Summi1
Summit2

Family friendly kompanije: Ključ uspeha su zadovoljni zaposleni

TEMA MESECA

Analize

20.03.2024

Balans. Životni pojam koji je, verovatno kao prekopotreban, primenjiv na svaku sferu našeg života i delanja. Kada tome pridodamo nesavladivo ubrzanje življenja, još smo svesniji da za taj tas na vagi treba debelo da se pomučimo. Poslovno okruženje, kao mesto na kome provodimo veliki deo naše svakodnevice, umnogome utiče na to kako ćemo se osećati i da li ćemo se svojim porodicama vraćati raspoloženi.

Istraživala: Milica Milutinović, milica@instore.rs

Foto: Freepik

Balans privatnog i poslovnog života jeste jedan od najtraženijih u ovom veku, a postoje poslodavci koji su toga svesni. Osim što žele zadovoljne zaposlene, u isto vreme u svojim redovima žele i manju fluktuaciju radnika. Često možemo i da čujemo da se kompanije u našem okruženju "pohvale" određenim sertifikatima ili objavama novih benefita za svoje zaposlene. „Family Friendly Enterprise“ (FFE) sertifikacija je samo jedno od "priznanja", koje kompanije u nastojanju da povećaju zadovoljstvo svojih zaposlenih, mogu da ponesu. Ova sertifikacija je nastala 2007. godine u Sloveniji, a Ekvilib Inštitut je nosilac sertifikacije u toj zemlji, dok je kompanija Balance company CEE iz Beograda nosilac licence za FFE sertifikaciju za Srbiju i region. 

Kruna Gavović, direktor ove kompanije  objasnila nam je da se FFE sertifikacija sprovodi tako što konsultanti održavaju radionice sa referentnom radnom grupom zaposlenih iz kompanije, koja je ušla u postupak sertifikacije i zajedno sa radnom grupom biraju benefite za zaposlene iz FFE kataloga benefita. Nakon toga, top menadžment glasa za predložene benefite. Ukoliko bude prihvaćeno minimum 10 benefita, kompanija dobija Osnovni FFE sertifikat. U naredne tri godine od dobijanja Osnovnog sertifikata, kompanija je u obavezi da implementira odabrane benefite, a auditori dolaze jednom godišnje u proveru implementacije. Ukoliko je kompanija na kraju treće godine implementacije implementirala odabrane benefite, kompaniji se dodeljuje Potpuni FFE sertifikat.

U Srbiji neke od sertifikovanih kompanija su A1, Generali Osiguranje, NLB Komercijalna Banka, ROCHE, Telekom Srbija, Fudbalski Klub Crvena Zvezda, Mercator - S, Direct Media, United Cloud, Apatinska Pivara, JP Emisiona tehnika i veze, Autostop Global, Yumis, Fazi, Autostop Interiors. U Crnoj Gori za FFE je sertifikovana Pivara Trebjesa.

POVEĆANJE ZADOVOLJSTVA I LOJALNOSTI ZAPOSLENIH 
Sve više poslodavaca u Srbiji prepoznaje važnost FFE sertifikacije, jer FFE benefiti omogućavaju zaposlenima da naprave ravnotežu između privatnog i poslovnog života. FFE benefiti im obezbeđuju da kvalitetno i fokusirano obavljaju radne zadatke, a da sa druge strane uspešno završavaju svoje privatne obaveze. FFE benefiti su primenljivi i u industriji i u uslužnoj delatnosti. Što se tiče FFE sertifikacije, veoma nam je drago što su mnoge kompanije u Srbiji i regionu aktivne u balansiranju između posla i privatnog života. A najveći benefiti za kompaniju sa FFE sertifikatom su povećanje zadovoljstva i lojalnosti zaposlenih, kao i kupaca, povećanje produktivnosti i motivacije, smanjenje odsustva, smanjenje fluktuacije, privlačenje najboljih kadrova, jačanje komunikacije na svim nivoima u kompaniji, pozitivan uticaj na društvo, konkurentska prednost, kao i povećanje prepoznatljivosti brenda i poverenja javnost
, ispričala nam je naša sagovornica.

Family Friendly Enterprise sertifikacija je visokonapredni koncept ljudskih resursa. FFE sertifikat podrazumeva sprovođenje HR politike u oblasti održivog poslovanja, koja se odnosi na usklađivanje privatnog i profesionalnog života zaposlenih. Zato bi poruka naše sagovornice za poslodavce koji o ovom sertifaktu još razmišlaju bila: Zadovoljni i lojalni zaposleni su ključ rasta i razvoja kompanije, a kroz ovaj sertifikat se to može postići. Ključ je u tome da zaposlene ne posmatramo kao ljudski resurs, već kao osobe, jer tek tada imamo win-win situaciju. Odsustvo iz vanrednih porodičnih razloga, fleksibilno radno vreme, privatno zdravstveno osiguranje, obuka za lični razvoj i program nagrada, podrška očevima koji brinu o detetu ili majkama koje se vraćaju na posao nakon porodiljskog odsustva, rad od kuće, korporativno volontiranje, sve ovo i još mnogo toga su prednosti koje FFE sertifikat donosi zaposlenima i njihovim porodicama u ovom izazovnom vremenu. Kada u kompaniji stvaramo balans između privatnog i poslovnog života i kada razumemo potrebe zaposlenih, stvaramo okruženje za rad u kome će se svi osećati dobro i motivisano. Naši klijenti kažu da im je zadovoljstvo zaposlenih na prvom mestu i da već duže vreme procenjuju zadovoljstvo i motivaciju zaposlenih kako bi odgovorili na njihove potrebe. A kada su ušli u proces FFE sertifikacije kreirali su fenomenalne priče o poslovnim rezultatima i pozitivnom uticaju na društvo.

Foto: Katamangostar/Freepik

Takođe i Katarina Šonjić, employer branding strateg smatra da je bilo koja Family friendly sertifikacija dodatna potvrda uslova koje poslodavac nudi i zvanična oznaka da isporučuje sve što je obećano: Posebno u doba menjanja zakona za mame - od visine novčane naknade, pa do uslova vraćanja na radno mesto kao i prava za tate, ova tema je izuzetno aktuelna i dodatno može privući profile kojima su trenutno aktuelne teme zasnivanja porodice. Uticaj na brend poslodavca može da bude izuzetno veliki, ukoliko poslodavci znaju da iskomuniciraju ovu sertifikaciju na adekvatan način i pokažu šta to za njih znači. 

Ipak, ona napominje da, nažalost, kao tržište nismo još uvek zreli i ovaj termin nije u potpunosti razvijen, tako da prosečna osoba ne zna šta tačno znači Family friendly kompanija.  

Samo uz praćenje realnih potreba zaposlenih, fokus na najvažnije vredosti i prilagođavanje promenama, izgradnja brenda neće izostati, dok će ova sertifikacija biti i potvrda da ovakvom poslodavcu zaposleni može da veruje, zaključila je naša sagovornica.

POTVRDA ODGOVORNOG POSLOVANJA 
Kompanija koja je, na neki nači, donela Family Friendly sertifikat u našu zemlju, jeste A1 Srbija, koja se ovim priznanjem okitila prva, 2017. godine, čime je i uvela novi standard na tržište rada. Milena Rajković, Employee Experience Manager u ovoj kompaniji, rekla nam je: Ovaj sertifikat, potvrđuje kontinuirani trud kompanije da neguje radno okruženje koje podržava balans između privatnog i poslovnog života, porodične vrednosti i omogućava zaposlenima da ostvare svoj pun potencijal. Za nas, prvi korak je bio formiranje internog Family Friendly tima, zatim zajedničko osmišljavanje benefita i edukacija zaposlenih i menadžera o njihovoj pravilnoj primeni. Danas imamo više od 30 benefita, među kojima su fleksibilno radno vreme, rad van kancelarije, poštovanje slobodnog vremena i pogodnosti za zdraviji život. Posebnu pažnju posvećujemo podršci roditeljima kroz porodiljsko odsustvo, postepeni povratak sa porodiljskog, podršku za treće dete, dodatne dane plaćenog odsustva povodom rođenja deteta, slobodne dane za polazak deteta u školu, rad van kancelarija pri polasku deteta u vrtić, kao i mogućnost upisa dece u vrtić u okviru kompanije. Interne ankete su pokazale da su najznačajniji benefiti fleksibilno radno vreme, mogućnost rada van kancelarije dva dana nedeljno, privatno zdravstveno i penziono osiguranje, kao i postepen povratak sa porodiljskog odsustva. U vremenu brzih promena i životnog stila ljudi, zadatak kompanija je da isto tako brzo i agilno prilagode i ponudu benefita. Najnoviji u kom uživaju naši zaposleni su dodatni dani godišnjeg odmora, a svakako da će ih u narednom periodu biti još. 

Direct Media je prva medijska agencija u regionu koja je dobila Family Friendly sertifikat u oktobru 2019. godine, što je bio osnovni sertifikat, koji je 2022. postao potpun, kada se sertifikaciona kuća uverila kroz niz proceduralnih aktivnosti da njihovi zaposleni u potpunosti koriste sve implementirane mere, kojih imaju čak 17. 

Family friendly sertifikat je potvrda odgovornog poslovanja i korporativne kulture Direct Medije u kojoj se od samog osnivanja neguje porodično – prijateljsko okruženje i fokus stavlja na brigu o zaposlenima. Sve mere koje smo doneli doprinose balansu između poslovnog i privatnog života. Navodimo samo neke od mera: slobodan dan za rođendan i za polazak deteta u prvi razred osnovne škole, postepeno vraćanje mama sa porodiljskog odsustva, davanje poklona za rođenje deteta i za jubileje, kao i mnoge druge beneficije za slobodno vreme, kao što su posete pozorištu, zoološkom vrtu, terapeutske masaže i slično, objasnili su nam iz ove agencije. 

Prilikom prelaska na potpuni Family Friendly sertifikat, uveli su četiri nove mere, a to su pokloni za jubilarce, postepeno vraćanje sa porodiljskog odsustva, slobodan dan za rođendan i slobodan dan za polazak deteta u prvi razred osnovne škole. Naravno, bez obzira na to što je uvođenjem ovih novih mera njihov proces sertifikacije završen, sigurni su da će i dalje opipavati puls kolega i izlaziti u susret uvođenjem novih mera u cilju njihovog zadovoljstva: Mnoge ideje su već osmišljene i samo čekaju zeleno svetlo da krenu u realizaciju. Osim toga, ove godine nam je u planu uvođenje standarda za zaštitu životne sredine, čime ćemo dodatno ojačati brigu o prirodi i okruženju. Takođe, ponosni smo što je prošle godine Direct Media United Solutions postala prva kompanija u Srbiji koja je dobila sertifikat “Društveno-odgovoran poslodavac”, koji dodeljuje Balance Company CEE doo iz Beograda i Ekvilib institut iz Slovenije. 

U ovoj agencijskoj kući se različiti benefiti izdvajaju kao omiljeni, u zavisnosti od godišta kolega i njihovih trenutnih životnih okolnosti. Kako dodaju, za sve mame postepeno vraćanje sa porodiljskog odsustva koje podrazumeva da tri meseca rade skraćeno radno vreme je sigurno omiljena mera. Pokloni za jubilarce uvek nailaze na divne reakcije, kada se lepo odabranim poklonom zahvaljujemo zaposlenima na lojalnosti i doprinosu koji su dali Direct Mediji. Rad na daljinu, koji smo uveli među prvima, pokazao se kao jedan od najznačajnijih benefita i najomiljenijih među kolegama. Ali i posete pozorištu i masaže, takođe, su među benefitima za koje vlada veliko interesovanje. Naravno, svaki benefit je važan i rezultat je našeg dugogodišnjeg truda i brige o kolegama, odnosno ulaganja u zadovoljstvo naših zaposlenih. To nas i čini jednim od najpoželjnijih poslodavaca na našem tržištu, zaključuju iz Direct Medije. 

Foto: Sincerely media/Unsplash

LJUDI NA PRVOM MESTU 
Apatinska pivara
je više od tri godine nosilac Family Friendly sertifikata i prva je kompanija u sektoru robe široke potrošnje, koja je dobila ovaj značajni sertifikat. Od 2023. godine smo ponosni vlasnici potpunog Family Friendly sertfikata koju dodeljuju Ekvilib Institut i Balance Company CEE, što pokazuje da u kontinuitetu radimo na unapređenju balansa između privatnog i poslovnog života naših kolega uvek imajući u vidu njihov wellbeing, odnosno dobrobit, objasnili su nam. 

Kako dodaju, veruju da je ono što ih čini posebnim i što je ključ uspeha to što su im ljudi na prvom mestu: Za nas Family Friendly koncept znači podrška zaposlenima u određenim životnim situacijama i kreiranje okruženja u kojem se svi naši zaposleni osećaju prijatno i podržano. Sve to čini da i atmosfera i radno okruženje u našoj kompaniji bude takvo da naše kolege iznova motiviše da budu najbolja verzija sebe. Apatinska pivara je oduvek bila okrenuta prema porodici, a tokom svih ovih godina od početka naše Family Friendly priče smo uveli i nekoliko novih inicijativa, kao na primer: postepeni povratak na posao nakon porodiljskog odsustva ili dugoročnog bolovanja, slobodan prvi dan škole za roditelje đaka prvaka, slobodni dani za prvi polazak deteta u vrtić, za rođenje deteta, neplaćeno odsustvo, fleksibilne radne mogućnosti, letnji „Family“petak.

Napominju da žele da i dalje unapređuju njihovo radno okruženje i stvaraju mnogo „Baš dobrih priča“, što je, inače, njihova karijerna krilatica kao poslodavca, pa nastavljaju da osluškuju mišljenja i potrebe zaposlenih.  Apatinska pivara brine o tome da obezbedi benefite koji će odgovarati različitim potrebama, uzrastima, životnim momentima i prioritetima zaposlenih. Objašnjavaju da se svako od zaposlenih nalazi u drugačijim fazama života i svako od njih ima svoj favorit među benefitima, ali posebno bi izdvojili dobrovoljno zdravstveno osiguranje. Izdvojili bi i dodatne slobodne plaćene dane. Mnogi od važnih momenata u životu nemaju reprizu, pa je posebno važno za naše koleginice i kolege što mogu u trenucima koji njima znače biti uz svoju porodicu - prvi dan škole za svog đaka prvaka, rođenje deteta i mnogi drugi, zaključuju oni. 

Foto: Apatinska pivara na dodeli Family Friendly sertifikata

U julu 2021. godine Mercator-S je postao nosilac Family Friendly sertifikata. Kao prva kompanija u retail industriji, ponosni smo na to što smo ovim sertifikovanjem omogućili svim koleginicama i kolegama lakše usklađivanje privatnog života i posla. Naš Family Friendly koncept podrazumeva spektar različitih benefita, koji se odnose na lakše usklađivanje privatnog života i posla. U procesu selekcije benefita učestvovali su predstavnici naših zaposlenih i činili deo radne grupe. Oni su bili fokusirani na odabir onih benefita koji će na pravi način povećati zadovoljstvo njihovih koleginica i kolega. Ovaj koncept podrazumeva i redovno formalno ispitivanje zadovoljstva naših ljudi benefitima koji su im na raspolaganju. I iz godine u godinu dobijamo potvrdu da je izbor bio odličan, ispričala nam je Sara Sabzevari iz ljudskih resursa kompanije Mercator-S.  

Neki od benefita iz family friendly palete ovog trgovca su: postepen povratak na posao nakon dužeg odsustva, fleksibilno radno vreme, rad od kuće za one kolege kojima priroda posla to dozvoljava, pet slobodnih dana za tate nakon izlaska mame i bebe iz porodilišta, dodatna dva slobodna dana u toku godine za lične potrebe, zdravstveni pregledi, jubilarne nagrade...

Sabzevari dodaje: Osim toga što smo našim zaposlenima omogućili da lakše usklade privatni i poslovni život korišćenjem family friendly benefita, intenzivno ulažemo i u bezbednost i zdravlje na radu, čime smo zasluženo dobili sertifikat Društveno odgovoran poslodavac krajem prethodne godine. Ponosno ističu da su i ovoga puta lideri u industriji, te su postali prvi trgovinski lanac u Srbiji koji je dobio ovo zvanično priznanje. 

Otkrili su nam i da planiraju da u okviru Family Friendly sertifikata odaberu nove benefite, a nagoveštavaju samo za neke od njih da će se odnositi na koleginice i kolege koji odlaze u penziju. 

Kako svake godine sprovodimo istraživanje o zadovoljstvu benefitima, sa potpunom sigurnošću zaključujemo da je zaposlenima benefit broj 1 - sistematski i specijalistički pregled po izboru. Osim toga, možemo se pohvaliti da je zadovoljstvo zaposlenih balansom privatnog i poslovnog života na visokom nivou. Ovo smo potvrdili i godišnjim istraživanjem „Kaži, jer se važi“, koje je pokazalo da je kategorija balans život-rad druga najbolje ocenjena kategorija. Ovo nam je dobar pokazatelj da smo dobro čuli naše ljude. Nastavljamo da osluškujemo potrebe i odgovaramo na zahteve u skladu sa mogućnostima, jer zadovoljstvo naših zaposlenih  je naša najveća nagrada, zaključila je naša sagovornica iz ove trgovačke kompanije. 

 

Foto: Family Friendly sertifikat koji je pripao kompaniji Mercator-S

Kompanija Yumis Family friendly sertifikat poseduje od maja 2023. godine i kako nam kažu, proces sertifikacije nije bilo teško proći, već se sve odvijalo veoma organizovano i u planiranom roku.

Family friendly koncept, pre svega, stavlja fokus na potrebe zaposlenog u kompaniji, njegova prava i mogućnost međusobnog razumevanja i razvijanja boljih odnosa unutar kompanije. Takođe, poboljšan je protok informacija, razvija se solidarnost, kao i briga i pomoć kada je ona potrebna, poručuju iz Yumisa.

Spisak svih njihovih benefita je dugačak, a neki od njih su fiksno radno vreme uz opciju izbora dolaska i odlaska sa posla, podsticanje inovacija zaposlenih, reintegracija posle dugog izostanka, korporativno volontiranje, stipendije i pokloni za decu zaposlenih, briga o zaposlenima tokom važnih događaja... Jedan od benefita je i priprema planova izlazne karijere za starije osobe pre penzionisanja, pri čemu se za starije kolege priprema plan završetka karijere koji obuhvata aspekte obrazovanja, transfera znanja, prilagođavanja obima posla, radnog vremena, postepenog prelaska u penziju...

Šta to radnici Yumisa najviše cene od ovih povlastica? Kako bismo bili sigurni u odgovor na ovo pitanje, dogovorili smo da ovo pitanje bude deo upitnika koji se sprovodi jednom godišnje (u martu). Ono što je za sada praksa pokazala jeste fiksno radno vreme uz opciju izbora dolaska i odlaska sa posla, pokloni deci zaposlenih, kao i mogućnost da deca zaposlenih, u izuzetnim okolnostima, borave u kompaniji tokom radnog vremena, otkrili su nam iz kompanije. 

Za kraj, odnosno nastavak ove priče o balansu poslovnog i privatnog života, najavljujemo da će uslediti tekst i o nekim drugim poslodavcima koji, takođe, iskazuju brigu za svoje zaposlene. Razlika će biti u tome da su se odlučili za neki drugi sertifikat, ili ga čak i nemaju zvanično, ali ne zaostaju u nastojanjima da stvore lepo poslovno okruženje i atmosferu za svoje radnike.