Summi1
Summit2

Euromonitor International: Rast prodaje cigara i cigarilosa, kao i rezanog duvana

InFokus: Duvanski proizvodi

Analize

15.01.2024.

Prema istraživanju Euromonitor International-a, slika tržišta duvana tokom 2022. godine j generalno negativna, zbog pada prodaje duvanskih proizvoda. Dvostruko godišnje povećanje akciza na cigarete, koje će se nastaviti do 2025. godine, dovodi do njihovog poskupljenja. Sve se to dešava na vrhuncu inflacije tokom 2022. godine, izazvane poskupljenjem energenata, kao posledica rata u Ukrajini, što je rezultiralo smanjenjem učestalosti pušenja, koje se izražava na nekoliko načina

Autor: Euromonitor International

Tržište duvana u Srbiji

Neki ljudi potpuno odustaju od pušenja, dok drugi prelaze na elektronske verzije cigareta ili aparate za zagrevanje duvana, koji se smatraju manje štetnim po zdravlje u odnosu na klasične cigarete. Zbog dvogodišnjeg poskupljenja cigareta, smanjuje se razlika u ceni između njih i duvana za zagrevanje koji je, inače, skuplji. 

S druge strane, sve su dostupnije i jeftinije verzije aparata za zagrevanje duvana, što je dovelo do širenja baze potrošača ove kategorije. Tako je 2021. godine lansiran lil SOLID 2.0, sa duvanskim štapićima, koji je zabeležio veliki rast. 

Osim što su duvanski proizvodi postali pristupačniji, oni dolaze i u različitim aromama, a veliki broj njih se može zagrevati i rasprostranjenim IQOS uređajima, što je doprinelo njihovoj većoj privlačnosti. Takođe, zabeležen je i rast prodaje uređaja koji oslobađaju paru. 

Povoljna slika zabeležena je i kod cigara i cigarilosa. Potpuno ukidanje pandemijskih restrikcija i ponovno socijalizovanje ljudi u 2022, doveli su do povećanja obima prodaje, jer se cigare i cigarilosi obično konzumiraju tokom društvenih okupljanja. Uz to, jaz između cena cigareta i cigara i cigarilosa se smanjio, usled kontinuiranog povećanja poreza na cigarete, što je potrošačima dalo utisak da su cigare i cigarilosi jeftiniji nego ranije.

Rast prodaje je zabeležen i kod fino rezanog duvana i to zbog toga što su potrošači tokom inflacije postali cenovno vrlo osetljivi, a motanje duvana je jeftinije u odnosu na cigarete. S druge strane, duvan za lulu je zabeležio pad zbog toga što su njegovi konzumenti pretežno stariji ljudi, čiji opada iz godine u godinu. 

Globalno tržište duvana 

Globalno tržište cigareta trebalo bi da padne za trećinu do 2027. godine, pošto zdravstveni propisi suzbijaju pušenje, a proizvodi sa smanjenim rizikom doživljavaju ogroman rast, prema ekspertu za istraživanje tržišta u kompaniji Euromonitor International.

U zapadnoj Evropi je je konstatovan najveći pad u poslednjoj deceniji koji iznosi 4,4 odsto, dok je u Severnoj Americi on najveći u istoriji i iznosi čak osam i po odsto. Osim restriktivnih zakonskih propisa, na smanjenje konzumacije cigareta značajno utiče i pojava niza manje štetnih proizvoda – za grejanje duvana, oslobađanje pare, kao i nikotinskih vrećica. Tako su proizvodi za grejanje duvana tokom 2022. godine zabeležili 32 milijarde dolara vrednosti, dok su proizvodi koji oslobađaju paru zabeležili 19 milijardi. Dupli rast beleži se kako na tržištima zapadne, tako i istočne Evrope, Bliskog Istoka i Afrike. 

Jednokratni vejpovi zabeležili su najdinamičniji globalni rast tokom prošle godine koji iznosi 91 odsto, dok je na tržištu zapadne Evrope on gotovo 1.000 odsto. Ovi podaci se tumače činjenicom da potrošače privlači kombinacija pristupačnosti, praktičnosti, kombinacija ukusa i elegantnost aparata. Međutim, vejpovi u očima donosilaca odluka predstavljaju pretnju zbog njihove popularnosti kod mlađih generacija. Takođe, sve više se govori i o njihovom uticaju na održivi razvoj zbog korišćenja litijumskih baterija. Zbog toga ne čudi da su već zabranjeni na Novom Zelandu, kao i da se na drugim tržištima suočavaju sa restriktivnim merama država. Primer su Francuska, Nemačka i Velika Britanija, a de fakto će biti zabranjeni predstojećom Direktivom EU o baterijama.

O kompaniji i istraživanju

Euromonitor International je vodeći svetski dobavljač globalne poslovne inteligencije, analiza tržišta i uvida u ponašanje potrošača. Od lokalnih do globalnih i taktičkih do strateških, naša istraživačka rešenja podržavaju odluke o tome kako, gde i kada da razvijate vaše poslovanje. Sa kancelarijama širom sveta, analitičarima u više od 100 zemalja, najnovijim tehnikama nauke o podacima i istraživanjem tržišta o svakom ključnom trendu i pokretaču, pomažemo vam da shvatite globalna tržišta.