Summi1
Summit2

MasterIndex: Trećina korisnika bi odustala od kupovine ako trgovac ne prima kartice

AKTUELNO

Analize

14.06.2024

Novi podaci Masterindex istraživanja ukazuju na to da bi 34% korisnika kartica odustalo od kupovine ukoliko ne bi imali mogućnost da plate karticom, dok 16% ne bi razmatralo kupovinu kod datog trgovca, što ukazuje na sve veće oslanjanje na bezgotovinska plaćanja među građanima Srbije. U prilog tome govori i podatak da je za 11 odsto pao broj ispitanika koji kažu da je sloboda izbora, odnosno broj platnih opcija koje je omogućio trgovac, faktor koji ne utiče na odluku o obavljanju kupovine, dok ih jednostavnost i praktičnost plaćanja (28%) prvenstveno opredeljuje da se na kasi opredele za karticu umesto gotovinu.

MasterIndex pokazuje da je za 9% porastao broj korisnika koji se izjasnio kako je koristio karticu u proteklih sedam dana i on sada iznosi 79%. Kada je reč o tome gde se najčešče koriste kartice i dalje su to najčešće supermarketi i hipermarketi, gde karticama plaća 3 od 4 korisnika. Na listi se nalaze i butici (58%), male trgovačke radnje (55%), benzinske stanice (51%), restorani i kafići (43%), klubovi, i tako dalje. Kada je reč o mestima na kojima bi korisnici kartica želeli da plaćaju bezgotovinski, a nemaju tu mogućnost, prvi izbor su, kao i prošle godine, pijace (29%), a za njima slede trafike (27%) i sve kurirske službe (25%). 

Očekivano su se popusti kod trgovaca našli na prvom mestu liste faktora koji bi podstakli češće korišćenje bezgotovinskih plaćanja, kako je reklo 62% ispitanika. Sama mogućnost da se uopšte plaća kartično bi podstakla skoro polovinu (43%) ispitanika da to i urade, a 39% njih bi se odlučilo za ova plaćanja kako bi istovremeno podigli i gotovinu na mestu prodaje. 

Beskontaktna i mobilna plaćanja

Beskontaktna plaćanja su standardni deo finansijskog tržišta već godinama, posebno kada se ima u vidu činjenica da su sve Mastercard kartice izdate u Srbiji opremljene beskontaktnom tehnologijom od 2018.  Korišćenje ove platne metode je u porastu – 83% MasterIndex ispitanika je istaklo da plaća beskontaktno u svojim svakodnevnim aktivnostima, što je porast od 12% u odnosu na prošlu godinu.   

Gledajući visinu računa, bezgotovinska plaćanja su primarna platna opcija kako za manje, tako i za veće iznose – za račune do 4.000 dinara, 71% ispitanika se opredeljuje za bezgotovinske opcije (kartice, mobilni novčanici, instant plaćanja), a još je veći procenat njih – 76% - koji to rade za iznose preko 4.000 dinara.  

Ovogodišnji MasterIndex dokazuje da je praktično korisničko iskustvo faktor koji određuje dalji razvoj tržišta. Odličan primer za to su mobilni novčanici – svedočimo njihovom širenju na tržištu, i sada gotovo da nema banke koja ne nudi neku od opcija mobilnih novčanika, a naše istraživanje je pokazalo da je upravo opcija za plaćanje mobilnim novčanikom razlog zašto jedna trećina ispitanika bira da plaća beskontaktno, jer se radi o istoj tehnologiji ali na različitom uređaju, izjavila je Jelena Sretenović, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore

Mobilna plaćanja

U odnosu na prethodnu godinu, korisnici kartica u Srbiji su više zainteresovani za brz i lak transfer novca sa jedne Mastercard kartice na drugu (38% u poređenju sa 33 u 2023. godini), kao i za prenos novca preko određenih mobilnih aplikacija (34% u poređenju sa 30% u 2023). Slično kao i prethodne godine, manje od trećine vlasnika kartica zainteresovano je za instant plaćanja i mobilne novčanike.

Važnost mobilnog plaćanja je porasla, pri čemu se ove godine 12% korisnika kartica izjasnilo kako im je ova mogućnost glavni razlog za korišćenje platnih kartica, u poređenju sa 7% u 2023. Kao glavni razlozi za korišćenje mobilnih novčanika na prvom mestu je to što je brzo i lako za korišćenje (60%) i činjenica da je telefon uvek uz njih, pa nemaju potrebu za nošenjem novčanika sa sobom (53%). Pored toga, ističu se i dodatni bonusi, sigurnost, odsustvo dodatnih troškova instalacije aplikacije i mogućnost refundiranja novca.

O studiji

MasterIndex Srbija istraživanje je tradicionalno godišnje ispitivanje navika i potreba aktivnih korisnika platnih kartica u Srbiji. Istraživanje se sprovodi svake godine od 2009. godine i obavljeno je na reprezentativnom uzorku građana iz cele Srbije starijih od 18 godina.

Izvor: InStore
Foto: Mastercard

Analize