Summi1
Summit2

Holandija: Rezultati Ahold Delhaize-a pod pritiskom

TRGOVINA

Iz ugla stručnjaka

19.02.2024

Ahold Delhaize je 2023. godinu završio sa značajnim padom neto prihoda. Kako trgovac izveštava, neto prodaja, uključujući operacije u Evropi i SAD, porasla je za 3,8% po konstantnom kursu na 88,7 milijardi evra u prošloj godini. Ovo uključuje online prodaju koja je porasla za 6,1% u odnosu na prethodnu godinu na 9 milijardi evra. Osnovni operativni prihodi su pali za 1,2% uz konstantan kurs na 3,6 milijardi evra. Ovo je dovelo do smanjenja osnovne operativne marže sa 4,3% na 4,1% na nivou grupe.

Piše: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar

Neto prihod je smanjen za 24,9% na 1,9 milijardi evra u odnosu na prethodnu godinu, što je rezultiralo maržom neto prihoda od 2,1% u odnosu na 2,9% u prethodnoj godini. Troškovi prodaje online trgovine FreshDirect, dodatno smanjenje prisustva u SAD, kao i restrukturiranje u Delhaize-u u Belgiji, bili su jednokratni efekti koji su izvršili dodatni pritisak na poslovanje kompanije.

U perspektivi za 2024. godinu Ahold Delhaize cilja osnovnu operativnu maržu od 4% ili više, a očekuje se da će program Save to our Customers generisati uštedu od milijardu evra, za koju se očekuje da će nadoknaditi inflaciju troškova i plata, kao i negativan uticaj na marže zbog povećanja online prodaje. 

Što se tiče očekivanih prihoda, trgovac je ponudio oprezniju perspektivu. Predviđa se da će prodaja FreshDirect-a u Sjedinjenim Američkim Državama smanjiti prodaju u SAD za 600 miliona američkih dolara (više od 550 miliona evra) u tekućoj godini. Prema navodima kompanije, u isto vreme transakcija treba da doprinese „skromnom povećanju marže“ u SAD. U Evropi Albert Hajjn je od početka januara prekinuo prodaju duvana, što se očekuje da će negativno uticati na evropsku prodaju za dva do tri procentna poena.

U pozivu za investitore, finansijski direktor Ahold Delhaize-a Jolanda Poots-Bijl je podvukla ulogu operacija u centralnoj i jugoistočnoj Evropi (CSEE) kao „značajnog diferencijatora za rast“ u budućnosti. Kao primer je navela češki maloprodajni baner trgovca Albert koji je 2023. ostvario uzastopni uporedivi rast osmu godinu zaredom. Veliki uticaj na Aholdovo CSEE poslovanje biće očekivano zatvaranje akvizicije lokalnog maloprodavca Profi u Rumuniji od strane Aholdovog lokalnog banera Mega Image u drugoj polovini ove godine. Očekuje se da ovaj dogovor ne samo omogući prisustvo trgovca na prvom mestu rumunske maloprodaje, već će, prema sopstvenim proračunima, doneti i oko 2,5 milijardi evra neto prihoda (pogledajte grafikon).

Kada posao bude završen, kroz lokalne maloprodajne banere Ahold Delhaize-a u CSEE, u Češkoj, u Rumuniji i Srbiji, biće među 3 najbolje nacionalne maloprodaje. Sa procenjenim prosečnim neto profitom od oko 3,4% (kao 2022.) u sve tri zemlje, CSEE region je do sada bio u stanju da daje stabilne rezultate uprkos pojačanom napretku diskontera u prošlim godinama. Povećano prisustvo u Rumuniji moglo bi dalje da poveća potencijal Ahold Delhaize-a za još veću profitabilnost u budućnosti.

O AUTORU
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.

Foto: Sebastian Rennack