina graška i krompira.   

Kada govorimo o tržištu svežih (sirovih) kobasica (na meru i pakovanih) u Srbiji, kroz RetailZoom panel (hiper/supermarket, velike/srednje radnje, male radnje), zabeležen je rast količinske prodaje od +7%, dok je vrednosno kategorija rasla +12% u periodu od septembra 2022. do avgusta 2023. u odnosu na isti period prošle godine. Ovome je najviše doprineo rast cene u proseku od +19% svežih (sirovih) kobasica (na meru i pakovanih) u klasičnoj maloprodaji. 

Količinska i vrednosna prodaja kobasica i viršli 

Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsku i vrednosnu prodaju kobasica i viršli na maloprodajnom tržištu Srbije od septembra 2022. do avgusta 2023, u odnosu na isti period prošle godine (od septembra 2021. do avgusta 2022.). Kategorija kobasica i viršli je zabeležila rast od 14% u prodajnoj vrednosti, a u prodatim količinama pad od 5%, uz rast prosečne cene po jedinici prodaje (kg) od 21%. Apsolutni vrednosni rast ove grupe kategorija ukupno čini vrednost veću od 13 miliona evra. 

Segment fermentisanih suvih kobasica (čajna kobasica, kulen, budimska, sremska i dr) beleži rast vrednosne prodaje od 18%, dok količine padaju 1%, a prosečna cena po jedinici prodaje (kg) ima porast za 20%.  

Proteklih godinu dana, od septembra 2022. godine do avgusta 2023. godine, najviše fermentisanih suvih kobasica se prodalo u regionu Beograd, 31% vrednosno i 29% količinski. U regionu Sever je prodato 25% količina i 26% vrednosti ukupne kategorije. Region Istoka generiše 31% prodajne količine, ali 29% prodajne vrednosti. Ostatak prodaja dolazi iz regiona Zapad.  

Kanal hipermarketa/supermarketa čini polovinu ove kategorije (50% količina i 52% vrednosti), dok velike i srednje radnje beleže 36% prodatih količina i 34% prodate vrednosti kategorije. Male radnje čine po 14% prodatih količina i vrednosti. 

Proizvodi iz segmenta viršli, u posmatranom periodu, beleže rast vrednosne prodaje od 5% dok količinska prodaja pada za 8%, uz rast prosečne cene po jedinici prodaje (kg) od +14%.  

Najprodavanije su pileće viršle sa 65% vrednosne prodaje i 70% prodatih količina, slede goveđe sa 14% vrednosnog učešća i svinjske sa 12% vrednosnog učešća.  

Viršle su najprodavanije u regionu Istok sa 36% prodatih količina i 31% ukupne vrednosti kategorije, sledi region Beograd sa 28% prodatih količina i 31% ukupne vrednosti kategorije, zatim Sever sa 19% prodatih količina i 22% ukupne vrednosti kategorije, ostalo dolazi iz regiona Zapad.  

Najdominantniji kanal za kategoriju viršli je hipermarket/supermarket kanal sa 40% prodatih količina i 43% vrednosne prodaje, zatim kanala velikih i srednjih radnji sa 40% prodatih količina i 37% vrednosne prodaje, a kanal malih radnji čini po 20% prodatih količina i vrednosti. 

Kategorija roštiljskih kobasica, u posmatranom periodu, ima rast vrednosne prodaje +15%, dok količinska prodaja pada 7%, uz rast prosečne cene po jedinici prodaje (kg) od +23%.  

Region Istok je dominantan za prodaju roštiljskih kobasica sa 41% volumena i 38% vrednosne prodaje, sledi region Beograd sa 20% prodatih količina i 24% prihoda, dok su regioni Sever i Zapad slični sa po 18% prodatih količina i 21% vrednosne prodaje.  

Ovde kanal velikih i srednjih radnji generiše najviše prodaje (po 44% količina i vrednosti), zatim kanal hipermarketa/supermarketa nosi 29% količina i 33% vrednosti, dok male radnje prodaju 27% količina i 23% vrednosti cele kategorije. 

Vodećih pet proizvođača u kategoriji kobasica i viršli u periodu od septembra 2022. godine do avgusta 2023. godine (poređano po abecednom redu), vrednosno posmatrano, su: AIA, Carnex, Neoplanta, Trlić, Zlatiborac i proizvođači privatne robne marke (kumulativno).  

O kompaniji: 

RetailZoom je kompanija koja se bavi istraživanjem tržišta, analizom podataka i konsultantskim uslugama. Postoji od 2011. godine i trenutno posluje u više od dvadeset zemalja sveta. Iako je kompanija internacionalna, akcenat je na lokalnim timovima profesionalaca koji dolaze iz istraživačkih agencija ali i sa strane samih proizvođača i maloprodajnih lanaca, kako bi se na najbolji način razumele potrebe klijenata. Cilj kompanije je da poboljša poslovanje svojih klijenata dostavljajući im rešenja vezana za ponašanje kupaca prilikom kupovine, programe vernosti kupaca, analize promocija putem letaka, basket analize, prediktivne analize, kao i detaljan uvid u maloprodaju – analizu distribucije, udela na tržištu, promocija, cena…  
RetailZoom je u Srbiji prisutan od 2017. godine. Osnovna usluga je praćenje tržišta maloprodaje uz izveštavanje osnovnih parametara poput veličine tržišta, tržišnog učešća, distribucije, cena, kao i izvedenih veličina.  

 

Kontakt:

E-mail: dusan.grujic@retailzoom.net  
Tel: +381 11 457 34 44 
Bulevar Zorana Đinđića 65  
11 000 Beograd, Srbija 
Web: www.retailzoom.net